Auteur Topic: De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)  (gelezen 21165 keer)

pedro80

• Gast
De Friesland, schaal 1:75, Mamoli (die van Peter...) (OOB)
« Gepost op: oktober 22, 2012, 19:26:43 pm »
Zo, dan gaan we nu beginnen met het echte werk.... Ik heb al de nodige berichten bij het verslag van Hans gelezen, maar aangezien dat meer dan 100 pagina's zijn, heb ik nog niet alles gelezen. Neem het me dus maar niet kwalijk als ik iets vraag wat daar al eens behandelt is!
Allereerst maar een afbeelding van hoe ze d'r nu uitziet:

Van een afstandje ziet 't er wel leuk uit he?!?  :) Het heeft me de nodige frustratie gekost om zover te komen. Het valt me op dat de instructies van Mamoli icm. de tekeningen niet altijd even duidelijk zijn. Daarnaast mis ik een aantal latjes of zaten er niet genoeg in de doos... Maar goed, hoort vast bij de uitdaging... Ik ben inmiddels bij tekening 6, en moet nu de uitbouw op de achtersteven plaatsen. Daarbij loop ik tegen het volgende op: op de tekening en de foto op de doos is de onderrand van de uitbouw recht:

Maar de stukjes hout en de metalen omlijsting die ik ervoor moet gebruiken, lopen schuin af:

Enige gedachten hierover? Gewoon m'n hoofd scheef houden en doen alsof 't klopt?  :D

Daarnaast nog een puntje van de vorige tekening: in de beschrijving staat dat alleen de jol beplanking en bankjes heeft en de sloep niet. Echter, op de foto's op de doos (en internet) lijkt het alsof deze er wel inzitten.

Tot slot; het roer moet met messing-vingerlingen aangebracht worden volgens de beschrijving. Het enige dat ik in de doos kan vinden waar ik me van kan voorstellen wat dat zijn is het volgende:

Zijn dit ze ook?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Peter

Drububu

• Gast
Re: De Friesland (die van Peter...)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2012, 19:39:00 pm »
Je bent al lekker opweg Peter. De romp ziet er zo op de foto al goed uit!

Vingerlingen zijn zoals je aangeeft op de foto!

Als je het dak van gallerij goed geconstrueerd hebt zul je merken dat de 'dakkapelletjes' precies passen. Zo op de foto lijken ze te scheef aan de onderkant maar daar zie je niks meer van als je ze op het dak van de gallerij plaatst. Je zult de dakkapelletjes nog wel bij moeten schuren aan de achterkant om het passend te krijgen. Of je moet een stuk uit het dak zagen. Maar dat zou ik niet doen.

Ik heb de sloep ook van planken voorzien. Mamoli houdt ervan om details weg te laten. Waarschijnlijk ook om ervoor te zorgen dat je zo'n kit in afzienbare tijd bouwt... Zodat je daarna weer een nieuwe kunt kopen  :lol:

Als advies kan ik je nog meegeven om die groene latten een verfje te geven. Ze verkleuren heel snel als je ze in de zon houdt.

Zo op de foto te zien heb je het metaal van gallerij wel heel erg omgeknikt (bij de spiegel). Kun je eens een foto plaatsen van de spiegel.

O ja... En je wilt niet weten wat er aan mijn kit allemaal niet klopte of ontbrak!

Succes.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2012, 20:02:10 pm »
Helemaal geen slechte start Peter. Zeker niet als je bedenkt dat je dit in je eentje, dus zonder hulp van forums, voor elkaar hebt gekregen.

Natuurlijk zijn er genoeg punten waar ik wat op zou kunnen aanmerken, maar daar heb je nu niets meer aan omdat je dat in een veel eerder stadium had moeten corrigeren. Dus ik hou mijn mond daarover  :wink:

Waar ik wel over wil zeuren: Dat houten ding dat Mamoli de grote sloep noemt ! Die vorm lijkt voor geen meter op een echte sloep. Ik vind het meer een badkuip. Als je die gaat scratchbouwen kun je een veel mooier resultaat halen.

Oh en dat zijn inderdaad de roerdingesen op die laatste foto.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

pedro80

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2012, 12:28:09 pm »
Kijk! Daar kan ik al gelijk wat mee, dank jullie wel! De romp heeft me heel wat schuurwerk gekost om 'm zo te krijgen. Het goed buigen van de latjes bleek erg moeilijk, maar 't resultaat is nu wel acceptabel. Het was me idd. al opgevallen dat de groene latjes verkleuren, ik ben nog op zoek naar een transparante groene lak/beits zodat het hout-relief zichtbaar blijft. En het metaal van de gallerij pastte niet goed, dus daar heb ik een speciale techniek toegepast, ik noem die de: "buigen-kreng-of-je-eindigt-als-brandhout!"-techniek...  :D Overigens verwacht ik die techniek nu minder vaak toe te gaan passen, dankzij de hulp van 't forum....  :wink:

Vanavond ga ik 't roer plaatsen. Nu alvast nog een paar foto's van het dek en (op verzoek) de achtergallerij:

Ik zag bij Hans dat hij de kanonnen al geplaatst heeft alvorens de bovenliggende dekken te plaatsen. Dat zal ik onthouden voor de volgende keer! :D
De achtergallerij heb ik idd. redelijk moeten verbuigen omdat deze niet goed pastte. Ik moet de kier die er nu nog zit nog mooi wegwerken... Ook viel 't me pas later op dat ik de 2 zwarte latjes op elkaar aan had moeten sluiten.... Ach ja, dat draagt bij aan d'r karakter moet je maar denken! :?

Nu eerst het verslag van Hans verder bestuderen en dan 't roer! foto's volgen!

Drububu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2012, 15:21:49 pm »
Hoe ga je nu de kanonnen onder het halfdek, bakdek en de kampanje plaatsen?

pedro80

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2012, 17:12:26 pm »
eeeehhh... goeie!  :D

Maar ik denk met veel geprieggel dat ik ze er achter kan laten zakken...  denk dat ik daar na het roer eens een over ga denken. Wat vond je van de gallerij?

Drububu

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2012, 18:18:49 pm »
Het doorbuigen van de metalen dingen aan de onderkant van de gallerijen was niet de bedoeling. Maar niks meer aan doen nu. Dan breken ze. Je kunt evt putty gebruiken om de kieren tussen de metalen galerij delen te vullen. Dat spul wordt ook vaak gebruikt bij plastic bouw om kieren te vullen. Je zult het daarna wel moeten schilderen. Maar dat raad ik sowieso aan om van dat blingbling af te komen...  :wink:

pedro80

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2012, 09:05:58 am »
Bedankt voor de tip wederom! Ik was ook niet blij met het doorbuigen, maar ik kreeg 'm er anders niet goed tegenaan... (toen kende ik jouw verslag nog niet  :neutral)

pedro80

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:15:04 am »
Ik heb er nu eerst eens even de tijd voor genomen om een groot deel van het verslag van Hans door te nemen. Erg leerzaam, maar het roept ook veel vragen en twijfel op. Hans noemt zichzelf een beginner toen 'ie begon, maar begon al wel gelijk met de spanten maar 'ns even zelf te maken! En als ik dat verslag lees, dan zit dat eerder op het niveau van een wetenschappelijke studie, dan een amateur model-prutser! Met andere woorden: een diepe buiging naar jullie allen die dat niveau aankunnen!

Dat gezegd hebbende en na een avondje depressief naar mijn lieve dame staren, heb ik besloten dit te zien als uitdaging om haar huidige toestand nog zoveel mogelijk op te vijzelen, en voor de vervolgstappen veel van dit forum te leren, om zodoende toch een hoger niveau te halen!  (alhoewel ik betwijfel of ik zo fantiek als jullie wordt... :oops:)

En aangezien make-up (verf dus) veel doet voor het aanzicht van een dame, gelijk al de volgende vragen:
1. ik heb het barkhout al zwart geverfd, maar bij Hans lijken ze donkerbruin. Is dit nog te corrigeren? En welke verf kan ik het best gebruiken? (er zit nu Revell-verf op)
2. de reling, het galjoen en de bovenzijde van het roer lijken ook dezelfde kleur donkerbruin, klopt dat? En is dat ook gewoon verf?
3. ik ga nu op zoek naar een goede kleur wit voor de romp en rood voor de binnenzijde geschutspoorten, binnenzijde reling. Suggesties?

Tot slot toch een bescheiden bijdrage aan inhoudelijke kennis. Ik heb het nodige gelezen in het verslag van Hans over het ankertouw en het roer. Wat ik ervan geleerd heb, is dat vooral de zeilen gebruikt werden voor het sturen van het schip en het roer eigenlijk van minder belang was op volle zee. Leuk weetje daarnaast is dat het ankertouw meer nog dan het anker zelf bijdroeg aan het op z'n plek houden van het schip, doordat dit ankertouw loeizwaar was. Voor wie 't nog niet wist....  :)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:37:52 am »
Citaat
Ik heb er nu eerst eens even de tijd voor genomen om een groot deel van het verslag van Hans door te nemen. Erg leerzaam, maar het roept ook veel vragen en twijfel op. Hans noemt zichzelf een beginner toen 'ie begon, maar begon al wel gelijk met de spanten maar 'ns even zelf te maken! En als ik dat verslag lees, dan zit dat eerder op het niveau van een wetenschappelijke studie, dan een amateur model-prutser! Met andere woorden: een diepe buiging naar jullie allen die dat niveau aankunnen!

