Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 32144 keer)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Gepost op: december 04, 2012, 19:25:18 pm »
Nou, daar gaattie dan. De 'Berlin', op dit forum ook wel bekend als de 'Bruijne Beer'. Wel lastig ook, dattie al op dit forum staat, want Kees zijn model is gemaakt met een vaardigheid die ik nog lang niet bezit.
Het schip dateert uit 1674, is gebouwd in Middelburg, en hoewel deel uitmakend van de Brandenburgse vloot, dus toch echt een Hollands product. Bij mij blijft de naam Berlin overeind. De zwarte beer op de spiegel is al sinds de middeleeuwen het wapen van Berlijn.

In dit eerste bericht de gebruikelijke plaatjes van de kit: heel compleet (op de dekbeplanking na dan - hoe halen ze het bij Corel in hun hoofd, dat je het dek maar met een mes moet natrekken op het triplex  :police: ). Verder mooie kwaliteit hout en beslag, mooie tekeningen, summiere bouwbeschrijving (zo'n beetje van: volg de nummertjes op de tekening  :mrgreen:).

Plaatjes:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Drububu

• Gast
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2012, 19:29:59 pm »
Prachtig schip Jean. Kun je iets heel moois van maken. Metalen beelden zien er goed uit. Ga je de kit nog bashen ?  :lol:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2012, 19:33:56 pm »
veel suc6 jean met dit prachtige schip    en mooi beslag  zit er bij  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 Verb
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2012, 19:45:23 pm »
Ik vind het een mooi model, maar ja, ik ben toch een beetje fregatten gek geloof ik, alleen wordt ik niet geheel wijs van de jaartallen. Op de doos staat 1680, op de tekening 1675 en de tekst van Jean  1674 (maar dat kan het jaar van de kiellegging zijn geweest

Offline luc

• Officier
« Reactie #4 Gepost op: december 04, 2012, 19:48:46 pm »
ben benieuwd
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2012, 19:59:36 pm »
Ga je de kit nog bashen ?  :lol:

Nou, bashen is misschien een wat al te groot woord, maar verbeteringen zijn altijd mogelijk. Heb conform instructies van Erik van vandaag dus ook de titel maar aangepast. Als ik let op de inhoud van kit en tekeningen is de detaillering behoorlijk uitgebreid. Grootste manco lijkt mij het dek en de afwerking ervan en hoe goed ik ook kijk, een ruimte voor de man die de kolderstok bedient kan ik ook nog niet ontdekken.

Maar daar zijn we voorlopig nog niet aan toe. Eerst de spanten (inclusief de onvermijdelijke Lego), en de dekken enigszins op hun vorm voorbereiden. Ben van plan deze evenals Kees te plaatsen vóór het aanbrengen van de beplanking, maar pas af te werken als alles dicht zit. Weet nog niet of ik het schip met enkele - conform kit en realiteit - of dubbele beplanking ga uitvoeren.

Eerste bouwplaatjes:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2012, 20:32:28 pm »
Ziet eruit als een mooie kit
Ben erg benieuwd en ga dit zeker volgen, succes!

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2012, 20:43:47 pm »
Uiteindelijk zat ik op het vervolg van kees te wachten ,want dit model staat hoog op mijn verlanglijstje en heb ik tot nu op internet nog geen andere bouw kunnen vinden , is er misschien een reden dat dit model zo zeldzaam is ?  dus ga ik dit zeker volgen,
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Dick

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2012, 07:47:31 am »
Mooie kit Jean, ook het beslag ziet er zo perfect uit.
Wat het dek betreft, daar kun je toch met fineer latten over maken dat zou geen probleem hoeven te zijn lijkt mij.
Veel succes met de bouw en ik ga je zeker volgen.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2012, 11:17:33 am »
Nou, daar gaattie dan. De 'Berlin', op dit forum ook wel bekend als de 'Bruijne Beer'. Wel lastig ook, dattie al op dit forum staat, want Kees zijn model is gemaakt met een vaardigheid die ik nog lang niet bezit.
Het schip dateert uit 1674, is gebouwd in Middelburg, en hoewel deel uitmakend van de Brandenburgse vloot, dus toch echt een Hollands product. Bij mij blijft de naam Berlin overeind. De zwarte beer op de spiegel is al sinds de middeleeuwen het wapen van Berlijn.

In dit eerste bericht de gebruikelijke plaatjes van de kit: heel compleet (op de dekbeplanking na dan - hoe halen ze het bij Corel in hun hoofd, dat je het dek maar met een mes moet natrekken op het triplex  :police: ). Verder mooie kwaliteit hout en beslag, mooie tekeningen, summiere bouwbeschrijving (zo'n beetje van: volg de nummertjes op de tekening  :mrgreen:).
Jean, fijn dat je met het bouwen van de Berlin bent begonnen en veel plezier bij het bouwen van deze prachtige kit.
En voor wat betreft mijn vaardigheid die ik gebruikte bij de "Bruijne Beer", ik doe ook maar wat :lol:
Ik weet zeker dat jij daar overheen kan. Gewoon secuur werken en je plan trekken voordat je dingen definitief "vastzet".
Het bouwverslag van de "Bruijne Beer" zit in de mottenballenvloot, dus daar kan je altijd kijken hoe ik het opgelost heb.
Dat wil niet zeggen dat dit de juiste oplossingen waren, maar gewoon de draai die ik er aan gegeven heb om tot een redelijk resultaat te komen.
Dat is eigenlijk ook een beetje de reden waarom ik het model later heb omgedoopt tot Bruijne Beer.
Ik voorzag dat het mij niet zo lukken een echte "Berlin" neer te zetten en met een fantasy model dacht ik het mijzelf makkelijker te maken :wink:
Heel veel su6 en plezier bij het bouwen en ik ga je verslag zeker volgen!
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2012, 14:01:37 pm »
Jean,
Wat een mooie doos en zulk fijn beslag, zo te zien alles in messing?
Ik zag dat de doos nu van Corel is. Toen ik de mijne bouwde was het Movo, maar de tekening lijkt hetzelfde.
De dekken heb ik met fineer en zwart garen uitgevoerd, maar smaken verschillen, wat dat betreft.
Ik zal nog een foto uploaden
Veel succes met de bouw, ik ga je volgen :wink:
Groet

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2012, 17:04:33 pm »
Jean,

Succes met de bouw we gaan het volgen.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2012, 18:06:56 pm »
Nou, bashen is misschien een wat al te groot woord, maar verbeteringen zijn altijd mogelijk. Heb conform instructies van Erik van vandaag dus ook de titel maar aangepast. Als ik let op de inhoud van kit en tekeningen is de detaillering behoorlijk uitgebreid. Grootste manco lijkt mij het dek en de afwerking ervan en hoe goed ik ook kijk, een ruimte voor de man die de kolderstok bedient kan ik ook nog niet ontdekken.
Groet,

Jean
Jean, er was ook geen ruimte voor de  man die kolderstok bediende.
Achter de bezaanmast, vlak voor de deur van het verblijf van de kapitein stak de kolderstok dwars door het dek.
Als je de plannen van het dek bekijkt zal je het denk ik wel tegenkomen.
Ik zeg niet dat het juist is, maar zo bedoelde Corel het :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2012, 18:30:39 pm »
Jean, er was ook geen ruimte voor de  man die kolderstok bediende.
Achter de bezaanmast, vlak voor de deur van het verblijf van de kapitein stak de kolderstok dwars door het dek.
Als je de plannen van het dek bekijkt zal je het denk ik wel tegenkomen.
Ik zeg niet dat het juist is, maar zo bedoelde Corel het :wink:

Klopt inderdaad, dus daar moet ik te zijner tijd maar wat moois van maken  :D.

Inmiddels weer wat verder. Het echte hout in de kit is van goede kwaliteit, maar het triplex is bepaald niet om over naar huis te schrijven. Ik volg min of meer de bouwwijze van Kees en niet die van de BB, dus eerst de dekken erin, althans de plaatjes waar ik in een later stadium de dekken op ga maken.

De vulstukken in eerste aanleg:

De dekken erin:

Hier gaat nog heel wat schuurwerk gedaan moeten worden:

Maar goed dat we de dekken niet gaan maken door hierin te krassen zoals de BB wil  :mrgreen: :mrgreen::

En tenslotte de versteviging van de tijdelijke spanten na het verwijderen van de driehoekjes die er inzaten:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Alex

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: december 10, 2012, 18:46:44 pm »
Een mooi schip! Ik ga je zekervolgen!  8)