Auteur Topic: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.) ---> Voltooid  (gelezen 35695 keer)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.)
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2013, 14:16:17 pm »
We zijn wel ongedurig Andries,  :wink:  :lol: . Maar we gaan je rustig laten werken, komt wel meer bij kijken dan je op het 1 ste gezicht zou zeggen. Overal bij kunnen is ook niet van zelfsprekent  :wink:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2013, 14:27:08 pm »
voor je saté stokjes moet je zorgen dat je een "drow-plate hebt. kan je zelf maken door verschillende gaatjes in een stalen plaat te boren
telkens 0,1 mm. groter. en dan je sate stokjes erdoor te trekken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2013, 17:20:52 pm »
Andries,

Ik was dus wat voorbarig met mijn vraagstelling. Ik zal proberen mij voortaan wat in te houden. :D
Die Belg heb ik 's zondags ook gesproken. Geen kleine jongen op modelbouwgebied. Hij had ook een paar fraaie door hem behaalde internationale prijzen ten toon gesteld.
Ik dacht dat ik wat in m'n vingers had, maar bij hem vergeleken ben ik nog maar een beginneling. Maar goed ieder z'n nivo en progressie is altijd nog mogelijk.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #48 Gepost op: februari 26, 2013, 19:41:31 pm »
Ik kom nog even terug op dat "bouwraam": Dat is niet zo exotisch als sommige commentaren wellicht doen vermoeden.
Want in de Goede Oude Tijd, toen de meeste jachten nog van èchte planken werden gebouwd, werd er ook al zo iets gebruikt.
De volgende foto staat in "De Zeilsport", het standaardwerk van Van Kampen, 2e druk. Deze uitgave is niet gedateerd, maar het exemplaar dat ik hier koester, heeft mijn vader in 1938 van zijn moeder voor z'n 35e verjaardag gekregen.

Uit de tekst: "... Het gehele kiel-complex wordt op de bouwplaats nauwkeurig in het lood opgesteld, en wel zoo, dat de waterlijn van het schip , zooals die in de tekening te vinden is, waterpas ligt. Door middel van schoorbalken en latten, die naar de vloer en zoldering van de loods lopen, wordt alles onwrikbaar vastgezet.
Op de kiel-constructie worden nu de mallen aangebracht en eveneens, door middel van latten naar de zolderbalken der loods, stevig vastgezet. Natuurlijk moet de afstand tusschen de mallen juist zijn en moeten deze, door middel van het lood, precies vertikaal opgesteld worden. ..."

Met vriendelijke groet, Gep

Aanvulling 7 maart 2013:
Vandaag zat er als bijlage bij die nieuwe "Waterkampioen" een overdruk van het eerste nummer uit 1927.
Daarin een foto waarvan ik op het eerste gezicht heel even dacht dat het de zelfde foto was als hier boven (Bedenk dat de heer Van Kampen niet alleen de schrijver van bovengenoemd boek was, maar ook hoofdredacteur van de Waterkampioen).
Maar nee, het was een foto, toevallig onder precies dezelfde hoek genomen, van een ander jacht in aanbouw. "Het eerste Nederlandsche achtmeterjacht "Hollandia" in bouw bij de Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Letsch Jr."
Ook in dit geval was de kielbalk duidelijk met schoorlatten "opgehangen" aan de dakspanten van de bouwloods.
Maar voor zo ver ik op grond van deze laatste foto kan beoordelen, werd die achtmeter niet op mallen gebouwd, maar direct op de definitieve spanten.
Gep
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: februari 26, 2013, 20:29:27 pm »
mooi hoor   thx voor de foto  8)

ik zie ook iets op de foto waar ik me al lang vragen over stel en nog altijt niet uit ben .
ga de foto dan ook ff gebruiken en zal een ander topic aan maken  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #50 Gepost op: februari 28, 2013, 10:00:22 am »
De schoren aangebracht. Nu (bijna) opstelling volgens het boek. :P :P
Op de voorgrond een belangrijk hulpmiddel voor mij. Zo kan ik werken op, sta-hoogte
Met de beugel en  nog steeds het eerste zaagje van Hegner #1 zijn alle mallen uitgezaagd.

Nu verder met de zandstrook en de rest van de bodem. :P
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: februari 28, 2013, 12:47:40 pm »
het is ff werk om het op te stellen maar het ziet er zeker niet verkeert uit  lijkt me ook een stuk steviger dan een gewone bouwplank. en je kan het ook op zijn kop zetten zonder  de spanten te beschadigen.   vroeger waren ze tog nog niet zo lomp  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #52 Gepost op: februari 28, 2013, 19:38:25 pm »
@ Dirk vroeger dat waren prof's, met honderden jaren ervaring  :wink:
@ Andries, knap werk, kende dit van tekening maar nu eindelijk echt  :wink:
Groetjes

René

Offline wim500

• Officier
« Reactie #53 Gepost op: februari 28, 2013, 20:14:37 pm »
Een voor mij nieuwe methode, zeer apart en leerzaam om te volgen.
Succes verder met de bouw.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #54 Gepost op: maart 11, 2013, 09:12:37 am »
Weer wat toegevoegd. De zandstrook (=de eerste plank naast de kielplank) en de rest van het vlak aangebracht. Ruim bemeten i.v.m. het later pas maken.

Waar de mallen het toelaten wat extra liggers gelijmd en met geleende klemmen :lol: vastgezet.

Het vastmaken met pennen van 0,8 mm lukt niet naar tevredenheid. Daarom gekozen voor nagels van 0,4 mm.
Nu kunnen de liggers op maat gemaakt worden om het onderboord of kimboord op maat te kunnen maken en plaatsen.

Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: maart 11, 2013, 13:40:55 pm »
waarom laat je de buikstukken oversteken andries ?

het is tog een stuk makelijker om ze op maat te zagen  met de juiste schuinte zodat je er gewoon je eerste kimplank tegen  kunt zetten.

vraag me nu af hoe je dit allemaal nog  gaat recht zagen.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2013, 19:05:54 pm »
Volgens van Beijlen zijn alle maten binnenwerks aangegeven. Dus loop ik het risico dat alles te klein gezaagd wordt. Vandaar dat uitstekende deel.
Met de Peoxon en een mini-cicelzaagje zal het wel lukken :wink:
Andries

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2013, 20:45:00 pm »
ok dat zal wel gaan  maar dan moet je het uit de kader halen dunkt me.

ik wacht geduldig af hoe je het gaat zagen want de bouwer heeft daar tog een beter zicht op .

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #58 Gepost op: maart 21, 2013, 20:51:58 pm »
Dirk,
Het afkorten van de liggers gaat het best nog met de proxxon met een klein circelzaagje erin. Ze hebben dan de juiste schuinte.
Helaas nu even in de lappenmand en dan lokt het weer nog niet aan om in de garage te gaan kleumen.
Wacht op mooier en warmer weer.
Probeer nu binnen wat gereedschapjes voor "aan boord" in elkaar te prutsen :mrgreen:
Groeten 
Andries

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #59 Gepost op: maart 21, 2013, 21:26:45 pm »
ja dat weer  er hebben er wel meer last van  ik en ook rené zitten in een werkhok te hobbyen  en er zijn er ongetwijfelt nog meer,  het is tog zo verekt kouw als je uren moet stilstaan op 1 vierkante meter.
ik hoop dat het snel wat warmer word  want de goesting is er wel bij iedereen maar  de kouw  :(  houd ons  een beetje  afzijdig .