Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 32041 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 Verb
« Reactie #15 Gepost op: december 10, 2012, 19:24:13 pm »
Een goed begin van wat een heel mooi schip kan gaan worden.

Die extra verstevigingen om de romp meer stijfheid te geven gebruik ik tegenwoordig altijd. Verkleint het risico op kromtrekken tijdens het beplanken of plaatsen van de dekken.

Dit is trouwens van oorsprong geen Corel kit. Dat merk je aan een aantal dingen, zoals het ontbreken van dekbeplanking. Het is van een merk dat al lang niet meer bestaat en Corel heeft de kit met enkele verbeteringen overgenomen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #16 Gepost op: december 29, 2012, 15:41:58 pm »
Corel heeft de kit met enkele verbeteringen overgenomen.

En hoewel een heel mooie kit, nog altijd te verbeteren (hoop ik  :D). Ik heb me een hele tijd zitten afvragen of ik de romp een-laags zou maken (zoals deze blijkbaar oude kit wil), maar heb besloten om voor een tweede laag te gaan. De vormen rondom de boeg bollen alle kanten uit en mijn vaardigheid is niet groot genoeg om dat in één laag netjes te kunnen oplossen. Het lindehout is inmiddels besteld. Dat dan nog in navolging van Kees, maar voor de rest wordt het toch echt de "Berlin".

Na het nodige schuurwerk de eerste latten kunnen aanbrengen. Fotootje van het eerste plankje:

De boeg, waar de latjes een mooie hoek van 90 graden mogen maken:

De half uitstaande spijkertjes moeten er straks weer uit, zowel bij het dek, als bij de nog te verwijderen spanten. Het hout ouderwets gebogen met alleen warm water. Dag voor verwerking stomen en grof in vorm buigen. Voor verwerking even opnieuw nat maken, in definitieve vorm buigen en eventjes laten drogen aan de daarvoor speciaal gecreëerde drooginrichting. Door de klemmetjes te verschuiven wordt de buiging van het hout sterker of zwakker:

Overal goed lijm aan en drogen maar:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #17 Gepost op: december 29, 2012, 19:32:56 pm »
vrees je niet dat die nagelgaten in je planken nooit meer dicht gaan komen ( Of is dit de eerste beplankiing)
Anders zou ik toch aanraden om die nageltjes te laten wat ze zijn, nml. in de doos en je kan in de verschillende bouwverslagen hier genoeg voorbeelden vinden hoe je huidplanken klemt zonder er gaatjes in te maken.( Touw en keg, plakband duimspijkers; klemmetjes met schroefje etc. )
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #18 Gepost op: december 29, 2012, 20:31:15 pm »
Erik:

En hoewel een heel mooie kit, nog altijd te verbeteren (hoop ik  :D). Ik heb me een hele tijd zitten afvragen of ik de romp een-laags zou maken (zoals deze blijkbaar oude kit wil), maar heb besloten om voor een tweede laag te gaan.

Leuk om te zien hoe je de latjes buigt, ziet er netjes uit

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: december 29, 2012, 20:49:40 pm »
een gekke vraag. moet dat achterste dekje bol staan ???? ttz. met een omgekeerde zeeg ??? ik zou verwachten dat het vlak of  hol zou zijn..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: december 30, 2012, 09:44:24 am »
Goed opgemerkt Erik.

Dat achterste dekje zit inderdaad niet goed. Ik denk dat dit komt doordat een van de drie laatste spanten niet op de juiste hoogte zit. Dit kan je beter nog eens goed nakijken, anders krijg je later geen mooie lijn in de beplanking !
Het is veel werk om dit te corrigeren, maar nu kan het nog. Je kan natuurlijk ook gewoon bovenaan corrigeren zodat het dekje weer vlak komt, maar mijn gevoel zegt me dat dat niet de juiste oplossing is.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #21 Gepost op: december 30, 2012, 10:50:51 am »
vrees je niet dat die nagelgaten in je planken nooit meer dicht gaan komen ( Of is dit de eerste beplanking)

Dit is de eerste beplanking Erik van het notenhout in de kit. Er komt lindehout overheen.

een gekke vraag. moet dat achterste dekje bol staan ???? ttz. met een omgekeerde zeeg ??? ik zou verwachten dat het vlak of  hol zou zijn..
Ik denk dat dit komt doordat een van de drie laatste spanten niet op de juiste hoogte zit

Meneer de kapitein, Arjan, u hebt helemaal gelijk. Probleem is niet dat de spanten niet op de juiste hoogte zitten, maar niet helemaal de juiste vorm hebben. Dit wordt even slopen :brand: :brand: , en bijwerken.

