Auteur Topic: Sperwer nr. 454 van Billing Boats, sch. 1:23  (gelezen 2550 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Sperwer nr. 454 van Billing Boats, sch. 1:23
« Gepost op: december 26, 2012, 14:55:14 pm »

Bovenstaande foto toont de doos, zoals ik die overgenomen heb via Marktplaats. Zelf had ik toen als de spanten op de kiel gelijmd en het voordek erop gelegd.
Jammer genoeg waren de mastluiken - geheel overbodig - uit het dek gezaagd. Ook de beslagset van BB was erbij geleverd.
Enkele opmerkingen over de bouw:
* Aan de hand van de foto's van de echte Sperwer die in het museum ligt, vindt ik de breedte van het model t.o.v. de lengte nogal fors. Het model, gemeten over de berghouten  is 56 cm lang en 24 breed. (ter vergelijking: het statenjacht is 62 lang en 19 breed)

* Als de onderdelen niet laser-gesneden zijn, zaag dan de triplex berghouten een paar milimeter ruimer uit dan aangegeven. Ook toe alle spanten van voor en achter helemaal afgeschuind waren zodat de huidgangen goed aanlagen, heb ik de berghouten nog op diverse plaatsen moeten opdikken met ettelijke latjes van 0,1 mm dik totdat de berghouten overal even "dik" werden.

* In de doos is alleen de botteloef aanwezig en ontbreekt materiaal voor de kluiverboom. evenals de schootoverloopfok en de scepters voor de vaarboom etc.
Op de tekening staat de gaffel met een vaste verbinding aan de mast aangegeven i.p.v. met een gevorkte gaffel.

* de verbinding van de delen voor de mastkoker zijn niet aangegeven op tekening. Hiervoor heb ik extra blokjes aan de kiel gelijmd ter bevestiging van de mastkoker en vervolgens een gat geboord waar de mast in past.

* De centrale kiel dient aan voor- en achterkant verdund te worden en daarna moet hierop een laag fineer worden verlijmd. De meegeleverde scharnieren voor het roer zijn aan de dunne kant, dus van tevoren meten of ze later gaan passen.

* Als de zeilen worden gemaakt volgens de maten zoals op tekening is aangegeven zijn deze aan de forse kant. Houdt hierbij rekening met b.v. de lengte van de mast. De stof voor de zeilen ontbrak en daarvoor heb ik ongebleekt linnen linnen gebruikt, dat met stijfsel behandeld is en gestreken.

* over de versiering van de kajuitwand valt weinig positiefs te zeggen. Het meegeleverde ornament is bijna niet uit te zagen.
De doos was verder redelijk, zoals ik van BB gewend was. Wel was het hout erg "dor"geworden na als die jaren ( in 1976 verkocht)
Maar al met al was het fijn om zo'n mooi model te kunnen maken. Veel succes en bouwplezier toegewenst collega's :lol:

Altijd bereid tot hulp geven en vragen,
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)