Auteur Topic: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.) ---> Voltooid  (gelezen 35312 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.)
« Reactie #30 Gepost op: februari 15, 2013, 20:35:58 pm »
ziet er netjes uit  andries.

ik hoop je nog te kunnen overtuigen om met echte spanten te werken in plaats met die je uitgezaagt hebt  uit triplex.
het zou zoveel mooier worden denk ik  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: februari 15, 2013, 20:41:14 pm »
Dirk die spanten in triplex, zijn maar tijdelijk hoor. dat is juist de techniek van het bouwen in een bouwraam.
Ongeveer zoals jij, shell first en dan de spanten weg en de inhouten etc Plaatsen.

Techniek zeer wel uitgelegd in de boeken van "Van Beylen"
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: februari 15, 2013, 22:12:40 pm »
a oke dat wist ik niet .
ik moet nog veel leren   :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: februari 16, 2013, 07:07:55 am »
voor wie de bouwwijze met een bouwraam niet kent.

Spreekt vanzelf dat dat raam uit droog en recht hout moet zijn gemaakt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #34 Gepost op: februari 16, 2013, 14:40:13 pm »
He, deze methode kende ik nog niet, hangt zo'n model nu letterlijk in de touwen of zijn dat metalen strips of stangen?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: februari 16, 2013, 15:37:46 pm »
dat zijn latten om de spanten omlaag te houden

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #36 Gepost op: februari 16, 2013, 19:39:07 pm »
Op de tekening zijn de schoren wat de Legosteentjes zijn die anderen gebruiken om de mallen haaks te zetten.
Omdat de beide stevens aan het raamwerk vastzitten ( met een extra stuk hout dat de stevens verlengt) kan ik het raam omkeren on op z'n kop zetten.
ik verzet alleen de pootjes dan.
Door het boek letterlijk te volgen spreekt de praktijk de theorie wel eens tegen.
Het slemphout, dat tegen de achtersteven komt, moet van 10 naar 6 mm verdund worden, met een groef voor de omhoog gebogen delen van de kielplank.
De eerste die ik maakte was 10 mm dik. Het verdunnen naar 6 mm zag ik vanwege het gevaar voor m'n vingers niet zitten. (A)
Bij de tweede dus eerst de lat van 10 mm dik verdund van 10 naar 6, vervolgens uitgezaagd en de groef van 3 x 1 mm aangebracht (B)
De pasvorm viel zodanig tegen, dat slemphout C ontstond. Eerst de lat verdund, uitgezaagd en vervolgens aan de hand van de vleugels aan de kielplank afgetekend hoe de groef moest komen. Deze past nu naar tevredenheid. Al doende leert men. :oops:

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2013, 14:48:17 pm »
Stevens en bodemplank staan in het bouwraam opgesteld met de mallen.
Een aantal liggers zijn al gemaakt om het vlak verder te kunnen gaan maken.

Alleen zou de temperatuur in de schuur iets hoger mogen zijn, maar zolang de vorst blijft lukt dat niet erg. :wink:
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2013, 15:21:29 pm »
Knap werk, temp. in de schuur? zit ik ook op te wachten om verder te gaan  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #39 Gepost op: februari 25, 2013, 16:20:27 pm »
ik ook  hopelijk kunnen we volgende week terug aan de slag.  het bouwraam lijkt me een mooi ding.
de kiel word die er boven op gelegt of zit die tussen 2 latjes geklemt ?

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: februari 25, 2013, 16:40:28 pm »
De kiel bestaat uit een kielplank, zoals je kunt zien op de foto van 15 februari, waar de kielplank met de voor- en achtersteven op de tekening ligt.
De liggers worden op de kiel gemonteerd en daaraan de verdere planken van de bodem.
De twee latjes houden de mallen op z.n plaats, want het latje in de lengterichting was recht maar wil steeds terugveren. :lol: :lol:
Onder de kielplank komt nog een latje van 1 x 6 mm. dat is alles.
Groeten
Andries

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: februari 25, 2013, 21:19:01 pm »
 8)  thx andries

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #42 Gepost op: februari 26, 2013, 05:55:11 am »
Zijn de schuine stuten niet nodig om de spanten op hun plaats te houden?
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: februari 26, 2013, 08:58:08 am »
Andries,

Ben je niet bang dat de mallen zo wat instabiel staan, vooral als je er straks vooral aan de zijkanten het e.e.a. tegen aan gaat drukken?
Je hebt 1 schoor in de lengte-richting aangebracht, terwijl JvB daar 2 parallelle latjes gebruikt. Dat lijkt mij een stuk stabieler.
Tevens tekende JvB veel meer schoren naar de bovenzijde van het raam, waar jij er 'slechts' 2 plaatste.
Maar misschien komt dat door jouw ervaringen tijdens de vorige bouw van dit model.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: februari 26, 2013, 13:44:07 pm »
Heren,
Deze eerste opstelling heb ik gedaan door op de hartlijn van de mallen aan de bovenkant gaatjes te boren om de de lat zo in het midden vast te kunnen maken. De mallen staan nu horizontaal waterpas en op de juiste afstanden volgens de tekening.

Voor ik verder kan gaan bouwen moeten de schoren, zoals van Beijlen die aangeeft zeker aangebracht worden, evenals de twee verbindingslatten aan weerskanten van de mallen,  hoewel ze een flinke belemmering zijn om de liggers op de juiste afstanden te bevestigen. :mrgreen: :wink:
Toen ik zaterdag j.l. in de Zeelandhallen was sprak ik een oudere Berg, zijn voornaam is Roger ..., die onder andere een prachtig model van een hoogaars had staan. Hij vertelde mij dat de verbindingen waren gemaakt met dunne satepennen van ± 2 mm dik, hij maakte deze zelf door geweekte satestokjes te verdunnen. Ik wil proberen deze techniek ook toe te passen waar mogelijk, in combinatie met witte houtlijm in plaats van UHUhart of Rudolhart.
't Gaat me deze keer namelijk niet om de snelheid. De voorsteven die er nu aan zit is ook al de derde, omdat de eerste twee niet goed genoeg waren :neutral
Groeten
Andries