Auteur Topic: Bounty 1:48 van Del Prado [OOB-VERB]  (gelezen 46443 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Bounty 1:64 van Del Prado
« Reactie #15 Gepost op: februari 26, 2013, 20:29:37 pm »
Even ter aanvulling Bravo 104.
De foto's van het afgewerkte model, hier net boven lijken me uit de handleiding te komen. Ook hierop is de uitsparing van de huid te zien vanaf de tweede spant vanaf achter. Het moest wel degelijk een opengewerkt model worden :idea:

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

bravo104

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: februari 26, 2013, 20:31:13 pm »
@Andries;

Citaat
kan ik me niet aan de indruk onttrokken dat het een model moest ? worden wat gedeeltelijk opengewerkt zou zijn

Klopt helemaal. Het was in de eerste instantie de bedoeling dat hij zo zou worden;

(bron:modellistinavali.forumattivo.com)

En inderdaad wil ik de romp vol gaan beplanken. De eerste reden daarvoor is echter niet de moeilijkheidsgraad maar het stof.
Daarnaast komt er inderdaad een stukje bouw"gemak" bij. :wink:

Maar als ik zo kijk naar het trieste karkas wat er nu ligt ben ik bang dat het een hele tijd gaat duren voor ik de romp kan gaan beplanken.

Greetz

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: februari 26, 2013, 20:52:59 pm »
je zal wel rap aan beplanken toe wezen ...

Denk eraan
1°Regel van Beagle : :lol: :lol:
20% van je schip is de romp maar je moet er 80% van je tijd aan spenderen.
de resterende 80% van je model zal je ongeveer 20% van de totaal tijd kosten.

maar nu ernstig :

die kleine kromming in de valse kiel, zoals wij dat noemen kan je ongeveer wel recht krijgen door op je bouwplaat twee evenwijdige latjes te kleven waar die kiel goed vast inzit.  later dan daar meer over bij het beplanken...

je zal best , als je het model wil dicht maken twee spanten moeten bijmaken ter hoogte van de getekende rode lijnen.

Kan je best doen via een cartonnetje, je neemt de omtrek van de dichtsbijzijnde spant teken dat over op een stuk multiplex. zaag de buitenkant iets groter uit. en tracht de spant goed tussen de twee bestaande spanten te plaatsen, desnoods met een paar horizontale tussen stukken.
ben je zover dan gaan we  wijzen hoe je best de romp kan  uitlijnen.en die twee suplementaire spanten mooi  gelijklopend kan krijgen. ( Tracht al eens een soort vet krijtje te vinden? dat ga je nodig hebben om de romp( de spanten) na te kijken en gelijkmatig te schuren. of op te vullen waar nodig.

Als je kit voorziet dat er aan de achtersteven een plat valk moet zijn, tja dan moeten wij er ons maar bij neerleggen en ga je moeten bouwen zoals de fabrikant het heeft gemaakt .( het gaan ombouwen naar historisch juist, is in dit geval niet echt doenbaar)

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 27, 2013, 14:12:46 pm »
Ik moest een bouwplank regelen. Dat was de eerste stap....

Oké, doe ik dat toch????? :wink:

Gesnuffeld en gelezen op het forum, internet afgestruint en mooie dingen gezien. Die kielklem van Amati sprak me wel aan tot ik de prijs zag.
Wat is dat ding lelijk zeg :mrgreen: :lol:

Dan maar eens achter de oren krabben, koffie pakken en wat andere dingen doen en opeens kwam het "eureka-momentje". Snel door de rommelbak heen gekeken en rap naar de Gamma voor een twee dingetjes en aan de gang.
Maar eerst moest ik wat aan de kiel doen want krap 3 mm vrije ruimte is niet erg veel om iets te fixeren.

Dus een latje gepakt wat voldoende lengte en de juiste dikte heeft en erop gelegd...

Nu kun je ook gelijk zien hoe hol de kiel is. :(
(sorry voor de slechte foto)
Dat latje heb ik in de juiste vorm gesneden en geschuurd en vast gezet met wat steekspijkertjes zodat het er uiteindelijk weer vanaf kan als dat nodig is.

Daarna heb ik de twee alu-hoekproefielen die ik bij de Gamma heb gehaald op maat gezaagd, er een paar gaatjes door geboord van 4mm en dit aan elkaar gezet met boutjes en moertjes.
Hoppa, dat klemt en is kaarsrecht.