Aan de hand van illustraties even laten zien wat aan de hand was/is. De groene lijn is zoals ik denk dat ik het moet maken. De rode lijn is hoe het nu zit:

Op de foto is dit nog eens goed te zien. De groene lijn zoals het zou moeten aan de boorden. In het midden (gele lijn) loopt het dek wel vlak. Hol is denk ik niet de bedoeling.

Nog even een illustratie van hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien. De kolderstok is hier ook goed zichtbaar:

Groet en dank,

Jean
Groet, Jean

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: december 30, 2012, 11:16:57 am »
Citaat
Meneer de kapitein, Arjan, u hebt helemaal gelijk.

Natuurlijk heb ik gelijk :mrgreen:
Nu ik geen admin meer ben hoef je me niet meer als mijnheer de kapitein aan te spreken, maar het mag natuurlijk wel  :wink:

Als het dekje in het midden wel vlak ligt, dan hoef je inderdaad alleen de bovenzijde van die spant de juiste bolling (zeeg) te geven. Dit kan je doen door het over te nemen van het spant er voor dat zo te zien wel goed is.

Jerr

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 30, 2012, 11:22:09 am »
Dit is de eerste beplanking Erik van het notenhout in de kit. Er komt lindehout overheen.

Normaal in de kitten die ik ken, is lindehout de eerste laag, en dan eiken of noten de tweede.
Ik vraag me daarom af of je nu met het goede hout bezig bent.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: december 30, 2012, 13:08:40 pm »
Normaal in de kitten die ik ken, is lindehout de eerste laag, en dan eiken of noten de tweede.
Ik vraag me daarom af of je nu met het goede hout bezig bent.

Jerr, dank voor je bezorgdheid. Of ik met het goede hout bezig ben? Ik hoop het toch. Het notenhout is meegeleverd in de kit ten behoeve van de een-laags beplanking die ik niet aan durf. Bovendien is het noten al redelijk donker van zichzelf en dat toont alleen maar donkerder, als er een laagje vernis of olie over heen gaat. Het lindehout laat zich met beits op iedere gewenste kleur brengen. Met dank aan het verhaal rondom de Bruijne Beer van Kees.

Het kampanjedek is inmiddels gesloopt, waarna ik mij realiseerde dat ik geen 1,5 mm triplex meer in huis had, waaruit ik het opnieuw kan zagen :oops: :oops:. Dat wordt morgen dus even shoppen.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #25 Gepost op: december 30, 2012, 13:20:45 pm »
Een ander voordeel van een 2e laag is dat je bij de 1e laag kan oefenen.
Het belangrijkste is de romp in de juiste vorm dicht te krijgen.
Bij de 2e laag kan je je dan concentreren op de juiste "loop" van de beplanking en berghouten.

Goed dat je het achterdek nogmaals aanpakt 8) de slechte vorm van de spanten is een groot minpunt bij deze kit.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #26 Gepost op: december 31, 2012, 14:37:34 pm »
Het oude dek is naar het restafval verhuisd, het nieuwe dek is gezaagd uit 3 mm dik plaat ipv 1,5 mm. Geeft er ook wat meer volume aan.

Op de foto's is het in vorm aan het drogen. De groene lijn geeft aan dat het bolle effect in de lengterichting er wel uit is:

Groet en iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2013 gewenst,

Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: december 31, 2012, 14:41:28 pm »
Dat ziet er superstak uit Jean 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: januari 01, 2013, 19:40:10 pm »
Jean, ik maak me een beetje zorgen over het afschuinen van de spanten.

Hier een foto van jou Berlin, let op de onderkant van de achterste spanten binnen de rode cirkel.

Een foto van mijn exemplaar. Hier is te zien dat mijn vijl zelfs het toplaagje van de valse kiel heeft geraakt.
En op die kiel zijn de spanten ook allemaal op het laagste punt "schuin/geraakt".

Ik ben bang dat als je nu door gaat met beplanken er knieken ontstaan bij het onderwaterschip.
Mijn ervaring is dat je best wel alles van een spant schuin mag wegvijlen, om de beplanking goed te laten stroken.
En daarmee ook 100% oppervlak van hechting met de beplanking per spant te verkrijgen.

Laat het me weten als je mijn betweterigheid vervelend vind :wink:

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: januari 02, 2013, 08:01:52 am »
Laat het me weten als je mijn betweterigheid vervelend vind :wink:

Kees, integendeel. Dit is voor mij mijn eerste echt grote model, afgezien van wat prutswerk in een grijs verleden,
en ik heb baat bij alle kritiek. Als ik dat niet kon waarderen, ging ik echt geen bouwverslag bijhouden.  :D

Groet,

Jean
Groet, Jean