Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 32970 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #135 Gepost op: januari 02, 2016, 18:00:34 pm »
Wat je schrijft over de kraanbalken is correct, Jean, maar het model geeft het ook zo aan. Het is zoals je in november zei: het is een mooi model, maar historisch minder juist weergegeven. Maar je hebt het model al heel fraai opgeleukt met heel veel extra's :aplaus:

Succes verder
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #136 Gepost op: januari 02, 2016, 20:12:04 pm »
Dag allen,

ben een behoorlijk tijdje niet meer toegekomen aan verslaglegging, foto's en anderszins met betrekking tot de 'Berlin'. Maar als Kees weer aan de slag kan met zijn Berlin-achtig model, dan moet ik dat als goed voornemen voor 2016 ook maar doen.
Een en ander wil overigens niet zeggen dat er helemaal niets meer gebeurd is, alleen heb ik er geen plaatjes en teksten bij. Wel van de huidige stand van zaken. Gewerkt aan kanonnen, het voordek en -verschansing, het galjoen, de spiegel en wat details. Ook de schilderskwast gehanteerd, zowel met kleurtjes als met beits.

Eerste serie plaatjes:

Nu ik dit laatste plaatje bekijk realiseer ik me pas, dat die kraanbalken natuurlijk het dek in moeten en er niet bovenop horen te liggen.

Groet,

Jean
Prachtig Jean, chapeau :aplaus:
Dat geschut heb je heel mooi met oog voor details gemaakt en met alle touwtjes zoals het hoort.
En er is zo veel moois op de dekken te zien, zat dat allemaal in de kit?
Die ankerspil, pomp kastje bij de kolderstok en die tonnetjes kan ik me helemaal niet herinneren.
De sloep met roeispanen is ook top! Ga ik ook zo doen bij mijn kleine Berlin.

Die kraanbalken worden inderdaad bij zo'n beetje alle kits zo gedaan.
Misschien proberen het zo te maken dat het lijkt alsof ze door het dek gaat.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #137 Gepost op: januari 02, 2016, 21:08:39 pm »
Prachtig Jean, chapeau :aplaus:
Dat geschut heb je heel mooi met oog voor details gemaakt en met alle touwtjes zoals het hoort.
En er is zo veel moois op de dekken te zien, zat dat allemaal in de kit?
Die ankerspil, pomp kastje bij de kolderstok en die tonnetjes kan ik me helemaal niet herinneren.
De sloep met roeispanen is ook top! Ga ik ook zo doen bij mijn kleine Berlin.

Die kraanbalken worden inderdaad bij zo'n beetje alle kits zo gedaan.
Misschien proberen het zo te maken dat het lijkt alsof ze door het dek gaat.

Wat je schrijft over de kraanbalken is correct, Jean, maar het model geeft het ook zo aan. Het is zoals je in november zei: het is een mooi model, maar historisch minder juist weergegeven. Maar je hebt het model al heel fraai opgeleukt met heel veel extra's :aplaus:

Succes verder
Andries

Dank heren, denk dat het wel moet lukken om het oog enigszins te misleiden en dus die balken het dek in te toveren  :D. Ff nachtje over slapen.

@Kees: er zat wel wat in de kit hoor, maar dat is dan voor een aantal zaken alleen het begin. Was eerst van plan een hele nieuwe sloep te maken, maar als je wat frutseltjes aan de Corel-basis plakt kom je ook een heel eind.

Het geschut was wel veel werk: paarden waren rechthoekig, dus doorgezaagd en taps gemaakt, assen en wielen eronder, loop ingesloten, en toen hele hoop touwtjes, oogjes en blokjes (prachtig Pools materiaal overigens) aan elkaar vastgemaakt  :).

Jean
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #138 Gepost op: januari 03, 2016, 11:32:37 am »
En verder met de plaatjes:

Ben nu zo druk doende met foto's maken en die op dit forum zien te krijgen, dat het bouwen zelf er weer bij inschiet als ik niet oppas!

Groet,

Jean

Groet, Jean

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #139 Gepost op: januari 03, 2016, 13:07:26 pm »
Ziet er goed uit Jean  8-o

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #140 Gepost op: januari 03, 2016, 17:24:20 pm »
T ziet er netjes uit. Volgens tekening neem ik aan, maar de leeuw ligt toch op de onderste legger in mijn beleving.  :)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #141 Gepost op: januari 03, 2016, 17:39:26 pm »
Volgens tekening neem ik aan, maar de leeuw ligt toch op de onderste legger in mijn beleving.  :)

Inderdaad volgens tekening Henk, hoewel dat geenszins paste. Halve leeuw eruit moeten vijlen om hem  überhaupt aan te kunnen brengen.  :?
Omdat dit mijn eerste grote schip is zoek ik toch nog maar wat houvast bij geleverde materialen en beschrijving. Volgende project - over een jaartje of wat - moet er niet alleen maar gebasht, maar echt gescratched worden. Heb al wel een idee over hetgeen ik wil gaan bouwen, maar heb mijzelf verboden om dat te gaan doen voor de Berlin af is.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #142 Gepost op: januari 04, 2016, 15:05:08 pm »
Ik kan me herinneren dat ik bij mijn BB meer dan een week bezig geweest ben om er iets van te maken.
En nog zit het niet lekker. Dat is gewoon een onmogelijk ding bij deze kit.
De krul achter de leeuw is bij jou wel heel goed gelukt.

Die steunen onder de kraanbalken, heb je die geschratched?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #143 Gepost op: januari 04, 2016, 17:04:47 pm »
Citaat van: Shipbuilder link=topic=1334.msg62554#msg62554 date
Die steunen onder de kraanbalken, heb je die geschratched?

Nee hoor, gewoon groene en goud verf. Wat ik inmiddels wel geleerd heb, is dat 'uitzien als' belangrijker is dan 'zijn als'
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #144 Gepost op: januari 04, 2016, 18:40:56 pm »
Wat ik blijkbaar nog niet geleerd heb is hoe berichten correct te plaatsen  :oops: :oops:

Jean
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #145 Gepost op: januari 05, 2016, 17:57:54 pm »
En nog een paar:

Tenslotte nog twee detailfoto's.

De ton met drinkwater (emmertje moet nog gemaakt voor onder het tapkraantje):

En driehoekjes in de maak voor de kogels:

Weer helemaal bij met het verslag. Eerstvolgende zijn de geschutsluiken.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #146 Gepost op: januari 06, 2016, 12:33:45 pm »
Magnifiek Jean  :klasse:

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #147 Gepost op: januari 07, 2016, 20:21:31 pm »
Het ziet er allemaal weer superstrak uit Jean!
Heel inventief hoe je die kogelbakjes maakt en die waterton is echt fantastisch.

Toevallig kwam ik dit bouwverslag van een Berlin tegen:
http://modelshipworld.com/index.php/topic/1799-frigate-berlin-by-ferit-kutlu-corel-scale-140-year-1674/page-1
Helaas is hij inmiddels meer dan anderhalf jaar niet meer aan het bouwen, maar misschien toch wel interessant om te lezen.
groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #148 Gepost op: januari 17, 2016, 08:48:31 am »
Ben een weekje naar het buitenland geweest. Heb dus niet kunnen bouwen, maar ben wel wat primitieve scheepvaart tegen het lijf gelopen in het openluchtmuseum ASTRA bij Sibiu in Roemenië.

Een wel heel eenvoudige uitvoering van een met scheprad aangedreven schip/vlot/uitgeholde boomstammen met dwarsliggertjes:

En heel interessant: verschillende voorbeelden van drijvende watermolens, zoals die ook in Nederland in het algemeen en zeker op de Maas in Maastricht in de 16e, 17e en 18e eeuw gebruikt werden. Misschien iets voor een gescratched tussendoortje:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #149 Gepost op: januari 19, 2016, 17:53:13 pm »
En weer verder. De kraanbalken bevielen mij niet echt. Op het dek liggend in plaats van erin en de openingen voorin was ik ook niet heel blij mee. De altijd griezelige sloophamer dus:

En net zoals het laatste schroefje er nooit goed in wil, gaat het mis bij het laatste snijwerk :oops: :oops:

Nieuwe balken in de maak:

En op hun plek. Verdwijnen nu onder het dek:

Groet,

Jean

Groet, Jean