Auteur Topic: jacht  (gelezen 1399 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
jacht
« Gepost op: november 03, 2012, 12:24:30 pm »
op deze prent staat een jacht midden vooraan  is  er iemand die daar iets over weet ?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VROOM_Hendrick_Cornelisz_The_Arrival_at_Vlissingen_of_the_Elector_Palatinate_Frederick_V.jpg

het opmerkelijke is dat deze jacht een overloop heeft zoals je aan de kanonsluiken  kunt zien  dit heb ik nog nergens anders tegen gekomen.
alle info is welkom  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
Re: jacht
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2012, 12:43:53 pm »
kan me niet herinneren dit schilderij eerder gezien te hebben in mijn zoektochten voor het Statenjacht indertijd.
is dit het model dat je wil gaan bouwen?

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2012, 14:18:11 pm »
Dat is volgens mij een van de vele versies van een Hollands Statenjacht of Spiegeljacht of Admiraliteitsjacht of Speeljacht of Herenjacht of Paviljoenjacht of Bezaanjacht.

Allemaal verschillende types op het zelfde principe met voor ieder type hier en daar een typische eigen bouw. Enkele zijn gekend door hun voorkomen op schilderijen, andere door een paar eigentijdse modellen. Allen hebben een  min of meer vlakke spiegel behalve  het paviljoen en bezaanjacht dat een rond gat heeft.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2012, 17:34:53 pm »
dacht dat er mischien wel meer info van was  het is namelijk het huwelijk van prins Frederik V van de Palts en de Engelse prinses Elizabeth Stuart vanuit Engeland
die aankomen in vlissingen.

mischien iemand die goed opgelet heeft in de les geschiedenis  :D

jan dit is wel het soort jacht dat ik ingedachten heb ( ongeveer )  er staat nog niets helemaal vast  buiten dat het een jacht gaat worden.
sugesties zijn natuurlijk ook welkom.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself