Auteur Topic: Restauratie Statenjacht van BB sch 1:30 [Verb]  (gelezen 6610 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Restauratie Statenjacht van BB sch 1:30 [Verb]
« Gepost op: oktober 05, 2012, 20:12:17 pm »
Mijn statenjacht is 25 jaar geleden mee verhuisd en is toen in de strijd zover gesneuveld, dat de lust om haar  :wink: te gaan restaureren even niet meer opkwam.
Sinds die tijd is er door kinderen mee gespeeld en ik heb nu alle lossen en kapotte onderdelen gedemonteerd voor zover mogelijk.
Na een voorlopige schoonmaakbeurt (blazen) heb ik de verguldsels opnieuw geschilderd en dat geeft direct een ander gezicht, zodat ik de draad weer oppak straks, als de Sperwer klaar is.
Foto's volgen binnenkort
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: Restauratie Statenjacht van BB
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2012, 20:19:07 pm »
Topic was gestart in de mottenballenvloot van modelbouw overig. Dat lijkt me niet de bedoeling  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2012, 14:40:07 pm »
Hier het Statenjacht zoals het op zolder tijdelijk is geparkeerd.

Alel onderdelen bij elkaar gezocht. Zal wel een paar avondjes kosten. :P
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2012, 14:48:02 pm »
voor een model waar kids me hebben gespeeld ziet het her nog prima uit.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2012, 19:56:29 pm »
Vlaggestok er weer op, leeuw z'n bijltje weer geven, en je bent al bijna klaar :)
Maar zonder gekheid: hij ziet er nog tamelijk patent uit (of is er een reden dat je geen dek-plaatje hebt laten zien? :)
Ik zie wel dat jouw romp er anders uit ziet dan de mijne: ik had van die smalle latjes 8mm breed om de beplanking te doen. Het ziet er naar uit dat jij een aantal brede planken had waarmee je de romp gedicht hebt. BB heeft die kits in de loop der jaren blijkbaareen aantal keren herzien.

Mocht jij nog een oplossing weten voorhet terugplakken van loslatende ruitjes in de kajuit, danhoudt ik me aanbevolen. De laatste keer dat ik dat ding verplaatste liet er een ruitje los.
UHU-Hart gaf na 30 jaar de geest....

interessaant is natuurlijk de vraag: terug naar de BB-versie, of ga je helemaal los in het 'autentiek optuigen' van dit schip?

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2012, 20:05:34 pm »
Klopt Jan,
De bovenkant is helemaal kaal, de mast is gebroken, de nagelbankjes zijn los, de grote kajiut zijn alle ruiten ingegooid :wink:
Net als bij jou laat uhu hart na 30 jaar toch los.
Maar  er wordt aan gewerkt
Groeten

Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #6 Gepost op: november 19, 2012, 20:09:29 pm »
Jan,
Het weer vastplakken van de ruitjes in de kajuit ga ik proberen met een gebogen elektriciteitsdraad van 2 mm waar de isolatie nog om zit, via het gat waar de kolderstok uit de kajuit komt. Dit lukt alleen als het ruitje nog half vast zit. denk ik :?:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: november 20, 2012, 07:20:58 am »
Dat was ook mijn  denkrichting, maar ik ben er nog niet uit: stel dat
het ruitje helemaal loslaat, dan moet het dak er af.....

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2012, 16:30:10 pm »
mocht het een probleem geven is het dak een alternatief dat te doen is.

(bij mijn Statenjacht zit dat nog los, aangezien ik daarlangs bij mijn servo kan komen, toen ik nog het idee had om er een RC uitvoering van te maken)

verder wordt het zaak om alles wat los zit te demonteren en te bewaren.
ik neem aan dat je mijn bouwverslag al hebt doorgekeken?

PS: heb je de tekeningen nog?
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2012, 18:52:43 pm »
Jan
De originele tekeningen heb ik nog liggen, incl. de mallen voor de zeilen, want ik maar er nieuwe op
Groet

Andries

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: januari 10, 2013, 14:42:24 pm »
Zoals eerder gemeld, er zijn nieuwe zeilen omdat de oude na het wassen gekrompen waren en niet meer pasten. Met hulp van mijn vrouw zijn de nieuwe zeilen gemaakt. Het bovenbramzeil (of hoe die ook mag heten) in nu voorzien van een lijk, de anderen moeten nog, maar 1 per avond vind ik wel genoeg.

De mast en de boegspriet hebben een andere kleur gekregen dan BB aangeeft, maar verder worden de kleuren naar believen aangepast.

De koepel van de grote kamer is voorzien van nieuwe glazen. Het secreet laat ik weg :lol: Het stond niet op tekening BB, wel op deze schets

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 10, 2013, 20:08:10 pm »
Andries,

Ik las onlangs op dit forum dat de de naden van de zeilkleden (stroken stof in het zeil) parallel aan het achterlijk behoren te lopen.
Bij jouw bezaan-/grootzeil lopen deze echter parallel aan het voorlijk.
Nu is dat misschien nog eenvoudig te herstellen.

Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2013, 07:08:37 am »
even nog eens een oproep. 
gelieve even de schaal van je schip te vermelden in de titel. dat maakt het voor iedereen gemakkelijker om zich de groote voor te stellen. en ook over de wijze waarop je wil bouwen. ttz hoe je open staat voor kritiek en de  opmerkingen.
Zet dat even ook in de titel, achter je schaal aanduiding.

[OOB] = Out of the box + zoals de bouwkit is
[Verb] =  ik wil verbeteringen aanpassen en desnoods wat veranderen  aanbrengen om het historisch juister te maken. .
wat wil zeggen dat je bereid  wil zijn tot andere opmerkingen ....
[Hist] = Ik wil  mijn model historisch juist maken en zover hierin gaan als  mijn kunde dat toelaat. Je bent dan ook wel onderworpen aan een zeer kritische blik van je mede forum leden ...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2013, 11:05:01 am »
Schaalaanduiding: zou BB inmiddels weten welke schaal dit ding heeft?
Op mijn doosje stond het er destijds niet bij.....
Zal wel zoiets als 1:30 zijn.

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2013, 13:51:35 pm »
Ik heb haar destijds 1980? ook gebouwd. De tekeningen heb ik nog liggen maar daar staat ook geen schaal op.
Jan