Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2012, 18:36:30 pm »
Flip,

Dat nieuwe dek heb je mooi gemaakt. De kleur valt naar mijn mening echter een beetje uit de toon met de rest van het schip. Het is nou eenmaal ontzettend moeilijk om nieuw hout en lak dezelfde uitstraling te geven als iets dat tientallen jaren oud is.
Ben je ook van plan om de hele romp opnieuw te lakken ? Nu je al zulke grote veranderingen hebt doorgevoerd is dat misschien ook een stap die je moet maken. Dan kun je meteen oude beschadigingen wegwerken en alle kleuren weer "in balans"brengen.........
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #16 Gepost op: augustus 22, 2012, 12:28:24 pm »
Bedankt voor het meedenken, Arjan.
Het is een interessante overweging om de romp opnieuw te lakken. Daarvoor zou ik hem eerst volledig moeten schuren om zodoende hout te krijgen dat lichter van kleur is dan nu. De nieuwe donkere laklaag zou dat hout dan meer in overeenstemming kunnen brengen met nieuwe delen zoals genoemde vloer van het ruim.
Dan blijft het echter niet beperkt tot de buitenkant, maar moeten alle binnenboord gelegen delen op dezelfde wijze worden aangepakt. Dat betekent dat het oude en authentieke karakter van het model helemaal verloren gaat. Immers kleine onderdelen zoals de klossen hebben nu een oude c.q. echt verweerde uitstraling. Ga ik dat opschuren, dan verliezen die delen zeker die uitstraling. (Big/Klaas noemt dit terecht de 'sjeu' van het model.) Bovendien zijn er vele hoeken en gaten waar ik met mijn gereedschap en kennis gewoon niet goed bij kan. Dat zou weer het nodige sloopwerk betekenen.
Deze overwegingen had ik al eerder gemaakt. In de reacties van Big/Klaas en Andries komen de termen dilemma en concessies voor. Daar heb ik dus ook sterk mee te maken.
De nieuwe delen die vanwege hun lichtere kleur goed herkenbaar zullen zijn, zijn (volens voorlopige planning) de vloer van het ruim en de verhoogde voorsteven + plechtje.
Genoemde vloer wordt straks voor een groot del aan het zicht onttrokken door 2 loopplanken van oud materiaal die tussen beun en mastbank zullen komen, de boom van het grootzeil + dat zeil zelf, tenminste 2 vismanden en nog de nodige andere attributen die ik wil gaan maken, zoals een kruiwagen, een zoetwatervat op sokkel, enkele korven, houten + ijzeren schop, luiwagen, bezem en riek.
Het verhoogde deel van de voorsteven en het plechtje gaan straks gedeeltelijk verborgen worden door 2 riemen, kluiver, kluiverboom, fok, fokkestag, gewoon + dreganker, ankerketting en het nodige touwwerk.
Daarom deren de kleurverschillen mij niet of nauwelijks.
Ik ga dus verder op de ingeslagen weg.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2012, 14:02:40 pm »
je kan ook overwegen van de nieuwe delen in een kleur vernis te zetten.( bv. Donker eiken ) . Daarvan zijn er verschillende soorten in de reguliere verfhandel. Meestal zijn het dan nog kleine potjes, eel ben je niet verloren.
en dan kan je de nieuwe delen op kleur brengen gelijk aan de ander kleur van je verouderde vernis.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2012, 17:41:39 pm »
Vervolg van hetgeen ik al heb uitgevoerd:
Een groot deel van de bouw van de romp kan ik overslaan, want deze bestaat al.
Wel kritisch gekeken naar de uitvoering ervan.
Hierbij bleken te weinig knieën en klossen te bestaan. Wat er wel zit, zijn korte stukjes ruw uitgesneden hout die tegen boeisel en/of de drie daaronder gelegen boorden te zijn geplakt, zonder iets te maken te hebben met – of bij te dragen aan de constructie en stevigheid van de romp. Voorbeeld: boven het voordek zouden dat er 7 moeten zijn en in het ruim 6. In het model telde ik er respectievelijk 5 (SB) en 4 (BB) op het voordek:

en aan SB en BB 4 in het ruim:


