Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31964 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid
« Gepost op: augustus 18, 2012, 15:53:15 pm »
Hallo allemaal,

In mijn voorsteltopic heb ik aangegeven dat ik begonnen ben met de restauratie/modificatie van de Tholense hoogaars "TH6".

Romp, mast roer en zwaarden zijn naar verluidt antiek. Zo'n 50 jaar geleden hebben mijn schoonouders samen met een oude Vlissingse visser (die zelf op dergelijke schepen heeft gevaren) de zeilen, tuigage en andere onderdelen opnieuw gemaakt en aangebracht. Het zag er in mijn ogen best wel aardig uit, maar soms wat grof uitgevoerd. Dat zal destijds veroorzaakt zijn door beperkte technische en financiële mogelijkheden. Daarom kraak ik ook niets af.
Ik kreeg een tijdje geleden een bundel van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (NVM) onder ogen, waarin en bouwbeschrijving stond van exact het model dat ik in huis heb. Alleen heet het schip daarin TH64.
Na deze bundel te hebben aangeschaft en enig googlen op het internet kwam ik het boek 'De Hoogaars' van (wijlen) Jules van Beylen tegen. Dit was nieuw niet meer verkrijgbaar, maar ik heb een heel net 2e hands exemplaar kunnen bemachtigen.
Nu blijkt dat genoemde bundel een verkorte versie is van het boek. De bouwbeschrijving en randinformatie zijn uitermate gedetailleerd en duidelijk.
Na het boek doorgelezen te hebben zag ik wel mogelijkheden om mijn model een metamorfose te laten ondergaan. Ik heb tenslotte al de nodig ervaring opgedaan met de dwarsdoorsnede van "H.M.S. Victory" (Corel) (zie: een korte presentatie) en mijn handjes staan ook niet verkeerd.

Mijn modelbouw en 'scheepswerf' zijn wel aan enkele logische huishoudelijke regels onderhevig. Op een appartement (dus geen uitgebreide bouwschuur of zolderkamer) moet je met een aantal zaken rekening houden en binnenshuis moet het geen zootje worden.
Ik werk dus op een groot bureau in mijn 'kantoor'. Een grote mdf-plaat is mijn 'werkbank'. Mijn gereedschap bestaat uit een Dremel 300 met een aantal bijbehorende accessoires. Verder een aardige kist met klein gereedschap. Een beetje rekening houden met het tijdstip als ik herrie moet gaan maken. Tot slot: elke avond alles netjes opruimen. Klinkt alsof ik onder de plak zit, maar dat is gelukkig niet zo. Ik vind het niet meer dan logisch om de zaak op orde te houden.

Maar nu genoeg verteld en aan de slag. Inmiddels heb ik al ruim 100 uur (ik houd een logboek bij) aan de restauratie besteed en ik ben best tevreden over de resultaten tot nu toe.
Uiteraard ben ik begonnen met het strippen van het model, waarna ik dit overhield:

En toen werden bepaalde bouwfouten duidelijk; o.a.:
- de mast is circa 11 cm te lang t.o.v. de romp; dit heeft veel gevolgen voor de bestaande zeilen en tuigage
- het boeisel (het bovenste deel van de huid) moet veel schuiner naar binnen staan; nu staat het bijna verticaal)
- het schoorsteentje op de beun (achtercompartiment) hoort daar niet of op z'n minst veel kleiner
- het luik boven op de beun zit nu precies in het midden, maar hoort veel meer naar stuurboord te zitten
- het model stond plat op de kiel; hiervoor was het roer aan de onderzijde ingekort worden; van origine steekt dat een flink eind onder de kiel uit.
- er zat een korboom-net bij, dat helemaal niet door zo'n schip kon worden voortbewogen
- het ruim (verlaagde middendeel) had een vloer die veel te hoog lag
- alle tuigage was van dezelfde dikte (1,25 mm)
- en nog veel meer.
Dus veel werk aan de winkel.

Alle fouten herstellen is geen optie, want dan kan ik net zo goed een heel nieuw schip bouwen. Ik wil de oorspronkelijke rompvorm en belangrijke onderdelen van de restauratie door mijn schoonouders in ere houden. Daar omheen wil ik zoveel mogelijk juiste details aanbrengen.
Daarvoor maak ik gebruik van de overmaat aan info die Jules van Beylen in zijn boek verschaft. Een tweede fantastische bron van info is een bestaand schip dat bij de sluizen Veere in het Kanaal van Walcheren ligt. Het gaat om de in Yerseke geregistreerde "YE36", die zo uit Van Beylen's boek zou kunnen komen varen:

Dit schip is eigendom van de 'Stichting Behoud Hoogaars' die actief is op de historische scheepswerf C.A. Meerman, Zuidwal 63 te Arnemuiden. Ook daar kan ik antwoorden en oplossingen krijgen op mijn vragen en problemen.
Ik ga hetgeen ik tot nu toe gedaan heb in volgende berichten tonen, met foto's vóór, eventueel een deel van een relevante tekening uit het boek en/of een foto van de "YE36", en foto's ná mijn herstelwerkzaamheden.
Jullie commentaar is daarbij zeer welkom, ook in kritische zin.

Zo, dit was wel weer genoeg voor vandaag. Ik zit nu al uren achter de pc om me te registreren, foto's te maken en aan te passen voor publicatie hier, introductie-bericht en het bovenstaande in elkaar te zetten.

Groetjes en tot de volgende keer,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
Re: Hoogaars "TH6"; restauratie en modificatie van een antieke Zeeuwse visserman
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2012, 16:10:55 pm »
Hallo Flip,
Berichten kunnen elkaar kruisen; heb net je eerste verslag met foto's gezien. Soms is modelbouw net een virus dan zou je bezig blijven, maar 't is ook weleens anders. Veel succes met de restauratie, al verwacht ik dat je nogal wat consessies zult moeten doen om het model mooi te houden. :wink:
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Hoogaars "TH6"; restauratie en modificatie van een antieke Zeeuwse visserman
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2012, 16:42:24 pm »
toch eveneen  enkel opmerkingen vanwege een pro-restaurateur .
Ik lees hier in jouw verslag al enkele zaken die wel eenige haren doen rechtkomen uit oogpunt van een restaurateur van kunstwerken.
Zeker al de term " modificatie " in de titel

Citaat
Romp, mast roer en zwaarden zijn naar verluidt antiek. Zo'n 50 jaar geleden hebben mijn schoonouders samen met een oude Vlissingse visser (die zelf op dergelijke schepen heeft gevaren) de zeilen, tuigage en andere onderdelen opnieuw gemaakt en aangebracht. Het zag er in mijn ogen best wel aardig uit, maar soms wat grof uitgevoerd.
Als het model echt antiek is, zoals je zelf vermeld, ttz ouder dan 50 jaar  en misschien een model van een bestaand schip, dat  heeft het ook een artistieke historische waarde.  Door aan het model veranderingen aan te brengen, zoals het gaan aanpassen aan een bestaand ander vaartuig of het om te bouwen tot de Tholense hogers, zou afbreuk doen aan het model en in ieder geval de historische waarde en zeker de veiling waarde van het model vernietigen.

Citaat
En toen werden bepaalde bouwfouten duidelijk; o.a.:
- de mast is circa 11 cm te lang t.o.v. de romp; dit heeft veel gevolgen voor de bestaande zeilen en tuigage
- het boeisel (het bovenste deel van de huid) moet veel schuiner naar binnen staan; nu staat het bijna verticaal)
- het schoorsteentje op de beun (achtercompartiment) hoort daar niet of op z'n minst veel kleiner
- het luik boven op de beun zit nu precies in het midden, maar hoort veel meer naar stuurboord te zitten
- het model stond plat op de kiel; hiervoor was het roer aan de onderzijde ingekort worden; van origine steekt dat een flink eind onder de kiel uit.
- er zat een korboom-net bij, dat helemaal niet door zo'n schip kon worden voortbewogen
- het ruim (verlaagde middendeel) had een vloer die veel te hoog lag
- alle tuigage was van dezelfde dikte (1,25 mm)
- en nog veel meer.

Hier ga je een ander schip vergelijken met jouw model.   Dit is dus appelen met peren gaan vergelijken.
Het is juist die afwijkingen , die heel goed mogelijk waren, die behouden moeten blijven? het zijn juist deze afwijkingen die maken dat jouw model de 'TH6' is en niet de 'TH64'
In die tijd werden schepen gebouwd naar opdracht van de schipper en nooit naar een bepaald plan of tekening. Het is dus best mogelijk dat wat jij fouten noemt juist was hetgeen de opdrachtgever aan de bouwmeester had opgedragen.

