Auteur Topic: Restauratie Statenjacht van BB sch 1:30 [Verb]  (gelezen 6615 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Restauratie Statenjacht van BB
« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2013, 15:47:40 pm »
kijk eens daar deze tekening.

de maat staat bij de spanten  rn tussen stevens zou dit schip 62 voet kunnen zijn.
even opmeten hoelang het model is ... en een beetje rekenen . :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2013, 17:12:40 pm »
Ja, daar is mijn 1:30 ook op gebaseerd, dat beetje rekenen.
Maar ja, het origineel zou net zo goed een jacht van 71 voet geweest kunnen zijn...

Het scheepvaartmuseum doet er ook geen uitspraak over: die blijken niet eens precies te weten hoe lang hun model is :)

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=101000912

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 11, 2013, 20:32:53 pm »
Erik
Terecht opgemerkt dat de schaal erbij hoort te staan, maar zoals eerder werd opgemerkt gaf BB geen schaal aan. De foto van de tekening komt uit een boek.
Afgaand op de 62 voet die daar gegeven staat, kan de lengte volgens de Rijnlandse voet van 0,3140 meter ongeveer 19,47 meter geweest zijn.
Volgens de Amsterdamse voet van 0,2831 meter was het jacht 17,55 meter. Een van de ft. die na 1958 geldt (0,254m) schets 15,75 meter.
Uitgaand van de meest waarschijnlijke maat zou de schaal exact 1:31, maar ik houd voor mij maar 1:30 aan.
Hoe verander ik de titel?
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2013, 20:56:02 pm »
Andries, in je eerste posting van dit verslag kan je bij het onderwerp de schaal er bij zetten.
Dan zullen de 1e en alle toekomstige berichten de schaal weergeven :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #19 Gepost op: januari 12, 2013, 06:54:56 am »

. Een van de ft. die na 1958 geldt (0,254m) schets 15,75 meter.

Andries hoe kom je hier aan, voor mij is een ft. 0,304 m, 0, 0254 is een duim
Groetjes

René

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #20 Gepost op: januari 12, 2013, 09:02:36 am »
Foutje, Bedankt Rene, In het zoeken van de maten heb ik de inch genomen i.p.v. 0,3048 voor de ft.  :( :oops:
Maar de vraag is nu of de kop van de topic alsnog aangepast kan worden. :?:
Wat de zeilen betreft ben ik in mijn goedgelovigheid en onwetendheid :!: zomaar uitgegaan van de tekening van BB.

Wellicht kan een van u het verlossende woord spreken over de loop van de banen in het grootzeil  :?:
Het lijkt aannemelijk dat het gegeven van de tekening niet juist is.
Graag opmerkingen, suggesties en opbouwende kritiek voor nu en ook in de toekomst. Ik en anderen die het lezen kunnen er alleen maar beter door bouwen :mrgreen: :roll: :D :D
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Restauratie Statenjacht van BB sch 1:30 [Verb]
« Reactie #21 Gepost op: januari 12, 2013, 14:47:32 pm »
Het is zoals de zeilers hier op het forum terecht opmerken. de banen lopen gelijk met het achterlijk.!!!!

en als het anders staat op de BB, dan is het de fout van de drukker, de tekenaar  etc.  maar in ieder geval fout.
en iedereen die iets van zeilen afweet gaat dat later ook steeds opmerken...
Dus wil je een beetje als kenner overkomen ,  :shock: :lol: :lol:  rest je eéén ding zeilen opnieuw maken.

PS je tekenaar doet het goed voor de Fok en de Vlieger ( beide voorzeilen ) ...
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: januari 12, 2013, 15:36:57 pm »
Citaat
hout van de rukker

Typefoutje neem ik aan ?  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: januari 12, 2013, 16:17:34 pm »
 :lol: :lol: :lol: rararar  Drukker natuurlijk . :angry:

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: januari 12, 2013, 16:49:03 pm »
Dankjewel Erik,
Door de opmerking van Flip ging ik twijfelen en googlde toen even op "statenjacht modelbouw" . Overal zag ik de fout van BB terug (de banen lopen evenwijdig aan de mast ). :mrgreen:
Gelukkig heb ik nog voldoende ongebleekt linnen, dus zal ik m'n vrouw maar weer proberen in te schakelen :wink:
Gelukkig heb ik nog geen lijk erom gemaakt, dus dat scheelt nog.
Groeten
Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2013, 19:35:42 pm »
Tijdens de sneeuw en vorst lag de restauratie even stil. Maar er zijn een aantal vorderingen gemaakt. Het oude want was niet om aan te zien; niet wit en niet bruin, maar een onbestemde kleur. Eerst een poging gewaagd om ze zwart te maken met Oostindische inkt. Dit was een mislukking en verdwenen ze dus in de prullenbak. Knoopje na knoopje zijn en nieuwe gemaakt en is de mast weer opgetuigd, hoewel nog niets verder is aangespannen.

De opbouw van de "grote kamer" is voorzien van nieuwe glazen en verguldsel. Ook is er een nieuw grootzeil gemaakt, dat nu voorzien wordt van een lijk

Dankjewel Erik,
Door de opmerking van Flip ging ik twijfelen en googlde toen even op "statenjacht modelbouw" . Overal zag ik de fout van BB terug (de banen lopen evenwijdig aan de mast ). :mrgreen:
Gelukkig heb ik nog voldoende ongebleekt linnen, dus zal ik m'n vrouw maar weer proberen in te schakelen :wink:
Gelukkig heb ik nog geen lijk erom gemaakt, dus dat scheelt nog.
Groeten
Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #26 Gepost op: februari 16, 2013, 09:40:32 am »
Het nieuwe zeil is aan boord. De reeflijnen hangen nog los, want eerst moet de mast nog gespannen worden. Ook alle korvijnagels ontbreken nog.
Het want is ook volledig vernieuwd

De spiegel is weer in de originele kleuren.De grote lantaarn is nog niet klaar.

Groeten
Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2013, 15:10:07 pm »
Weer een stapje verder. Nog twee zeilen en dan de attributen die het statenjacht compleet maken.

De bewapening was voorheen met 12 stukken geschut, maar die blijven voortaan aan de wal. 2 stukken is genoeg. :neutral
Andries

bravo104

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2013, 16:48:20 pm »
Is ie mooi of is ie mooi......

Jij schreef in mijn "voorstel-topic" dat je maar weer terug ging naar je Stanley-mes.
Mag ik dat van je lenen?

Ik heb dit op mijn gemak door zitten lezen en probeer de termen en de taal die jullie hanteren te begrijpen maar nog altijd zeggen plaatjes meer als woorden.

Mijn petje is in ieder geval af gegaan en ik bewonder verder in stilte.
 :wink:

Greetz

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2013, 13:15:38 pm »
Ja Bravo 104, en daar is geen woord frans bij. Had ik ooit gehoord van Proxxon of gutsjes. Leek me wel leuk, zo'n bootje maken. Tot de doos openging en dat ik de afbeelding van de dolfijn zag, afgedrukt op een stukje tropisch hout van 12 mm dik :( :mrgreen:
Dus daarom het stanleymes gebruikt. (kostte af en toe wel een nagel)
Maar gisteren weer even tijd voor de fok genomen.
Nu maar een keer van de andere kant gezien:P
Nog eentje en dan afwerken.
Groeten
Andries