Auteur Topic: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)  (gelezen 24053 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...)
« Reactie #45 Gepost op: november 07, 2012, 11:37:06 am »
Maar volgens mj heeft Hans in die galerij nog de kleur groen zitten van de door Mamoli geleverde houten latjes, terwijl hij de vertuining heeft overgeschilderd. (daarzit dus een kleurverschil: in de galerij is donkerder groen gebruikt). Of heb ik in het verhaal van Hans iets over het hoofd gezien?

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: november 07, 2012, 11:37:40 am »
je mag hier gerust de namen noemen hoor.

bedenk toch steeds.

Wij geven enkel advies of onze eigen mening.  Maar JIJ bent de persoon die het model bouwt  en die beslist welk advies  je gebruikt of je eigen gedacht uitvoert. Jij bent de bouwer en jij beslist.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #47 Gepost op: november 07, 2012, 12:26:40 pm »
de raampjes zijn  denk gewoon openingen in de zijgalerij  daar achter  moet  normaal geen groen zitten maar normale  houtkleur omdat dit gewoon beplanking is van het schip.  en die word bij mijn weten niet geschilderd  enkel de fortuning word geschilderd of alles boven het rahout.

denk ook niet dat daar raampjes ingezeten hebben  maar gewone openingen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #48 Gepost op: november 07, 2012, 12:32:56 pm »
Ik heb het onvolprezen fotoboek van Winter er maar weer eens bijgepakt (helaas zwart-wit, dus het zegt niets over de kleur) Maar wel: alle openingen zijn gewoon dicht met een houten schot, behalve de op een na achteste daar zitten luikjes in (gedeeld, dus de naad in het midden en scharniertjes naar beide zijden)

Datzelfde geldt voor de achterkant: alleen de middelste vier openingen zijn open (vierkante raamopeningen, zonder glas), de buitenste twee aan beide kanten zijn gesloten (en zijn vast geschilderd in dezelfde kelur als de rest van de spiegel)

Als je voor de details bent: er is oveduidelijk een afvoerpijp van het gemak zichtbaar aan beide zijden :)

Jan

pedro80

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: november 07, 2012, 14:23:50 pm »
Erik, dank voor de wijze woorden! Ik ben me daar van bewust hoor, maar ik waardeer jullie input erg, dus vandaar dat ik benieuwd ben naar de gedachten erover. (en dat ik Hans niet bij naam noemde is maar gekkigheid hoor...  :P). Ook bij Hans waren ze oorspronkelijk houtkleurig, ik ga d'r vanuit dat hij ze tegelijkertijd met de ornamenten en de spiegel geschilderd heeft, want daar zie ik dezelfde kleur groen terugkomen. Ik ga me d'r even op bezinnen wat ik ermee ga doen en neem de input van jullie daarin mee!

Tot slot nog een paar foto's van hoe het schilderwerk er nu voor staat:

De boeg. Op de foto niet zo goed te zien, maar de bruin-omber kleur dekt aardig over het zwart heen wat er eerst op zat.

Het boegbeeld wil ik niet helemaal rood maken, maar rood met gele manen. Hier moet nog wel een 2e laag over, want je ziet nu dat 't verf over metaal is (glimt).

Overigens wil ik de kraanbalken ook nog verven, want nu zie je zo goed dat het multiplex is. Ik twijfel tussen gebrand omber en gebrand sienna. Deze laatste is wat meer melkchocolade-bruin zodat niet de hele boeg zo diep donker bruin wordt.... (advies/meningen welkom, ik zal zelf beslissen... :D)

De vertuining of zeeg ( :wink:):

Dat omber met rood vind ik mooi combineren!

Groeten!

Ps. Mijn Friesland krijgt een vast aansluiting op 't riool, zodat ik de afvoerpijpen van t gemak weg kan laten, vind ik nl. een beetje afdoen aan de uitstraling van 't schip....  :lol: :lol:

Dick

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: november 07, 2012, 15:33:21 pm »
Je hebt nu het boegbeeld geschilderd maar ga je de rest van de beelden ook nog schilderen?
Heb je deze al vast staan of kun je ze zo pakken om event. te schilderen?

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: november 07, 2012, 21:15:40 pm »
Beetje armetierig, die openingen van de spiegel/galerij met plankjes, ipv zoals verwacht
ruitjes. Er van uitgaand dat dit schip nooit bestaan heeft zou je kunnen overwegen een en ander
te bouwen zoals je zelf mooi vind.

Ik zou bij al die "openingen" ruitjes maken, zoals bij de 7P., maar smaken verschillen.... :wink:

Drububu

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 08, 2012, 06:54:12 am »
Ziet er goed uit Peter. Ga je deze balk ook nog een kleurtje geven ? Ik had die in eerste instantie ook omber gekleurd maar later ben ik er nog een keer met veronees groen overheen gegaan. Vond ik toch mooier. Loopt de groene kleur van boeg naar hek aan een stuk door.

En ik zie in de verte al dat je de rolpaardjes al aan het samenstellen bent. Ik spreek weer uit ervaring als ik zeg dat de kanons niet altijd even goed passen in de geschutspoorten. Heeft vooral te maken met de kwaliteit van de spanten. Dus voordat je alles vastllijmt is het verstandig om elk kanon en rolpaard even te 'passen' voor een geschutspoort. Dan het geschutspoort een nummertje te geven en dat nummer ook op het rolpaard koppelen zodat je later het juiste rolpaard voor het juiste geschutspoort zet. Ik heb zelf af en toe het rolpaard aan moeten passen om ervoor te zorgen dat de loop netjes op de goede hoogte door de geschutspoort stak.

pedro80

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: november 08, 2012, 07:04:31 am »
Die gaat idd. ook nog een kleurtje krijgen, en de waterloopklos waarschijnlijk ook. Dan kan ik nl. nog wat rode uitschieters van de reling camoufleren...  :wink: :lol: Waterloopklos wordt omber en die balk omber met ertussen veronees groen.