De Bounty heeft nu in ieder geval een rechte basis op op te gaan werken.

Maar................
Ik kan hem nog steeds niet in alle hoeken draaien en dat wil ik wel.
Even rondneuzen op het hobbyhok leverde dit ding op...

En daar moet ik toch wel wat mee kunnen?????
Even denken en ........ ja hoor.................. :idea:
Hup, in losse onderdelen uitelkaar halen

Twee gaatjes door de onderkant van één van de profielen boren en de draaipunten er met een boutje en moertje op vastgezet.
Wel heb ik ervoor gezorgd dat de opening waardoor de stang komt exact op het hart van de sleuf tussen de twee profielen komt.

Stangetje erdoor heen en het kniestuk erop gezet. Stelschroeven aan gedraais en toen had ik uiteindelijk dit.....

Alles kan nu alle kanten op draaien onder elke hoek dus ik kan straks overal goed bij.
Hup, het ding op een tijdelijk voetstukje gezet wat mijn bankschroefje is nog niet binnen en daar staat ie nu.

Het voordeel hiervan is dat ik maar twee moertjes hoef los te halen en ik heb weer een vlakke bouwplaat.
En in plaats van ruim €65,- koste deze steun mij slechts €8.50 voor de twee profieltjes want het derdehandje kan ik gewoon weer in elkaar zetten en hergebruiken als met stevige klemmen als ik zover ben en het nodig is.
Dus Amati.... Eat your heart out. :mrgreen:

Zo, nu moet ik straks eerst balsa-hout gaan bestellen want dat kan ik echt niet zelf maken en daarna kan ik beginnen met het fabriceren van de twee spanten die erbij moeten gaan komen, de Anatomy of the Ship, the armed transport Bounty van John Mckay gaan lezen en verder met de How-to van Beagle.
Dus ik spreek jullie wel weer. :wink:

Greetz

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Bounty 1:46 van Del Prado [OOB-VERB]
« Reactie #19 Gepost op: februari 27, 2013, 15:52:22 pm »
mooi klem bravo  8)

het hol staan van de kiel : hoe zoek je dit recht te krijgen ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

bravo104

• Gast
Re: Bounty 1:64 van Del Prado [OOB-VERB]
« Reactie #20 Gepost op: februari 27, 2013, 16:01:36 pm »
mooi klem bravo  8)

het hol staan van de kiel : hoe zoek je dit recht te krijgen ?

Dank je. :)

Ik denk dat de enige oplossing is, om straks als de huid dicht is de kiel tegaan opvullen en rechtmaken met een strookje hout.
Maar daar ga ik vanzelf tips voor krijgen, denk ik. :wink:

Greetz

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: februari 27, 2013, 16:20:35 pm »
hhm ik ben niet zeker maar volgens mij staan je stevens nu verder uit elkaar  dan normaal moet zijn.
heb je geen 1/1 plan waar je dit op kan meten gewoon op het plan en op je schip meten aan de boven op je steven
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

bravo104

• Gast
Re: Bounty 1:64van Del Prado [OOB-VERB]
« Reactie #22 Gepost op: februari 27, 2013, 16:36:18 pm »
Citaat
heb je geen 1/1 plan waar je dit op kan meten

Nee, helaas niet. Maar ik ga er wél even naar kijken en zien of ik het op één of andere manier kan meten.
Het enige wat ik nu direct zou kunnen doen is het bovendek weer terug leggen. Dat is uit één stuk en zou goed moeten zijn.
Ik kom hier later op de avond nog op terug.
In ieder geval alvast bedankt voor de opmerkzaamheid. :wink:

Greetz

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2013, 16:43:09 pm »
heb net alles zitten bijlezen. allereerst heel knap van je dat je zo rigoureus bent gaan slopen.

een voordeel, je kunt nu goed beginnen aan het afschuinen van de spanten en het plaatsen van een aantal blokken balsa

volg de  how-to goed, bij vragen of onduidelijkheden, even een foto plaatsen en de antwoorden komen vanzelf, ik spreek uit ervaring, zonder hulp van dit forum was mijn romp niet zo strak geworden zoals deze nu is.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2013, 17:09:12 pm »
Voor een goede steun van boeg en achterschip is jou kielklem niet afdoende.

