Auteur Topic: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.) ---> Voltooid  (gelezen 35313 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Thoolse hoogaars TH64, 1:20 volgens J. van Beijlen (verb.)
« Reactie #15 Gepost op: januari 31, 2013, 20:15:49 pm »
Het begin is er :!: De mallen overgebracht op triplex en uitgezaagd

Volgens vB. wordt het bovenboord langs de bovenbinnenzijde gebubbeld door de DOLBOOM. Om de dolboom de plaatsen moeten - voordat het bovenboord wordt geplaatst -  uit alle mallen een hoekje worden gezaagd. Ik ben voornemens de uitsparing voor de dolboom nu al uit de mallen te zagen en de dolboom aan te brengen als de mallen op de kielplank worden gemaakt.
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: januari 31, 2013, 21:55:50 pm »
spant 2/ 3/ 4 onderste foto daar ga je tog eens naar de rondingen moeten kijken want dat ziet er niet echt goed uit op de foto.

best eens over schuren denk ik  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: februari 04, 2013, 19:31:27 pm »
Rene, Er moet inderdaad nog aan geschuurd worden om een goed model te krijgen.  :oops:
Speedy, de foto van een eerder model vond ik zelf niet juist om die hierbij te plaatsen. Vandaar de foto uit het boek die ook lat zien wat het resultaat moet worden
Excuus hiervoor.

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2013, 15:03:42 pm »
De mallen heb ik nog eens goed bekeken, maar met alleen schuren kwam ik er niet, dus maar weer even aan het (over)tekenen van de mallen begonnen.

en vervolgens niet met de lintzaag, maar gewoon op het gemak met de figuurzaagbeugel met het handje uitgezaagd. Resultaat nu wel naar mijn zin.

De kielplank uitgezaagd, de lip uitgezaagd en de rib aangebracht, nadat de voorkant licht omhoog was gebogen.  De achterkant ingezaagd en de beide zijden omhoog gebogen om te verbinden aan het slemphout.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2013, 16:01:12 pm »
Je bent echt helemaal het boek aan het volgen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2013, 16:25:38 pm »
Intrigerend, we zien de kiel nu toch vanaf de zijkant op die laatste foto?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 14, 2013, 09:42:14 am »
Ja Erik, ik ben het boek helemaal aan het volgen, met alle gevolgen van dien. De kielplank zols die op de foto ligt, is exact 45,5 cm lang. Dat klopt Kees!
Gisteren wilde ik de uitgezaagde (2e) mallen gaan plaatsen, op de hartlijn gaatjes van 1,5 mm geboord evenals in de onderkant van de mallen.
(De kielplank is 3 mm dik en ik was van plan om later een strip van 1 x 6 mm aan de onderkant te lijmen; de spijkergaatjes zouden dan gelijk gedicht zijn. Het afschaven van de kielplank, zoals vB. dit aangeeft zie ik niet zitten.) :wink:
Toen ik de mallen 14 en 15 ging plaatsen klopte het verhaal niet meer. Vanmorgen alles losgehaald en op de tekening gelegd. (De beide stevens zaten nog los, evenals het slemphout) Hier kwam ik tot de ontdekking dat de kielplank i.p.v. 45,5 cm slechts 42,5 cm lang mag zijn. :mrgreen: :twisted: :twisted: :mrgreen: :cry:
Dus nu ga ik vol goede moed een nieuwe kielplank maken op de juiste lengte :P
Foto's volgen z.s.m.
Andries

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #22 Gepost op: februari 14, 2013, 12:30:38 pm »
Andries,

Is dit een tikfout in het boek?
Bij omrekenen vanuit het echte schip naar een 1:20 schaal kom ik via de tekening in het boek uit op een totale lengte van de plank uit op 42,8 cm.
Dat zit in de buurt van jouw meting volgens de echte tekening (1:20 neem ik aan).

Dit zou dan een van de onvolkomenheden in het boek betekenen.
Ik ben inzake de stagring en de talreep van de fok (fig. 49) nog 2 onlogische dingen tegengekomen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2013, 20:25:28 pm »
Inderdaad Flip,
Waarschijnlijk een typefout, zie blz. 93, 4e regel. Maar - met alle respect - er staan meerdere onvolkomenheden in, zie b.v. blz. 94, bij Stevens. citaat:
"Hij wordt verdund .. van boven 4 mm en van onder 2 mm dik blijft. "  hier moet wel de loefhouder nog op aangebracht worden, zie blz. 137. De loefhouder "Deze is even breed als de voorsteven, 2,5 mm dik en 8 cm lang"  Dus toch nog maar even niet verdunnen tot de loefhouder erop zit. Want op dezelfde blz. 137 staat Beslag voorsteven: "neem hiervoor een koperen strip van 4 mm breed...."  Blijft dus over: NBV gebruiken ( = Nuchter Boeren Verstand) :lol: :wink:
Groeten
Andries