Jan; welk boek is 't fotoboek van Winter waar je het over hebt en is die de moeite waard? Ik ben nl. ook m'n bibliotheek aan 't uitbreiden. Orazio Curti is in aantocht, 7P van Dik heb ik net binnen, en Witsen heb ik op 't oog, maar is wel prijzig... (de PDF bestanden van Witsen en Van IJk heb ik al wel te pakken...   :)). Mondfeld nog niet kunnen vinden. Zelf heb ik al een boekje over de William Rex, een verslag van de bouw van "de Duyfken" (replica van een jacht), en een verslag van de "Endeavour".

Dick; het boegbeeld moet nog afgemaakt worden met geel/oker en de rest van de versieringen ook. Sommige zitten al vast, maar de meeste nog niet, dus da's prettig. Voor mn volgende project heb ik al genoteerd om iets beter na te denken over wat je al kan schilderen voordat het vastgelijmd wordt, dat scheelt geklieder!  :oops: :lol:

groeten!

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: november 08, 2012, 13:38:42 pm »
het boek van Winters is  ook een zeldzaam ding.

Ik heb het nog op de kop kunnen tikken 3°hands al in het nederlands.
Titel : Een Hollandse Tweedekker.  Van H.Winter   Uitgeverij P.N.Van Kampen & zoon
Als je op zoek gaat  zie dat er de 5 bijlage tekeningen bijzijn. !!!!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: november 08, 2012, 13:45:57 pm »
het boek van Winters is  ook een zeldzaam ding.

Ik heb het nog op de kop kunnen tikken 3°hands al in het nederlands.
Titel : Een Hollandse Tweedekker.  Van H.Winter   Uitgeverij P.N.Van Kampen & zoon
Als je op zoek gaat  zie dat er de 5 bijlage tekeningen bijzijn. !!!!

In het Duits is hij breder verkrijgbaar. Die tekeningen is inderdaad wel even opletten: als de prijs erg laag is, dan mist er waarschijnlijk een van de tekeningen.

De tekst van het boek is niet heel spannend, de meerwaarde zit hem in de foto's van het originele model, en de bijgevoegde tekeningen die naar aanleiding van de foto's (en de modelopmetingen) zijn gemaakt.

Jan

pedro80

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: november 13, 2012, 08:47:28 am »
Tijd voor een kleine update, anders zak ik veel te ver weg in de lijst met topics!  :) Ik ben nog steeds druk aan het schilderen. Het blijft een heel geklieder; de verf moet een beetje verdund zijn om goed aan te kunnen brengen (anders vloeit 'ie niet mooi uit over het oppervlak), maar hij moet dik genoeg zijn om wel dekkend te zijn. Daarnaast helpt het niet echt dat ik nu pas aan het verven ben, als ik dit eerder had gedaan was het een stuk makkelijker (en mooier) geweest, want nu kan ik niet overal even goed bij. Al doende leert men....  :neutral

Maar goed, oordeel zelf maar:

Relingen zijn omber-bruin en balk bij het middendek (vast niet de correcte term....) is veronees groen aan de buitenkant en kraplak rood aan de binnenzijde

Ik twijfel nog of ik de reling die om de trapgaten staan ook bruin maak en zo ja, welke kleur dan. Omber-bruin ligt voor de hand, maar Sienna-bruin is misschien wel een mooie afwisseling..... ik denk d'r nog even over...  :wink: Kaapstander is nu ook omber-bruin.

De reling op het achterdek van iets dichterbij:

Let op de waterloopklos!  :wink:

En tot slot:

Ik ga nu de barkhouten nog bruin maken en de metalen versieringen geel/oker. En de oplettende kijker (wat op dit forum een understatement is...  :mrgreen:) zal het al gezien hebben, maar de houten latjes bij het kampanjedek krijgen ook nog een Veronees Groen laagje.

Groeten!

Peter

Drububu

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: november 13, 2012, 10:31:23 am »
Kijk kijk, ze begint mooi op kleur te komen. Meteen een heel ander gezicht ! En als dat blingbling straks weg is dan ziet het schip er meteen stukken beter uit. Je komt er overigens niet altijd aan onderuit om eerst te bouwen en dan pas te schilderen ! wat helpt is een setje kwasten met een hele kleine punt. Zo heb ik kwastjes waarvan je het aantal haren zowat zonder vergrootglas kunt tellen. Daarmee schilder ik rechtsreekt op het model zonder ook maar iets af te plakken. Een kozijntje schilderen met een blokwitter blijft ook een hele uitdaging...  :lol: :lol:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #58 Gepost op: november 13, 2012, 16:30:28 pm »
ziet er goed uit maar ik denk dat het beeldje  naar de rode pijl moet verzet worden

en als ik zie hoever de middenmast naar achter staat  zou het mischien nog verder mogen  maar zeker naar achter zetten  lijkt mij.

kunnen we mischien zien waar het op het plan staat ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #59 Gepost op: november 13, 2012, 16:41:34 pm »
voor dat figuurtje met een gaatje in zijn buik.

Dat dient om de schoten van het fokkezeil en het grootzeil naar binnen te voeren.

Voor de fok moet dit nog meer naar achter geplaatst worden.( zo zou het toch op de tekening moeten staan)
zie het voorbeeld van hans

Grtz Erik