Auteur Topic: Bounty 1:48 van Del Prado [OOB-VERB]  (gelezen 47882 keer)

bravo104

• Gast
Bounty 1:48 van Del Prado [OOB-VERB]
« Gepost op: februari 25, 2013, 18:36:16 pm »
Oké, laat ik er maar eens een paar woorden aan gaan wagen en wat plaatjes neer gaan zetten.

Ik heb hier een Bounty liggen van Del Prado, of eigenlijk anderhalve, want op de romp na is bijna alles dubbel. (dus als iemand wat nodig heeft....... :wink:)

Aan het schip is ooit begonnen door mijn schoonvader en na zijn dood heb ik alles gered van de kliko met de bedoeling hem ooit af te gaan maken. Daar is al 8 jaar niets van gekomen en nu moet het dan maar eens gaan gebeuren.

De romp is voor een deel dicht gemaakt en ik vond het er altijd netjes uit zien maar na hier een poos te hebben rondgehangen en gekeken ben ik daar niet meer zo zeker van en ga jullie allereerst maar eens om advies vragen.

Plaatjes van de huidige toestand......

En dan nu een plaatje waarvan ik denk....
Tsja, wat denk ik eigenlijk???

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien.
De opbouw van de achterspiegel was gebroken dus die heb ik er al uit gepuzzeld en de nieuwe ligt klaar om erin te zetten, maar wat moet ik aan met het stuk romp wat al bekleed is?
Slopen of zo laten en de Bounty straks met die kant naar de muur zetten???

Ik wacht met smart en beven op jullie antwoorden.

Greetz

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Bounty 1:64 van Del Prado
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2013, 21:16:43 pm »
 :( tja  ik denk best de beplanking slopen  , spanten  mooi schuren tot alles op 1 lijn zit en nieuwe fillers aan brengen.

dit is een beetje werk maar dan kan je wel  terug goed starten. want hier  van zou ik ook niets gemaakt krijgen denk ik.

je kan er over na denken om alles te plamuren en dan een nieuwe fineer laag er over te leggen maar of dat sneller  en beter is twijfel ik tog aan.

beplanking slopen enz  heb je op 2 dagen klaar en kan je met een nieuwe lei beginnen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Jerr

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2013, 21:43:31 pm »
Omdat de helft maar beplankt is, zou ik ook nagaan of of het geheel nog recht staat. Als dat niet het geval is nog een stap verder terug gaan. Al met al zal het een flinke klus worden. Maar wel één waar je veel voldoening uit kan halen.

P.s.  De spijkertjes weg gooien!

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2013, 09:46:01 am »
Ja dit is geen project waar je blij van wordt. Ziet er eigenlijk niet uit en de kliko was nog niet zo'n slecht idee al zit je natuurlijk met gevoelens bij dit overblijfsel. Helemaal opnieuw beginnen denk ik toch.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2013, 10:44:37 am »
gezien de toestand van je foto's

Eerste vraag, ga je een schip maken met één kant bekleed en een kant een deel open, of wordt het een schip met volle beplanking.?

- Je moet eerst nagaan of de romp niet verbogen is, omdat men maar aan één zijde heeft beplankt. Normaal doen weij dat om en om. een plankje links en een plankje rechts, laten drogen en zo verder.( nazien met een eenvoudig touwtje dat je spant tussen voorkant boeg en achterkant steven.nameten met steekpasser.)

- De tweede laag beplanking zou ik er volledig afhalen, daar is echt geen eer mee te behalen.!
De eerste laag kan blijven dienen.maar dan wel al die koper nageltjes eruit halen. en sommige gaten even opvullen met stukjes hout en of lijm met houtzaagsel. Geen plamuur gebruiken. Daar kleeft later geen houtlijm meer op.

- Naargelang je antwoord op mijn vragen en veronderstel dat de romp niet krom is getrokken ofwel de andere kant nu voorzien van eerste laag.
en voor je aan de tweede laag begint eerst dit dringend lezen..
http://www.modelships-beagle.eu/faq/docu/Howto-Beplanking.pdf
zijn er onduidelijkheden, eerst vragen.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2013, 10:47:43 am »

je ziet de zakken in het hout.
Hier is een duidelijk voorbeeld van het niet afschuinen van de spanten en het ontbreken van balsa opvul stroken.

Ok het klink allemaal nogal negatief, wij laten er niet veel van heel, maar met een beetje meoite, even door de zure appel, is er nog wel wat mooi van te maken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2013, 12:39:38 pm »
Wel, dat zijn een hoop reacties en daar wordt ik blij van. :D

Even alles op een hoop gooien en de punten eruit halen waar ik op ga antwoorden.......

Citaat
Ok het klink allemaal nogal negatief, wij laten er niet veel van heel, maar met een beetje moeite, even door de zure appel, is er nog wel wat mooi van te maken.

Maak jullie vooral geen zorgen over het al dan niet negatief zijn van commentaar. Ik heb een dikke huid en schuw kritiek niet. Anders was ik hier niet gekomen.
Dan had ik lekker in mijn eentje op mijn kamertje de Bounty in elkaar gefrommeld en was het nooit geworden wat ik voor ogen heb. :wink:

---------------

Jullie zijn eenduidig over het feit dat ik beter de boel kan gaan slopen, daarna moet gaan kijken of de boel nog wel recht is en dan opnieuw gaan beplanken of, indien nodig nog verder slopen.

Citaat
Eerste vraag, ga je een schip maken met één kant bekleed en een kant een deel open, of wordt het een schip met volle beplanking.?

De bedoeling is om hem vol te gaan beplanken. Er staan nu wat kleine dingetjes in het schip en voor de rest zit het helemaal vol met stof. Als dat er nu inzit blijft dat er dus altijd in komen en dat is niet de bedoeling. En die plastic afdekkap die ervoor is wil ik niet gebruiken. Dat vind ik, persoonlijk, niet passen bij een houten schip.
Dus daar wil ik een consessie doen aan de BB en hem helemaal dicht maken.

Citaat
.( nazien met een eenvoudig touwtje dat je spant tussen voorkant boeg en achterkant steven.nameten met steekpasser.)
Ik neem aan dat je hiermee de afstand tussen SB en BB ten opzichte van het touwtje of hartlijn bedoelt die moet worden nagemeten. En dan van voor- naar achtersteven???

Citaat
spanten  mooi schuren tot alles op 1 lijn zit en nieuwe fillers aan brengen
Er zitten in dit schip geen fillers omdat het een opengewerkt model hoort te zijn. Maar ik ga die, omdat ik hem toch helemaal dicht ga maken, er wel inzetten.

Citaat
- De tweede laag beplanking zou ik er volledig afhalen, daar is echt geen eer mee te behalen.! De eerste laag kan blijven dienen.maar dan wel al die koper nageltjes eruit halen.
Ik zal kijken of ik de eerste laag er makkelijk afkrijg maar ik denk dat ik toch alles kaal ga slopen omdat ik dan de eerder genoemde fillers kan gaan gebruiken.

Waarom zoveel moeite en geen nieuwe kit kopen???
Citaat
al zit je natuurlijk met gevoelens bij dit overblijfsel
Inderdaad. Hij was van mijn, helaas overleden, schoonvader. :(

Dus is mijn plan van aanpak nu:

1. Slopen van de tweede laag van beplanking (en eventueel de eerste laag ook), spijkers verwijderen
2. Kijken of de romp niet is kromgetrokken
3. How-to doorspitten en uit mijn hoofd leren :mrgreen:
4. Schuren van de spanten
5. jullie weer lastigvallen met nieuwe foto's en update's.

Sla ik iets over of zeg ik iets verkeerd?? Ik hoor het graag.

Greetz en bedankt zover.

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: Bounty 1:46 van Del Prado
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2013, 13:14:17 pm »
Nog een tip, zodra je de oude beplanking hebt verwijderd, stabiliseer de kiel in een goede bouwplank.

Voorbeelden van goede bouwplanken zijn te vinden in de meeste bouwverslagen hier :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

bravo104

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2013, 13:39:47 pm »
Dank je wel Kees. Daar had ik dus echt nooit aan gedacht.

Op jacht naar een goede bouwplank dan maar. :wink:

Greetz

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2013, 13:49:22 pm »
je hebt er een mooie analyse van gemaakt.

-  Eerst die bouwplank.
Citaat
Ik neem aan dat je hiermee de afstand tussen SB en BB ten opzichte van het touwtje of hartlijn bedoelt die moet worden nagemeten.
  :aplaus: 100% correct.  en dan zou de afstand SB  x BB  gelijk moeten zijn indien je romp  recht is.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2013, 14:04:12 pm »

even dan nog een aandachtspunt.
je ziet hier op je model een nogal plat vlak. Kijk ook eens naar je BB of dat plat vlak daar bij hoort en of er later nog een afronding zou moten bijkomen.
Dit is een tekening van de bounty en daar is aan de achtersteven geen plat vlak .

nog een paar tekeningen van de achtersteven van de bounty. Om je een gedacht te geven hoe het moet worden.
let vooral op de horizontale balk ter hoogte van het roergat.

en

Grtz Erik

Dick

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 26, 2013, 16:12:03 pm »
Ook ik ben het met de anderen eens, de hele beplanking slopen, dan allereerst 'n goeie bouwplank maken,
de boeg en achtersteven opvullen met balsa hout als de kiel recht is.
Dan pas de hele romp mooi in model schuren en dan ben je alweer 'n mooie tijd verder.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2013, 16:50:05 pm »
Uit onze eigen foto galerij.
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1052.msg34472.html#msg34472
als vergelijkingsmateriaal.

