Auteur Topic: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)  (gelezen 21061 keer)

Drububu

• Gast
Re: De Friesland (die van Peter...)
« Reactie #15 Gepost op: oktober 26, 2012, 11:23:57 am »
Ik heb idd. de discussie gelezen over het teer en het "ten strengste verboden te bloeden op het dek, alleen tegen de reling!"  :D (jaja, ik doe m'n best!) Maar had de goede benamingen van de kleuren nog niet gevonden, dankjewel!

En een "noob" die op pagina 2 van z'n verslag al zegt dat 'ie de geschutspoorten zelf wel even gaat doen omdat 'ie ze niet mooi vindt?!?! Niet overtuigend hoor! Bij deze claim ik de titel van amateur-prutser dus voor mezelf! Degenen die ook in aanmerking willen komen voor deze titel zullen eerst ook een achtergalerij moeten verprutsen door verkeerd te buigen, anders blijf je maar gewoon een professional-prutser!  :lol: 8)

Maar genoeg gejammerd daarover, en genoeg veren in Hans' achterste! We gaan d'r gewoon voor!

Groeten en fijn weekend!

Ik roep daar wel dat ik de geschutspoorten zelf ga maken... Maar uiteindelijk heb ik die metalen dingen wèl gebruikt... Hoe noob kun je zijn...  :lol: de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik toen pas besloten had om het hele schip in de traditionele kleuren te schilderen en je dan niet meer ziet of die kozijnen nu van metaal of hout zijn. Alleen als je nu verf wegkrapt komt de aap uit de mouw.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: oktober 26, 2012, 11:47:10 am »
Citaat
Bij deze claim ik de titel van amateur-prutser dus voor mezelf! Degenen die ook in aanmerking willen komen voor deze titel zullen eerst ook een achtergalerij moeten verprutsen door verkeerd te buigen, anders blijf je maar gewoon een professional-prutser!

Correctie: titels worden alleen door de admin of moderators uitgedeeld, en zeker niet door nieuwe matrozen !  :police:  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: oktober 26, 2012, 12:33:55 pm »
Ja, en daarna kom je er ook nooit meer van af,
dus kijk uit wat ze je als titel meegeven :wink:

En voor één gallerijtje doen we het niet hoor, we zijn hier wel wat meer gewend  :mrgreen:

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: oktober 27, 2012, 21:35:41 pm »
Peter wij hebben hier de gewoonte om in de titel van de topic de schaal   waarin het model wordt gebouwd te vermelden.
Dat maakt het later gemakkelijk om je voor te stellen hoe klein of groot een item is. Zeker nuttig bij macro opnames.

Je kan dat veranderen door naar je eerste posting van de topic te gaan ; op het knopje "Veranderen" klikken en dan in de titel de schaal bij te voegen..

Bedankt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pedro80

• Gast
Re: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...)
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:32:45 am »
Zo, dit weekend in de weer geweest met het roer en de zij-galerijen. Nog niet afgerond, dus nog geen foto's.... Daarnaast ben ik me gaan verdiepen in het schilderen. Daarbij (uiteraard) naar het verslag van Hans gekeken, maar ook op internet en in het boekje "William Rex, Model van een 17de-eeuws oorlogschip" (Ik moet nog wat literatuur gaan aanschaffen, maar deze had ik al in de kast staan. Iemand mee bekend?). Daarbij vooral gelet op de spiegel en de waterlijn. Nou is daar bij Hans al een hele discussie over gevoerd, maar toch vielen me de volgende zaken nog op: Er zijn nog een paar scheepsmodellen die het overleefd hebben uit de 17e eeuw. Ze hebben allemaal een anders lopende waterlijn, dus dat pleit voor 't toepassen van 't eigen "scheepsbouwers-oog". Maar 't viel me op dat ze aan de achterzijde wel over het naar buiten gewelfde deel loopt. Maar als je bij de Friesland tegen het onderste barkhout aan gaat zitten, dan eindig je nog minder hoog. Heeft de Friesland gewoon zo'n hoge kont?

Daarnaast wil ik de spiegel ook geel maken ipv. goud, maar 't viel me op dat de bouwer van het model van de Hollandia deze wel goud gemaakt heeft:

Nou vind ik geel mooier, en hadden de "echte" schepen dat kennelijk ook in die tijd, maar de Hollandia is een model van een hollands oorlogsschip, gebouwd in het 3e kwart vd 17e eeuw. Dus degene die 'm toen bouwde had het voorbeeld letterlijk om de hoek liggen! Gedachtes daarover?

Groeten!

Peter

Drububu

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 29, 2012, 07:46:53 am »
Ik heb mijn verfwerk afgeleid van de Batavia. daar hebben ze alles geel geverfd. En volgens mij meen ik ergens in de boeken te hebben gelezend dat er een okerkleurige verf gebruikt werd in de 17e eeuw om de kosten te drukken. Maar dat weet ik niet zeker meer.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: oktober 29, 2012, 08:06:46 am »
Wat betreft dat verfwerk:
Als je bij de Prins Willem met het witte onderwaterschip tegen het onderste barkhout aan zit, en je trekt een horizontale waterlijn, dan kom je net onder de spiegel uit. Als je in de tekeningen en op de foto's in het boek van Ketting kijkt, dan zie je dat ze de scheidslijn van die witte verf naar voren en achteren hebben laten oplopen. (is van opzij gezien bijna een cirkelboog met een heel grote straatl)
Bij de Batavia hebben ze ook geen rechte lijn: het witte volgt het barkhout tot een flink eind naar voren (en achteren), en gaat daarna pas over in een horizontale waterlijn:

