Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 32931 keer)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #120 Gepost op: november 13, 2014, 19:02:10 pm »
Voorlopig naast het geschut vooral verder gegaan met de dekken en de dekaankleding. Van een aantal zaken weet ik nog niet of ik ze laat zoals ik ze vanuit de kit heb meegekregen: het nachthuis, de kruishouten en de sloep. Ze zitten er voorlopig op, en ik merk vanzelf wel of ik me eraan ga ergeren  :mrgreen:
Het bakdek ligt er ook nog los op en moet aan de buitenrand nog passend gemaakt worden en van dekbekleding voorzien.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #121 Gepost op: november 13, 2014, 19:13:05 pm »
 als ik de hoogte maat van je deurtje  neem als ref. Is die binnen dwars reling niet wat hoog.?

normaal moet de officier van dienst daar zijn handen op kunnen leggen. ( staande houding) ongveer dus op  navelhoogte..
Dat de buiten reling hoger is dat kan
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #122 Gepost op: november 13, 2014, 19:50:34 pm »
Heb me daar ook al een beetje over zitten verbazen. Staat zo op de tekening en ook op het minder dan een handjevol andere modellen die ik op internet kan vinden zit die reling op die hoogte. Zu Mondfeld heeft een tekening van de Berlin waar dit dek veel verder doorloopt naar voren, maar heeft dan op het hoofddek geen plaats meer voor kaapstaander en pomp. Dus denk dat ik dit zo laat.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #123 Gepost op: november 13, 2014, 20:29:28 pm »
Dat de verhoudingen niet goed zijn kan wel kloppen.

De Berlin is een mooi schip voor het oog, maar eigenlijk klopt er scheepsbouwkundig gezien maar weinig van. Zeker niet als we er van uit gaan dat het in Holland is gebouwd. De holte, diepgang en hoogtes van de dekken voldoen allemaal niet aan de regels uit die tijd. De lengte-breedte verhouding is ook verkeerd.

Ik ben wel eens bezig geweest om een historisch verantwoorde versie van de Berlin te tekenen, en dan kom je op een schip zonder bakdek of in ieder geval een veel lagere bak. Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden: Of het verdek en geschut komen een stuk hoger te liggen, of het geschut komt op de overloop en is afgedekt. De eerste optie lijkt mij het meest logische.

Volgens de beschrijvingen was het een schip van 80 voet (rond de 26 meter). Dat is nog iets kleiner dan het Ghost Ship. De opbouw en indeling van de dekken zijn echter voor een schip dat een stuk groter is. Ik gok zo rond de 120 voet. De kitmakers nemen het niet zo nauw met dit soort dingen. Het belangrijkste is dat het er leuk uitziet als het op het dressoir staat  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #124 Gepost op: november 15, 2014, 08:50:57 am »
Mooi gebouwd Jean  8)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #125 Gepost op: november 19, 2014, 09:24:26 am »
Naast de Berlin en de tussendoortjes dringen zich ook andere werkzaamheden op. Durf er nu pas over te schrijven. De kat vond het nodig mijn doorsnede van de Santissima Trinidad iets origineler te maken en kwam op de proppen met een "Doorsnede van de Santissima Trinidad ná de Slag bij Trafalgar"    :roll: :evil:
Dat was wel even slikken.

Deze week moed bij elkaar geraapt en begonnen aan de restauratiewerkzaamheden.

Hier wat plaatjes van de schade-expert:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #126 Gepost op: november 19, 2014, 09:34:53 am »
(m)auw....
Hopelijk krijg je het een beetje netjes hersteld...

Jan

Dick

• Gast
« Reactie #127 Gepost op: november 19, 2014, 13:51:08 pm »
Dat is echt jammer van al het werk Jean maar het kan gebeuren.
Je hebt hier trouwens nog wel 'n beste klus aan denk ik.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #128 Gepost op: november 19, 2014, 17:39:43 pm »
een poes die weet hoe ze moet slopen...

wel een beetje jammer van het werk dat je erin gestoken hebt. ik zie daar dat er ook nog eens een steng is gebroken. dat herstel je niet zo eenvoudig als een gebroken touwtje..

hopelijk krijg je het allemaal terug netjes....

PS vertel de poes dat er in masten geen muizen voorkomen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #129 Gepost op: november 19, 2014, 18:07:53 pm »
Het was natuurlijk ook mijn eigen onnozelheid om te denken dat het model op een veilige plek stond voor de scheepskat, die nou eenmaal geacht wordt op ratten en muizen te jagen.  :wink:

ik zie daar dat er ook nog eens een steng is gebroken. dat herstel je niet zo eenvoudig als een gebroken touwtje.

Tja Erik, bij het hout is het in elk geval wel zeer zichtbaar wat de schade is. Ik vind de tuigage nog redelijk overzichtelijk op het moment dat je aan het bouwen bent, maar nu moet ik eigenlijk alles opnieuw nalopen om weer enigszins te begrijpen wat nog goed is en wat niet meer. Maar ik ben optimist van nature, dus dat komt wel goed.

Groet, Jean

Groet, Jean

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #130 Gepost op: november 24, 2014, 19:18:11 pm »
Erg triest Jean
Bij mij had de kast de Cutty Sark van een kast van 2 m hoog geduwd (kopjes geven je kent het wel :( )  3 masten eraf, die schade was niet te herstellen  :oops:

Hopelijk lukt het je om de schade te herstellen maar veel werk zal het zeker zijn (tuigage eraf - hout repareren/vervangen - tuigage erop)

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #131 Gepost op: november 25, 2014, 14:22:09 pm »
Succes met het herstel. Altijd jammer als zoiets gebeurt

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #132 Gepost op: november 25, 2014, 20:01:02 pm »
Hopelijk staat de Berlin op een plaats waar de kat niet kan komen, Jean:wink:
Sterkte bij de restauratie

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #133 Gepost op: december 19, 2014, 09:14:08 am »
Herstel van de Trinidad vordert en ook aan de Berlin wordt verder geknutseld.

Een eerste aanzet van de spiegel:

Productie draaien:

Zoek de wieltjes:

En schilderen maar:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #134 Gepost op: januari 02, 2016, 14:13:47 pm »
Dag allen,

ben een behoorlijk tijdje niet meer toegekomen aan verslaglegging, foto's en anderszins met betrekking tot de 'Berlin'. Maar als Kees weer aan de slag kan met zijn Berlin-achtig model, dan moet ik dat als goed voornemen voor 2016 ook maar doen.
Een en ander wil overigens niet zeggen dat er helemaal niets meer gebeurd is, alleen heb ik er geen plaatjes en teksten bij. Wel van de huidige stand van zaken. Gewerkt aan kanonnen, het voordek en -verschansing, het galjoen, de spiegel en wat details. Ook de schilderskwast gehanteerd, zowel met kleurtjes als met beits.

Eerste serie plaatjes:

Nu ik dit laatste plaatje bekijk realiseer ik me pas, dat die kraanbalken natuurlijk het dek in moeten en er niet bovenop horen te liggen.

Groet,

Jean

Groet, Jean