Auteur Topic: De Heemskerck 1638 werfmodel schaal 1:87  (gelezen 5477 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
De Heemskerck 1638 werfmodel schaal 1:87
« Gepost op: januari 27, 2013, 18:25:50 pm »
Hier was ik maar weer eens, ik heb het bouwverslag van de Heemskerck afgesplitst van het diroramatopic
omdat dit wat gemakkelijker discussieert. Ik heb toch wel wat vragen hier en daar en mogelijk dat
het voor eventuele toekomstige bouwers ook een aanvulling mag zijn en dan is het wat lastig om door
een lang topic te zoeken naar info.

Waarom de Heemskerck?

Ik vind de Heemskerck een prachtig schip, er is genoeg documentatie overal te vinden en ik heb het boek
van Cor Emke en Ab Hoving "De schepen van Abel Tasman" en de bijbehorende CD-rom met alle tekeningen
(met dank aan Jan amateur voor het toezenden ervan  :D)

En dan hebben we nog het bouwverslag van Dirk amazone waar ik uit kan putten en tevens diens diorama's natuurlijk  :)
Het is de bedoeling om een schip in aanbouw te maken zoals het op de werf staat, ik zit te denken aan deze eindfase:

of misschien nog iets verder, ligt eraan hoe e.e.a. lukt.

De schaal 1:87 is gekozen mbt het diorama wat in dezelfde schaal gebouwd wordt. De tekeningen heb ik mooi kunnen
uitprinten op deze schaal vanaf de cd-rom

To be continued....
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
Re: De Heemskerck 1638 werfmodel schaal 1:87
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2013, 18:33:43 pm »
We beginnen met het maken van de kiel. Ik heb 3 latjes van 1x4 mm en 1 latje van 1x2 mm op elkaar gelijmd.
Het smalle latje zorgt voor een perfect sponning:

De achtersteven in wording, zo zie je dat ik de steven te breed heb gemaakt maar wsl klopt de tekening hier
ook niet helemaal omdat de steven dan wel errug smal wordt.

En dan wordt het wat moeilijker, de zandstrook (of is het zantstrook?), waar moet die eindigen he

Controleren van de huidgangen of ze de goede richting op gaan:

Nu had ik een vraag, ter versteviging kunnen nu de inhouten geplaatst worden, maar hebben die een specifieke
positie en worden die naderhand weer verwijderd? Hoving zegt er verder niets over in zijn boek.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2013, 18:40:13 pm »
Jack,

het is dat er een goede maat referentie naast ligt van je aansteker en je duim, anders leek het een veel groter model.

het ziet er goed uit to zover
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2013, 18:43:49 pm »
Prachtig Jack, ik zit gekluisterd aan dit verslag 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2013, 18:49:24 pm »
Ja Jan, het is allemaal erg klein en fragiel. Een tip voor mensen die dit ook willen proberen:
Laat het model af en toe op de grond vallen, dan springen de huidlatjes er weer vanaf en
kun je die tenminste nog een keer overdoen. Dat is een goede oefening  :police: :twisted: :mrgreen:

Kees, ik kan niet wachten totdat jij ook een shell-first model gaat beginnen  :wink:

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2013, 19:04:06 pm »
Aiaiai, dat gaat pijn doen, ik denk dat ik me voorlopig beperk tot het verkrijgen van inspiratie van jou verslag Jack :wink:

Die shell-first methode ligt voorlopig nog ver buiten mijn kunnen :oops:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2013, 19:27:50 pm »
Wat me vooral opvalt aan de door jou gebruikte plannen is;
dat de dek-bolling/zeeg in de breedte veel meer is dan dat ik bij de meeste kit-modellen ben tegengekomen.

Vermoedelijk zitten die kit-fabrikanten er naast om het makkelijker te maken voor de "beginnend"-bouwer.

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2013, 20:37:50 pm »
 8) erg mooi jack  het eerste buikstuk komt waar het grootspant komt te staan dus op 1/3 van de lengte.

die moet daar liggen anders kom je later in de problemen want dit spant  is tevens  de spant waar het schot van de bak zit. als je dit hebt liggen kan je alles gewoon vol leggen, wel opletten dat je de hoogte van het vlak aanhoud .
op deze schaal gaat dit op het grootspant maar 1 mm zijn.

normaal worden ze pas gezet als ook het booiesel der klimmen klaar is .

heb je ook 6 planken aan gehouden voor het vlak en 3 voor het booiesel ?

ik zie  ook dat je de kiel overal even breed gehouden hebt en niet versmalt naar de stevens toe, je hebt nu wel een dik achter en voor steven .

probeer  aan de boeg zo laag mogelijk te blijven want  ik heb al wel  gemerkt dat ik daar  dikwijls te hoog uit kom .
achteraan moet je zo snel je voelt dat het begint te wringen  de laatste plank zo bijschaven ( schuren) dat de volgende zonder wringen goed komt te liggen  dus ( veel werk achteraan ) en dit kan pas als ze er op staat  dus voorzichtig zijn  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2013, 06:57:25 am »
 :shock:
Dat is erg mooi gemaakt, helemaal op die schaal. Erg knap

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2013, 07:40:51 am »
Prachtig werk Jack, ook mooi in beeld gebracht :roll:
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2013, 07:49:43 am »
Je begint steeds meer de snelheid van Dirk te benaderen. Mooi project en heel leerzaam.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2013, 09:56:47 am »
Wat me vooral opvalt aan de door jou gebruikte plannen is;
dat de dek-bolling/zeeg in de breedte veel meer is dan dat ik bij de meeste kit-modellen ben tegengekomen.

Vermoedelijk zitten die kit-fabrikanten er naast om het makkelijker te maken voor de "beginnend"-bouwer.

Misschien kan het ook komen vanwege de kleine schaal? Maar idd lijken de dekken een grotere ronding te hebben, maar
dat kan natuurlijk ook typisch voor dit schip zijn

Citaat
op deze schaal gaat dit op het grootspant maar 1 mm zijn.

Dus 1mm hoog en wat zou dan de dikte moeten zijn? Ik zal straks eens op het plan meten.

Citaat
heb je ook 6 planken aan gehouden voor het vlak en 3 voor het booiesel

Bedoel je hiermee 6 planken horizontaal en 3 'verticaal' ? dan kom ik ongeveer goed uit, de huidlatten zijn 1x3mm
Ja, ik moet nog even wennen aan de begrippen he  :lol:

Citaat
ik zie  ook dat je de kiel overal even breed gehouden hebt en niet versmalt naar de stevens toe, je hebt nu wel een dik achter en voor steven

Yep, dat klopt. Maar daardoor wordt het wel een stuk steviger.

Citaat
probeer  aan de boeg zo laag mogelijk te blijven want  ik heb al wel  gemerkt dat ik daar  dikwijls te hoog uit kom .
achteraan moet je zo snel je voelt dat het begint te wringen  de laatste plank zo bijschaven ( schuren) dat de volgende zonder wringen goed komt te liggen  dus ( veel werk achteraan ) en dit kan pas als ze er op staat  dus voorzichtig zijn  :wink:

Aan de boeg ben ik de huidlatten aan het verjongen tot minimaal de helft van het latje, ik had dat ook al ingezien.
Het meeste werk zit idd aan de achtersteven om de latjes daar de juiste kromming te geven, alles met de soldeerbout he.

Dus ik kan die inhouten (zo heten die kleine stukjes hout toch?) eventueel achterwege laten en gelijk 1 of meerdere buikstukken inleggen?

Ik vind het zelf nog niet echt mooi, maar misschien komt het nog. En Jean, ik ben toch al een 3 weken bezig met dit gepruts dus zo snel gaat
het allemaal niet  :)

Jack

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2013, 10:01:28 am »
Nee, die kleine stukjes heten boeiklampen: tijdelijke stukjes hout om het zaakje
bij elkaar te houden voordat de inhouten (leggers, buikstukke, oplangen) geplaatst worden.
Voor de plaats van de klampen is geen regel: gewoon wat doen zodat het netjes in model blijft....

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2013, 10:38:19 am »
Boeiklampen.

Dat woord zocht ik  :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: januari 28, 2013, 11:29:29 am »
Boeiklampen.  moeten er later weer uit jack   dus kan je beter  een buikstuk leggen ( onderste deel van het spant ) maar dit is geen 1 mm hoog hoor dit gaat iets van een 3 mm hoog en breed moeten zijn.

de 1 mm is hoeveel het vlak naar boven loopt tegen over de bovenkant van de kiel. maar je hebt de spantjes van het plan uitgezaagt dus daar kan je ook mee meten of het  niet teveel naar boven loopt.

het ziet er zeker niet slecht uit   8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself