Auteur Topic: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)  (gelezen 21008 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...)
« Reactie #30 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:59:13 pm »
zelf 30 cm is maar één voet hoor.

ik dacht, zo uit het hoofd dat een rust 2-3 voet breed is. In ieder geval is hij 4 duim dik !! en tegen de romp was hij zelfs  5 duim dik.
De lengte van de grote rust is 1/5 van de lengte van het schip tussen de loodlijnen. De fokkerust was 1/6 kleiner dan de grote rust en de besaanrust was 1/2  van de lengte van de grote rust.
de afstand tussen het want en het potdeksel moet ongeveer 1 voet bedragen.... (Vandaar die 30 cm Van Hans..).
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: oktober 30, 2012, 18:31:36 pm »

de afstand tussen het want en het potdeksel moet ongeveer 1 voet bedragen.... (Vandaar die 30 cm Van Hans..).

Die bedoelde ik inderdaad ja.  :lol: de reikwijdte als je op de potdeksel staat om het want in te klimmen. Die is bij mij nu zo'n 1,5 m als je de afstand vermenigvuldigd met de schaalgrootte. Dus buiten dat je stevige armen moest hebben om te kunnen klimmen moet je bij mijn Friesland ook nog kampioen verspringen zijn om het want te grijpen  :lol: :gun:

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #32 Gepost op: oktober 30, 2012, 20:19:57 pm »
ik heb een deja vu
heel sterk heet gevoel dat ik deze foto's al eens eerder gezien heb
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

pedro80

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 31, 2012, 07:01:46 am »
Hatsikidee! Dankjulliewel voor de input, nu kan ik er voorlopig weer even tegenaan! :)

Op een rijtje gezet heb ik genoteerd:
breedte van de rusten: 2-3 voet breed = 6,6 - 9,9 mm op schaal
afstand want - potdeksel: 1 voet = 3,3 mm op schaal
Lengte rusten: moet ik nog even meten, maar daarbij lijkt het mij vooral zaken om via de 'Beagle-methode' te passen hoe jufferblokken naast elkaar en naast de kannonnen terechtkomen.  :D

Groeten!

Peter

Drububu

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: oktober 31, 2012, 16:44:52 pm »
Hou er even rekening mee dat de rusten die Mamoli levert al voorzien zijn van gleufjes waar de puttingijzers door moeten. Wat je overigens zonder een extra behandeling niet gaat lukken aangezien de puttingijzers te breed zijn.

pedro80

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 05, 2012, 07:20:37 am »
Geachte heren (en dames?? :?:)
Tijd voor een kleine update: afgelopen weekend een lading olieverf aangeschaft (rembrandt van Talens) en aan het kliederen gegaan. Ook zitten de zijgalerijen erop en het roer. Dus tijd voor een vraag: Voor het groen van de oa. de zeeg heb ik Veronees groen aangeschaft. Dit zou de goede kleur moeten zijn, en ik vind 'm ook niet lelijk. Maar als ik 'm vergelijk met andere voorbeelden, dan lijkt 't wat fel te zijn:

Nou twijfel ik of ik:
1.  hiermee verder zal gaan;
2. een beetje zwart bijmengen zodat 't iets donkerder wordt;
3. ander kleurtje aanschaffen

Jullie mening? En in het geval van optie 3: welke kleur dan? Erik noemde Chromium Oxide Green, heeft Rembrandt die naar jullie weten?

Groeten!

Peter

Ps. onder het bovenste barkhout is 't nog een beetje rommelig, maar daar heb ik de rust weggehaald, dus dat knap ik op als ik die weer terug plaats... :oops:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: november 05, 2012, 07:50:35 am »
Optie 3 is de makkelijkste.
Kleur direct uit de tube heeft een voordeel: als je over een paar weken de andere kant gaat doen, of als je over een jaartje of 6 nog ergens iets moet verbeteren ( :mrgreen:) dan is het een heel gedoen om exact dezelfde kelur terug te mengen. Direct uit de tube weet je gewoon dat je de goede kleur hebt.

Terzijde: Volgens mij moet je er een beetje blauw bij doen om het wat dieper groen te krijgen, en geen zwart.

En kleurkaarten van Talens zijn overal op internet te vinden:
http://www.marsman.nl/wp-content/uploads/kleurkaart-talens-olie-rembrandt.pdf?iframe=true&width=100%&height=100%
Die hebben best wel veel :)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: november 05, 2012, 08:03:26 am »
mijn "Chroom oxidium green" is de kleur naam van "Golden" en komt het dichts bij de kleur van 'groene aarde".
--> http://www.goldenpaints.com/products/color/fluid/fldcht1.php

"Veroneers groen"  is een andere naam voor 'groene aarde'.    ( De pigmenten werden vroeger gewonnen in de valei waar Venetie ligt.