Op het voordek moeten eigenlijk 2 klossen aan SB en BB verlengd zijn tot boven het boeisel. Daar moeten ze verbreed zijn tot ze gelijk zijn met de buitenkant van het boeisel. De toppen zijn aan de  buitenzijde afgerond. In de koppen horen (korvij)nagels, zodat feitelijk bolders gevormd worden.
Op het model is aan beide zijden slechts 1 klos verlengd en voorzien van een nagel, maar niet verbreed en afgerond.
De 2e klos achter genoemde 2 bolders moet aan SB en BB (onder het potdeksel) voorzien van een horizontale nagel, waarop de schoten van het kluiverzeil belegd kunnen worden.
Op het model is geen enkele klos onder het potdeksel voorzien van een nagel.

De bestaande bolders aan SB en BB heb ik verbreed tot halverwege de breedte van het potdeksel; dat is bijna tot de buitenzijde van het boeisel. Bij verbreding tot de buitenzijde van het potdeksel werd het allemaal wat te lomp. Vervolgens 2 nieuwe bolders gemaakt die ook afgerond reiken tot halverwege het potdeksel.
Voor de nagels heb ik stukjes spijker (uiteraard zonder kop en punt) gebruikt i.p.v. op echt lijkende korvijnagels. E.e.a. ligt zo in het verlengde van de originele bouwstijl, lees: ietwat grof.
De nagels in deze 4 bolders moet ik nog wat afslijpen en zwart schilderen.
De eerste klossen achter de achterste bolder aan SB en BB heb ik voorzien van een nagel. Dit is wat moeilijk te zien op de foto's:
SB:

BB:

De afgeronde bolders zien er close-up zo uit:


Met max. 5 foto's per bericht stop ik nu maar weer.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2012, 17:43:17 pm »
Flip,
Wat ik niet helemaal snap is waarom je zo veel werk in dat nieuwe dekje steekt als je daar later bijna niets meer van ziet, zo als je zelf zegt. Dan had je toch beter het oude kunnen laten zitten ? Dat paste qua kleur en stijl beter bij de rest van de boot.

Ik zou zelf nooit voor zo'n half/half oplossing kiezen. Dan kun je beter alles renoveren.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2012, 19:20:35 pm »
De oude situatie van het ruim en de daarin gelegde vloer zie je een beetje op deze foto:

Het schot van het vooronder bestond hier uit een plaatje van een soort dik karton dat tegen de mastbank was gespijkerd. Dat zag er werkelijk niet uit.
De vloer begon tegen dit 'schot' en liep naar achteren tot het schot van de beun/achtercompartiment.
De vloer lag bovendien echt veel te hoog in vergelijking met Jules beschrijving en bestaande schepen.
Het schot van het vooronder staat onder de mastbank, maar dan wel veel meer naar voren, feitelijk voor de mast en mastkaken.
De oude vloerdelen reikten tot aan het kartonnen 'schot'. Dit wilde ik echt weg hebben. Hierdoor was het materiaal van de oude vloer onvoldoende lang om een nieuwe en tevens verlaagde vloer te maken die vanaf de beun reikt tot de juiste positie van het schot van het vooronder.
Omdat:
- modificatie voor mij enigszins zichtbaar mag zijn,
- ik een exactere omgeving van mast, mastkaken en mastbank nastreef,
- de wetenschap dat e.e.a. weer gedeeltelijk overdekt wordt door de delen en materialen die ik noemde,
- een zo diep mogelijk ruim een veel betere indruk geeft van het volume van het schip,
vond ik het ondanks voorziene kleurverschillen verantwoord e.e.a. toch uit te voeren zoals ik nu gedaan heb.
Overigens zijn de mastbank, mastkaken en het schot van het vooronder die ik van nieuw hout had gemaakt alweer verwijderd en vervangen door oud materiaal uit de vloer van het ruim. Bovendien heb ik in het schot een zgn. dievendeurtje gemaakt. Ik ben er zelf zeer tevreden over. Daar zal ik later nog een bericht aan wijden.
Ook bij andere aanpassingen zal ik zo veel mogelijk oud materiaal gebruiken. Je begrijpt veel overwegingen en toch hier en daar een concessie moeten doen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #21 Gepost op: augustus 23, 2012, 11:55:30 am »
Weer een fase verder:

In de stuurkuip bevinden zich in het echt aan SB en BB ook tot boven het potdeksel verlengde kossen met nagels. Dit zijn dus ook bolders, die ook weer tot de buitenzijde van het boeisel reiken en afgerond zijn.
Deze bolders werden gebruikt voor het beleggen van de lopers van de zwaarden en voor het afmeren.
Op het model zitten wel 2 klossen met nagel, maar die stoppen t.h.v. het potdeksel:
SB:

BB:

Ook deze heb ik verlengd boven het potdeksel, verbreed tot de buitenzijde van het potdeksel/boeisel, afgerond en voorzien van nieuwe nagels (de oude braken af). De nagels moet ik nog afronden en zwart verven:
SB: 

BB:

De kleurverschillen tussen oud en nieuw hout zijn hier (nog) redelijk goed te zien. Dat komt voornamelijk door het kunstlicht + flits, want i.r.l. valt het  nog wel mee.
Ik ben voortdurend op zoek geweest naar de juiste beits/vernis(combinatie) om meer aansluiting bij de gemiddelde kleur van het model te krijgen. Ik denk nu heel redelijk in de buurt te zijn gekomen met een andere beits erbij, namelijk ebben kleur.
In de gemiddelde bouwmarkt zijn allerlei soorten en kleuren beits en vernis te koop, maar goed advies en voorbeelden van verschillende effecten vind of krijg je daar niet.
Nu heb ik een goede verfspecialist gevonden. Deze heeft verschillende soorten hout waarop verschillende beitskleuren in 1 en 2 lagen zijn aangebracht. Deze kon ik vergelijken met het oude en nieuwe eikenhout in mijn model.
I.c.m. met de beits in oud-eiken kleur die ik tot nu toe gebruikte zie ik bij afwisselend aanbrengen met ebben kleur weinig verschil meer als ik het gebruik op nieuw eikenhout. Op oud eikenhout uit het model, dat bij zagen en schuren toch een lichtere kleur krijgt, is het aanbrengen van 2 lagen ebben kleur voldoende om een vrij exacte aansluiting te krijgen.
Ik ben hier best wel happy mee.
Misschien wordt het - ook in jullie ogen - toch nog wat. :wink:
Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten van aanvullende behandeling (overschilderen) van de delen die tot nu toe aan de orde zijn gekomen.

Groetjes,
Flip.

Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #22 Gepost op: augustus 27, 2012, 18:31:19 pm »
Het commentaar van Beagle bij mijn verhaaltje en foto's betreffende reparatie van het beundek was volkomen terecht.

Dat moet (zelfs ik) veel beter kunnen.
Ik heb mijn doel met het model weer wat bijgesteld: Ouden authentiek mag zichtbaar zijn, maar de uitstraling moet zo perfect mogelijk zijn. Alleen dat leidt tot een toonbaar geheel.
Met het vinden van beits in ebben-kleur heb ik betere mogelijkheden dat doel te verwezenlijken.
Dus ben ik aan de slag gegaan met vulmateriaal (een beetje vloeibaar hout in eiken-kleur), schuurpapier en vijlen.
Tot slot e.e.a. van nieuwe verflagen voorzien, met het volgende eindresultaat:

Van de reparatie is vrijwel niets meer te zien.

Nu is op vele plaatsen op het model te zien dat het bij nieuwbouw ook deels in elkaar gespijkerd is. De ronde kopjes van kennelijk de originele bouw, alsmede modernere koppen met ruitpatroon van vermoedelijk recentere behandeling(en) van het model zijn soms behoorlijk zichtbaar.
Voorbeeld op het boeisel aan stuurboord (met strijklicht)op bovenstaande en onderstaande foto's.

Verder is binnenboord in het ruim het e.e.a te zien van dergelijk werk. De spijkerpunten steken aan stuurboord her en der door het materiaal.

Ook zijn er binnenboord flinke klodders (met vingers gladgestreken) lijm- en/of vulmiddelresten te zien.

Ik zit in dubio wat ik wel of niet aan zal pakken.
Met de ronde spijkerkopjes buitenboord het ik geen moeite. Die 'verraden' de oorspronkelijke bouwwijze.
Een spijkerkop met ruitpatroon vind ik weer wat minder. Het duidt op recentere aanpak van het model. Het oogt wat amateuristisch en kan nu aangepast worden.
De spijkerpunten binnenboord vind ik, hoewel die even authentiek zijn als de bolle spijkerkopjes buitenboord, weer wat meer storend.
Oude lijmresten hebben op diverse locaties hun functie verloren en randen van dergelijke klodders lijm lijden inmiddels een zwevend bestaan. Ik kan ze verwijderen. Mocht daarbij een onderdeel los raken, dan kan dat met nieuwe lijm op vrijwel onzichtbare wijze hersteld worden.

Jullie voelen mijn vraag waarschijnlijk al aankomen: Hoe zouden jullie omgaan met dergelijke aspecten?
 
Groetjes,
Flip.

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 585
    • BertUS Scale Figures
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #23 Gepost op: augustus 27, 2012, 18:45:00 pm »
Ik heb nog niet gereageerd omdat ik niets van restaureren/ renoveren, opknappen weet. Inmiddels door de diverse definities weet ik wel wat meer. Ik denk dat jij niet echt aan het restaureren bent, maar aan het renoveren, oftewel, niet het model in de oorspronkelijke staat terug brengen, maar zodanig opknappen dat het er weer goed uit ziet en te zien is dat het een antiek model is.

Daarom zou ik zeggen, repareer de defecten, verwijder de spijkers, verwijder de spijkerpunten en de oude lijm en maak er een strak model van

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #24 Gepost op: augustus 27, 2012, 19:26:31 pm »
Hoe langer je naar zo'n model kijkt, hoe meer onvolkomenheden je gaat zien die je zou willen verbeteren. Logisch want geen model is perfekt.

Probeer hier wel een grens te stellen aan jezelf. Je gaat al snel te ver en dan kun je beter gaan nieuwbouwen omdat het minder werk is !
Die spijkerkopjes is wat voor te zeggen, maar om nu aan de binnenkant al die veranderingen te doen waar je toch niets van ziet gaat eigenlijk veel te ver (naar mijn bescheiden mening)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #25 Gepost op: augustus 28, 2012, 07:40:36 am »
het verlengen van die bolders boven het potdeksel is ook fout.

je houd geen rekening dat over die rand er visnetten met de hand moeten binnengehaald worden en dan zijn alle uitsteeksels uit den boze.
Je wil geen duur visnet onklaar maken door achter een voorwerp te haken.
Daarom ook dat op die punten de belegnagels ook onder het dolboord zitten.
Zoals het model was is het op dat punt correct.

Ja als je naar replica gaat kijken. die moeten het hebben van met een of twee man te bedienen en dus alle belegpunten gemakkelijk bereikbaar en die hebben ook geen visnetten s' nachts op te halen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.163
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #26 Gepost op: augustus 28, 2012, 08:21:29 am »
Als je al dit soort punten en puntjes gaat aanpassen, dan ben je bezig een model te 'verbeteren'.
Ik vraag me af of de sfeer van het model daarmee niet helemaal verdwijnt. Het is een mooi model, met een goede uitstraling. Daar een heleboel dingetjes aan aanpassen/verbeteren met een hoger afwerkingsniveau vind ik 'risicovol'.

Je kunt inderdaad proberen om die nagels met 'verkeerde kop' uit het hout te peuteren, het gat dicht te maken met een houten pen en er al of niet een antiek ogende nagel in te zetten. Dat kan op een heleboel manieren fout gaan, en ik vraag me af wat je er mee wint als het wel goed gaat. (dat geldt wat mij betreft ook voor die lijmklodders en vulmiddeltjes, doorstekende spijkers etc)

Eerlijk gezegd: ik zou me beperken tot schoonmaken, het vastzetten van dingen die losgeraakt zijn, bijwerken van de beschadigde laklaag. Opnieuw tuigen en een mooie plek om het model neer te zetten.