Pedro  dat kan jij ook  ... en echt Hans was een echte noob hoor.  ( Sorry Hans) 
Gewoon goed luisteren , veel lezen en dan pas doen....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:52:12 am »
Citaat
En aangezien make-up (verf dus) veel doet voor het aanzicht van een dame, gelijk al de volgende vragen:
1. ik heb het barkhout al zwart geverfd, maar bij Hans lijken ze donkerbruin. Is dit nog te corrigeren? En welke verf kan ik het best gebruiken? (er zit nu Revell-verf op)
2. de reling, het galjoen en de bovenzijde van het roer lijken ook dezelfde kleur donkerbruin, klopt dat? En is dat ook gewoon verf?
3. ik ga nu op zoek naar een goede kleur wit voor de romp en rood voor de binnenzijde geschutspoorten, binnenzijde reling. Suggesties?
1° vraag  : wij gebruiken als het kan geen zwart ( Zwart is geen kleur) maar donker bruin. Ikzelf gebruik daar Golden verf Fluid Raw Umber. Als er al Revell-Acryl opzit kan je dat zo overschilderen. Kijk ook even naar : http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,6.0.html
Barkhouten en ander hout werden in de "Stockholm teer" gezet.  Teer niet afgeleid van aardolie maar van de hars van bomen. en het had een bijna zwarte kleur.

2° vraag Ja dat is ook gewoon acryl verf. zelfde verf als die voor de barkhouten.

Surf eens naar http://www.schleiper.com vvor de gegevens kleuren van Golden Acryl. ( deeze firma levert zelfs aan huis in BE of NL
verder voor gragen over verf :
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a331.htm#artist
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a333.htm

3) Voor het rood van je schip. "kraplak" is de ideale kleur, werd vroeger ook al gebruikt.  de dichtste benadering is  "Naftol-red-light"
Voor het groen : dat was vroeger   "Groene aarde"  of Vert de Venise"  kan je best nabootsen met  Chromium Oxide Green.
Binnen zijde reling  is ook rood. werd gedaan omdat bloed niet zo zo afschrikken als de lichaamsdelen tegen de wand plakten bij een gevecht.

4)je onderwaterschip mag niet wit zijn. het was wel "White stuff" doch daar zal zwavel e.d. in het had een licht gele kleur.
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map3/a362.htm
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:56:56 am »
Pedro  dat kan jij ook  ... en echt Hans was een echte noob hoor.  ( Sorry Hans) 
Gewoon goed luisteren , veel lezen en dan pas doen....

Even off-topic   :wink:

Erik... Niet 'was'.... Maar nog steeds 'is'...    :lol: Als je ziet hoe ik loop te worstelen met het tuigwerk en de zeilen... Eigenlijk maak ik het me gewoon te moeilijk door helemaal af te wijken van de bb maar ik ben zo tevreden over mijn schuit dat ik graag het hele tuigwerk aan wil brengen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:59:27 am »
maar die BB hans trekt op geen fl**t :lol:
ieder zeeman draait zich om in zijn graf als die naar dat plan van Mamoly kijkt

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2012, 10:59:53 am »
Vwb verf... Ik zweer bij olieverf. Als dat opgedroogd is is het stootvast en blijft decennia goed van kleur. En de meeste 'oude' kleuren zijn vaak in olieverf te verkrijgen.

pedro80

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2012, 11:04:49 am »
Ik heb idd. de discussie gelezen over het teer en het "ten strengste verboden te bloeden op het dek, alleen tegen de reling!"  :D (jaja, ik doe m'n best!) Maar had de goede benamingen van de kleuren nog niet gevonden, dankjewel!

En een "noob" die op pagina 2 van z'n verslag al zegt dat 'ie de geschutspoorten zelf wel even gaat doen omdat 'ie ze niet mooi vindt?!?! Niet overtuigend hoor! Bij deze claim ik de titel van amateur-prutser dus voor mezelf! Degenen die ook in aanmerking willen komen voor deze titel zullen eerst ook een achtergalerij moeten verprutsen door verkeerd te buigen, anders blijf je maar gewoon een professional-prutser!  :lol: 8)

Maar genoeg gejammerd daarover, en genoeg veren in Hans' achterste! We gaan d'r gewoon voor!

Groeten en fijn weekend!