Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31817 keer)

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16
« Reactie #45 Gepost op: september 17, 2012, 19:45:42 pm »
Citaat
Het zelf bouwen van een rope-walk ligt voor de hand, maar de constructie van de 4 tandwielen stuit voorlopig op een probleempje: waar haal je dergelijke tandwielen en hoe zet je die goed gelagerd in een houten constructie.
Daarom heb ik de rope-walk van Amati en Model Shipways in gedachten. 

zo doe ik het (met knex, legotransfo en motor van speelgoed auto)

http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,69.255.html 

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: september 18, 2012, 07:28:26 am »
wat meer grasduinen op dit forum kan je vragen ook oplossen
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map7/a700.htm

en over tandwielen gesproken   het komt er wel op aan de de afstanden van de steekscirkels van tandwielen wel degelijk op 0,01 mm. nauwkeurig zijn.  te kort dan klemmen de tanden in elkaar, iets te lang en de tanden ratelen en slijten snel.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #47 Gepost op: september 18, 2012, 07:29:44 am »
Her en der op het internet zijn ook versies in lego-techniek te vinden.
Ik had er ook eentje, maar die deed het precies goed genoeg voor wat ik wilde (driestrengs kabel, half metertje lang).
Jij wilt vast meer :)

Jan

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #48 Gepost op: september 18, 2012, 10:00:18 am »
Bedankt voor jullie reacties betreffende de rope-walk. Toch maar eens kijken of zelfbouw te doen is.

Ik moet jullie ook weer eens bijpraten over mijn vorderingen.
De adviezen en suggesties die sommigen gaven heb ik ter harte genomen.
Daarom het hele schip maar eens goed gestofzuigd en verder schoongemaakt, zowel binnen- als buitenboord.
Hierbij bleek vooral binnenboord veel vernis dermate verouderd te zijn, dat het gewoon verpulverde. Andere delen, zoals de gewone -, de mast- en de zwaardklossen in het ruim bleken totaal onbehandeld te zijn.
Dus alles binnenboord van oude verf/vernis ontdaan en licht opgeschuurd.
Hierna zag ik dat verschillende houtsoorten zijn gebruikt. Om alles een beetje in dezelfde kleursstijl te krijgen moesten verschillende kleuren beits aangebracht worden.
Buitenboord alles vanaf het berghout en hoger van een lichte beitslaag voorzien. Het geheel ziet er nu veel netter uit. Onder het berghout zag alles er goed uit.
Impressiefoto voor:

Impressiefoto na:

Ik vind het al een hele verbetering.

Het voordek bestond in het echt uit langsscheepse planken. Op mijn model zijn dat 2 platen van vermoedelijk eikenhout, waar in de toplaag groeven zijn gesneden om planken na te bootsen. Deze 2 platen zijn echter behoorlijk krom getrokken, met midscheeps voor de mast een kier aals gevolg. Dit geeft de bouwwijze van het model en een indruk van de oudheid aan. Daarom laat ik het zo.
Op deze foto is dat kromtrekken enigszins te zien, vooral de bolling bij de BB-boeg:

In en om het ruim heb ik de ondelen die ik eerder van nieuw hout maakte, verwijderd: de mastbank, de mastkaken en het schot van het vooronder. Het zag er allemaal te clean en strak uit. Ook de kleuren weken toch te veel af van de rest van het model. Zie een foto die ik eerder toonde.
Ik heb de oude mastbank in ere hersteld en andere mastkaken gemaakt van oud hout uit de vloer van het ruim. Het schot van het vooronder verving ik ook door dergelijk oud hout.

Aan SB-zijde van de mastvoet maakte ik een zgn. 'dievendeurtje' met metalen deurklink.

Voor geïnteresseerden zette ik dit deurtje op een kier.

De vloer van het ruim heeft nog een goede schilder- en schuurbeurt gehad. Deze geplakte planken trokken door inwerking van beitsvocht een beetje krom in de breedterichting. Door weer te schuren kregen deze planken een versleten uitstraling. Dat komt heel goed overeen met de werkelijkheid: slijtage door het storten en scheppen van schaal- en schelpdieren, gezeul met manden en diverse gereedschappen. Eenzelfde slijtagepatroon zal ook bestaan hebben op het schot aan de voorzijde van het kot (=leefruimte) op het achterschip.
In het model zijn vloer en schot wat lichter van kleur, maar om bovenstaande reden ook weer logisch.
Het schot van het kot bestaat op mijn model uit 1 plaat, wellicht tri- of multiplex, zie foto 2 hierboven. Ik heb deze zo gelaten. Vervanging zou een complete (ongewenste) verbouwing betekenen. Ander (oud) hout er tegenaan plakken levert een probleem op bij de aansluiting met het dek boven het kot.

