Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 33025 keer)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #60 Gepost op: april 15, 2013, 19:41:04 pm »
Zou eerst de dekken doen Jean, dat wekt veel makkelijker en netter.

En daar ben ik me dus, in afwachting van mijn inmiddels gearriveerde bestelling van 1 X 5 linden, mee gaan bezighouden. Snap werkelijk niet hoe Corel denkt dat het toonbare  dekken oplevert als je een beetje gaat zitten kerven in hun multiplexplaatje  :roll: :roll: :roll: . Ik weet dat het vroeger vaker voorkwam in kits dat de dekbeplanking ontbrak. En dit is een oud modelletje, maar toch: een beetje meer hout had toch wel gekund.

Plaatjes dan maar (het voorste dekje onder het bakdek dat iets verhoogd ligt is al uitgebreid bediscussieerd bij de Bruijne Beer):

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #61 Gepost op: april 15, 2013, 20:47:40 pm »
mooi, mooi dekbeplanking....  :aplaus:

Streepjes kerven in multiplex platen werd vroeger nogal gedaan. je moet de literatuur er maar eens op naslaan  en welke stukken zelfgemaakt gereedschap dat men zelf uitvond om die lijntjes mooi evenwijdig en recht te kunnen maken..( Boeken vol ervan ) :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #62 Gepost op: april 16, 2013, 13:42:47 pm »
Prachtig gelegd dek Jean :aplaus:
Die kaders op het kampanjedek vind ik helemaal top 8)

Heb je al een idee hoe je die deuren gaat aanpakken?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #63 Gepost op: april 16, 2013, 17:04:27 pm »
Dat ziet er inderdaad veel beter als het gekerfd triplex wat Corel bedacht had.

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #64 Gepost op: april 18, 2013, 19:47:12 pm »
Heb je al een idee hoe je die deuren gaat aanpakken?

Tja, dat wordt nog lastig. Ben niet zo handig met schilderen, dus nog maar eens goed bij jou spieken Kees  :D. Kan het nog wel even uitstellen, want ik mag nu eerst aan de slag met de verschansing en de tweede laag, dus daar ben ik nog wel eventjes stil mee.

Latjes op het kampanjedek zijn nu ook gelegd, afwerking moet nog plaatsvinden:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #65 Gepost op: april 18, 2013, 19:49:43 pm »
heel netjes jean  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: april 19, 2013, 11:20:40 am »
Ziet er echt mooi strak uit Jean, en dat schilderen valt best wel mee als je maar eenmaal bezig bent.

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #67 Gepost op: april 19, 2013, 12:49:08 pm »
Ziet er allemaal heel strak uit Jean 8)

Die deurtjes waren voor mij ook heel wat hoofdbrekers.
Ik heb ze met multiplex gesloten, maar heb daar nu wel spijt van.
Als ik het nu zou overdoen zou ik ze op een kiertje gezet hebben.
Moet er wel nog een klein stuk van het dek bijgemaakt worden.

Het ziet er, denk ik, gelijk een stuk interessanter uit met openstaande deurtjes :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #68 Gepost op: april 19, 2013, 18:01:10 pm »
Heren, een vraagje ten aanzien van de tweede beplanking: gebruik ik latjes over de volle lengte van het schip, of maak ik ze eerst op schaal? Uitgaande van een planklengte van zeg 6 meter latjes van zo'n 15 centimeter? En nu ik toch bezig ben: leg ik de berghouten op of tussen de beplanking?  :?  :?

Begin ondertussen met watergangen en binnenverschansing.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline luc

• Officier
« Reactie #69 Gepost op: april 19, 2013, 18:09:52 pm »
eerst de berghouten zetten, en dan daartussen beplanken.

de lengte van de latjes, ieder zijn zin. sommige pakken lange latten en kerven er dan de overgang in, andere nemen korte stukjes waardoor men niks moeten kerven
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #70 Gepost op: april 19, 2013, 19:53:33 pm »
Heren, een vraagje ten aanzien van de tweede beplanking: gebruik ik latjes over de volle lengte van het schip, of maak ik ze eerst op schaal? Uitgaande van een planklengte van zeg 6 meter latjes van zo'n 15 centimeter? En nu ik toch bezig ben: leg ik de berghouten op of tussen de beplanking?

Groet, Jean
Lastig om goed te beantwoorden Jean.

Oorspronkelijk maken de berghouten deel uit van de huidplanken.
Het zijn huidplanken die de rest van de beplanking volgen, alleen zijn ze dikker, zodat ze uitsteken.

Bij de meeste kits worden de berghouten op de beplanking gelegd, omdat dit makkelijker is.

Wil je het correct doen zal je er voor moeten zorgen dat de berghouten perfect de beplanking volgen.
Maar dan moet je er ook voor zorgen dat de beplanking de juiste "loop" bij de boeg heeft.
(Het wordt helaas steeds lastiger om uit te leggen)

Er zijn op dit forum meerdere discussies geweest over de loop van de berghouten bij de boeg,
ook in mijn verslag van de "Beer".
Dus ik ben een beetje huiverig om hierin te adviseren.

Ik heb de 2e beplanking gemaakt met in het achterhoofd de loop van de berghouten.
Hier wil ik de discussie niet opnieuw aanzwengelen, maar ik heb dus bij de boeg zoveel
mogelijk ervoor gezorgd dat alle beplanking boven het onderste berghout zoveel mogelijk
haaks op de boeg staat.

Dan is het zaak dat de erop liggende berghouten de loop van de onderliggende beplanking volgen.
Dus komen de berghouten dan ook haaks op de boeg te staan.

Op blz 18 en 19 van mijn verslag kan je de worsteling met de berghouten van mijn "Beer" zien.
Ik wil niet zeggen dat dit juist is, maar het is zoals ik het heb gedaan :wink:
groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #71 Gepost op: april 19, 2013, 20:22:06 pm »
Rompbeplanking. Altijd een discussiepunt  :wink:

Als je het authentiek wilt doen moeten de berghouten tussen de beplanking. Dat geeft ook het mooiste resultaat.

Latjes over de volle lengte is zeker voor de eerste beplanking het handigste. Bij de tweede laag krijg je het mooiste resultaat als je eerst de losse latjes maakt, maar dat is natuurlijk meer werk en lastiger om het strak te krijgen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #72 Gepost op: april 19, 2013, 20:23:46 pm »
ik zou de planken wel op schaal maken en niet 1 lange plank over de hele lengte.

eerst het onderste berghout zetten en dan naar boven gaan met beplanking  en waar nodig het berghout . dus niet eerst alle berghouten want dit is redelijk mooilijk om te beplanken vind ik dan.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #73 Gepost op: april 19, 2013, 20:50:17 pm »
Er zijn op dit forum meerdere discussies geweest over de loop van de berghouten bij de boeg,
ook in mijn verslag van de "Beer".
Dus ik ben een beetje huiverig om hierin te adviseren.

Als je het authentiek wilt doen moeten de berghouten tussen de beplanking..... Bij de tweede laag krijg je het mooiste resultaat als je eerst de losse latjes maakt, maar dat is natuurlijk meer werk en lastiger om het strak te krijgen.

ik zou de planken wel op schaal maken en niet 1 lange plank over de hele lengte.
eerst het onderste berghout zetten en dan naar boven gaan met beplanking  en waar nodig het berghout.

Heren, dank voor de adviezen.

@Kees, discussie heb ik al een aantal keren doorgevlooid. Neemt niet weg dat, ondanks je huiverigheid, ik vind dat de berghouten er op de boeg van de Beer mooi opzitten.

@Arjan: tussen de plankjes dus. Meer werk en lastiger: als ik dat niet wou dan moest ik maar kant-en-klare bootjes gaan kopen. In het staminee werden er nog niet zolang geleden wel hele fraaie met torenflats aan boord besproken, die op Marktplaats te koop waren   :lol:

@Dirk: Denk dat jouw methode voor mij ook het meest praktisch gaat uitpakken, tenzij mijn hogere berghouten dan erg afwijkend ten opzichte van de tekeningen zouden komen te liggen. Maar dat is voor morgen om eens uit te zoeken.

Geroet, Jean
Groet, Jean

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #74 Gepost op: april 19, 2013, 21:23:31 pm »
Citaat
Meer werk en lastiger: als ik dat niet wou dan moest ik maar kant-en-klare bootjes gaan kopen.

Dat is de juiste mentaliteit  :D

Nog even wat interessante info die ik verkregen heb voor de bouw van mijn fluitschip:

Eigenlijk zijn wij modelbouwers de beplanking veel te netjes aan het doen. Zeker als het gaat om 17e eeuwse hollanders. Bij alle gevonden wrakken uit die tijd blijkt dat er geen twee huidgangen de zelfde breedte hadden en ook de lengte van de planken was steeds anders. Dit kwam doordat de bouwers zo min mogelijk hout wilde verspillen tijdens het zagen. Er zaten soms zelfs planken op de romp die aan het ene eind breder waren dan het andere ! Dit omdat boomstammen naar onder toe breder worden.

Bij de boeg werden soms  ook zijdelings gekromde latten gebruiktom ze makkelijker naar de voorsteven te kunnen krijgen. Deze latten kwamen uit kromme stammen, ook wel kromhouten genoemd. Dit verklaart dus de enorme moeite die wij soms moeten doen om een recht latje in de juiste vorm te forceren  :wink:

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving