Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31932 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #30 Gepost op: augustus 28, 2012, 16:45:35 pm »
Dat weet ik inderdaad zeker, want er was rond de achtersteven en het roer een touw- en katrollenmechaniek aanwezig waarmee het roer opgetrokken kon worden tot de onderzijde gelijk met het kielvlak kwam.
Ze waren echt niet gek in die tijd.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #31 Gepost op: augustus 30, 2012, 20:35:40 pm »
Flip,
Hierbij een foto van de TH 64. zoals dat volgens van Beylen werd gebouwd vroeger.

Jammer genoeg is de foto onscherp, maar de situatie is wel te zien.
Groeten

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #32 Gepost op: augustus 31, 2012, 08:22:48 am »
Bedankt, Andries,

Dat is precies wat ik bedoel.
Ik probeer dat straks ook in mijn model te verwezenlijken.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: september 07, 2012, 07:41:07 am »
Flip, hierbij een pagina uit het boek van J. van Beylen. Ik hoop dat je er wat aan hebt . Het blad spreekt verder voor zich, en succes ermee.
Volgens bovenstaande tekst is elke hoogaars dus UNIEK!

Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #34 Gepost op: september 07, 2012, 12:53:59 pm »
Hoi Andries,

Ik zie geen pagina uit het boek. Kan gebeuren.
Dat boek heb ik overigens 2e hands kunnen bemachtigen. Een fantastische infobron!!
Ben blij dat elke Hoogaars inderdaad uniek was/is. Dat geeft mij de nodige speelruimte zonder in gedrang te komen met strakke limieten die ontstaan bij een model van een bestaand schip of bij gedetailleerde omschrijvingen van een niet meer bestaand schip.

Ik ben driftig bezig met mijn geknutsel.
Vandaag of morgen hoop ik weer een bericht te kunnen plaatsen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #35 Gepost op: september 07, 2012, 18:52:12 pm »
N.a.v. enkele van bovenstaande reacties heb ik besloten de dekken, het ruim, de mastvoet + verwante delen en de stuurkuip zoveel mogelijk in een goede staat terug te brengen en hierbij zoveel mogelijk oud materiaal te gebruiken. Dit betekent het nodige schuur- en lakwerk van genoemde onderdelen. Ik ben hier al een eind mee gevorderd.
Dit doorkruist mijn presentatie hier van de zaken die ik daarvoor al onder handen nam.
Daarom lopen nieuwe ontwikkelingen en reeds gedane zaken een beetje door elkaar. Waar nodig zal ik dit voor de duidelijkheid aangeven.

Een echte hoogaars heeft een verhoogde voorsteven (3 op de tekening), en daarnaast een beide zijden een klein driehoekig dekje (4 op de tekening) , ook wel klapmuts/plechtje genoemd.

Op mijn model was deze steven niet verhoogd:

De klapmuts / het plechtje bestond uit een ruw driehoekig stukje hout, dat deels vermolmd was:

De bovenkant van dwarsplank 2 op de tekening hoort evenwijdig aan de bovenzijde van het dek te lopen, maar op het model is dit een heel schuin bakje. Ik laat dit voor wat het is.

Ik heb de verhoogde steven en de klapmuts gemaakt van nieuw hout en dit qua kleur zo veel mogelijk in overeenstemming gebracht met de omgeving.

Dat betekent dat de klapmuts aan beide zijden van de de verhoogde voorplecht is opgeschuurd en daardoor wat lichter van kleur is. Dit bootst na dat op de klapmuts gelopen werd en dat de ankerketting aan SB (wordt later aangebracht) over dit hout schuurde.

Overigens kun je hier zien dat het voordek en de daarvoor schuin geplaatste dwarsbalk tussen SB en BB geschuurd zijn. Daar moet nog een lik beits overheen. De oude vernislaag was hier en daar zo slecht dat hij in poeder opging als je er met een schrapertje o.i.d. overheen ging.

Groetjes,
Flip
Groetjes,
Flip.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: september 08, 2012, 09:21:19 am »
Dat heb je mooi gemaakt flip. En je hebt nu ook de juiste kleurstelling te pakken !

Verder kan ik er weinig over zeggen, want jij bent door je research duidelijk de Hoogaars-expert van dit forum  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: september 08, 2012, 09:40:03 am »
Je dicht me heel wat eer toe, bedankt.
Maar ik denk ver achter te lopen bij de kennis die Andries op dit terrein in zijn mars heeft.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #38 Gepost op: september 08, 2012, 11:55:50 am »
zeer geslaagde verbouwing
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #39 Gepost op: september 08, 2012, 12:10:58 pm »
Aan SB-zijde van de steven hoort een verbreding te zijn aangebracht, 'beer' genaamd, met een soort geleidegoot voor de ankerketting, 'kluis' genaamd (1 op de tekening).

Op het model bestond wel een verbreding van de steven ('beer') met op het kopse eind een ronde geleiding, maar er was geen sprake van een echte geleidegoot tot aan de voorplecht.

Daarom heb ik hier een klein hoekvormig stukje hout tussen geplaatst, zodat in z'n totaliteit een gootje ontstaat:

Na enkele donkere beitslagen op het geheel heb ik het horizontale deel van de goot wat uitgeschuurd, waardoor het weer lichter van kleur werd.
Hierdoor wordt een normaal slijtagepatroon van de ankerketting (komt later) nagebootst:

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: september 09, 2012, 15:17:56 pm »
Op echte schepen kende de voorsteven vaak vanaf ongeveer de waterlijn tot het platte bodemvlak een versteviging in de vorm van een opgelegde balk, 'loefhouder' genaamd.
Vanaf de verhoogde voorsteven tot het bodemvlak was een beschermende metalen beslagstrip aangebracht.
Mijn model kende loefhouder noch beslagstrip:

Omdat dit toch m.i. op het model op thuis hoort heb ik dit geheel erop gemonteerd.

Loefhouder:

beslag voor schilderbeurt:

beslag na schilderbeurt:

Ik heb wel geleerd dat ik dergelijk metaalwerk beter kan schilderen vóór het monteren.
Naderhand schilderen leverde wel wat kliederwerk op met even zoveel schoonmaakactiviteiten.
Blijk ik bij 61 jaar nog steeds bij te kunnen leren. :D

Doordat het model vaak opgepakt wordt en er wel eens iets tegenaan stoot, slijt hier en daar de zwarte verf op het beslag. Zo lijkt het wel echt en authentiek te worden.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: september 09, 2012, 16:38:25 pm »
flip ik volg je met veel intresse want het is erg mooi wat je hier doet .

omdat ik niets van dit schuitje afweet  ga ik  er ook niet tussen komen  maar het heeft zeker mijn aandacht  doe rustig verder hoe je bezig bent  want geniet van elke update  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #42 Gepost op: september 09, 2012, 17:44:47 pm »
Nu eens niet zo zeer een verslag van mijn vorderingen, maar meer de constatering dat mijn model een behoorlijke fout bevat.

Een tekening van Jules van Beylen (dwarsdoorsnede t.h.v. het ruim) toont o.a. het boeisel (de bovenste gang van de huid, dus boven het berghout). Dit boeisel kent van voor- tot achtersteven een hoek van pakweg 65 graden t.o.v. het vlak:

Dit schuin naar binnen staande boeisel is kenmerkend voor Hoogaarsen. Per gebouwd schip zal hier ongetwijfeld enige variatie in bestaan hebben, maar veel kan dat niet geweest zijn.

Op bestaande schepen is zo'n hoek heel goed te zien:
Bijvoorbeeld op een oud schip c.q. 'wrak' dat op de werf van Meerman te Arnemuiden op restauratie wacht, of wellicht alleen nog maar gebruikt kan worden voor exacte opmetingen:

of zoals te zien op mijn 'voorbeeldschip' “YE36” te Veere:

Op mijn model staat het boeisel, vooral rond de midscheeps, veel te recht. Meer naar voor en achter ontstaat wel wat afschuining.
Over de boeg bekeken:

over de kont bekeken:

Hier kan en wil ik niets aan veranderen.
Ik beperk mijn activiteiten aan de huid van het model tot het bijwerken en dichten van enkele naden/kieren die storend overkomen en tot het qua kleur met elkaar in overeenstemming brengen.

De vrijwel rechtstandige boeisels komen zeker nog aan de orde bij het plaatsen van de zwaarden en het daartoe aanbrengen van strijk- en schuifklampen op het berghout. Daarbij kunnen nog wel wat probleempjes ontstaan; maar ik zie dat meer als uitdagingen. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar (eventueel met jullie support) geen oplossingen voor kan creëren.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: september 17, 2012, 18:27:36 pm »
In de topic van Arjan 68 over het Fluitschip gaf ik in een reactie aan voor mijn eigen project zelf al het touwwerk zelf te willen gaan slaan.
Het zelf bouwen van een rope-walk ligt voor de hand, maar de constructie van de 4 tandwielen stuit voorlopig op een probleempje: waar haal je dergelijke tandwielen en hoe zet je die goed gelagerd in een houten constructie.
Daarom heb ik de rope-walk van Amati en Model Shipways in gedachten.
Ik heb eigenlijk een handmatig aangedreven rope-walk voor ogen, zoals op de volgende site te zien is op de 1e foto: linkje.
Daartoe ben ik van plan om het deel van Amati's rope-walk waar het aandrijfgedeelte met de tandwielen niet in zit (ik noem het maar het linkse deel) te vervangen. Mijn redenering daarvoor is: De strengen worden korter naarmate het touw geslagen wordt. Zit het linker gedeelte vast aan de ondergrond, dan komt het geheel door inkrimpen van het touw in toenemende mate onder spanning te staan, met ongewenste effecten voor de rope-walk en/of het touw als gevolg.
Daarom wil ik dat linkerdeel vervangen door een constructie zoals te zien is via bovenstaande link.
Dit komt het dichtst in de buurt van de 'ouderwetse' en eeuwenlang beproefde rope-walk's waar een mannetje in een soort tuig als (contra)gewicht fungeerde. Dit impliceert dat tussen de strengen een klos (of hoe je dat blokje ook wilt noemen) mee moet gaan lopen.

Ik vraag me af of meer mensen negatieve ervaringen hebben met het Amati-product, en zo ja, wat er niet aan beviel.
Als dit spul kwalitatief echt zo slecht is, wie heeft er dan een goed idee waar bedoelde tandwielen en lagers los te verkrijgen zijn?

Ik heb er echt zin in om te gaan experimenteren met touw slaan vanaf de basis, dus vanaf een simpel draadje van 0,15 tot 0,2 mm.
Ben benieuwd wat er allemaal mogelijk is qua kabeldikte bij 2, 3, 4 of meer draden per streng, links en rechts slaan, en het maken van dikkere (anker)kabels en trossen uit 3 eerder geslagen touwen.
Het lijkt me ook leuk om te experimenteren met het contragewicht, waardoor het aantal slagen per voet/meter kan worden beïnvloed. Zo kun je touwen slaan die qua dikte en aantallen slagen exact corresponderen met de schaal van het model dat in aanbouw is.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: september 17, 2012, 19:23:11 pm »
Hallo Flip,
Kijk eens op de site Modelbouwers.nl. Daar staat een model van een doe het zelf touwbaan. Ik kwam erop via Google, touwslagerij.http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=75&t=18179#.UFd3MHpHGSo
Groeten
Andries