Auteur Topic: Halve Maen/Half Moon Corel 1:50 (VERB) Voltooid  (gelezen 38161 keer)

Offline Alex

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Halve Maen/Half Moon Corel 1:50
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2012, 19:19:19 pm »
De bovenste helft van de achterkant moest inderdaad blauw zijn, en heb ik overwogen, maar ik vond de houtkleur toch mooier. Wie weet kleur ik het alsnog, maar ben eigenlijk best tevreden.

De romp was door Corel boven het barkhout in notenhout, en daaronder in tanganyika hout bedoeld. Ik wilde de onderkant in houtkleur houden, en niet wit maken. Dus heb ik de onderkant ook in notenhout gebouwd.
De nieuwe notenlatjes waren iets lichter dan de bijgeleverde, maar de was heeft het redelijk gelijkgetrokken. En lichte verschillen in het hout vind ik toch ook best mooi.

De romp heb ik behandeld (en gekleurd) met meubelwas, de niet-vloeibare. (Briwax, tudor oak)

De barkhouten (en al het hout dat bijna zwart is) heb ik met beits (kleur ebbenhout) geverfd.

Het dek (na het verouderen en daarna wat afschuren/schrapen) met transparante parketlak. Er zit trouwens dun garen tussen de planken op het dek.

Corel wil ook dat ik 4 kanonsluiken maak aan de achterkant. Dat vind ik wel erg veel, en overweeg het bij 2 te houden. Ik denk dat dat dan onderaan naast de bovenkant van het roer de beste plaats wordt. (Hebben jullie tips?)

Alex

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 27, 2012, 19:38:20 pm »
Laat eens een foto van haar kontje zien, dan krijg je zeker een goed advies :wink: :lol:
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: oktober 29, 2012, 18:12:43 pm »
Hoi Alex,

De halve maan van billing boats heeft ook 4 luiken. Maar mocht je er maar 2 willen doen, dan zou je het zelfde kunnen doen als de duyfken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: oktober 29, 2012, 19:20:31 pm »
denk niet dat er  plaats is voor 4 luiken hoor  ik zou het zeker bij 2 houden
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Alex

• Vol matroos
  • **
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2012, 19:35:10 pm »
Dankjulliewel!

Ik ben intussen bezig met wat deurtjes, het huisje van de scheepsbel de korvijnagelbanken (ik leer steeds meer scheepsterminologie door al die verslagen die ik lees   :P ).

Ik hou het inderdaad op 2 luiken. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat zo'n klein schip meer dan 2 kanonnen had aan de achterkant...

@andries, ik zal later nog een andere foto van d'r achterkantje laten zien.  :wink:

Zodra ik weer iets meer kan laten zien plaats ik weer een foto.

Alex

speedy67

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2012, 04:56:21 am »
Op de replica van de halve Maen zitten  maar 2 luiken.

Maar op een prent die ik vond zie je duidelijk dat het orgineel 4 luiken had

Moeilijke keus zou ik zeggen

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2012, 15:47:49 pm »
Citaat
op een prent die ik vond zie je duidelijk dat het orgineel 4 luiken had

Dat is niet het origineel, maar een replica van zo'n 100 jaar geleden.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:50:57 pm »
ik geloof niet dat er in 1609 al  fotographie bestond hoor.  :P :wink:
Dus origineel zal het wel niet geweest zijn. Eind 1618 brandde het schip uit bij een Engelse aanval op Jakarta.
Maar ik zou echt maar twee geschutspoorten maken. 4 lijkt me veel te veel voor een smal schip van ongeveer 20 m. lengte.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:58:27 pm »
Die oude replica is in 1909 in Amsterdam gebouwd als kado voor New York. Dit om te vieren dat de oorspronkelijke reis toen 300 jaar geleden was.

Er zitten heel wat verschillen tussen beide uitvoeringen, en welke nou het "echtste"is durf ik niet te zeggen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

speedy67

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 31, 2012, 14:49:34 pm »
Ach 2 replica's met al veel verschillen.....

met verder zoeken vind ik:

hier weer twee luiken.
waarom ze dan in 1909 anders dachten is mij een raadsel.

Bijna alle plaatjes hebben 2 luiken achter.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: oktober 31, 2012, 15:03:55 pm »
als je goed kijkt zie je 4 luiken, die tegeltjes geven volgens mij een afbeelding van de replica van 1909 weer

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: oktober 31, 2012, 15:06:40 pm »
Pas op: alle plaatjes zijn een foto/tekening ofwel van de 1909 replica (ook je tegeltjes vallen in die categorie), of van de meer recente replica uit 1989.

De tekeningen van ing. Baay, zijn volgens mij sterk gebaseerd op de 1909 replica die in Amsterdam op de rijkswerf gebouwd is.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: oktober 31, 2012, 15:57:33 pm »
De tekeningen van ing. Baay, zijn volgens mij sterk gebaseerd op de 1909 replica die in Amsterdam op de rijkswerf gebouwd is.

Jan

Dat moet wel Jan, ik heb die tekening hier ook liggen. Die werden al door mijn grootvader gebruikt bij de bouw van zijn "halvemaan"  en hij is overleden in 1979 !!! dan was er nog geen sprake van een tweede replica. En op zijn model zijn er achter ook maar Twee geschutspoorten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: oktober 31, 2012, 18:27:42 pm »
en de hekbalk is ook niet lang genoeg om 4 poorten te zetten  .  het schip heeft maar 4 kanonnen  die gaan ze tog niet alemaal naar achter sleuren om een  indiane boot te beschieten zeker  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Alex

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: oktober 31, 2012, 19:27:46 pm »
Bedankt voor jullie commentaar.

Ik denk dat ik overtuigd ben. Ik hou het op 2 luiken, wat mij ook het meest logische leek.

Zodra het klaar is laat ik het resultaat zien! (Deze week heb ik helaas nog niet alteveel kunnen doen...)

Alex