Natuurlijk het is jouw model  en het is jouw beslissing. Doch heel veel veranderen zou echt zonde zijn, van je werk en de aandacht die je geeft aan het schip.  en zeker afbreuk doen aan de waarde van het model.
Restaureren is en blijft een kunstambacht !! met een zeker verplichting naar het historisch patrimonium.

wel of niet restaureren
conservatie van een model

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2012, 17:03:54 pm »
[quote Andries] .... al verwacht ik dat je nogal wat concessies zult moeten doen om het model mooi te houden. ....[/quote]

Daar ben ik voortdurend mee bezig, met afwegen wat wel of niet aanpassing verdient, zonder de authentieke/historische waarde al te veel geweld aan te doen.
Daarom voer ik mijn aanpassingen uit met (nieuw) eikenhout, waar de romp ook grotendeels uit is opgebouwd. Ik heb wat testjes uitgevoerd en ben uitgekomen op binnenbeits in oud eikenkleur (2 of 3 lagen met tussentijds opschuren) om de beste aansluiting bij het 'oude' hout te krijgen. Mijn aanpassingen blijven desondanks zichtbaar, maar dat mag van mij. Het is tenslotte niet de 1e restauratie die erop wordt uitgevoerd, dus verschillen mogen zichtbaar zijn/blijven.
Mijn bouwtechnische aanpassingen beperken zich hoofdzakelijk tot de voorplecht met ankerspil, totale vervanging van mastbank + mastkaken, schot van het vooronder (was een plaatje van een soort dik karton), de vloer van het ruim en een nieuw roer (verlenging van het bestaande roer is absoluut geen optie).
Het schip staat inmiddels op een (vastgeschroefd) onderstel, waardoor een dieper stekend roer mogelijk is.

Maar ik zal jullie in elke fase op de hoogte houden van mijn overwegingen.
Ik ben nu eigenlijk al blij met de respons.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2012, 17:41:15 pm »
Beagle, bedankt voor je bezorgde reactie en de links naar info over restauratie en conservatie.
Ik begrijp - denk ik - je overwegingen.

Het model is zeker van oorsprong ouder dan 50 jaar, maar dan praat ik alleen over grofweg de romp en de 'losse' onderdelen kale mast met giek, de zwaarden en het roer. De enige aantasting van deze onderdelen wordt vervanging van het roer.
Het wordt al met al zeker geen aanpassing aan een ander model, want het lijkt wel of Jules van Beylen in zijn boek grotendeels mijn model omschrijft en de YE36 komt ook voor 99% in de buurt. Ik ga er dus zeker geen ander schip van maken.
Op m.n. tuigage-onderdelen wordt het juist gedetailleerder, veel completer en ook in betere verhoudingen.
Het is mogelijk (kan het niet meer navragen) dat de 1e restauratie plaatsvond in een periode (jaren 60 van vorige eeuw) waarin de eerdergenoemde bundel van de NVM in delen werd gepubliceerd in vermoedelijk een weekblad. Ook toen wilde men dit model kennelijk niet 'TH64' noemen. Het is namelijk opvallend dat op het boeisel c.q. de boeg het registratienummer "TH6" staat in een 'schild' dat net iets te lang is, dus alsof men de "4" er niet meer op heeft willen zetten of misschien heeft overschilderd. Dit laat ik zo. Ik weet wat er mogelijk achter schuilt. Ook het hoofdzeil blijft de term "TH6" behouden. Dit staat overigens alleen aan bakboordzijde op het zeil. Dit laat ik ook zo.
Dus vreest niet; de naam blijft behouden en wat antiek is blijft merendeels behouden.
Indien de "TH6" echt heeft bestaan dan is deze nu van de aardbodem verdwenen. Dergelijke schepen hadden destijds een levens-/bedrijfsduur van 10 tot 5 jaar. Vergelijking met het origineel is dus onmogelijk. De 'papieren' "TH64' en de bestaande "YE36" komen heel dicht in de buurt, maar die ga ik niet kopiëren. Zij vormen meer een handleiding c.q. leidraad.
Wat ik verder verbeter in de tuigage zal nauwelijks opvallen als zijnde nieuw. Zeker de verweerde zeilen blijven behouden. Er ontbreken nu veel elementen. Na mijn werk zal het schip veel completer zijn en meer conform de authentieke gebruiksstatus volgens de wens van de opdrachtgever/gebruiker van zo'n vaartuig.

Wat e.e.a. doet met de financiële waarde van het model vind ik eigenlijk onbelangrijk. Ik weet niet wat het op zou hebben gebracht voordat ik het stripte. Wat het meer of minder waard wordt door mijn activiteiten boeit mij eigenlijk ook niet erg, want het model gaat nooit de deur uit. Daar vinden mijn eega en ik het veel te mooi voor en er zit ook veel emotionele waarde in vanwege hetgeen mijn schoonouders er destijds aan gedaan hebben.

Ik nodig je uit mijn volgende berichten te volgen en waar nodig commentaar te geven (+ of -, maakt niet uit, want ik kan er alleen maar van leren).
Ik hoor vast nog van je.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2012, 17:52:50 pm »
Citaat
Ik nodig je uit mijn volgende berichten te volgen en waar nodig commentaar te geven (+ of -, maakt niet uit, want ik kan er alleen maar van leren). Ik hoor vast nog van je.
je moet niet bang zijn, Hier op dit forum kan men behoorlijk zeer kritisch zijn en soms leggen we de lat wel heel hoog. hangt enkel af van de originele poster en wat hij aangeeft als zijn "skill" zijnde.
Als je al begint met "Restauratie"   mag je verwachten dat men je werk wel met de nodige aandacht zal bekijken. :marine:

In dit geval " een verwittigd man is er twee waart"  :lol: :lol:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2012, 19:30:03 pm »
Hoi Flip.

Ook namens mij succes met de restauratie.
Ik heb zelf vorig jaar mijn Statenjacht gerestaureerd/opgeknapt.
Ik stond voor het zelfde dilemma wat jij heb/ had, helemaal kaal halen en strippen of wat verbeteringen aanbrengen.
Het is het tweede schip wat ik gebouwd heb dus hier en daar ook niet zo netjes.
Ik heb toen besloten om de tuigage te vernieuwen (was twee keer zo dik geworden door de stof)
En de rest zoveel mogelijk zo te laten (de sjeu van het model)
Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb wand de ’’oneven heden’’ (als ik het zo goed benoem) van het model geven wel het karakter.
Erik formuleerde het goed, Restaureren is en blijft een kunstambacht!! met een zeker verplichting naar het historisch patrimonium.

Gr,
Klaas

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2012, 19:35:54 pm »
Een mooi scheepje. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Eigenlijk kun je dit geen restauratie noemen. Bij een restauratie probeer je iets in de oorspronkelijke (nieuw)staat terug te brengen zonder de vormen of uitstraling veel te veranderen. Misschien is "verbouwing" een betere term. Maar we zien het door de vingers  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2012, 07:56:30 am »
Ach, en over 50 jaar is de waarde weer terug  :lol: :lol: Zonder gekheid, Erik kan je van veel adviezen
voorzien hierin gezien zijn eigen restauraties. Zelf weet ik daar veel te weinig van maar vind het wel
leuk om je vorderingen te volgen.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2012, 15:08:16 pm »
Na het strippen (lees: verwijderen van de losse onderdelen) ben ik eens rustig gaan zitten kijken. Na een tijdje schoten me al heel veel zaken door het hoofd.
Allereerst: Wat moet er aan de constructie van het schip gedaan worden: zo weinig mogelijk.
Toch kwamen de volgende m.i. noodzakelijke aanpassingen naar boven:
1) Het dek/dak van de beun (achtercompartiment) was aan SB los:

Dat is een kwestie van kijken waar de spanning vandaan komt en vermoedelijk slechts lijmen.

2) De vloer van het ruim is te hoog aangebracht. Dit moet bijna op de kielconstructie. Zie de tekening van Jules van Beylen, die correspondeert met bestaande schepen zoals de "YE36":

Hier een indruk van de hoogte op dit moment:

De vloer sluit aan SB en BB nauwelijks aan op de knieën en klossen die tegen het boeisel en het bovenboord zijn geplaatst:
SB:
BB:
Het is allemaal erg grof uitgezaagd.
Ik besloot al snel de hele vloer te vervangen door nieuw hout en tevens te verlagen. Nieuw eikenhout, want daar is het schip van geconstrueerd, is lichter van kleur, ook na beitsen. Voordeel van verlaging en lichter hout is dat de proporties van het ruim veel beter overkomen. De vloer van zo'n ruim was nooit geschilderd (slipgevaar) en daardoor ook lichter van kleur dan het schip zelf. Dit is dus een stap in de richting van de werkelijkheid.
Voordeel: Ik houd oud hout over voor andere aanpassingen.

3) Het geheel rond de mastvoet verdient verbetering:
Onder en tegen de mastbank zat een dun plaatje fineer gespijkerd. Dat moest het schot van het vooronder voorstellen. Op bovenstaande tekening is dit schot een stuk naar voren geplaatst en bevindt zich daarin aan SB een deurtje naar het vooronder, waar o.a. de slaapplaatsen en kookplaats waren. Het deurtje werd overigens de 'dievendeur' genoemd.
Tegen de mast en dwars door de mastbank tot aan de kiel zijn aan beide zijden mastkaken geplaatst. Zie 5 op bovenstaande tekening, die correspondeert met bestaande schepen.
Op het model zijn dat een paar kleine plankjes die ertussen zijn gespijkerd:

Volgens de tekening zijn op en tegen deze mastkaken een nagelbank (12) en aan beide zijden belegklampen (10) (met tong aan de onderzijde) aangebracht. Op het model zitten belegklampen zonder tong tegen de mast zelf. De nagelbank ontbreekt helemaal.
Tevens moet er een mastveer (8 op de tekening) over de achterzijde van de mastvoet komen die de beide zijden van de mastbank met elkaar verbindt.
Ook hoort er een mastbeugel (9) rond de mastkaken te zitten Plus een mastbout door de koppen van de mastkaken en de mast zelf..
De loopplanken op het model tussen beun en mastbank zaten op het model boven aan de voorzijde op de mastbank gespijkerd. Deze horen daar op/in klampen tegen de achterzijde de mastbank te rusten. Tegen het schot van de beun zijn wel dergelijke klampen aanwezig. De loopplanken (en dus ook de klampen) zijn naar verhouding te breed.
Ik heb inmiddels een probeersel opgezet, dat mij uiteindelijk niet bevalt:

De nieuwe vloer ligt erin. De kleur is overigens in werkelijkheid veel donkerder dan op de foto. Hij ligt naar mijn zin en blijft zo. Detailfoto's volgen. De mastbank, mastkaken en het schot van het vooronder (hier overigens zonder dievendeurtje) vond ik veel te strak en te clean. De mast stond wel als een huis. Ik heb dit alles inmiddels weer afgebroken. De oude mastbank, inclusief onjuistheden, komt terug. Ik heb al nieuwe mastkaken gemaakt van oud (vloer)hout. Het schot van het vooronder ga ik ook maken van oud (vloer)hout.
Op de foto zie je al 2 steunbalkjes en 2 losse schot-delen die nog op maat gemaakt moeten worden:

Hier kun je trouwens zien dat de kleur van de vloer niet zo heel licht is, redelijk in de richting van oud hout. Van het rechtse losstaande plankje zie je de voorzijde die destijds een bewerking heeft ondergaan. Van het linkse plankje zie de onbewerkte achterzijde. Ik denk dat ik de donkerste zijde ga gebruiken.

Verder wil de gehele voorplecht aanpakken. Daar moet een compleet werkend 'braadspit' (= ankerspil) komen met een gewoon anker met ankerketting en een dreganker aan een kabel.
Dat had ik nu ook aan jullie willen voorleggen. Komt er nu niet meer van. Ik zit al veel te lang achter de toetsen. Misschien doe ik het allemaal veel te uitgebreid.

Wisten jullie trouwens dat in het opzetten van presentaties zoals deze bijna evenveel tijd gaat zitten als in de modelbouw zelf. :mrgreen:
Maar het voordeel daarvan is dat ik respons van jullie krijg ... toch?

Ik volg de bouwinstructies volgens Jules z'n boek. Dan komen alle onderdelen aan bod in een logische volgorde. Ik zal dan ook foto's van voor mijn aanpak en tekeningen laten zien. Kunnen we wellicht samen nadenken over de juiste aanpak.

Voor vandaag stop ik hiermee.
Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2012, 15:28:00 pm »
Een prachtig project, ik ben benieuwd naar het resultaat!

“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
Re: Hoogaars "TH6"; restauratie/modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2012, 12:52:26 pm »
Vandaag breng ik jullie op de hoogte van de eerste fase van mijn project.
Het model stond heel wankel, zo zonder voetstukje.

Met een voortdurende neiging naar SB te hangen en het gewiebel daardoor, is het natuurlijk geen werken.
Daarom eerst maar eens een voetstukje gemaakt.
De bodem van het schip is vlak, met daaronder bij de voor- en achtersteven korte kiel- ofwel schegdelen. Hiermee rekening houdend zou je de bodem van het schip horizontaal kunnen houden. Maar doordat het roer een stuk dieper steekt dan de bodem + achterscheg, komt het schip (ook op de tekeningen) een beetje voorover te staan. In die stand moet de mast overigens 1 a 2 graden achterover hellen.
Hierbij hield ik ook rekening met het feit dat over de voorsteven tot bijna bij het bodemvlak een metalen verstevigings- of stootstrip moet komen. Zo'n strip is ook van toepassing over het roer tot halverwege de onderzijde.
Ik heb het voetstukje met 2 schroefjes vastgezet in de voor- en achterscheg.

