Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31954 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #60 Gepost op: november 23, 2012, 20:33:45 pm »
Hallo Flip
't blijft zo stil in Middelburg, of lijkt dat maar zo :?:
Groeten

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #61 Gepost op: november 24, 2012, 07:58:01 am »
Hoi Andries,

Het is inderdaad een poosje stil; tenminste v.w.b. mijn bootje en de presentatie van vorderingen.
Door familie-omstandigheden en vanwege het wachten op wat materialen vordert de bouw langzaam.

Ik heb me intussen bezig gehouden met het slaan van touw.
Begonnen met zo'n houten ding van Amati/Model Shipways. Dat geld had ik beter aan iets anders kunnen besteden. Wat een troep!. Veel te licht van constructie, want als er spanning op de draden komt, trek je het losse deel voorover. Bij het slaan van een touwtje van behoorlijke lengte kom je handen en voeten tekort. Bovendien zitten er geen haken op beide onderdelen, maag schroefogen. Als je dan een touwtje van bijvoorbeeld 3 strengen en 3 garens wilt maken, dan moet je de draden telkens door de ogen halen. Werkelijk niet te doen.
Geen aanrader dus.

Het enige voordeel is dat ik goed inzicht heb gekregen in het slaan van touw.

Vervolgens een wat professioneler versie zelf gebouwd. Hand aangedreven in een 1:1 verhouding (handbeweging : draad opwinden), vrij grove materialen, met daardoor uiteindelijk een te zwakke constructie; afbrekende soldeerpunten op stangetjes en asjes. Ik draaide me helemaal verloren. Ik heb deze ook vertikaal gebruikt, waarbij zeer fraai touw ontstond. Je hoeft je namelijk minder druk te maken om het contragewicht en er hoeft geen rail/geleiding met wagentjes gemaakt te worden. Ik kreeg het idee dat hierdoor automatisch een vrij natuurlijke twist in het touw ontstaat, dat daardoor heel soepel is.
Nadat dit de geest gegeven had heb ik de stangetjes en asjes vervangen door gebogen spaken, maar nog steeds in een 1:1 verhouding. Het was te doen, maar het duurde heeeeeel lang voordat ik een behoorlijk touw had van de juiste afmeting.

Volgende stap (waar ik nu op mijn gemakje mee bezig ben) is een elektrisch aangedreven versie, gebaseerd op dit exemplaar.
Ik breid hem echter uit tot 6 (holle) assen, waarvan er 3 met vaste haken gebruikt worden voor het slaan van touw tot 2 meter lengte en de andere 3 voor het slaan van touw van 'oneindige' lengte.
Op deze laatste kan ik ook nog haken monteren, waardoor ik touw kan slaan tot maximaal 6 strengen. Van 4 tot 6 strengen worden het volgens mij kabels genoemd.
Eventueel zou ik er nog een 7e centrale draad, ofwel 'ziel', aan toe kunnen voegen. Dat vereist een geringe aanpassing.
Al met al een multi-purpose geheel als het klaar is.

Ik zal er t.z.t. een paar foto's van plaatsen. Ik denk dat dat het best tot z'n recht komt in 'Tips - Truks - Gig's - Jig's' / 'manueel twijntoestel', waar ik al eerder mijn bijdrage leverde over dit onderwerp. Hoewel mijn versie niet meer manueel is.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #62 Gepost op: november 25, 2012, 12:05:19 pm »
Hoi Flip, de kleurstelling is mooi geworden.

Ik zal er t.z.t. een paar foto's van plaatsen. Ik denk dat dat het best tot z'n recht komt in 'Tips - Truks - Gig's - Jig's' / 'manueel twijntoestel', waar ik al eerder mijn bijdrage leverde over dit onderwerp. Hoewel mijn versie niet meer manueel is.

altijd interessant! :D

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #63 Gepost op: december 20, 2012, 20:16:51 pm »
In mijn laatste bericht (22-09) liet ik zien wat ik van het ankerspil wilde gaan maken. Ik moest wat messing-materiaal bestellen, maar werd door de leverancier 2.5 maanden aan het lijntje gehouden. Uiteindelijk de koop gecancelled en ergens anders wat spul op de kop getikt.
Vandaag kan ik eindelijk het resultaat laten zien.
Ter herinnering een terugblik:
Het oude ankerspil in de vorm van een ruw rond gestoken houtje met een gaatje erin voor een stokje:

Rond dit stokje was het ankertouwtje geknoopt:

En dit moest het ongeveer worden:

Het resultaat van het hele ankerspil met hefboom ofwel windboom:

Er ligt nog een 2e windboom (reserve?) op het dek.

De rol is gemaakt van het oude ronde houtje:

Middels de pal op de getande band in het midden is het volledig operationeel, ofwel: het werkt echt.

Ook het anker een beetje meer in stijl gebracht:
oud en hangend aan een touwtje:

nieuw: bijgewerkt (ranker, met kleinere vloeien en ankerstok toegevoegd) en voorzien van een ketting:

Het geheel geeft zo een veel fraaier beeld dan voor de renovatie.
Groetjes,
Flip.

Dick

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: december 21, 2012, 10:07:21 am »
Het ziet er idd. 10 keer beter uit zo, het is 'n hele verbetering. Zo heb je nog eens plezier om zo iets op te knappen.  :D

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #65 Gepost op: december 24, 2012, 16:39:49 pm »
Prachtig Flip,
zoals je de renovatie hebt aangepakt :!:
Het lijkt wel tandartswerk, zoals de rol eruit ziet :wink:
Dit noem ik echt vakwerk :aplaus:
Groeten

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #66 Gepost op: december 25, 2012, 09:14:35 am »
Die nieuwe ankerrol is gewoon top geeft een meerwaarde aan je model  :aplaus:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #67 Gepost op: december 29, 2012, 17:18:51 pm »
Rond de Kerst heb ik weer het een en ander kunnen doen rond de mastvoet.

De oude situatie was:

Rond de mast zaten 2 metalen banden. Aan de achterzijde 2 beugeltjes (krammetjes) voor het inhaken van de boom van het grootzeil en voor het vastmaken van de reep van het grootzeil.
Tussen de mast en de mastbank 2 kegvormige houtjes om de zaak recht te houden. Dit zouden de mastkaken moeten voorstellen.
Op de zijden van de mast 2 belegklampen, die half verrot waren en aan de onderzijden een 'lip' misten.
Tegen de mastbank was een recht schotje gespijkerd.
De loopplanken tussen de beun op het achterschip en de mastbank waren op de mastbank vast getimmerd i.p.v. dat ze in klampjes tegen de mastbank lagen.

Volgens de geleerden was dit ongeveer de oorspronkelijke situatie:

Ik heb er dit van gemaakt:

Er zit nu een nagelbank tegen de mast, met daarin 3 korvijnagels, een gat voor het insteken van de lummel van de grootzeilboom en een (functionerend) houten schijfje t.b.v. de reep van het grootzeil.
De nagelbank heb ik iets lager aangebracht dan volgens bovenstaande tekening. Dit is bewust gedaan vanwege de afmetingen van het grootzeil, waar ik niets aan wil veranderen.
De lummel zit in het bedoelde gaatje en is daar draaibaar om z'n as. De twee delen scharnieren ook echt. De andere zijde komt straks in het kopse einde van de boom.
Door de mastkaken en de mast steekt nu bovenin een mastbout, met in het hout ingewerkte vierkante metalen plaatjes.
De belegklampen heb ik opnieuw gemaakt van oud hout. Deze hebben wel een 'lip' aan de onderzijde.
Rond de mast en de mastkaken zit nu een mastbeugel.
Mast, mastkaken en mastveer zijn nu d.m.v. een kling ofwel 'mastveer' met elkaar verbonden. Het geheel staat nu behoorlijk stevig.
De loopplanken rusten nu (los) in steunklampen tegen de achterzijde van de mastbank. Tegen het schot van de beun zitten dezelfde constructies.

Nog een paar fotootjes:

Op deze foto is goed te zien wat het effect is van het verlagen van de vloer van het ruim. Hij zou eigenlijk nog lager moeten, maar ik kon om technische redenen niet verder zakken.

De overloop op het voordek (voor aanhechting en geleiding van de fokkeschoot) heb ik van een forse hoeveelheid roest ontdaan en in een neutrale metaalkleur geschilderd.

De kleuren van de nagelbank en mastkaken zijn volgens het boek van Jules van Beylen. Een paar van zulke accenten verlevendigen het model. Ze zijn op de foto's iets lichter dan in werkelijkheid. Komt door zonlicht en de beperkingen van mijn camera.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #68 Gepost op: december 30, 2012, 14:44:35 pm »
zeer mooi , op die voorlaatste foto zou je denken dat deze getrokken was op een echte boot
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #69 Gepost op: december 30, 2012, 19:56:04 pm »
Echt mooi geworden heb er weinig woorden voor.
 :aplaus: :aplaus: :aplaus:

Klaas

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #70 Gepost op: december 30, 2012, 19:59:37 pm »
Wat een uitstraling heeft dit schip, lijkt zoals Luc zegt net een echt schip dat in gebruik is  :aplaus: :aplaus:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #71 Gepost op: december 31, 2012, 06:38:54 am »
Bedankt voor jullie lovende woorden.

@ Luc: Ik zag dat ook pas toen ik de foto bekeek. Het lijkt idd net of het model aan dek van een echt schip staat. Je ziet op de achtergrond een raamstijl en de onderzijde van het balkon van mijn bovenburen. Het is niet echt een fraai gezicht, maar in deze context pakt het leuk uit.

Omdat mijn echtgenote wel weer eens iets van het oude model terug wil zien ben ik verder gegaan aan het grootzeil. De boom/giek is inmiddels wat afgeslankt, van de nodige attributen voorzien en nieuw in de verf gezet.
Ook de gaffel is wat ranker gemaakt.
Het verslag hiervan komt zeker nog.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: december 31, 2012, 10:32:00 am »

Dit is wel een 100% geslaagde verandering... die weinig afbreuk doet aan het model..

misschien  om te overwegen,  even met wat kleurbeits over dat groen gaan.( beetje weatheren).
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #73 Gepost op: december 31, 2012, 11:29:15 am »
Het is verschrikkelijk leuk om op een wat grotere schaal te werken. Je kan zoveel detail laten zien. Als ik ooit klaar ben met de PW dan ga ik ook die kant uit. Heel mooi!
Jan

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #74 Gepost op: december 31, 2012, 11:46:46 am »
Mijn eerste modelbouw-ervaring was schaal 1:98 (dwarsdoorsnede "Victory" van Corel). Ik had al snel door dat daarbinnen heel veel zaken qua afmeting c.q. verhouding niet klopten.
Sommige items kon ik nog wel corrigeren, maar bijvoorbeeld een bijgeleverd emmertje van 9 mm zou in werkelijkheid zo'n 90 cm hoog geweest zijn. Gevuld met water was zo'n ding niet te tillen geweest.
Ook heb ik iets tegen de touwtjes die in kits voorkomen. Over het algemeen veel te dik.
Daarom wil ik voortaan zelf mijn touwen slaan in de juiste dikten (zal wellicht niet altijd lukken) en leg ik de lat bij maximaal 1:50. Dan kan ik nog leuk in details werken.

Flip.
Groetjes,
Flip.