Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 32930 keer)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #75 Gepost op: april 20, 2013, 11:16:32 am »
Ben je van plan de breedte van de huidgangen en berghouten van Corel aan te houden,
volgens de kit is dat dacht ik 4 en 6 mm, of wil je alles 5mm breed houden?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #76 Gepost op: april 20, 2013, 15:53:39 pm »
Vooralsnog ga ik uit van de notenhouten berghouten van 6 mm en linden planken van 5 mm, die natuurlijk wel hier en daar nog verjongd gaan worden, wat vast nog een heel gepuzzel wordt. Ben namelijk van plan met korte latjes te gaan werken. Eerst maar het schip wt meer stevigheid geven door de binnenkant aan te pakken.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #77 Gepost op: april 20, 2013, 16:41:08 pm »
Gaat een lastige combinatie worden om die volgens de plannen te krijgen.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #78 Gepost op: april 20, 2013, 18:11:51 pm »
Volgens tekening zit er 10 mm tussen eerste en tweede berghout en 18 a19 mm tussen twee en drie. Dat lijkt makkelijker voor 5, dan voor 4 mm plankjes. We merken wel waar het schip strandt, want varen kan ze überhaupt niet  :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #79 Gepost op: april 20, 2013, 18:37:31 pm »
hmm normaal zijn de berghouten wel smaller dan de huidplanken hoor.
en de afstand tussen de berghouten zijn het zelvde als het berghout dik is .

dus bredere berghouten dan de beplanking zou ik zeker niet doen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #80 Gepost op: april 30, 2013, 20:08:21 pm »
Afgelopen dagen doorgewerkt aan de binnenzijde. Levert een mooie stevige romp op, maar weinig tot geen fotogenieke momenten. En al helemaal niet toen ik vanavond de definitieve vorm van de verschansing wou aftekenen en de gaten voor de kanonnen, voordat ik aan de tweede laag begin. 

Meten, meten, meten en er klopt iets niet  :? :? :?. Dekhoogte en beplanking afgeleid van de spanten en nu ligt ofwel het dek te hoog ten opzichte van de verschansing of de verschansing te laag ten opzichte van het dek. Als ik de kanonnen volgens tekening plaats ligt de loop plat op het dek. Denk dat dat toch niet helemaal de bedoeling is  :mrgreen:  :help:

Ik ben tot de conclusie gekomen dat er over de hele lengte een plankje boven op de verschansing moet. Dat is wel te doen, maar had er na die frustrerende ontdekking vanavond toch geen zin meer in.

Groet,
Jean
Groet, Jean

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #81 Gepost op: april 30, 2013, 21:04:17 pm »
Citaat
Levert een mooie stevige romp op, maar weinig tot geen fotogenieke momenten.
Citaat
Meten, meten, meten en er klopt iets niet    . Dekhoogte en beplanking afgeleid van de spanten en nu ligt ofwel het dek te hoog ten opzichte van de verschansing of de verschansing te laag ten opzichte van het dek. Als ik de kanonnen volgens tekening plaats ligt de loop plat op het dek. Denk dat dat toch niet helemaal de bedoeling is

En daarom moet je dus WEL foto's plaatsen, ook als het niet fotogeniek is :wink: Anderen zien misschien oplossingen die jij over het hoofd ziet.

Dus laat ons even de situatie zien voordat je verder gaat.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #82 Gepost op: mei 01, 2013, 05:35:48 am »
Citaat
Meten, meten, meten en er klopt iets niet    . Dekhoogte en beplanking afgeleid van de spanten en nu ligt ofwel het dek te hoog ten opzichte van de verschansing of de verschansing te laag ten opzichte van het dek

waar heb ik dat nog gelezen.... dat er iets niet klopt.   ??? Juist bij de 7P !!. het is meestal te wijten aan een opeenvolging van  kleine afwijkingen bij het bouwen. Hier een 1mm smaller, daar een mm.  breder  en uiteindelijk heeft men een romp  die afwijkt in de hoogte  t.o.v. de tekening....soms zijn de latjes uit de kit ook niet echt juist 5 of 4 mm. breed maar schelen ze enkele 1/10 van een mm.  en al je dan al die afwijkingen  optelt kom je enkele mm. te kort of te laag.
Daarom is het goed dat je tijdens de bouw met een hoogte maat telkens  je romp controleert met het zijaanzicht van je tekening.

Citaat
hmm normaal zijn de berghouten wel smaller dan de huidplanken hoor.
en de afstand tussen de berghouten zijn het zelvde als het berghout dik is .
Hier ben ik helemaal niet mee akkoord Dirk, weer te veel in Witsen gelezen op de verkeerde hoofdstukken ???

De breedte van de berghouten is even groot als de breedte van de huidplanken die er tussen liggen. Enkel hun dikte is twee maal de dikte van de huidplanken. Zijnde 8 duim t.o.v. de 4 duim van de huidplanken.
de afstand tussen de berghouten is normaal  2 a 3 huidplanken.

Citaat
Levert een mooie stevige romp op, maar weinig tot geen fotogenieke momenten.
het is juist door het ontbreken van die foto's dat wij dus niet kunnen meekijken over je schouder en je dus ook niet met een eventuele oplossing of je aandacht trekken op iets.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #83 Gepost op: mei 01, 2013, 05:41:45 am »
Citaat
Vooralsnog ga ik uit van de notenhouten berghouten van 6 mm en linden planken van 5 mm, die natuurlijk wel hier en daar nog verjongd gaan worden

Hier hebben we weer een onvolmaaktheid of aanpassing van Corel uit commercieële overwegingen die leid tot fouten.
omdat ze een bepaalde houtsoort niet hebben  gaan ze maar een andere breedte leveren.
Het is nog gezegd , een fabricant van een kit kijkt naar de verkoop en de  moeilijkheidsgraad van de bouwer. die moet dat schip wel kunnen bouwen  en ze zijn zeker helemaal niet bezorgd of dat nu  de juiste maat heeft of niet

De breedte van de huidplanken  en de berghouten zou hetzelfde moeten zijn. dus beiden 5 mm. of beiden 6 mm.
de huidplanken boven het eerste berghout en daarboven , wordt niet meer verjongd!!!
Het is enkel onder het berghout met de min of meer ronde rompvorm dat men verjongd.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #84 Gepost op: mei 01, 2013, 20:02:44 pm »
Rustig je eigen plan trekken Jean.

Misschien dat dit je kan helpen. Op de voorgrond het schuifmaatje wat ik heb gebruikt om de dekhoogte te bepalen tav de buitenkant van de romp.
Het dunne staafje aan de onderkant van het schuifmaatje geeft de hoogte van het dek aan. Dit overzetten op zo'n 20 punten aan de buitenkant van de romp.
Al de meetpunten met elkaar verbinden door een potloodstreep.
Op mijn romp is deze lijn te zien als je goed kijkt.
Aan de hand van deze lijn kan je het laagste punt van je geschutspoorten berekenen als je weet hoe hoog de loop gaat komen.
Eerst een stuk geschut in elkaar zetten om de hoogte te bepalen.

De onderkant van de geschutsopeningen geeft gelijk de loop van de berghouten weer. Hier kan je weer je tekeningen gebruiken om te bepalen waar de berghouten komen.
Als je goed kijkt, zie je op deze foto dat ik een deel van de 2e beplanking al gemaakt heb voordat ik aan de geschutsopeningen begon.

Mocht je mijn tekst niet begrijpen, stuur me een pb'tje en ik zal proberen je verder te helpen.
Soms moet je de bouwbeschrijving een beetje loslaten... :wink:

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #85 Gepost op: mei 12, 2013, 20:35:42 pm »
Rustig je eigen plan trekken Jean.
.........................
Soms moet je de bouwbeschrijving een beetje loslaten... :wink:

Om met dat laatste te beginnen:welke bouwbeschrijving?   :mrgreen:   Dat boekje dat Corel erbij stopt is goed voor de inventarislijst en dat is het dan wel zo'n beetje. Je eigen plan trekken is denk ik de enige manier: goed naar de tekening kijken, logisch nadenken en sowieso je gezond verstand gebruiken. Dat was dus precies wat mis ging  :oops: :oops:

Daarom is het goed dat je tijdens de bouw met een hoogte maat telkens  je romp controleert met het zijaanzicht van je tekening.
  De raad van de kapitein dus maar opgevolgd en tot de conclusie gekomen dat er over vrijwel de hele lengte van de romp een latje bovenop moet. Dat is aan de buitenzijde niet zo lastig, daar komt nog een laag overheen. Aan de binnenkant verschansing - die inmiddels zo goed als klaar was - is dat een stuk lastiger.

Foto's van de stand van zaken vóór de aanpassing. Nieuw ten opzichte van de vorige geplaatste foto's: binnenzijde verschansing, waterlijst, bekleding achterwand ruimte onder het bakdek:

En toen aan de slag met de verhoging van de scheepswand. Aan de binnenzijde betekende dat op een enkele plaats de  :brand:  erin zonder de buitenzijde al te zeer in de sloopdrift mee te nemen. Binnen de cirkel was de binnenkant al aanwezig en daar heb je weinig aan als het geheel de hoogte in gaat:

Het onvermijdelijke wasrekje om de zaak 4 mm op te tillen:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #86 Gepost op: mei 12, 2013, 21:00:33 pm »
Je komt al aardig langszij m'n Beer te leggen Jean :wink:
Ziet er echt top uit, en ik kan het weten, het is een zeer lastige romp.

Mooi om te zien hoe jij de gebreken in de bouwbeschrijving oplost.
Je dekken zijn trouwens ook beter gelegd dan die van mij 8)

Die overnaadse beplanking onder het bakdek ziet er ook erg goed uit.
Ga je dit ook doen bij de andere 2 schotten naast de deuren?

groetjes, Kees

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #87 Gepost op: mei 18, 2013, 13:33:55 pm »
kwam dit verslag nog tegen op MSW
http://modelshipworld.com/index.php?/topic/1799-frigate-berlin-by-ferit-kutlu-corel-scale-140-year-1674/

mogelijk kunnen jullie hier wat mee als Berlin bouwers
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #88 Gepost op: mei 18, 2013, 16:46:03 pm »
Zonder account bij MSW kun je i.i.g. de foto's niet bekijken.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #89 Gepost op: mei 18, 2013, 17:22:38 pm »
Niet iedereen is op al die forums ook nog eens actief  en kan dus bij ontstentenis  ook niet aan het beeldmateriaal en of de info.
Hier een link plaatsen  dat mogelijk van belang kan zijn voor andere forum leden   n als je dan de link volgt en niets kan kijken of lezen...   een beetje frustrerend.
Ieder Forum begint zich meer en meer in de schermen tegen gebruik door niet ingeschreven leden.   Leuk is het niet , men wil  alles  intern houden.  En zo wordt internet een verzameling terug van kleine groepjes enkel voor de ingewijden aangesloten leden.

Ik moet toegeven dat wij ook deze trend volgen. Niet ingelogd kan je hier ook niet alle postings bekijken. Maar wij hebben geen   "rijklem" op de prentjes.

Doch:
Gelieve hier geen links meer te plaatsen naar zaken die op een ander forum staat.  a.u.b.
Je kan het wel vermelden dat er op ... xxx. ...  iets te bekijken is. en wie daar dan ingeschreven staat zal dat dan wel ontdekken.

Grtz Erik