Auteur Topic: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)  (gelezen 21027 keer)

pedro80

• Gast
Re: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)
« Reactie #90 Gepost op: februari 11, 2013, 18:20:40 pm »
Dank voor de complimenten en de tips heren! We gaan d'r weer mee verder.... :)

pedro80

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: maart 01, 2013, 07:43:26 am »
Geachte heren,

bij deze weer een kleine update van mijn voortgang. Ik ben druk in de weer met de rolpaarden van de kanons en er staan er inmiddels 3 op het bakdek. Foto's!

Overigens heb ik ook een voordeel 'ontdekt'met het kunststof-garen: door een vlammetje bij het uiteinde te houden, vat het vlam en smelt het garen. Als je het vlammetje vervoolgens tussen je vingers uitdrukt, fixeer je daarmee gelijk het garen en heb je geen lijm nodig! Ik zal binnenkort een detailfoto plaatsen om dit te laten zien (als jullie dat leuk vinden...  :wink:)

De blokken die ik heb gebruikt heb ik bijbesteld, en op de foto zie je dat ze best flink zijn. Iets kleiner was wellicht mooier geweest, maar deze ga ik niet meer veranderen. Misschien bij de rolpaarden op de andere dekken wel, maar daar ga ik nog wel even met experimenteren!

Groeten!

Peter

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
« Reactie #92 Gepost op: maart 01, 2013, 09:29:41 am »
mooi peter  de broeking  zou ik bij de andere nog te maken  paarden tog meer naar het midden zetten van de loopwagen want dit komt een beetje raar over nu.
voor de rest ziet het er erg goed uit  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pedro80

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: maart 01, 2013, 10:21:09 am »
Ik heb nu geprobeerd de broeking ongeveer op dezelfde plek te zetten als dat ik bij Hans heb gezien, maar het valt nog niet mee dit goed te boren. Ik ga het proberen! (let wel; de foto geeft een beetje vertekend beeld door de schaduw....)

pedro80

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: maart 13, 2013, 14:36:45 pm »
Inmiddels staat het geschut op het bakdek en halfdek opgesteld. Nu nog het kampanjedek en de laatste stukken op het verdek.

Een paar foto's;

Groeten,

Peter

Drububu

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: maart 13, 2013, 15:19:48 pm »
Meteen in eens een heel ander plaatje hè?  8) netjes gemaakt allemaal.
Nog even een tip. Mocht je besluiten het volledige tuigwerk aan te gaan brengen, dus niet de beperkte tuigage van Mamoli, dan moet je het aantal gaten in de knechten, vertikale staanders van de nagelbanken en de railingen uitbreiden. Doe dat zo snel mogelijk voordat je aan de mastdelen gaat beginnen. Nu kun je er nog goed bij zonder dat je van alles af moet breken. Ik spreek uit ervaring  :wink:

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #96 Gepost op: maart 13, 2013, 15:29:21 pm »
Verzorgt werk, kan je fier op zijn  :aplaus:
Groetjes

René

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #97 Gepost op: maart 14, 2013, 13:51:24 pm »
Dat wordt heel mooi Peter. :aplaus:
Succes verder

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

pedro80

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: oktober 08, 2013, 14:14:41 pm »
Geachte heren,

Het is alweer enkele maanden geleden dat ik een update van mijn Friesland op dit forum geplaatst heb. Vanwege een heel aantal redenen kwam ik er gewoonweg niet aan toe. Maar inmiddels ben ik weer aan het bouwen en wordt het tijd om ook hier weer wat van me te laten horen, dus bij deze!

Na mijn laatste bericht hier, zijn inmiddels alle kanonnen geplaatst, incl katrollen en touwwerk:

Ik zal binnenkort wat detail-foto's plaatsen. Daarnaast heb ik het onderwaterschip een eerste laag (gebroken) wit gegeven:

Bij de 2 laag ga ik de witte verf een beetje mengen met bruin en geel om het "white stuff" effect te krijgen. Nou vroeg ik me het volgende af: ik kan de bruine en gele verf door het wit mengen, maar ik kan ook een kwast gebruiken die "vervuild" is met bruin/geel. In dat laatste geval krijg je (volgens mij) iets meer een streep effect, terwijl je in het eerste geval de witte kleur gewoon mengt. Wat zou beter zijn?

Daarnaast is nu ook goed te zijn dat de beplanking van de romp niet echt naadloos te noemen is. Om dit weg te werken wil ik Alabastine Houtplamuur gebruiken  om de kieren dicht te smeren, om deze vervolgens te schuren en met de 2e laag wit weg te werken. Jullie gedachtes daarover?

Vriendelijke groet,

Peter

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #99 Gepost op: oktober 08, 2013, 15:37:27 pm »
Ik zou voor mengen gaan ik ben bang dat zo'n streep-effect door een 'vuile' kwast iets te veel van het  goede is.
Het nadeel van alabastine is dat het wel heel glad afwerkt. Ook boven de waterlijn is zo'n beplanking niet spiegelglad.
Je krijgt denk ik wel een heel duidelijk verschil tussen onder en boven de waterlijn als je onder die lijn gaat dichtplamuren.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #100 Gepost op: oktober 08, 2013, 18:54:35 pm »
Bij de 2 laag ga ik de witte verf een beetje mengen met bruin en geel om het "white stuff" effect te krijgen. Nou vroeg ik me het volgende af: ik kan de bruine en gele verf door het wit mengen, maar ik kan ook een kwast gebruiken die "vervuild" is met bruin/geel. In dat laatste geval krijg je (volgens mij) iets meer een streep effect, terwijl je in het eerste geval de witte kleur gewoon mengt. Wat zou beter zijn?

Peter je gaat de techniek van de wash moeten toepassen. Zij die veel met plastic bouw ook bnezig zijn kunnen je dat veel beter uitleggen dan ik.
In kort; je moet eerst de romp gewoon wit schilderen.  Eenmaal goed droog daarover een sterk verdunde laag verf van ee opker achtige kleur, die je met een borstel uitstrijkt; vooral in de kieren en in de hoeken, waarna je met een doek het grootste deel terug afvaagd. in kieren en koeken ed. blijft dan een klein beetje van je wash achter.
Is het nog niet genoeg kan je wel een tweede wash aanbrengen, desnoods met een licht andere kleur.
De grote vlakken dan je best dry-brushen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pedro80

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: oktober 11, 2013, 11:08:42 am »
En bij deze nog een paar foto's van hoe de kannonen er nu uiteindelijk op staan:

Het Kampanjedek:

Het Halfdek:

Het Verdek:

En tot slot een langszaanzicht:

Wat betreft het wit schilderen van de romp: ik ben een beetje bang voor de 'wash' techniek. Toen ik nog plastic deed heb ik dat nl. wel ns geprobeerd, maar da's nog best moeilijk om een mooi effect te krijgen. Het kan nl. snel vlekkerig worden of dat je een lelijke 'waas' krijgt.... Ik moet 'r dus nog even over nadenken, wellicht mengen of gewoon gebroken wit laten (is ook mooi...).

Groeten!

Peter