Auteur Topic: Een luchtborstel  (gelezen 3610 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Een luchtborstel
« Gepost op: december 28, 2012, 16:27:55 pm »
Hier ben ik weer eens en ik zoek info voor de aanschaf van een airbrushmachienapparaat.

Het is ooit al eens ergens in een topic besproken maar ik vind het niet meer terug.

Waar moet je op letten en wat moet je zeker wel en niet hebben?

Iemand ervaringen?

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Een luchtborstel
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2012, 16:51:27 pm »
Ja Jack  ik ken je budget niet.... dus ....
Beste compressor zijn die met een koelkast motor met een reserve tank

Beste airbrush pistool  is een Paasche, doch die zijn onbetaalbaar. zelf werk ik al jaren met een Iwata. spuiten,  demonteren ogenblikkelijk in de  ultrasoon reiniger  voor 9 min. en dan monteren..( en ik spuit met Acryl)  en al jaren gaan die pistooltjes mee.
Waar je wel moet op letten is wat je wil spuiten want dat bepaald de opening. heel fijn werk  als lijntjes  vraagt een nader pistool dan grote vlakken..

Iets meer lectuur  http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a310.htm
en nu ga ik op zoek naar wat up to date referenties.

Iwata HP-TR2   Gebruik o.a. voor grote oppervalkten , ook in gebruik bij restaurateurs van meubelen en lederen zetels.)
Iwata HP-BC  gemiddele nozzle -- gebruik bij  figuren, kleine  dekhuizen
Iwata HP-B  fijne nozzle( met bovencup) fijn werk; lijnen op model,  weatheren van tanks treinen.
zo heb je wat om te vergelijken.

Bespaar niet op een compressor. neem zeker geen membraan compressor.  maar een zuiger compressor
Bij de meeste pro airbrushers hebben een "Harder & Steenbeck Euro-Tec 20A"
http://www.artobi-airbrush.be/index.php?item=&action=page&group_id=20000006&lang=NL

je compressor moet zeker 6 bar aankunnen. maar je spuit wel onder 1,5 - 2 Bar. nog belangrijker  is de hoeveelheid lucht moet min. 16 liter/min  zijn.
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a317.htm

en dit is dus een membraan compressor. ( Persoonlijk zou ik het afraden)
http://buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3744
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Jerr

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2012, 16:52:45 pm »

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2012, 17:03:26 pm »
Okay, thanks ik ga me verder verdiepen  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Drububu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2012, 17:28:46 pm »
Probeer in elk geval voor een membraamcompressor te gaan en niet voor een piston compressor. Dat zullen de buren (als je die hebt) ook waarderen... Membraamcompressoren (zoals die ook in je koelkast zit) zijn bijna fluisterstil.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2012, 18:37:42 pm »
Citaat
Bespaar niet op een compressor. neem zeker geen membraan compressor.  maar een zuiger compressor

Citaat
Probeer in elk geval voor een membraamcompressor te gaan en niet voor een piston compressor

:police: :lol:

@Hans, ik zie dat de zuigercompressoren toch ook erg stil zijn <50 db

Ik denk zelf dat een membraanpomp een meer stuwende luchtstroom opwekt tov een zuigerpomp of zie ik dat verkeerd?

Drububu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 28, 2012, 21:06:43 pm »
Ik vergis mezelf Jack. De fluisterstille pompen zijn zoals deze: http://www.airbrush-services-almere.nl/shop9/contents/nl/d41.html

Membraam en zuigerpompen maken vrij veel geluid maar is afhankelijk van de grootte. Kleine membraam en zuigerpompen kun je eigenlijk maximaal 20 minuten gebruiken en dien je vaak ook te voorzien van een vochtfilter. Zijn condens gevoelig. Maar het verschil zie je vaak wel meteen terug in de euries.

Offline wim500

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2012, 06:48:15 am »
Jack, ik zou zeker de link die Jerr geeft naar ASA eens volgen.
Het is voor jou best een afstand, maar je krijgt daar een goed advies en een perfecte service, ze nemen alle tijd. Heb er geen aandelen, maar wel ervaring mee.
De eerste vraag zal zijn wat je met de luchtspuit wilt gaan doen.

Heb zelf de Eurotec 10A en het geluid valt mij best mee, de overige machines voor houtbouw maken veel meer lawaai.
Als spuiter heb ik de H&S Infinity 2in1 (met een 0,15 en 0,2 naald en later nog een 0,4) - prima ding. Deze naalden zijn voor het fijnere werk.

Verder nog een condensvanger er bij genomen - nog nooit last gehad van condens in de slangen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: december 29, 2012, 06:59:10 am »

Membraam en zuigerpompen maken vrij veel geluid maar is afhankelijk van de grootte. Kleine membraam en zuigerpompen kun je eigenlijk maximaal 20 minuten gebruiken en dien je vaak ook te voorzien van een vochtfilter. Zijn condens gevoelig. Maar het verschil zie je vaak wel meteen terug in de euries.

hans,   met zuigerpompen  bedoelt men in de airbrush techniek  dat ze dezelfde compressors hebben als je koelkast. en die kan je toch moeilijk als hinderlijke geluidsbron gaan beschouwen.  Die zuigerpompen geven meestal 20 L/min niet pulserend  terwijl men dat van membraan pompen niet kan zeggen.
Het is juist door de zuigerpompen en daar zit meestal ook een speciale olie in kan je die compresoren uren aan een stuk gebruiken. terwijl je juist met membraan pompen een 20 tal minuten kan, dan weer 20 min moet laten afkoelN

Best raad voor Jack , ga naar de winkel en laat de compressoren werken als demo.  je zal direckt het verschil horen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: december 29, 2012, 07:04:48 am »
Ik vergis mezelf Jack. De fluisterstille pompen zijn zoals deze: http://www.airbrush-services-almere.nl/shop9/contents/nl/d41.html

Hans wat jij laat zien in je link zijn allemaal  fluisterstille zuigerpompen compresoren.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
waar lees jij dat ze membraan pompen zouden zijn...

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: december 29, 2012, 07:39:54 am »
Bedankt mannen, hier kan ik wat mee. De toepassing is enkel voor modelbouw dus rel. kleine oppervlakten.
(mogelijk dat je hem ook kunt gebruiken om stoffige modellen schoon te blazen?)

Het budget is 150 - 200 euro, ik ben nu even op marktplaats aan het snuffelen.

Volgende vraag: welke verfsoorten heb je zoal nodig? kan dat met de standaard Revell / Humbrol potjes of moet je speciale verf aanschaffen?

Jack

Drububu

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2012, 09:02:09 am »
Hans wat jij laat zien in je link zijn allemaal  fluisterstille zuigerpompen compresoren.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
waar lees jij dat ze membraan pompen zouden zijn...

Membraampompen staan op een andere pagina van die leverancier. Ik heb zelf ook een membraampomp en weet hoe beperkt die dingen zijn. Jack komt er wel uit in zijn keuze.  :wink:

Overigens als het alleen is om stof weg te blazen dan is een membraampomp prima hoor.

Offline wim500

• Officier
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2012, 09:32:20 am »
Citaat
Volgende vraag: welke verfsoorten heb je zoal nodig? kan dat met de standaard Revell / Humbrol potjes of moet je speciale verf aanschaffen?

Zou kiezen voor een verf op waterbasis, dit vergemakkelijkt zeker het schoonmaken van de airbrush. Water en een airbrushreiniger zijn vaak al voldoende.
Verven op basis van een enamel vereisen agressievere schoonmaakmiddelen.

Zelf gebruik ik Vallejo Model Air, per potje ongeveer eur 2,30.
Afhankelijk van de naalddikte kun je niet alle verf gebruiken, heeft te maken met de grootte van de pigmentkorrel.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2012, 09:46:07 am »
tja ik gebruik ook acryl verven  , van Golden, airbrush ready.  niets mengen  of zo. en al dze verven zijn geschikt voor een nozzle van 0,2 mm. of groter.
Kan ook met  Revell  en andere verven.  ( alleen weet je niet hoe groot de pigment groote is in die verven en kan zoals Wim zegt sommige kleuren je airbrusch verstoppen.)

Als je toch gaat  verdunnen,  je verf moet de consistentie hebben van melk...

Hoe kan je dat testen?   Neem eenpriem  of , je hebt toch een draaibank, maak een verf test tooltje in messing. ongeveer 4 cm lang en conisch gedraaid naar een punt.
Doop dit tooltje in een glas afgeroomde melk  en tel tot hoeveel je geraakt om al de melkdruppels van het tooltje zijn gevallen (21-22-23  enz)    als je later dat tooltje in je verf dopt moet de verf druppels er even snel afvallen. Te traag? verdunner bijvoegen? te snel, verf bijvoegen.

Grtz Erik