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: februari 15, 2013, 12:37:51 pm »
Andries (en andere geïnteresseerden uiteraard),

De onlogische zaken waar ik op doelde zijn de vorm van de stagring en de uitvoering van de talreep van de fok.
Jules van Beylen geeft de situatie op de voorplecht weer in de volgende tekening:

Hier zijn zowel de aanhechting van de stag (lees: de harpsluiting) als de talreep in hetzelfde stagring geplaatst.
Wil men bij slecht weer de fok reven, dan moet de talreep worden losgemaakt. Dat zal een hele klus worden omdat de harpsluiting helemaal naar achteren getrokken wordt en daarmee de talreep klem zet.
Ik heb dit opgelost door de stagring van 2 'kamers' te voorzien, ofwel de stang die door de steven gaat aan de bovenzijde door te laten lopen tot de bovenkant van de stagring.:

De harpsluiting is al bevestigd in de voorste 'kamer'.
De talreep hecht in aan in de achterste 'kamer'. Zo kan er niets klem komen te zitten.

Bij het reven van de fok, wat meestal bij slechter weer gebeurt, is m.i. een klusje dat snel geklaard moet worden. Hierbij moet de bevestiging aan het ook aan de onderzijde van het voorlijk worden losgemaakt en worden bevestigd aan het hoger gelegen oog aan het voorlijk t.h.v. de reeflijnen, en vervolgens snel belegd.
Zoals de talreep nu is aangebracht heb je nergens een stevige aanhechting. m.a.w. hij kan niet stevig worden aangetrokken en belegd. Daarvoor heb je minstens een haak nodig.
Ik ga de talreep dus voorzien van een haak die in het oog onderaan het voorlijk gestoken wordt, en de reep vervolgens door de stagring, terug naar het oog en nogmaals door de stagring halen en vervolgens op zichzelf beleggen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #25 Gepost op: februari 15, 2013, 14:45:50 pm »
Daar heb je goed over nagedacht, maar heb je al met een platbodem gezeild? Op een modern schip word de hals van de fok niet losgemaakt, maar het reefoog bij middel van een talreep of sluiting naar omlaag getrokken, zo blijft de hals van de fok veilig vast. Bij het zetten van een zeil word ook de hals eerst vastgezet, en dan van onder naar boven de leuvers  :wink: 
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2013, 16:27:02 pm »
Rene je bent mij voor. !!! met de uitleg. :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: februari 15, 2013, 16:30:00 pm »
Mijn zeilervaringen zijn heel beperkt: een paar keer met een BM-er en een FJ van een vriend en verder bij Jamaica een dagje gezeild met een reddingssloep van het schip waar ik op voer (praktische sloepenrol).
Praktisch denken levert bij mij inzichtelijk een probleem op wanneer touwen vast komen te zitten door stag-bevestigingen. Hier gaat geen enkele zeevarende of schipper mee akkoord; m.a.w. daar wordt een oplossing voor verzonnen.
Ook het vastzetten van de halsreep van de fok levert in mijn gedachten een probleem op als een van beide uiteinden van zo'n reep geen behoorlijke bevestigingsmogelijkheid heeft. Dat is ook onpraktisch.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2013, 16:44:44 pm »
nu en dan niet te veel denken, maar uitvoeren zoals het in het boek staat.
bij bijna 90% van de schepen, zonder rolfok is dat al jaren de constructie en het gebruik.
Bij het reven is het de val die men wat laat zakken en aan ofwel de achterkant of de coorkant van het zeil trekt men het oog tegen de onderkant en bind dan   het zeil op met de reefbanden , die al in het zeil aanwezig zijn.

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: februari 15, 2013, 18:24:16 pm »
Erik en Rene,
Dank voor de heldere uitleg op de vraag van Flip. Zelf ben ik ook een matroos van de wal, ik had het niet geweten. De vraag over de kielplank heb ik als volgt opgelost. De oude kielplank is 3 cm ingekort, opnieuw voorzien van een lip van 9 mm en de plink licht omhoog gebogen. De mallen komen daardoor op andere plaatsen en de kielplank wordt doorzeefd met gaatjes. Dit wordt nagenoeg onzichtbaar door de extra strip middenonder van 1 x 6 mm en de liggers etc . binnenin.
De maat is nu juist.

Voorsteven, kielplank met slemphout en achtersteven op de tekening.
Nu kunnen de mallen worden geplaatst (na het lijmen uiteraard) :wink:
Groeten
Andries