Door mijn constructie van het voetstuk blijft het model straks bij het laagste punt van de voorsteven en bij het roer enkele millimeters vrij van de ondergrond waar het op staat.

Het voetstukje is gemaakt van nieuw eikenhout en heel eenvoudig en strak van vorm. De aandacht moet immers naar het model gaan. Qua kleur steekt het goed af bij het donkere model. Ik weet nog niet of het nog een likje verf/vernis/beits geef.

Ik gaf al aan dat het dek/dak van de beun aan SB los lag; kennelijk door loslatende lijm.

Ik heb niet kunnen ontdekken waar de spanning die dit veroorzaakte, vandaan kwam. Erg veel spanning zat er ook niet op.
Dit was dus heel makkelijk te herstellen door een geringe hoeveelheid lijm. Het resultaat is:

Ik doe geen verder herstel van de ruwe randen waarop de oude lijm afbrokkelde. Dit vind ik de charme van zo'n oud model.

Voor lijmactiviteiten gebruik ik, zeer tot mijn tevredenheid, Pattex houtlijm – geen spijkers & schroeven. Het hecht uitstekend en is na langere tijd met enige moeite toch los te krijgen zonder al te veel schade.
Het advies van Beagle om een injectienaald te gebruiken (las ik kort geleden) bevalt mij ook uitstekend. Het was overigens absoluut geen probleem om bij een apotheek, na uitleg van mijn bedoelingen, een 5 cc spuitje met dikke naald te kopen.

Vanaf nu is de bouwvolgorde middels nummers van Jules van Beylen mijn leidraad. Maar om praktische redenen zal ik hier regelmatig van af moeten wijken.
Eerst alle onderdelen op rij gezet in een spreadsheet. Zo leer je termen kennen, de functies worden duidelijk en – ook niet onbelangrijk – de onderdelen zijn makkelijker terug te vinden. Chapeau voor Jules, want hij was uitputtend in de omschrijvingen, nummering en detaillering.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Hoogaars "TH6"; restauratie/modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2012, 15:46:10 pm »
een goede restaurateur betrouwd nooit op de hechtkracht van de lijm alleen. een Goede proefessional zal altijd de lijmnaad versterken met een houten pin- dovel. deze pin dopvel wordt dan steeds met traag drogende epoxy lijm vastgezet.
( twee lijmsoorten  -- verschillende hechtkracht )
Als dovel , heb ik ook hier op het forum geleerd, zijn de pennen van de tamme kastanje bolster een geweldige oplossing.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2012, 15:58:36 pm »
Citaat
Ik doe geen verder herstel van de ruwe randen waarop de oude lijm afbrokkelde. Dit vind ik de charme van zo'n oud model.

in deze uitspraak kan ik me juist niet vinden  en doet afbreuk aan een project van restauratie/ conservatie en zeker op een schaal van 1:16

Een goed restaurateur zal er voor zorgen dat het uiterlijke aspect van het model gelijk blijft  en dus bepaalde delen herstellen,schuren, bijwerken, bijschilderen zodat je niet meer ziet dat er hersteld is.
Het herstelde model moet er terug uitzien alsof het nooit defect geweest is, ontdaan van stof maar wel de sporen draagt van ouderdom. B.v. geen nieuw hout en geen nieuwe vernis zichtbaar
m.a.w. het rode deel zou er moeten uitzien als het gele deel.

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2012, 17:59:03 pm »
Het was mijn bedoeling forumleden en -bezoeker op de hoogte te brengen en houden van de aanpassingen en verbeteringen die ik wil aanbrengen aan mijn scheepsmodel.
Inmiddels heb ik begrepen dat restauratie van een scheepsmodel is heel anders is dan hetgeen ik van plan ben. Daar had ik dus eigenlijk te weinig idee van.
Ik heb zeker niet de kwaliteiten van een restaurateur in huis.
Ik wil het model i.i.g. wel beter, mooier en vooral completer maken, zonder de oorspronkelijke bouwwijze, de goede bedoelingen van degenen die vorige aanpassingen en verbeteringen deden, en de huidige status van het model geweld aan te doen.
Om die redenen verwijder ik de term 'restauratie' uit titel van deze topic.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.