Auteur Topic: "Op Goede Hoop" schaal 1:87  (gelezen 15766 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
"Op Goede Hoop" schaal 1:87
« Gepost op: december 30, 2012, 13:47:27 pm »
Een 'tussendoor' projectje om even iets anders om handen te hebben.

We schrijven 17e eeuw, een Hollands vestingstadje op een eiland, omringd door walmuren en bastions met
een zwik kanonnen om op vijand te kunnen schieten  :D Niet direct een scheepsbouwproject maar de baas vond het goed dus...
Naja, er is een Utrechts Statenjacht gepland, roeiboten, vissersbootjes, een scheepswerf (met dank aan Dirk en JanV) dus
genoeg maritiem materiaal.

Het voorlopige plan:

De schaal 1:87 omdat het dio straks deel uitmaakt van een grotere modelspoorbaan en zal dan als museum dienst gaan doen.
Dit geeft me tevens enige vrijheid om niet gebonden te zijn aan jaartallen en periodes. Echter probeer ik wel de typische 17e eeuwse
uitstraling na te bootsen. En ja, de scheepswerf doorbreekt de vestingmuur, ik denk niet dat dat verantwoord is maar zie het als een
creatieve oplossing (suggesties?) Idem voor de positie van de vuurtoren.

Materialen:
Steen, hout, plastic, metaal, gips... Het wordt een mix van kits en zelfbouw, e.e.a. besluit ik tijdens de voortgang.
Het wordt een verzameling mini-projectjes die dan uiteindelijk een groter geheel moeten worden.

Ik heb voor een heel zacht prijsje via marktplaats alvast wat knutseldingen kunnen scoren:

Bezig met de fundering of bouwplank zo je wil:

Die moet nu eerst een dagje drogen.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Rob

• Bootsman
Re: "Op Goede Hoop" schaal 1:87
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2012, 14:00:09 pm »
Dat is wel een erg gaaf project :shock:, ben benieuwd.
Gaat het voor je eigen spoorbaan worden?

Offline luc

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2012, 14:42:45 pm »
ben ook benieuwd, maar een tussendoortje ??
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2012, 14:54:32 pm »
Wat een mooi project, veel plezier bij de bouw, ik ga je zeker volgen 8)

By the way, heb je het statenjacht van Artitec al?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2012, 15:06:07 pm »
Inderdaad voor mijn eigen modelbaan, een tussendoortje is misschien niet helemaal het
juiste woord, tussen de bedrijven door zou beter zijn  :wink:

Ik heb het statenjacht van Artitec besteld Kees, dat wordt een flinke schilderklus  :oops:
Je zou zomaar eens lastig gevallen kunnen worden met vragen.... :lol:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2012, 15:08:46 pm »
het is maar wat je met een tussendoortje verstaat hé.

ga dit zeker volgen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2012, 15:13:53 pm »
Ik heb het statenjacht van Artitec besteld Kees, dat wordt een flinke schilderklus  :oops:
Je zou zomaar eens lastig gevallen kunnen worden met vragen.... :lol:

Jack
Kunnnen we het tzt misschien gelijktijdig bouwen, voor het uitwisselen van tips en tricks :wink:
Ik heb de kit hier ook liggen. Zoals te verwachten van Artitec echt prachtig.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2012, 15:17:45 pm »
Zo, dat is een interessant projekt Jack ! Jou kennende zal het tot in de perfektie worden afgewerkt en gaan hier dus heel wat maanden werk in zitten.

Ga je nu ook een HZ in 1:87 erbij maken ?  :mrgreen:

Ik begrijp dat het niet om "historisch verantwoord" gaat in dit geval ? Boerderijen had je natuurlijk nooit binnen de stadsmuren. Ja, een kinderboerderij misschien  :lol:

Je zou misschien kunnen denken aan dubbele muren: een binnenste ring met de oudste muren die het dorp omsluit, en dan een tweede ring waar de werf en de boerderij binnen liggen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2012, 15:26:50 pm »
Kunnnen we het tzt misschien gelijktijdig bouwen, voor het uitwisselen van tips en tricks :wink:
Ik heb de kit hier ook liggen. Zoals te verwachten van Artitec echt prachtig.

Hey Cool, dat wist ik niet. Ik heb wel al wat referentie materiaal gevonden:

http://www.modellboard.net/index.php?topic=25762.0

http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5605

http://www.wefalck.eu/mm/maritime/models/statenjacht/statenjacht.html

@Arjan, misschien bouw ik wel een huisje op schaal 1:87 met daarin een of andere gek die aan een
houten scheepsmodel van de HZ aan het prutsen is  :lol: (dat wordt dan schaal 1:4350 geloof ik)  :D

Jack

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2012, 15:37:03 pm »
Zo, dat is een interessant projekt Jack ! Jou kennende zal het tot in de perfektie worden afgewerkt en gaan hier dus heel wat maanden werk in zitten.

Ga je nu ook een HZ in 1:87 erbij maken ?  :mrgreen:

Ik begrijp dat het niet om "historisch verantwoord" gaat in dit geval ? Boerderijen had je natuurlijk nooit binnen de stadsmuren. Ja, een kinderboerderij misschien  :lol:

Je zou misschien kunnen denken aan dubbele muren: een binnenste ring met de oudste muren die het dorp omsluit, en dan een tweede ring waar de werf en de boerderij binnen liggen.

Historisch verantwoord voert hier niet de boventoon idd, maar ik ben er nog niet zo zeker van of boederijen niet binnen de stadsmuren aanwezig waren.
Huizen, kerken, molens dus waarom geen boerenbedrijf? Dat zou ten tijde van een belegering toch best van pas kunnen komen?

Maar, ik ga het opzoeken. Kijken wat onze voorouders zo allemaal uitspookten  :P

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2012, 15:42:22 pm »
Oke, dan heb ik weer wat geleerd vandaag  :wink: Ik hou mijn mond verder....

@Kees: jij gaat natuurlijk eerst de bruine beer afbouwen voor je ook maar aan die Artitec kit durft te denken :police:  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2012, 15:52:24 pm »

@Kees: jij gaat natuurlijk eerst de bruine beer afbouwen voor je ook maar aan die Artitec kit durft te denken :police:  :lol:
Voor dit goede doel moet ik me misschien wel opofferen en de bruine beer zit in een kooi, die loopt niet weg :mrgreen:

groetjes, Kees

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2012, 17:11:53 pm »
Kees, zou je misschien de kleurcodes van de Revell verven door kunnen geven van het Statenjacht, dan kan ik die alvast bestellen.

[EDIT] maar dan wel met je ogen dicht en gelijk de doos weer dichtplakken[/EDIT]  :mrgreen:

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2012, 17:33:57 pm »
Ik zal even gaan neuzen in de doos Jack :wink:

groetjes, Kees