Auteur Topic: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.) ---> Voltooid  (gelezen 35612 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.)
« Reactie #195 Gepost op: maart 26, 2015, 19:03:31 pm »
Hallo Flip,

Eeenvoud is het kenmerk van het ware, blijkt weer.
Dank voor je goede raad en ik ga het direct proberen, want de aanhouder wint :D

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #196 Gepost op: maart 28, 2015, 08:59:16 am »
Hoi Andries,

het gaat een heel mooi model worden. Sinds een kleine week weet ik dat er een boek bestaat waarin een model van een hoogaars staat. Tekeningen en uitgebreide beschrijving hoe het een en ander in elkaar gezet moet worden. Dit gaat niet om een kit, maar puur scratchbouw.
Op dit moment wil de titel van het boek me niet te binnen schieten. Een goede kennis van mij heeft dat boek en ik kan er dus desgewenst makkelijk aankomen.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #197 Gepost op: maart 28, 2015, 09:30:34 am »
waarschijnlijk is dat het boek "De hoogaars" . Geschiedenis van de bouw van J.Van Beylen...
Verschenen bij Unie-boek in 1978
maar dat staat allemaal al in de titel  :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #198 Gepost op: maart 28, 2015, 09:59:30 am »
Citaat
waarschijnlijk is dat het boek "De hoogaars" . Geschiedenis van de bouw van J.Van Beylen...

Erik, je kunt zomaar gelijk hebben, het komt me bekend voor, maar aan de andere kant laat mijn geheugen me nogal eens in de steek. Oftewel ik weet het niet zeker.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #199 Gepost op: maart 31, 2015, 20:10:13 pm »
Cees

Erik heeft het helemaal juist.
Het ISBN nummer is: 90 228 1983 3

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #200 Gepost op: mei 12, 2015, 21:24:04 pm »
Zie ook mijn stukje vandaag bij het onderwerp over de "Roeiboot van Andries" http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1787.0.html:
Zoals ik daar schreef, had ik n.a.v. de daar gestelde vraag contact met dhr. Jelle Joossen, conservator van de Stichting Historische Scheepswerf C.A.Meerman.
N.a.v. die correspondentie schreef hij me iets later vandaag nog:

Hoi Gep,
Het hangt van toeval aan elkaar! Die andere hoogaars, daarover heb ik het andere artikel in jouw Consent ingebracht: de TH 6 van Dove Jan (Schot)
en wat onderzoek naar gepleegd: ‘Zwoegen op de Bol van Loodijke’. Maar dat had je ook al gezien.
Groeten,Jelle

Toelichting:
Bij dat bezoek aan de 4Wervendag kreeg ik van Jelle een exemplaar van het tijdschrift "Consent" Nr. 30 (voorjaar 2014) i.v.m. het daarin door hem geschreven artikel over de Scheldejol.
Mijn vader had lang geleden zo'n jachtje, en Jelle heeft er nú een. En dat schept een band!
Maar in dat zelfde blad staat óók het verhaal "Zwoegen op de bol van Loodijke in het jaar 1923" (overdruk uit "Ons Element" van 3 maart 1923).
En dat verhaal speelt zich af op.... de TH6 !

Gep
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #201 Gepost op: oktober 19, 2015, 17:29:32 pm »
De Hoogaars was nog net niet beland in de mottenballen, gelukkig.
Drukte met verhuizingen, gezondheidsprobleempjes (gelukkig weer opgelost) etc. Daarom geen tijd gehad om het forum te bekijken , laat staan om iets aan modelbouw te doen.
De zeilen worden nu als eerste gemaakt, zodra deze er zijn ga ik weer dapper verder.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #202 Gepost op: december 28, 2015, 19:21:37 pm »
De draad weer opgepakt. De zeilen zijn genaaid en de lijken ook eraan. Nu wat materiaal gemaakt, zoals zuigers voor de fok, de sluitingen en de traveler voor de kluiverboom. Er zijn wat problemen met het uploaden van foto's vanaf OneDrive; zodra dat is opgelost volgen er een paar plaatjes.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #203 Gepost op: januari 02, 2016, 17:12:11 pm »

Gelukkig lukt het nu wel via "Mijn album".

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #204 Gepost op: januari 02, 2016, 17:15:43 pm »
Vervelend genoeg lukt het niet om de foto's van OneDrive te tonen in m'n verslag. Of het in Windows 10 met alle toeters en bellen zit, weet ik niet, maar ik ben er slecht over te spreken. (Maar op deze nieuwe PC zat nu eenmaal W 10.) Nu nog even zoeken hoe ik de foto's in 640 x 480 formaat kan maken.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #205 Gepost op: januari 02, 2016, 17:48:24 pm »

De zuigers voor de fok. Een paar zijn er al aan het zeil gemaakt.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #206 Gepost op: januari 02, 2016, 20:35:07 pm »
Ziet er mooi uit.
Helpons even: hoe klein zijn die sluitingen?

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #207 Gepost op: januari 03, 2016, 18:58:41 pm »
heb je die harpsluitingen zelf gemaakt ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #208 Gepost op: januari 04, 2016, 16:56:16 pm »
De harpsluitingen zijn door mij zelf gemaakt met koperdraad 0,8 mm en met behulp van een setje tangetjes
Ter illustratie het bekende muntje voor een goed vergelijk.

Inmiddels zijn een aantal zuigers aan de fok gemaakt

De traveler voor de kluiverboom was wel de lastigste.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #209 Gepost op: februari 11, 2016, 18:36:37 pm »
De afgelopen tijd toch weer wat kunnen doen. Eerst alle losse onderdelen nog eens eruit gehaald, de romp stofvrij gemaakt en de sluiting aan de beun gemaakt.

allle losse stukken bij elkaar.

Het kale voorschip, gereed om de kachel definitief in het vooronder te plaatsen.