Bij het model van de ZP op de bataviawerf hebben ze ook vrolijk over het onderste barkhout heenegschilderd:

En op de tekeningen van Winter, waar Mamoli zich op gebaseerd heeft, loopt de waterlijn bij het achterschip precies samen met de onderste punt van de 'onderspiegel'. Dus ook daar zou je aan de achterkant geen witte verf tegenkomen. Friesland heeft dus inderdaaad een hoge kont (heb gelezen in de discussie over de reconstructie van Dik van de ZP die gebaseert is op die tekenignen van Winter, dat dat model aan de achterkant ook domweg te weinig drijfvermogen had om de aanwezige bewapening een beetje fatsoenlijk boven water te houden....)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: oktober 29, 2012, 08:33:04 am »
Echt verguldsel zal het op de spiegel en ander versiering wel niet geweest zijn.  Dus goudverf   hoeft ook niet.
Wel was het  meestal een gele okersoort. ( volgens sommige Historischi nog aan gevuld met uitgekookte rum ( wat er na uitkoken overschoot) )
Echt geel  pigment is een slecht dekkende verf, terwijl aardkleuren altijd dekkend zijn.
Ik zou dus voor je spiegel en ander versierwerk gewoon een tube gele-oker  gaan halen in de kunsthandel.

PS hoe meer je naar iets gaat zoeken, in schilderijen en in boeken, ik kan je verzekeren dat je steeds wel iets anders zult vinden dat elkaar tegenspreekt. Dat is steeds hier even aanleiding tot enkele aangename gedachtenwisselingen geweest en meestal eindigen we met "Als het een Hollander is kan alles" :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: oktober 29, 2012, 10:35:08 am »

volgens sommige Historischi nog aan gevuld met uitgekookte rum

Uitgekookt ? Wat zonde.... Van die rum....  :lol:  :drink:

pedro80

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 30, 2012, 11:55:40 am »
Geachte heren,

Zoals gezegd druk bezig met de gallerij en de zoektocht naar geschikte verf om de dame d'r make-up bij te werken. Tevens heb ik de rusten (zo heten die dingen waar de rode cirkel omheen staat toch? zie onderstaande foto) eraf gesloopt, omdat ik in het verslag van Hans meen gelezen te hebben dat deze te breed zijn voor de schaal. Echter, ik kan dat stukje in het verslag van Hans niet meer terugvinden....  :oops: :(

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de goede breedte van de rusten is? Ik meen me te herinneren dat Hans het over 4 mm had?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: oktober 30, 2012, 12:31:36 pm »
4 mm is als breedte veel te klein, maar doorgaans zijn ze in kits aan de ruime kant.

Ze moeten zo breed zijn dat de wanten ter hoogte van de reling ongeveer 3/4 mm van de reling verwijderd zijn.
Dat kun je pas testen als je een proefopstelling maakt met een mast, en er vervolgens een touwtje langs houdt.
Hans heeft dat inderdaad ergens gedaan, maar vraag me neit waar in zijn 125 pagina's dat staat.....

Jan

Drububu

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 30, 2012, 16:44:41 pm »
Ja. Je moet ze echt inkorten omdat anders je puttingijzers de berghouten niet raken. Ik meen me te herinneren uit mijn verslag dat de rusten in het echt zo'n 30cm uitsteken om er voor te zorgen dat de bemanning gemakkelijk bij het staande want kon komen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:39:18 pm »
30 cm. hans   is dat niet de breedte van je schip.... ??
 lijkt me nogal ver uitsteken van je rusten.

PS ik ga jou ook in het oog moeten houden.... Dirk verwisselt al eens mm met cm.  en omgekeerd, maar ik heb de indruk dat jij dat ook begi nt te doen... :lol: :wink: :P

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:39:37 pm »
Maak dit stukje gereedschap een touw met een lus erin vastgehouden door een stukje krimpkous.

aan de ander kant van het touw een stukje rondhout met een boring juist iets smaller dan de twee diameters van je touw.

Stel voorlopig je mast op het schip en hang de lus over het masthoofd.

zet in de onderste lus een jufferblok .en span het touw aan zodat het jufferblok  de rust juist raakt. De rust is hier nog los van de romp en juist vastgehouden door enkele spelden. je ziet de koppen op de foto.

Bepaal nu de breedte van je rust zodat dit touw 3 à 4 mm.verwijderd is van de bovenkant reling ter plaatse.

Zo kan je ook bepalen waar o.a. de jufferblokken op je rust kunnen komen , zodat ze de geschutspoorten niet afdekken.
He eerste  wanttouw

Het laatste wantrouw.

Sorry voor het wazig zijn maar met een hand een touw vasthouden, aantrekken met met de ander een kamera indrukken ?!?
en dit is dus het resultaat. (Zorg er ook voor dat er tussen de jufferblokken met hun touw er telkens minsten 1-2 mm. vrije ruimte is.
m.a.w.  de afstand tussen de streepjes = diameter jufferblok + 2x diameter touw + 2 mm.

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #29 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:54:55 pm »
Citaat
dat de rusten in het echt zo'n 30cm uitsteken om er voor te zorgen dat de bemanning gemakkelijk bij het staande want kon komen 

vermoedelijk heeft eric dit woordje niet gelezen, maar zijn how-to geeft toch een duidelijke uitleg wat je moet doen.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen