Auteur Topic: amerigo vespucci 1:84 [verb]  (gelezen 20646 keer)

hooy

• Gast
amerigo vespucci 1:84 [verb]
« Gepost op: augustus 21, 2012, 17:44:58 pm »
hoi zoals beloofd ga ik starten mert men verslag.
het betrefende deze kit

ben er 2 jaar geleden mee begonnen maar door een extra kindje  :D en priveproblemen is deze op de stapel beland  :wink:
het verslag hiervan kan je terug vinden op een ander belgisch forum.

ben nog met een paar projectjes bezig maar ik heb keuzes moeten maken door die priveproblemen en ga men eerste liefde volgen en dat is houtbouw .

ik nam de kit terug vanonder het stof en was er niet tevreden over , helemaal niet zelfs .
dus had ik de keuze : ik sloop alles of ik koop er de romp die je appart kan verkrijgen en begin opnieuw .
ik heb keuze 2 genomen en begin opnieuw van 0
koste wel wat eurokes maja , als je er later spijt van hebt kan je ook niet meer terug .

ik ben dus opnieuw begonnen en hab de spanten al op de valse keil gelijmd met de legomethode .

ik ga de boeg en het achtersteven opvullen met balsa om een betere hechting te krijgen van de beplanking .

ik ben nu bezig met het afschuinen va de spanten

zo dat is waar ik gebleven ben .
alle reacties  zijn welkom zowel goede als mindere .
je kan er maar van leren .

davy

hooy

• Gast
Re: amerigo vespucci 1/84
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2012, 17:54:23 pm »
o ja nog 1 ding .

ik moet oook nieuwe dekplankjes gaan bestellen .
ik vond de originele die in de kit zitten nogal donker .
in de kit zaten stripjes van notelaar .
ik heb enkele foto's bekeken van het origineel schip en heb een vermoeden dat er een lichtere houtsoort voor gebruikt is
ziehier het dek van me eerste fase

als dit toch goed ik de dekken hergebruiken uiteraard .

ik heb een vermoeden dat het toch een houtsoort is bvb lindehout of in die trend .

foto's kan je vinden op het www van de originele amerigo .

kan iemand me raad geven welke houtsoort het zal zijn of toch maar de notelaar bestellen/hergebruiken

davy

hooy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2012, 17:56:48 pm »

davy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2012, 19:06:33 pm »
Ik weet niet welk gereedschap je bezit. dus even raad geven over wat materiaal  je moet gebruiken is iets moeilijker.
Dus
1) ik veronderstel dat je een mini cirkelzaag bezit. In dat geval ga naar een gewone houthandel en koop wat wit/gele fineer van 0,6 mm dik.
maak dan zelf je dekplanken. Volgens deze methode.
2) je bent vrij handig met een snijmes en kan gemakkelijk dunne plankjes snijden : dan hetzelfde als onder 1 doch nu moet je de plankjes zelf snijden.
3) je bezit niet van het bovenstaande, best dat je dan laatjes lindenhout of berghout  gaat kopen  ( Hebben wit-gele kleur)
met een beetje olie of vernis krijg je dan een mooie dekkleur.

Let ook op je foto: je ziet daar duidelijk dat je dek een 3 plank verdeling heeft.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

hooy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2012, 11:48:19 am »
de spanten zijn afgeschuurd naar de rondingen van het schip .
ben nog aan het wachten op een bestelling balsa om boeg en achtersteven op te vullen .

nu bij de kit zit een dubbele beplanking
1ste balsa en 2de linden.

speelt het een rol hoe je de 1ste beplanking lijmt in principe zie je er toch niks meer van ??????

heb nog ff tijd dus laat jullie meningen maar horen .

davy

hooy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2012, 14:25:33 pm »
dit is een foto van men vorige romp

wel na wat sloopwerk al , de lijsten rondom heb ik al afgehaald

op de foto zie je het mss niet echt goed maar de beplanking was niet goed .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2012, 14:57:25 pm »
ben je echt zeker dat voor de eerste beplanking het balsa hout is ...
Tja ik ben geen kitbouwer, dus zoiets vewonderd me wel.

Je vraag: wel je kan weer tweeërlei antwoorden.
1) je kan de eerste laag leggen alsof het de eindlaag is. Wetende dat als je een foutje maakt dit niet zo erg is. Dus de eerste laag gebruiken als " leerschool" leergeld" en ondertussen doe je ondervinding op over beplanken en hoe je romp zich gedraafd.. Dan die laag lichtelijk schuren en daarover dan de definitieve laag. met stealers, verjongen etc..
Maar hier zou ik dus zeker geen balsa voor eerste laag gebruiken, dat hout is te zacht en bied geen weerstand en dat moet het juist daan doen als je de tweede laag gaat aanbrengen.

2) bouwen zoals de kit voorschrijft. 1 laag recht op recht ,niets aantrekken van krommingen en of verjongen van planken.  de gaten opvullen met stukjes hout en het geheel met houtlijm en zaagsel, daar waar nodig is bij plamuren.
dan 2° laag aanbrengen  en hier heb je dan nog de keuze of je niet of wel gaat verjongen.

Jij bent de bouwer en jij moet beslissen maar de  hierboven 1° methode is toch nog de beste.
Mocht je toch wat meer willen weten over beplanken;
hier is een mooie download : Beplanken
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

hooy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2012, 17:08:20 pm »
de 1ste laag is toch balsa hoor .
het is zeer zacht en soepel dus bied idd weinig ondersteuning , dat heb ik bij de eerste keer al ondervonden.

ivm verjongen enz : de romp word naderhand geschilderd en je ziet niets meer van al dat werk dan is het dan niet aan te raden een andere manier te te passen ? of vergis ik me ?
ik had de vorige romp in de grondverf staan en je ziet niets meer van al je werk .

????? 

davy

hooy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2012, 18:25:40 pm »
domme vraag mss
ik doe de eerste beplanking recht toe recht aan .
hoe pak ik het dan best aan om de 2de beplanking af te tekenen on te verjongen .
de spanten eerst aftekenen op de valsa kiel en dan dezelfde wijze bvb met papier of lintmeter afschrijven .

en ng iets ik doe bvb dubbele beplanking ; en ik verjong de eertse laag ook dan lijm ik exact dezelfde latjes op elkaar is dat niet meer kans op scheuren dan ????

sorry als de uitleg niet duidelijk is

davy

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2012, 18:38:06 pm »
Het zijn geen domme vragen Davy, en ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Dat zijn de dingen die alle beginnende bouwers zich wel eens afvragen  :wink:

Het is altijd verstandig om de positie van je spanten of te tekenen. Niet alleen voor het verjongen, maar ook zodat je weet waar je punaises (duimspijkers) en zo kunt prikken als je bezig bent met de 2e beplanking.

Voor het berekenen van de verjonging is het niet noodzakelijk om van de spanten uit te gaan. Zolang je een aantal verticale  paralelle lijnen hebt kun je gaan meten en rekenen. Bij de boeg kun je dan wat meer lijnen zetten omdat daar de verjonging veel sterker is zodat je nauwkeuriger kunt werken.

Bereken het ook apart voor stuurboord en bakboord. Een romp is nooit 100% symmetrisch

Maar vergeet niet de belangrijkste regel die ik steeds maar blijf herhalen: herbereken  steeds opnieuw de verjonging na ongeveer 4 gangen. Je zaagt of snijdt nooit 100% nauwkeurig en op die manier corrigeer je steeds voor het verloop dat je daardoor krijgt.

Citaat
ik doe bvb dubbele beplanking ; en ik verjong de eertse laag ook dan lijm ik exact dezelfde latjes op elkaar is dat niet meer kans op scheuren dan ????

Dat moet je inderdaad zien te voorkomen. Daarom zijn de latjes voor de 1e en 2e laag meestal ook verschillend van breedte (bijv. 4 en 5 mm)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2012, 19:19:43 pm »
davy
 ik zie dat Arjan al op je vragen heeft geantwoord.
maar voor je begint met de latjes te lijmen !!!!

Hoe heb je de afschuining van de spanten nagemeten.? met een  notelaar recht en vlak latje. ??
Je moet nu zeker zijn dat er geen laagtes en ook geen bult in je romp zit...

Grtz Erik

hooy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2012, 20:38:50 pm »
voor zover ik kon heb ik al een paar punten afgezet en met een latje de spanten nagekeken
ben op men bestelling balsa aan het wachten om de boeg en achtersteven op te vullen en dan kan ik pas verder schuren en passen .

het zal nog niet voor morgen zijn de romp beplanken .  8)

davy

hooy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2012, 20:49:01 pm »

Citaat
Dat moet je inderdaad zien te voorkomen. Daarom zijn de latjes voor de 1e en 2e laag meestal ook verschillend van breedte (bijv. 4 en 5 mm)

ze zijn alle twee 6 mm breed . balsa en lindehout .
en daar is het met men vorige romp misgegaan denk .
die had echt veel scheurtjes

davy

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2012, 21:10:31 pm »
Die scheurtjes kunnen verschillende oorzaken hebben. Als je te veel plamuur gebruikt om je romp glad te maken dan kan dit gaan scheuren omdat hout "werkt"(uitzet en krimpt) als de luchtvochtigheid verandert en de plamuurlaag bijna niet.
Kleine kieren in de romp kun je beter vullen met een mix van houtlijm en zaagsel. Dat heeft wel de zelfde eigenschappen als hout en zal dus niet gaan scheuren.

Het is ook belangrijk om de latjes met de zijkanten aan elkaar te lijmen. Dus niet alleen aan de spanten ! Hoe stijver de romp, hoe minder de kans op scheuren.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 24, 2012, 16:44:24 pm »
Davy,
Misschien een tip voor de dekplanken.  :idea:Onlangs vond ik op internet CAP Maquettes en heb daar al meerdere keren zaken mee gedaan tot volle tevredenheid.
Ik kon zelfs op een feestdag materiaal ophalen. Service van de bovenste plank.  :P
Succes verder

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)