Jan

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #27 Gepost op: augustus 28, 2012, 09:04:24 am »
Beperk je tot juist het herstellen wat los zit, het verwijderen van overtollige en loszittende lijm. Laat de spijkers de spijkers!  ze maken het model origineel.  maak heel het model schoon, nieuwe beits laag waar nodig, voorzie het van de goede tuigage met touwen van verschillende dikte, links en rechts getwijnt waar nodig. eventueel de zeilen herstellen of nieuw maken. behoud de originele zeilsteek en ga niet te werk met een naaimachine..
en that is it!!!!
Ga niet veranderen, verbeteren, naar model "zus "of  "boek zus" of "model zo" maken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 443
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #28 Gepost op: augustus 28, 2012, 12:47:54 pm »
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Ik had voor mijzelf ook al zo'n beetje het standpunt ingenomen vooral niet te veel te veranderen aan het houtwerk van het model.
Rond en onder mastvoet, mastbank en mastkaken wordt het e.e.a. realistischer gemaakt met oud hout. Dus meer in de stijl van de periode waaruit dit model schip dateert, namelijk 1870 - 1890.
Het roer verdient wel wat meer aandacht, omdat het verlengd moet worden om onder de kiel uit te steken.
Op het voordek wil ik wel een (als het even kan werkend) houten ankerspil plaatsen, als het lukt helemaal van oud hout.
Verder eens goed schoonmaken, overmatige lijmresten verwijderen, links en rechts wat storende gaatjes en kiertjes dichten, licht opschuren en voorzien van een nieuw laagje beits.
De het touwwerk wordt wel volledig vervangen en van de juiste dikte gemaakt, op de juiste plaatsen aangebracht en belegd en waar nodig uitgebreid met zaken die tot nu toe ontbraken. Voor de zeilen en de bomen van grootzeil en kluiver gebruik ik het bestaande spul, inclusief de onvolkomenheden die daarin schuilen.

@ Beagle:
Omtrent de verlengde/verhoogde bolders ben ik het niet met je eens.
Met dit type schip ging men vanuit Tholen het meest op garnalenvangst en werd het gebruikt voor de oesterteelt in de Oosterschelde. Daarbij werd weinig of geen gebruik gemaakt van (sleep)netten. Dus weinig kans op gescheurde netten door het blijven haken achter bolders.
Voor beide doeleinden werd het schip op een plaat gezet en deed men van daaruit het werk. Garnalen vangen met zeeg etc. en de diverse activiteiten binnen de oesterteelt werd middels manden, kruiwagens e.d. uitgevoerd. Deze werkzaamheden waren aan boord geconcentreerd rond het middenschip / het ruim, waar i.i.g. al geen bolders voorkwamen.
Het werken met netten bij echte visvangst kwam op deze schepen veel later op gang, pas in de 20e eeuw, en dan nog voornamelijk op de Westerschelde en diepere delen van de riviermondingen. Daartoe werden dan 2 bomen dwars uit gezet, waaraan kor-netten werden voortgesleept. Die moesten wél binnenboord getrokken worden met de kans op blijven haken en scheuren. Op hoogaarzen die vanuit bijvoorbeeld Vlissingen en Zeeuws Vlaanderen opereerden zie je daarom minder boven het potdeksel uitstekende bolders.
Je gaf zelf eerder aan dat er vele varianten bestonden binnen de scheepsvorm hoogaars, afhankelijk van het gebruiksdoel en de wensen van de eigenaar. Ik denk dat bovenstaand onderwerp hier een sprekend voorbeeld van is.
Groetjes,
Flip.

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.163
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #29 Gepost op: augustus 28, 2012, 13:39:25 pm »
Voor beide doeleinden werd het schip op een plaat gezet en deed men van daaruit het werk. Garnalen vangen met zeeg etc. en de diverse

Als deze schepen op de plaat gezet werden bij eb, weet je dan zeker dat je roer onder de kiel uit moet komen?

Jan