Auteur Topic: tis wel hout, tis wel Amati, tis geen boot  (gelezen 4847 keer)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
tis wel hout, tis wel Amati, tis geen boot
« Gepost op: augustus 27, 2012, 18:08:56 pm »
Tja, met zo'n titel kan je overal heen
Maar zoals ook al in het scratchtopic al gezegd, ik moet wachten op de tekeningen van de HMS Fly en ik wilde toch hout ruiken. Dus maar de Vento Ollandese besteld.................de wat?  de Vento Ollandese, oftewel, de Hollandse molen.

Deuze dus

Het is een model van een zogenaamde 8 kante grondzeiler korenmolen. dit zijn de molens die eigenlijk het boegbeeld zijn voor waar Holland voor staat, naast de tulpen en de klompen.

Het is dezelfde verpakkingsstijl en materiaalstijl als een scheepsbouwkit, gelaserde onderdelen in mooi hout, veel tekeningen en een goede BB. Ook mooi PE en castingparts.

Pasnauwkeurigheid tot zover best wel goed, alleen na het beplakken van de platforms of vloeren zat het erg klem en is het skelet wel een beetje moeilijk in elkaar te steken.

De vloeren worden beplakt met een fotoprint van papier, dat heeft de vrouw dus gedaan, ikzelf zou de vloer dus beplankt hebben, maar de vrouw is wat minder bedreven in dat soort technieken. Wel is ze erg nauwkeurig met uitnemen van de onderdelen, ze netjes rondom schuren en netjes lijmen. Ik help alleen emt wat uitleg vanuit de BB als ze even vastloopt.

De wieken kunnen draaien en drijven dan via tandwielen (die jezelf moet maken) de molenstenen aan
Even een plaatje hout en de BB voor een tandwielvoorbeeld

Het is natuurlijk geen 100% schaalmodel, want het geraamte was een balkenconstructie, maar het principe is zichtbaar doordat er een paar zijkanten openblijven.
Ik zal proberen regelmatig wat vorderingen te laten zien, maar puur ter leringh ende vermaeck dus het wordt geen verslag.

Heel misschien ga ik hem ook eens bouwen via de onderdelen van de tekening, maar dan wat verder in een realistischer en authentieker bouw, dus met balkenconstructie etc.

Op de site van penterbak zijn diverse mooie molens te zien

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: tis wel hout, tis wel Amati, tis geen boot
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2012, 18:14:33 pm »
ik ben ook veel  bij die side gaan kijken voor mijn molen bertus  het is echt wel erg  knap wat  die man alemaal maakt.
mooie vorderingen al hoor  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2012, 06:17:42 am »
Mooi. Die gast maakt modellen voor een museum zo te zien, een echte profi aan het werk dus.

Succes met de bouw.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2012, 20:54:33 pm »
Heel misschien ga ik hem ook eens bouwen via de onderdelen van de tekening, maar dan wat verder in een realistischer en authentieker bouw, dus met balkenconstructie etc.

Bertus,
Als tussendoortje met behulp van tekeningen van de vereniging De Hollandse Molen heb ik een model gemaakt. Leuk om te doen maaar schepen houden ook mijn voorkeur.
Succes met de bouw verder
Groeten

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2012, 17:01:24 pm »
Caro heeft weer wat geplakt en zo en dus zijn er weer wat onderdelen een beetje verder. We kunnen pas wat doen als de kleindochter in haar mandje ligt, want die aap pakt werkelijk alles beet.

Even een paar foto's

de middenas zit er , alleen nog afstellen op hoogte maar daarvoor moeten de hulpassen, de molenstenen en de meelbakken eerst geplaatst worden. Dat gaat nog een hele klus worden, want eht past alleen als de assen in de daarvoor bestemde gaten zitten, dus alle onderdelen moeten gewoon losblijven tot alles in elkaar grijpt.

Hier even een foto van de hulpas, molenstenen en de adrijfrol

Toch is het wel grappig dat het toch heel aardig. weliswaar symplistisch, is gemaakt ten opzichte van het origineel. De schaal leent zich er overigd heel goed voor om de onderdelen gedetialleerd te kunnen maken

Hierboven even een afbeelding van de werking van een originele korenmolen, alleen het luien (dus optakelen van de zakken gerst of koren is niet aanwezig in het model

Toch zijn zulke projecten best leuk om eens te doen, tenminste wanneer je je wat verder gaat verdiepen in de materie.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2012, 17:08:53 pm »
Leuk klusje Bert. Ik heb het topic even verplaatst naar de bouwverslagen overig.

Tenzij jij (of anderen) daar bezwaar tegen hebben natuurlijk.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2012, 17:16:04 pm »
Maar is het nou de bedoeling dat je die tandjes zelf moet uitzagen/vijlen?

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2012, 18:30:16 pm »
Nee hoor Jack, ik heb daar geen bezwaar tegen eigenlijk

Nee, die tandjes van het hoofdaandrijtandwiel zijn uit uit gelaserd, maar de pin tandwielen moet je dus wel maken. Het zijn wel kits voor de redelijk beginnende houtbouwer, onderdelen zijn allemaal al netjes voorbereid, alleen de pinnen en dat soort zaken moet je dus zelf uitmeten en maken.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2012, 18:41:23 pm »
Citaat
Ik heb het topic even verplaatst naar de bouwverslagen overig.
Tenzij jij (of anderen) daar bezwaar tegen hebben natuurlijk.

:angry:
Ik had tegen Bert gezegd gooi maar in de staminee omdat het niets met scheepsmodelbouw te maken heeft ! Een beetje mijn bevelen lopen corrigeren  :twisted:  :lol: :lol:

Maar goed, als je 'm ondersteboven in 't water zet heb je een bootje met enorme schroef  :mrgreen:

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2012, 07:12:43 am »
Ach jee, dat had ik even gemist  :oops: ze werken wel allebei op windkracht  :wink:
en ja, je kent dat rijtje: Hollanders, boten, molens en klompen.....

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2012, 07:39:16 am »
tulpen en kaas vergeet je nog jack  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2012, 13:19:06 pm »
Wat me opvalt: Amati neemt alle assen rond.
In het echt waren ze vierkant, dat maakte het vastzetten van de "tandwielen" op de as een heel stuk eenvoudiger. (en het afwerken van de as ook, want vierkant hakken is simpeler dan rond.)

Jan

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #12 Gepost op: september 02, 2012, 13:38:08 pm »
Klopt, al waren er ook wel ronde assen. Maar je moet niet vergeten dat het een soort gimmickkit is, want hoeveel molenkits bestaan er nu daadwerkelijk in deze vorm. Ik vind het al heel wat dat er een draaiend gedeelte in zit.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2013, 08:37:14 am »
al meer dan 4 maand geen Update  ---> dus naar de Mottenballenvloot.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik