Auteur Topic: Delfship "SPANTEN OPSTELLEN"  (gelezen 11572 keer)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Delfship "SPANTEN OPSTELLEN"
« Reactie #30 Gepost op: maart 11, 2013, 14:10:41 pm »
Ga al het binnenwerk tekenen, ook de verschillende dekken met hun balken.
In het delftship bestand kan ik ieder onderdeel de juiste naam geven, door de delen onzichtbaar/zichtbaar te maken kan je met delftship ieder onderdeel afzonderlijk bekijken, inzomen en een verschillende kleur geven.
Iedereen die delftship installeert, kan dan op een gemakkelijke manier alles bekijken.
Om nu een volgende ligger te tekenen maak ik die 2 liggers onzichtbaar en voeg alleen het spant in dat ik nodig heb om die ligger te tekenen.
Zal gelijk nu af en toe een printscr nemen en hier plaatsen dan ken ieder de voortgang volgen  :)
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: maart 11, 2013, 15:01:30 pm »
Ga je zo niet tegen een grens aanlopen van " het aantal beschikbare layers". als je bijna ieder stukje hout in een layer moet steken..

ik veronderstel dat die ook in een "Stack zitten' en 'stacks' zijn over het algemeen niet groot.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

bravo104

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maart 11, 2013, 15:03:42 pm »
Dat ziet er wel héél erg mooi uit zo.
Hup, snel naar de 3D printer brengen. :wink:

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: maart 11, 2013, 15:24:48 pm »
Erik, die vraag heb ik me ook al gesteld, als het aantal layers beperkt is zal ik onderdelen met de zelfde naam in 1 layer zetten, ga mijn manuel nog eens nalezen  :?:

Gerrit 3D printer dan is er geen lol meer aan, moeten we een andere veslaving zoeken , 3 D tekenen  :lol: :lol: 
Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: maart 11, 2013, 16:51:13 pm »
ulimit -s unlimited  :lol:

Rene, wat ik alleen nog helemaal niet snap is hoe je die delen voor elkaar krijgt, ik ken wel de romp modelleren naar de lijnen tekeningen maar spanten ..  :roll:
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: maart 11, 2013, 17:17:32 pm »
THX Michiel

Zal het volgende onderdeel eens stap voor stap hier neerzetten
Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: maart 11, 2013, 19:35:15 pm »
Erik, de manuel spreekt van 1 matematisch bestand, dus zolang mijn geheugen groot genoeg is kan je lagen blijven maken?

Michiel, oplander toevoegen.

Tools, Maak een vertikale blak,

1 Spant inbrengen waar je de oplander wil plaatsen.
Balk naar deze plaats verschuiven.
Punten verslepen tot je de gewenste vorm hebt.
Export deze oplander naar onderdelen, deze gaat als slabloon dienen voor de volgende oplanders :)

Zo ziet het er uit, duurt langer om foto's te upladen en hier te posten  :wink:

Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: maart 12, 2013, 07:43:43 am »
ok bedankt, dat lukt nu ook, eerst maar eens de kiel gemaakt uit verschillende delen  :wink:

Ik dacht dat er mischien een of ander fancy methode was door de doorsnijding van een vlak met de romp te gebruiken. Er is wel een knop die zoiets suggereerd maar ik krijg dat  niet voor elkaar.

volgende vraag: de perspectief plaatjes van jou zijn onder andere hoeken dan wat je standaard krijgt, ik kan maar niet vinden waar je die hoek kan veranderen.... kan je me dat verraden.

en nog een. heb je al eens geprobeerd om draai spanten te maken?
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: maart 12, 2013, 07:52:34 am »
Doorsnijden van een vlak verandert de vorm van je romp, plaatst extra punten op je net, kan je niet gebruiken.
Het 3 D beeld draaien kan je met de schuifbalken rechts en onder.
Draaispanten dat word nog een uitdaging om deze op de juiste plaats te krijgen  :wink:
Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: maart 12, 2013, 09:33:39 am »
die schuifbalken had ik nog niet geprobeerd, ik dacht dat die voor verplaatsing waren...  :oops:

N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: maart 12, 2013, 09:43:28 am »
Verplaatsen gaat met rechter muisknop  :wink:
Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: maart 13, 2013, 12:22:04 pm »
met de middelste knop, of het wiel, indrukken kan je ook draaien.