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2013, 19:39:47 pm »
Citaat
Eerst die bouwplank.

Ja baas. :wink:
Aan de bouwplank wordt gewerkt.
Eerst maar eens kijken of ik er zelf eentje lan gaan fabrieken en anders toch maar bestellen.

Een update.....

Het sloopwerk van de huid ging voorspoedig. Er was zo goed als geen lijm gebruikt en alles zat gespijkerd.
Toen beide lagen eraf waren leek het het dan ook meer op gatenkaas dan op een paar spanten.
(Alles moet nog worden geschuurd en bijgewerkt, dus de rafels en splinters verdwijnen straks nog.)

Kijk maar.............

en het afval....

En toen lag ze er zo bij.... :(

Het eerste wat mij opviel is dat de kiel hol loopt. Dat lijkt mij niet de bedoeling dus daar kreeg ik zo'n hmmmmmmm  momentje van.
Maar dat komt wel als ik zover ben.

Waar ik minder, uhm euh.., vrolijk van werd was deze foto..

De boel is dus duidelijk op de kiel al krom. En niet zo'n klein beetje ook. Nu is dat er misschien wel uit te krijgen door schuren en vullen maar prettig is het niet.
Beloofd wat voor de rest. :(

Dus, de Bounty maar weer omgedraaid en op het oog het dek bekeken. De foto zegt genoeg denk ik, als je in aanmerking neemt dat de camera er echt recht voor staat....

Yep, krom. Daar is geen touwtje voor nodig.

Vervolgens voelde ik wat beweging in het dek.
Ja hoor, het dek lag vanaf de boeg en aan SB los tot halverwege het 5e en 6e spant. Wat weer inhield dat de spanten niet stevig stonden wat weer inhield dat.........
Enfin, kijk zelf maar....

Dek eraf...

Is er eigenlijk wél iets wat recht is???

En nu ligt ze er zo bij en wacht op verdere sloop- of bouwwerkzaamheden.

Wat is raadzaam luitjes? Verder slopen of tekeningen op de kop zien te tikken op deze schaal en gewoon in het diepe duiken en de romp zelf gaan maken?
Of is dit te redden? De rest zit namelijk wel goed vastgelijmt.

@Beagle:

Citaat
je ziet hier op je model een nogal plat vlak. Kijk ook eens naar je BB of dat plat vlak daar bij hoort en of er later nog een afronding zou moten bijkomen.
Ik ga er even vanuit dat je het hebt over het platte vlak waar de roerkoning(?) doorheen komt te steken??
In dat geval geeft de BB aan dat dit een plat vlak blijft.
Plaatjes.....

Ik kan nergens verder vinden dat er een ronding of kromming in moet komen. (Holle wulf heet dat toch?)

Dus...............

En bedankt voor de link. Lekker kijken naar wat ik hoop te bereiken.

Dat is het voor vandaag. Nu verder met uitzoeken van de spullen die erbij zitten, de boekjes ordenen die Del Prado zo vriendelijk bij elk deel heeft gedaan, de BB doorlezen en de How to gaan bestuderen. En oh ja, ook nog effe met vrouwlief babbelen over paarden, op de bank zitten en wat slapen.
Pfff, man wat kan een mens druk zijn. :mrgreen:

Greetz

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2013, 20:15:51 pm »
Op de foto waar je het dek eraf hebt liggen en je voluit de opengemaakte stuurboordkant ziet, kan ik me niet aan de indruk onttrokken dat het een model moest ? worden wat gedeeltelijk opengewerkt zou zijn :?: Anders was de uitsparing in het tussendek niet onder 45 graden afgekort aan de een na achterste spant en was er ook geen trap en portaal ingemaakt in de buurt van de grote mast. De tussenstaande spanten hebben dan alleen als doel de bouw te vergemakkelijken en dienen ze later misschien verweiderd re worden.
Dat het zo gemaakt is, is niet gebruikelijk voor een geheel gesloten model. (Lijkt mij) . Afhankelijk van je intenties betekent het open houden een extra moeilijkheid voor je en kan ik goed begrijpen dat je kiest om het hele schip gesloten te maken.
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)