Wat je met een kromme kiel eigenlijk zou moeten doen is ervoor zorgen dat voor en achterkant precies recht tegenover elkaar komen te staan.
Daarvoor klemt jou opstelling te laag, alleen maar het onderste stukje van de valse kiel.

Hier een paar plaatjes uit een van mijn eigen verslagen.
Bij dit model begon ik ook met een extreem kromme kiel:

Zoals je kan zien zijn de steunen aan voor- en achter-kant langer gemaakt, zodat alles 90 graden ten opzichte van
de bouwplank staat.

Ik ben bang dat je toch echt aan een "plank" moet gaan denken om goed te beginnen.
Het moet een plank zijn die de kiel ook tussen de spanten haaks kan fixeren.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

bravo104

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2013, 17:33:24 pm »
Citaat
Het moet een plank zijn die de kiel ook tussen de spanten haaks kan fixeren.

Hmmm, dat stukje heb ik dus gemist.
Achteraf, als ik het zo lees, denk ik:"stomstomstom, dat had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken".  :?
Maar das achteraf en avhteraf is te laat en daar heb ik nu niets meer aan.

Dan morgen maar weer naar de Gamma en stoelhoekjes gaan halen. :wink:

Greetz

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #26 Gepost op: februari 27, 2013, 17:58:40 pm »
Hmmm, dat stukje heb ik dus gemist.
Achteraf, als ik het zo lees, denk ik:"stomstomstom, dat had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken".  :?
Maar das achteraf en avhteraf is te laat en daar heb ik nu niets meer aan.

Dan morgen maar weer naar de Gamma en stoelhoekjes gaan halen. :wink:

Greetz
Je hebt helemaal niets gemist hoor, we(ik) heb/ben je het gewoon niet goed genoeg uitgelegd.

En ik weet zeker dat dat zelf bedenken met de tijd komt, als je meer ervaring bij het bouwen krijgt.

Jou project is niet in 1x te overzien en eigenlijk is het zelfs een stuk moeilijker om verder te gaan met een model wat je zelf niet bent gestart.
Je zal steeds tegen fouten op lopen die de oorspronkelijke bouwer heeft gemaakt.

Maar je bent heel goed op weg, zeker ook omdat je open staat voor tips en kritiek.
Blijf veel foto's plaatsen en vragen stellen, we helpen je graag verder :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

bravo104

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: februari 28, 2013, 09:00:00 am »
Gisteren is er een opmerking blijven hangen en die bleef maar zoorzeuren en doorbroeien op de achtergrond.
En dat was deze......
Citaat
Je zal steeds tegen fouten op lopen die de oorspronkelijke bouwer heeft gemaakt.
En bedankt Kees..... :evil: :wink: :wink:

Dus toen ik gisterenavond laat thuiskwam heb ik de Bounty gepakt en ben ik met een bakkie koffie in mijn hand achterover gaan hangen in een stoel en heb ik een geruime poos de Bounty, of althans het wrak ervan, eens goed zitten bekijken.
Je kent het misschien wel........

Staren en oppakken, weer wegzetten en op een andere manier kijken, gluren langs de spanten, kijken naar de vorm en ergens, ergens héél ver weg, begint een klein stemmetje tegen je te praten.
En nee, mijn kinderen lagen te slapen dus het was echt een stemmetje in mijn hoofd.
Ook heb ik een beetje kracht op de romp gezet om te kijken of er beweging in zat en dat was dus inderdaad zo. De boeg kom ruim een halve centimeter heen en weer bewogen worden.
Dat duid dus op een losse lijmverbinding, of erger, een breuk.

Uiteindelijk ben ik maar gestopt met gluren en heb de moed en wat gereedschap verzameld en ben maar aan de gang gegaan.
Niet verder meer uitstellen maar gewoon doen.
En zover ben ik, ondanks het late uur, nu gekomen.

(@JanV;
Citaat
allereerst heel knap van je dat je zo rigoureus bent gaan slopen.
Dit wist je toen nog niet, maar dank je wel. Ook dit was een zetje in mijn rug om tóch door te gaan met de afbraak.)

Alles ligt er nu dus af en er is een kiel overgebleven die uiteindelijk ook zal gaan verdwijnen. Zowieso vanwege het feit dat hij krom en gebroken is maar ook omdat ik het nu inéén keer goed wil gaan aanpakken.

Het sloopwerk had even wat voeten in de aarde maar uiteindelijk heb ik alle spanten, op ééntje na dan, er heel vanaf gekregen.
Bij nader inzien had ik niet zo voorzichtig hoeven zijn want aan de spanten heb ik niets meer, maar dat wist ik toen nog niet. (Ik moet toch echt gaan omschakelen van plastic naar houtbouw en gaan leren vooruit te kijken en rap ook. En dan niet één stap, maar een half schip. :wink:)

Ik wilde de spanten gaan gebruiken om de vorm en maat over te nemen maar er was met een grove rasp op tekeer gegaan en de originele vorm is dus ver te zoeken.
Verder bleek dat er waarschijnlijk in de kit zelf al een fout heeft gezeten. Spant 5 en 6 liggen op elkaar en het slobgat waarmee ze op de kiel komen is goed uitgelijnd, maar spant 5 steekt door naar BB en spant 6 steekt door naar SB. Verder kloppen de afstanden van de knietjes niet en loopt de lijn onderaan het spant ook niet helemaal lekker. Er klopt dus niets van.

Verder bleek bij nauwkeuriger kijken dat ook het dek niet goed in elkaar zat. De Jufferblokken lijnden niet lekker uit met de uitsparingen van de spanten en in het dek zelf zat een taps lopende naad op een plek waar het goed zou moeten aansluiten.
Kijk maar....

Het dek wil ik wel proberen te redden want dat is, denk ik, maatbepalend voor de rest van de bouw en voor het gebruik van de rest van de delen die door Del Prado zijn geleverd.

Al met al kan ik nu eindelijk een begin maken.
Wat opzich raar is want ik ben al drie dagen bezig. :lol:

Het geeft me ergens wel een goed gevoel dat alles nu los ligt, maar aan de andere kant krab ik me toch wel flink achter de oren.
Want in plaats van het bouwen van een kit kom ik in één klap terecht in het zelfbouwen van een schip.
En dat is iets héél anders als ik eigenlijk voor ogen had.

Maar waar nu te beginnen?
Ik heb van interpret een boek naar binnen getrokken.
Het is de Anatomy Of The Ship - HMS Bounty door John Mckay.
Daar staan een aantal tekeningen in met, o.a. een rompplan met spanten, maar ten eerste is dat voor mij een hoop gekrabbel en gekriebel en ten tweede lijken de lijnen niet erg scherp.
Daarbij komt dat de tekeningen in schaal 1:96 zijn en ik naar 1:64 toe wil. Anders kan ik alle materialen die ik nog heb liggen voor de Bounty wegdoen en dat vind ik eigenlijk wel een beetje zonde.
Deze tekening staat in het boek.

Al met al heb ik dus nu twee vragen.....

1. Help
2. Help....

Nee, alle gekheid op een stokje...

1. Waar kan ik duidelijke tekeningen van de Bounty vinden, of is dit voldoende?
2. Als ik straks de tekening heb en ik kan gaan beginnen, welk hout kan ik dan het beste gaan gebruiken en ben ik gebonden aan dikte-maten zoals door de originele kit zijn voorzien?

Pfff, zal effe gaan duren maar ik zál de Bounty bouwen.

P.S. Jaja, aan de bouwplank wordt gedacht. :wink:

Greetz

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #28 Gepost op: februari 28, 2013, 09:28:31 am »
Wel denk dat je al een heleboel geleert hebt, een schip begint met een rechte kiel en symetrische spanten.
Alles goed uitlijnen en vastzetten, en beplanken kan beginnen links, rechts, links .... en telkens controlle of er niets kromtrekt.
Een beginner komt daar soms maar achter als alles zo ver gevordert is dat er geen redden meer aan is, en dan eindigt een soms dure kid in de klico, samen met een mooije hobby . :shock:
Groetjes

René

bravo104

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: februari 28, 2013, 09:50:55 am »
Citaat
Een beginner komt daar soms maar achter als alles zo ver gevordert is dat er geen redden meer aan is, en dan eindigt een soms dure kit in de klico, samen met een mooie hobby .

En daarom ben ik blij dat ik hier terecht ben gekomen.
Ik gá de Bounty afbouwen.
Hij heeft buiten de eurootjes die hij heeft gekost, Del Prado kennende toch wel gauw €11.95 per deel á 100 delen, voor mij een nog hogere sentimentele waarde.
Hij was van mijn, overleden, schoonvader.
Dus afbouwen zal ik hem. :wink:

Greetz.