Auteur Topic: verstek op het dek  (gelezen 1581 keer)

Shipbuilder

• Gast
verstek op het dek
« Gepost op: december 29, 2009, 16:37:25 pm »
Klopt het dat er op het dek van antieke zeilschepen zelden of nooit een verstek werd gebruikt,
zoals bvb de latten rond de luiken, roosters en borstwering?

Op de plannen van de Halifax komen ze ook niet voor, maar als oud timmerman jeuken mijn handen
om overal verstekjes te maken, zelfs als het  een vals verstek is, zoals bij alle oude huizen ;)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:verstek op het dek
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2009, 17:20:02 pm »
heel slimme vraag !!!
Ik ben wat gaan kijken in boeken maar dat zijn natuurlijk perspectief tekeningen van hedendaagse schrijvers.
Zo plaats H. Ketting geen verstekken bij de tekeningen van zijn luiken (Pr.willem blz 41)
G.C.Dik tekend ze dan weer wel  (7prov blz51)
Klassieke vraag : wie heeft er weer gelijk  :laugh: >:D ::) :D :D :D :D

Wat ik wel weet is dat ze vroeger toch wel veel houtverbindingen kenden, die nu zelfs niet meer gebruikt worden of toegepast.

Als jouw handjes jeuken om verstekjes te maken, doe het gerust.
Ik doe het meestal ook. recht zagen of 45 ° is maar enkel een geleider vervangen.

maar leg mij nu eens uit wat een vals vertek is. ik leer graag ook nog iets bij .

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2009, 17:28:16 pm »
in de originele Witsen  tussen blz 56-57
Bij plaat XXIV (Stulp luyck) is er een verstek getekend.
Bij plaat XXXV (Tralie luik) is er  een verstek getekend.

Dus Shipobuilder.  wij willen verstekjes zien !!!!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2009, 18:11:36 pm »
Een vals verstek is er als de hoek tussen 2 delen niet exact 90 graden is.
Het verstek zal dan dus ook meer of minder dan 45 graden moeten zijn en dat noemt men een "vals verstek".
Bij oude huizen is door verzakking/verschuiving etc haast niets mer 90 graden en daar heb ik het
valse verstek leren inschatten.

Tegenwoordig verkoopt men verstekbakken die op de graad nauwkeurig zijn in te stellen.
In mijn tijd was dat op het zicht of met een verstelbare tekenhaak.

Ik heb heel veel modellen op internet bekeken maar zelden ziet men verstek gebruikt worden.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2009, 18:19:28 pm »
Nu ik er zelf weer over na denk, vermoed ik dat net zoals bij een oud huis, waar niets 90 graden is,
ook op een schip het makkelijker is geen verstek te gebruiken, omdat daar helemaal niets recht is.

De verstekken worden dan eigenlijk dubbel vals en dat maakt het alleen maar moeilijker ;D

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2009, 07:14:04 am »
ik heb nog iets gevonden ivm. verstekken in een oud leerboek over scheepsbouw ( Vakschool hoboken/antwerpen)
Daarin zegt men dat kops hout dat blootgesteld wordt- of is - aan  zout/brak water snel rot en dat een goede scheepstimmerman er dus altijd moet voor zorgen dat er op een schip geen kops hout is blootgesteld aan de elementen.

( Eén uitzondering zijn de huidgangen van een boot aan de spiegel -- daar moeten de  huidgangen eindigen achter het vlak van de spiegel zodat het kopshout steeds aan de achterkant van de spiegel is)

dat pleit dan weer voor het toepassen van verstekken aan roosters, dekluiken  enz...

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2009, 08:59:27 am »
OK beagle, bedankt voor het uitzoeken ;)
Ik zal mij als een goede scheepstimmerman gedragen en waar mogelijk verstekken maken :angel: ;D