Auteur Topic: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]  (gelezen 31944 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Re: Fregat Berlin (Corel) 1:40 [Verb]
« Reactie #45 Gepost op: april 04, 2013, 20:11:32 pm »
@ Shipbuilder:
Er staat onder de foto dat die van ander buigwerk is(!) en of je het nu gelooft of niet ik buig mijn fineer al jaren op deze manier.
Het enige nadeel van deze methode is dat het wat tijd kost. 

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: april 05, 2013, 12:21:11 pm »
fineer zeidelings buigen is echt geen probleem en het kost ook geen tijd en het hoeft niet te weken.

Ik heb een filmpje op mijn log staan:

en het filmpje,

in de breedte buigen van fineerstrips:

http://youtu.be/HcV06LFRqSw

dit is eigenlijk niet eens een goed voorbeeld om dat net deze splintert, dat heeft in dit geval met dit stukje hout te maken niet met de methode.

Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #47 Gepost op: april 05, 2013, 13:25:18 pm »
Bedankt Michiel, ik zal ook eens gaan experimenteren met een strijkijzer.
Wel getracht het met zo'n soldeerachtig ding zo te krijgen, maar dat lukte niet zijdelings.
Ik denk een te klein oppervlak wat verhit wordt.

@Jean, een andere reden waarom ik bij de onderste helft van de romp 1mm latjes gebruikt heb is dat
je bij de achtersteven latjes tegen de schuine plankes aan moet zetten. Als je daar dan tegen de kopse kant
van fineer aankijkt, klopt het gewoon niet. 1mm gaat net, dat zou op schaal beplanking van 4 cm dik zijn.
Hier kan je zien wat ik boel :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #48 Gepost op: april 05, 2013, 18:39:57 pm »
En nu we het toch over planken hebben, waarom gebruiken we eigenlijk zulke smalle huidgangen  :? :? ? Volgens Zu Mondfeld hadden schepen tot het eind van de 17e eeuw planken van 35 tot 49 cm breed, dat is bij een schaal 1:40 pakweg zo'n 8,5 tot 12 mm. En bepaald geen 5 mm, dat maar 20 cm brede gangen oplevert  :shock:

Dat viel mij ook al op bij het 18de eeuwse model van VOC-schip Mercurius dat op de TEFAF-kunstbeurs in Maastricht te zien was.
Werkelijk enorm brede gangen. Ik tel er 8 en de zandstrook onder het laagste berghout. De pijlen geven de scheiding tussen de gangen aan:

Ik kan me overigens wel voorstellen, dat bij bredere planken ook weer een probleem ontstaat bij het buigen naar de zeeg.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: april 05, 2013, 19:07:53 pm »
Jij bent de bouwer Jean, dus als je jou model volgens deze beplankingsmethode wilt gaan bouwen...

Lastige bijkomstigheid is misschien dat deze afmetingen van de huidgangen niet in de winkel te verkrijgen zijn.

Dus zal je ze zelf moeten zagen. Verder vraag ik mij af of de afmetingen van die huidgangen wel correct zijn.

Zie de Vasa of replica van de Batavia. Daar zijn de huidgangen toch smaller dan jij/Zu Mondfeld opgeeft, of zoals te zien op het model van
de Mercuris.

Helaas kunnen we het nu niet meer met zekerheid zeggen. Behalve in het geval van de Vasa.

Persoonelijk denk ik dat de waarheid een beetje in het midden ligt. De Mercurius is een schaalmodel. We weten niet wat
er in het binnenste zit. En ook niet of het aantal huidgangen schaalgetrouw zijn.

Kijken we naar modellen die gemaakt zijn in de 17e eeuw van Hollandse schepen, zoals de Prins Willem zoals Ketting beschrijft, zien we toch meer dan 8 huidgangen.
Wie heeft er gelijk.....?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #50 Gepost op: april 05, 2013, 19:29:08 pm »

Kijken we naar modellen die gemaakt zijn in de 17e eeuw van Hollandse schepen, zoals de Prins Willem zoals Ketting beschrijft, zien we toch meer dan 8 huidgangen.
Wie heeft er gelijk.....?

Tja Kees, in die 8 gangen geloof ik ook niet echt hoor. Zit wel te denken over 1 x 7 of 1 x 8 mm, dan zit je op een plankbreedte van rond de 30 cm.

Zal er nog eens een nachtje over slapen voordat ik op een bestelknopje ga duwen.

:screen:

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: april 05, 2013, 19:43:34 pm »
Het enige advies dat ik je kan geven is; maak het jezelf niet al te moeilijk.

Ik loop er vaak stuk op, omdat ik dat wel doe. We hebben niet meer bouwers nodig met mijn probleem :wink: :mrgreen: :lol:

En verder, ik dacht begrepen te hebben dat je zo dicht mogelijk bij de Berlin (van Corel) wilde blijven.

Corel wil 4mm brede plankjes gebruiken voor de huidgangen en 6mm voor de berghouten.
Daar ben ik bij mijn project van afgeweken met 5 mm voor beplanking en berghouten.
Meer dan lastig genoeg om de onderlinge afstanden een beetje te krijgen zoals we denken dat het zou moeten zijn.

Je 1e laag van notenhout was toch 4x2mm?

En oh ja, ik heb de schaal bij mijn project gewijzigd in 1:45, omdat ik bij nameten er achter kwan dat e.e.a gewoon niet klopte.
Dus zou je ook al op een iets bredere plankbreedte uitkomen als je 5 mm gebruikt. Ik weet het kom het komt nog steeds niet in de buurt
van de door jou gevonden maten. Maar we doen ons best toch? :wink:

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #52 Gepost op: april 06, 2013, 16:45:34 pm »
8 planken is wel erg wijnig hoor  normaal zit je rond de 20 planken

er zitten al 9 planken  tot aan het booisel der kimmen  6 voor het vlak en 3 voor het booisel.

ook zijn niet alle huidgangen even breed maar de meeste zitten rond de 50 cm ligt er aan hoe groot je schip is natuurlijk want voor een groter schip heb je bredere huidplanken nodig anders kom je nooit aan de juiste brete van het vlak.

je hebt ongeveer 15 huidgangen tot aan het eerste berghout als je goed beplankt  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #53 Gepost op: april 06, 2013, 17:14:24 pm »
over het aantal huidgangen.
Zou je niet eerst denken aan hoe dik de bomen waren in de betreffende periode.  :idea: :oops: :?:

Van een boom van 40 cm. diameter kan je maar een goede plank maken van max 30 cm. breed.
Dus hoeveel huidgangen er in het vlak enz, gaan zal enkel afhangen van de breedte van het schip en de maat van de planken die men kan bekomen toen men het schip wilde bouwen.

Voor modelbouw zal zich dat meestal beperken tot wat er klassiek in de handel verkrijgbaar is.Ik geloof dat dit 4 à 5 mm. is  en voor mij is dat max 7 mm. breed, want dikker kan mijn fijne mini-cirkelzaag niet aan. :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #54 Gepost op: april 08, 2013, 19:37:49 pm »
Dank voor de adviezen heren, ga een partijtje linden 1 x 5 mm bestellen. Ondertussen ook al wat andere zaken onder handen aan het nemen.
Ben aan de slag gegaan met scheg en boegbeeld. Dat paste dus van geen kant maar wil toch een beetje in de buurt van de tekeningen van de Berlin blijven, dus dat werd schuren, vijlen en plooien gladstrijken  :plooi:

Het resultaat:

Daarvoor moest wel veel materiaal uit de leeuw worden weggehaald:

Even ter vergelijking de leeuw van Kees geleend:

Vervolgens was ik wat al te ijverig en heb het arme beest geamputeerd  :oops: :oops: :oops:. Misschien moet ik er maar een houten been aanzetten en er een piratenschip van maken :gun:

En de scheg ook onder handen genomen: verjongd, gaatjes gemaakt en de eerste aanzet van de krul:

Groet, Jean
Groet, Jean

Dick

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: april 09, 2013, 16:14:01 pm »
Jammer van dat poot Jean maar ik denk dat het wel onzichtbaar te lijmen is.
Vooral al je het nog gaat schilderen.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #56 Gepost op: april 09, 2013, 16:34:08 pm »
Metaal is goed te lijmen met secondelijm.
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #57 Gepost op: april 09, 2013, 16:42:40 pm »
Bij mij was er ook een poot afgebroken, vandaar dat ik de houten vulling er tussen heb gemaakt.
Tussen het hout en de leeuw heb ik ca lijm laten vloeien en het zit echt super stevig vast.
En door dat houten blokje kon ik de leeuw met houtlijm tegen de scheg lijmen.
Ik heb er voor de zekerheid ook nog een schroefje in gezet.

Maar als ik het zo bekijk heb je de pasvorm beter voor elkaar dan ik 8)

Die leeuw is niet alleen een hoofdbreker, maar ook nog eens een pootbreker :mrgreen: :wink:

@Jean,  van die 1x5 mm zal je veel plezier hebben.
Het gaat makkelijker opzij en je hebt ook nog een redelijke marge bij het gelijk schuren/schrapen/vijlen
van de latjes als de 2e beplanking klaar is.

groetjes, Kees

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #58 Gepost op: april 09, 2013, 17:35:33 pm »
Ik maak me ook niet echt zorgen over die poot. Onzichtbaar te verlijmen, en er komt inderdaad nog verf overheen. In afwachting van mijn latjes ben ik ook al eens voorzichtig naar de dekken aan het kijken. Zat en zit te twijfelen over eerst de verschansing binnenzijde en dan de dekken, of juist andersom. Dit laatste lijkt mij eerlijk gezegd als bouwtechniek beter.

Groet, Jean
Groet, Jean

Dick

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: april 11, 2013, 15:12:55 pm »
Zou eerst de dekken doen Jean, dat wekt veel makkelijker en netter.