Het lukt nu overigens prima, Ik ben een 3D model van de HMS Beagle aan het ontwerpen. Het is nog een klus omdat de drie projecties nit geheel met elkaar lijken overeen te stemmen.  Maak ik heb nu een rompvorm waar ik tevreden mee ben. Vanavond zal ik eens wat plaatjes posten...

voor een volgend POF project. Ik denk dat ik ook een idee heb hoe ik de draaispanten kan ontwerpen, als het lukt zal ik het beschrijven  :wink:

Mischien kunnen we een databaseje van pdf lijnen plannen en corresponderende d3 modellen hier ergens aan leggen. Als je dan aan een nieuw project begint kan je vanaf een vergelijkbaar model beginnen. Dat scheelt nogal wat werk...

ik heb de lijnenplannen van de pinas van Hoveling en de geuniteerde provincien, uit scheepshistorie

N. WITSENS

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: maart 13, 2013, 12:25:46 pm »
ps ik neem aan dat je de kopieer coordinaten knop hebt ontdekt. Dat was mijn laatste grote ontdekking...
N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: maart 13, 2013, 13:44:45 pm »
Die knoppen ken ik, het uitwisselen van bestanden gaat goed via e-mail .
Dat de 3 aanzichten niet kloppen dat is vrijwel met alle tekeningen zo, is ergens normaal, zijn niet de originele plannen.
De scheepsbouw werkt niet op papier om mallen te maken, je moet maar eens een A4 blad dat goed droog is opmeten, vochtig laten worden en dan terug meten ga je merken waarom.
Een data base op het forum aanleggen met gecopyeerde modellen gaat niet, denk dat je dat problemen hebt met copy rechten  :?: :police:
Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
spanten printen
« Reactie #44 Gepost op: maart 15, 2013, 11:18:35 am »
Heb ik aan gedacht Michiel, maar dat krijg je niet op 1 A4 formaat, dan lopen de lijnen te dicht bij elkaar.
Alle spanten 1 voor 1 afdrukken op A4 dat gaat maar dan moet je ieder bestand bewerken tot je exact de juiste maat hebt tot op 1/4 mm anders heeft het geen zin.

Dat is het probleem met delftschip je kan een volledig lijnenplan printen op schaal 1/3 van van dit schip maar wil je dit op 1/1 printen heb je een printer nodig die A2 aankan .
Voor de bounty had ik ruitjes 10 mm aangebracht, Gerrit heeft met inktscape dat bestand op de juiste afmeting gebracht en 15 X uitgeprint

Als je daar een oplossing voor hebt, zou ik het graag weten.  :wink:

Zelf werk ik altijd met een offset tabel omdat mijn spanten niet op een A4 passen.

niet naar de printer printen maar naar een pdf van whatever A2 of A1, zo groot dat je schaal past,
hiervoor moet je een programma'tje installeren dat zich dan als een printer voordoet b.v. PDF995
dan krijg je dus een pdf in de juiste schaal die je vervolgens met acroread opend.
vanuit acroread ga je dan zonder herschalen printen, waarbij je dan  actueel beeld kiest en niet het geheel:

ik maak overigens de tekeningen op ware grote, in voeten omdat die schaal in het boek staat, en print dan in de schaal die ik wil gaan bouwen. Dat is handig omdat ik dat nog niet besloten heb.  :wink:

voordat enkele spanten niet meer op een A4 passen... ik heb hier een printer tot A3 maar eengebouw verder ook een voor A0 ..
N. WITSENS