Auteur Topic: Bounty 1:48 van Del Prado [OOB-VERB]  (gelezen 47931 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Bounty 1:64 van Del Prado [OOB-VERB]
« Reactie #30 Gepost op: februari 28, 2013, 13:06:26 pm »
als dit het spantenplan is dat bij de kid zit kan je het waarschijnlijk wel gebruiken .
want de spant die getekent staan moeten ook juist zijn  als de gleuf die in de valse kiel is gemaakt.

je moet dit plannetje eerst op schaal zien te krijgen  en dan 11  keer kopieren naar gelang hoeveel spanten het zijn.

dan vouw je het plannetje  juist op de midden lijn en knip de eerste spant half uit , als je dan het papiertje open doed heb je een heel spant.
dit doe je met elk spant dus de linkse kant en de rechtse kant ( goed nummeren voor later geen fouten te doen )  dan haal je een 4 of 5 mm triplex  kleeft de spanten er op  en je zaagt het nauwkeurig uit .  ook de valse kiel kan je over tekenen van de oude alleen zien dat  de kiel recht is.

en dan ben je begonnen met  alles in het nieuw  :wink:   het lijkt veel maar dit is ongeveer een 5 a 6 uurtjes werk  en dan staat er wel een nieuwe romp klaar om inelkaar gelijmt te worden
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

bravo104

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: februari 28, 2013, 16:22:43 pm »
Citaat
als dit het spantenplan is dat bij de kid zit kan je het waarschijnlijk wel gebruiken .

Amazone;

Nee, dit is niet het spantenplan wat bij de kit zit.
Maar deze bounty is ook geen kit uit een doos, maar zo'n postorder ding wat bestaat uit 100 losse delen die elke week werden geleverd.

Daarnaast wil ik zowieso de spanten zoals aangegeven op de, erg sumiere, BB die bij de Bounty hoort niet gaan gebruiken omdat bij dat plan wordt uitgegaan van een opengewerkte romp.
En ik wil de romp vol gaan beplanken.
Ook kan ik, nu ik de kans heb, de grove fout, waar Beagle mij op wees, die deze kit heeft voor wat betreft het achterschip gaan proberen op te lossen en een holle wulf (?) gaan bouwen.
Let wel... Ik ga niet eens probéren om alles historisch correct te krijgen want daar ben ik voor mijzelf (nog) niet aan toe en de ervaring heeft mij geleerd dat te hoog grijpen uitloopt op een fiasco. Maar de romp wil ik wel proberen zo correct mogelijk te krijgen.

Maar ik dwaal af......
Nu toch de boel helemaal uit elkaar ligt lijkt het mij beter om meer spanten te gaan plaatsen om zodoende een voldoende stevig werkopppervlak te krijgen waar ik rustig aan kan schuren en vijlen zonder bang te hoeven zijn de integriteit van de romp aan te tasten.

Dus vandaar dfat ik opzoek ben naar een volledige tekening van de spanten. :wink:

Wel alvast bedankit voor de uitleg voor de werkwijze als ik zover ben. Dan kan ik mij daar op voorbereiden. :wink:

Greetz

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: februari 28, 2013, 16:55:14 pm »
Citaat
(Ik moet toch echt gaan omschakelen van plastic naar houtbouw en gaan leren vooruit te kijken en rap ook. En dan niet één stap, maar een half schip. )
Dat is een mailpaal in je denken...
bij houtbouw en zeker scheepsbouw( ook in plastic) moet je steeds een paar stappen vooruit denken.
Wat je nu doet kan gevolgen hebben voor iets wat je later doet.

m.a.w. ik heb dus het omgekeerde in plasticbouw. wil ieder onderdeel al perfekt geschilderd hebben voor ik het op de romp lijm  terwijl jullie ineens alles lijmen en dan die tank maar pas in de camo kleur spuiten. en gaan klieden mes washes etc.. :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: februari 28, 2013, 16:59:04 pm »
Bravo  bestureed ook even de werkwijze van kees:

bemerk de tussen stukken tussen de spanten.  Dan hoef je niet meer spanten in je model te plaatsen; het mag natuurlijk, maar jij beslist. als je de methode "Kees, bij wijze van spreken gebruikt heb je enkel die 2 aanvullende spanten die je moet bijmaken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 28, 2013, 17:00:34 pm »
Citaat
enkel die 2 aanvullende spanten die je moet bijmaken.

Dat zou opzich makkelijk zijn, maar omdat ik toch alle spanten opnieuw moet gaan maken maakt een spantje meer ook niet uit. :wink:

Greetz

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: februari 28, 2013, 17:17:21 pm »
nu je toch alles uit elkaar hebt.

Het wordt dan ook tijd dat papa even in de speelgoedkist van de kits wat gaat reserveren. nml. een behoorlijk stel lego blokjes.
Dan nog iets over lijm. Gebruik de Pattex 5 min. houtlijm, of gelijkwaardig merk. Aaznbrengen, 5 min. aandrukken, je kan het losmaken en verder gaan, ( natuurlijk is het pas uitgehard na enkle uren.)

Ook belangrijk is een ledig glazen flesje van bv. peper en een injectiesppuit van 2 CC  met een stomp gemaakte injectienaald ( die met groen lichaam)  doe daar je houtlijm in  vul het glazen potje met wat water, zodat de naald steeds onderw ater staat. je hebt nu voor eeuwig  direckt gebruiksklare houtlijm staan , die nooit uitdroogt en als je goed doseert iets kazn lijmen met een lijm otje van 0,5 mm.
Denk er wel aan dat die D2-houtlijm niet spleetvullend is. zoals sommige epoxy lijmen.

(Lego blokjes  enkel jaren geleden uitgevonden, het gebruik in modelbouw door Pter op Brouwers  en nu zie je het al overal !! :)lol: :lol:

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: februari 28, 2013, 17:20:53 pm »
nog een ander vraag; heb je het boek "anatomy of ships - HMSA Bounty"  Van Conway-Maritime? of heb je een digitale kopie?

Daar staat op het coverblad omslag een goed lijnen en spantenplan. ik geloof op 1/96   dus als je dat 1x laat vergroten ben je al heel ver en dan kan je de achterste spanten ook aanpssen voor een correct achterschip.

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: februari 28, 2013, 17:58:30 pm »
@ Beagle;

Citaat
Het wordt dan ook tijd dat papa even in de speelgoedkist van de kits wat gaat reserveren. nml. een behoorlijk stel lego blokjes.
Dat heeft pappa al geregeld. Ik kan zowel Lego als Duplo pakken, dus das géén probleem.

Citaat
Gebruik de Pattex 5 min. houtlijm, of gelijkwaardig merk
Al gehaald. En al een proefstukje mee gelijmd. De uiteindelijke, opgegeven, 24 uur voor maximale uitharding zal wel aardig kloppen.

Citaat
Ook belangrijk is een ledig glazen flesje van bv. peper en een injectiesppuit van 2 CC  met een stomp gemaakte injectienaald ( die met groen lichaam)
Potje staat al klaar en de naalden heb ik nog liggen van de plasticbouw.

Je ziet, ik ben me door en door aan het inlezen op het forum. :wink:
(En inderdaad kwam de tip van de Lego me al bekend voor van MB. )

Het boek wat ik heb is helaas geen "hard-copy", maar een digitaal exemplaar.
Daar staan wel tekeningen in maar ik weet dus niet of dat klopt en of het voldoende is.
Ik zal vanavond de plaatjes die ik heb hier even neerzetten ter beoordeling.

Greetz

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: februari 28, 2013, 18:03:36 pm »
mischien moet je ff naar de modelboer gaan en het plan van de bounty gaan halen op 1:64 
kost je warschijnlijk we 15 euro maar dan heb je het plan 1:1 en kan je de spanten en valse kiel direkt copieren van het plan as ook de valse kiel.
dan ben je zeker dat je juist zit
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #39 Gepost op: februari 28, 2013, 19:20:14 pm »
En.. dan kunnen we dit verslag gelijk verplaatsen naar de afdeling zelfbouw "scratch", want je bent iig niet meer met een kit bezig :lol:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #40 Gepost op: februari 28, 2013, 20:39:56 pm »
hij is ineens al van beginneling naar semi-expert status gestegen.. :lol: :lol:

Grtz Erik

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #41 Gepost op: februari 28, 2013, 20:47:35 pm »
Wat is de schaal waarin je verder gaat Bravo?
1:64 of 1:46?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

bravo104

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: maart 01, 2013, 08:12:28 am »
Kees;

Door een opmerking van Amazone over de schaal 1:46 kwam ik erachter dat ik het in de titel verkeerd had staan en heb ik het gewijzigd. Alleen blijft de verkeerde schaal in de "koppen" van alle eerdere berichten staan.

De schaal waarin ik de Bounty dus ga bouwen is 1:64.

Greetz

Gerrit

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #43 Gepost op: maart 01, 2013, 08:42:59 am »
Je schaal in al je postings aangepast  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: maart 01, 2013, 09:25:45 am »
ik het mijne ook ff aangepast om verwarring te vermijden  :wink: