Auteur Topic: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.) ---> Voltooid  (gelezen 35428 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.)
« Reactie #60 Gepost op: maart 27, 2013, 15:11:42 pm »
Heren,
Ik heb het hele gepruts nog eens goed bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het niet eens in de mottenballenvloot mag. Het is dus de kliko-vloot  geworden. Waarom?  Ten eerste stonden de mallen me niet aan; ten tweede:de kimplanken waren niet naar mijn zin en ten derde waren sommige liggers niet evenwijdig vastgemaakt. Dus: GEPRUTS. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ga nu, als de temp wat milder is, eerst weer een nieuwe kielplank maken en nieuwe mallen.
Dus voorlopig even geen foto's :wink: :neutral
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #61 Gepost op: maart 27, 2013, 15:30:09 pm »
hoi andries   die dingen gebeuren nu eenmaal  niet getreurt en als het weer weer een beetje mee zit terug opnieuw beginnen.

ik heb meer slechte rompen  in mijn kot staan dan ik er afgewerkt heb  :wink:  gewoon opnieuw beginnen  en je weet nu ook al waar het niet goed zit  dus dat gaat volgende keer ook weeral beter  zijn.  ga je het raamwerk wel behouden om te bouwen  of ga je voor een andere metode gaan ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline wim500

• Officier
« Reactie #62 Gepost op: maart 27, 2013, 15:48:27 pm »
Jammer Andries, maar wel weer een ervaring rijker.
Zoals Dirk al zegt, met goede moed overnieuw beginnen.
Succes :).

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #63 Gepost op: maart 27, 2013, 16:59:21 pm »
Andries,

Ik vind het nogal wat als kritische beschouwing van je eigen werk leidt tot zo'n beslissing.
Dat getuigt van een sterk karakter.
En dat betekent veel voor de herkansing. Veel succes!!!

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #64 Gepost op: maart 27, 2013, 18:47:12 pm »
Denk dat dit de moeilijkste methode is om een romp te maken, blijf je wel volgen  :wink:

Succes
Groetjes

René

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #65 Gepost op: maart 28, 2013, 20:04:17 pm »
Dank Mannen voor jullie meeleven.
Er zijn vandaag alweer nieuwe stukken van het oude tafelblad gezaagd om de kielplank te gaan fabrieken.
En de eerste onderdelen voor de scheepslantaarn liggen in magazijn. Ik denk eraan om heel kleine LED's te gaan gebruiken voor verlichting :idea:
Er valt dus weer wat te solderen, als ik een passend glas heb gevonden. :drink:
Nu nog een stuk berkentriplex op de kop tikken, want wat ik eerst gebruikte had een bikkelharde kern waar de zaag gewoon wegliep in de harde nerven.
We gaan vol goede moed verder
Groeten
Andries :drink:
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

mickey

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: maart 29, 2013, 14:23:10 pm »
hoi andries
opnieuw beginnen valt best mee het is mij ook gebeurd bij de rattlesnake, daarna is het een stuk leuker bouwen omdat je niet weer dezelfde fout(jes) maakt(hoop je :wink:).
het geeft veel voldoening
succes  mickey

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #67 Gepost op: maart 30, 2013, 21:29:23 pm »
Gestart :!:
Alle planken voor de kiel afgetekend en de posities van mallen, liggers en knieën aangegeven. Lengte, breedte en hoogte van mallen dubbel gecontroleerd.
Ga nu eerst de voorkant van de kielplanken licht buigen, evenals de achterkant inzagen en buigen. Daarna de liggers bevestigen voor zover ze niet op de plaats van een mal komen en daarna de beide stevens eraan monteren . :idea:
Omdat ik de mallen niet aan de kielplank wil spijkeren (zoals JvB aangeeft) maak ik een vertikale mal die over de middenlijn van voorsteven naar achtersteven alle mallen precies op z'n plaats houdt, waardoor ik  meer ruimte hou om nog meer liggers te monteren en de kiel verder te maken.
Vanavond een anker en dregje "en profil "gemaakt en een schop(je)
Foto's volgen z.s.m.
Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #68 Gepost op: april 08, 2013, 20:16:22 pm »
Door de aanhoudende kou zo weinig mogelijk in de garage gestaan. Dus maar binnen bij moeder aan tafel wat zitten prutsen.
Eerst een schepje gemaakt, nou dat ging vlot en ik kreeg er zin in. Toen een riek gefabriekt, maar die is nog niet helemaal naar m'n zin.
De bezem ging een stuk beter.
Onze eigen bezem effe een stukje korter gemaakt en toen een mandje gaan vlechten. Het was een probeersel en achteraf bleek de draad te dun om een leuk mandje te worden. Dus weer overnieuw begonnen , nu met echt touw, in mijn jeugd heette dat "vliegerbot" (henneptouw?) Het resultaat ziet er steviger uit.
Vanavond er nog een houten schep en een hoosvat aan de inventaris toegevoegd.

Het lijkt warmer te gaan worden dus ga ik weer aan de kiel verder :D :D
Groeten
Andries

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #69 Gepost op: april 08, 2013, 20:53:10 pm »
leuke spulletjes andries en ook heel mooi gemaakt trouwens  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #70 Gepost op: april 09, 2013, 05:38:02 am »
Knap werk Andries, waar zo een koud voorjaar al niet goed voor is  :wink:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #71 Gepost op: april 09, 2013, 11:38:25 am »
Andries,

Heel fraai resultaat van wat 'huisvlijt'. Proficiat!
Na voltooiing van mijn model wil ik ook nog diverse accessoires gaan maken.
Ik vermoed dat ik op z'n minst wat latoenkoper moet zien te bemachtigen.
Voor de rest nog niet veel nagedacht over de fabricagemethoden; ik zie tegen die tijd wel.

Groetjes,
Flip.

Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #72 Gepost op: mei 21, 2013, 20:45:24 pm »
Het fabriceren van de mandjes lukte steeds beter. Op de foto staat links het eerste exemplaar van DMC-garen; was te zacht. Daarnaast een van henneptouw, onbehandeld. de derde is gedoopt in celluloselak en de vierde is na de beurt van celluloselak gekleurd met beits en voorzien van de letters TH 64.
Ze zaten vol goede moed, dus ben ik weer aan de slag gegaan

De kielplank en de overige delen van het vlak overgenomen op eiken stroken van 3 mm dik en alle liggers afgetekend

De kielplank ingezaagd en in  vorm gebogen en de andere delen gezaagd.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #73 Gepost op: mei 21, 2013, 21:00:06 pm »
je mandjes zijn al aardig gelukt.
`
heb je ook dat stukje gereedschap gemaakt dan J. Van beylen in zijn booek beschreef?
Ik heb dat tooltje ook, doch als ik mandjes maak, laat ik het mandje opgespannen op de mal. Schilder het dan op de mal met Acruyl verf of Acryl-Vernis en als alles droog is haal ik pas de mandjes van de mal.
Dan vertonen ze niet dat typische knikje dat je nu bij al je mandjes ziet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #74 Gepost op: mei 22, 2013, 16:17:03 pm »
Het tooltje voor de mandjes is de steel van een graskantsteker die ik nooit meer gebruikte.  Die heeft de goede diameter. :P
Wellicht is het resultaat met jou tip beter, hoewel ik vrees dat ik de mand dan moeilijker los krijg. Maar 't is te proberen.

Groet
Andries