Dus ik zou het houden bij je optie 1. Je hebt de juiste groen kleur. en als je niet gaat mengen en ook geen kleurenkaart wil aanmaken dan is de kleur uit een tube het ideaal. je kan altijd later verder schilderen aan Bv het achterschip en behoud je kleurtoon.

over wit en zwart in een verf --> http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a350.htm#Ses_05

PS kleurkaarten van verf op een scherm geven nooit de juiste kleur weer? daarvoor is de resolutie van 72 pixels/duim van je scherm te klein.
dat moet je in de winkel zelf beoordelen en dan nog liefste bij daglicht .

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: november 05, 2012, 08:04:59 am »
kijk ff wat se kleur doed als ze droog is  maar ik vind ze er niet zo slecht uitzien hoor.
moest je mengen schrijf het dan wel goed op  hoeveel je mengt
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Drububu

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: november 05, 2012, 08:53:01 am »
Ik heb destijds wit bijgevoegd bij het veronees groen. Ik heb dezelfde kleur gebruikt die jij hebt gebruikt. Het veronees groen dat jij gekocht heb is ook redelijk transparant als je het aanbrengt. Door er wat wit doorheen te mengen verzacht je de kleur enerzijds (knalt er niet zo uit) en aan de andere kant dekt die dan ook beter.

Zoe ziet het er bij mij uit nu:

Dick

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: november 05, 2012, 09:01:03 am »
Peter, het is natuurlijk 'n persoonlijke mening maar ik ben het met Erik eens en zou het gewoon zo houden.
Je kan jezelf later nooit vergissen met eventueel bij mengen en de kleur is naar mijn mening mooi zo.

pedro80

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: november 07, 2012, 07:55:50 am »
Tijd voor een kleine update: ik heb de zeeg groen geverfd en je ziet ook de zijgalerijen zitten. Inmiddels heb ik ook de goede kleur bruin (omber) en ben al bezig met de relingen, maar heb daar nog geen foto's van, die volgen nog. Ik ben nog niet geheel tevreden over m'n schilderskunsten, dus ik ga nog eea. bijwerken, maar dat doe ik als de eerste laag goed droog is.

De binnenkant van de reling:

Overigens, wat vinden jullie: de waterslag (zo heet toch de balk die op het dek ligt, onderaan tegen de reling?) ook donkerbruin maken zoals de potdeksel ed worden, of deze licht laten?

De zeeg, met daarop de zijgallerij:

Totaalplaatje:

Groeten!

Peter

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: november 07, 2012, 08:26:17 am »
Citaat
Overigens, wat vinden jullie: de waterslag (zo heet toch de balk die op het dek ligt, onderaan tegen de reling?) ook donkerbruin maken zoals de potdeksel ed worden, of deze licht laten?
Watergang werd ook gewoon met het dek geschrobt,  dus dat moet er ook uitzien als je dekplanken.
maar het groen achter je ramen van de galei, zou ik i.p.v. groen een lichtblauwe kleur geven.  Ik veronderstel dat je er later nog raamwerk moet gaan inbouwen.

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: november 07, 2012, 08:49:08 am »
Om even mijn (mij door ons aller moderator Arjan toegekende) nickname te bevestigen:

wat jij waterslag noemt heet watergang of ook wel waterloopsklos
En wat jij zeeg noemt, wordt doorgaans vertuining genoemd: het bovenste deel van de romp waarvan de planken overlappend zijn aangebracht.
De zeeg van een schip is de kromming in de lengterichting van de dekken en berghouten.

Dat gezegd hebbend: hij wordt fraai!

Als antwoord op je vraag: Je kunt achter je ramen denk ik beter een donkere blauw, of misschien wel een zwarte tint aanbrengen. Dit kleurtje gaat straks achter je raampjes wel heel veel aandacht trekken.

De waterloopsklos zou ik meeschilderen met de verschansing. Dat is bijvoorbeeld in het model van PW in Amsterdam ook gebeurd:

En ook bij Batavia (ja ik weet, aan een reconstructie mag je geen rechten ontlenene :) )

Jan

pedro80

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: november 07, 2012, 09:01:17 am »
Dank voor de input! Ik had nog niet nagedacht over die raampjes in de gallerij, maar gewoon afgekeken van hoe iemand anders dat gedaan heeft.... (rarara, wie zou dat zijn?!  :mrgreen:) Mamoli heeft alleen voor het 2e raampje van links een (plastic) raampje geleverd, en de rest heeft die houten achtergrond. Maar was het in die tijd wel 5 echte raampjes? Dan is het idd. de moeite om nog eens te bedenken hoe ik dat zou kunnen doen.... (aan de andere kant; de versie van die andere, niet nader te noemen, persoon ziet er zo ook erg mooi uit.... dilemma!  :?:)