Ik ga verder in een volgend bericht, want hier heb ik het maximum aantal foto's per bericht al bereikt/overschreden.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #49 Gepost op: september 18, 2012, 10:28:16 am »
zeer mooie oude houtkleuren
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: september 18, 2012, 12:01:52 pm »
Deze aanpak doet volgens mij veel meer recht aan je model dan je eerdere aanpak!
(de echte restauratiedeskundigen vinden vast dat je ook nu nog te ver gaat, maar
dat moet dan maar)

Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #51 Gepost op: september 18, 2012, 12:31:37 pm »
Knap werk, denk dat je de juiste kleur te pakken hebt  :aplaus:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #52 Gepost op: september 18, 2012, 14:12:56 pm »
Bedankt voor jullie loftuitingen! Ik ben ook best tevreden.

Ik ga verder met mijn verhaal.
Hier nog een foto van het voordek waarop de bolling van m.n. het BB-del goed te zien is:

Op het luikje in het voordek heb ik, zoals in die tijd gebruikelijk was, de letters 'A' en 'V' gekerfd. Vond ik wel geinig.

Bij het verwijderen van het luikje in het dek boven het kot deed ik nog een leuke ontdekking.
Het kot was het verblijf van de opvarenden. Daarin was vaak een soort keukentje en enkele slaapplaatsen aangebracht.
Laat ik die hier nu ook aantreffen, al is het dan in zeer grove vorm.
Door het luikgat is het lastig fotograferen met een flitser, maar toch iets kunnen schieten; een soort schouwtje:
In langsscheepse richting zijn aan BB en SB langwerpige bakjes te zien die britsen voor moeten stellen. Een foto van het voorste deel van de brits aan SB:

Dit verklaart de aanwezigheeid van 4 kopspijkers in het schot in het ruim; die houden de schouw en britsen enigszins op hun plaatsen.
Het is duidelijk dat er lange tijd geen stofdoek doorheen is gehaald. Ik laat het ook maar zo.

Voor de aanpak van het achterschip zag het er in kale vorm zo uit:

Nu heel wat netter:

Bovengenoemd luik ligt nu nog los op. Voor mijn aanpak lag het achterstevoren. Ik heb het gekeerd en gangbaar gemaakt op de sponningen waar het op hoort te liggen. Nu kan het naar voren glijden, zodat de bemanning makkelijker in en uit kan stappen. De beugel moet nog overheen. Die maak ik wel zo ruim dat het luik kan blijven schuiven.
De strip met enkele gaten op de achterplecht heb ik verwijderd. Hij was vrij grof en had te weinig gaten. Deze diende om middels korvijnagels de helmstok en dus het roer in vele stand te zetten en houden.
Zo'n strip komt in iets fijnere vorm en met meer gaten (± 20) terug tegen de voorzijde van de achterplecht, dus een beetje in de stuurkuip. Dit lijkt vreemd, want dan zit de roerganger met z'n rug tegen die strip, wat niet aangenaam is. Ik ga er vanuit men deze schepeen niet maakte met gemak en comfort, maar alleen praktisch uitgevoerd. Bedenk dat als die strip óp het achterplechtje gemonteerd zou zijn, men daar ook zoveel gaten diep in het hout had moeten boren om de korvijnagels stevig te kunnen plaatsen.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #53 Gepost op: september 22, 2012, 18:14:47 pm »
De volgende fase bestaat uit het creëren van een ankerspil, ook wel liggende kaapstander of rol genoemd. Oneerbiedig kom je ook de term 'braadspit' tegen.
Op mijn model was iets dergelijks ook aanwezig:

Het was eigenlijk een armetierig stukje hout dat een beetje rond – en naar de uiteinden enigszins taps toelopend was afgestoken. Een gat met een stokje erin waar omheen het ankertouw met een mastworpje vastzat.
Het werd op de plaats gehouden door pinnetjes aan de uiteinden en zat geklemd onder de kluiverboom.
Bovendien stond dit geheel, volgens diverse tekeningen, veel te ver naar voren.
Een tekening van Jules van Beylen geeft een beeld van de constructie van het braadspit (deze term houd ik maar aan) en de positie op het dek:

Menigeen zal zeggen 'zuunige Ollander' of 'Gierige Zeeuw' als ik zeg dat ik dat oude rolletje hergebruikt heb. Ik kan i.i.g. wel zeggen dat ik zo veel mogelijk origineel materiaal gebruikt heb. (grin)
Eerst moest het redelijk rond en naar de uiteinden taps toelopend gemaakt worden. De lengte was gelukkig goed.
Bij gebrek aan een draaibank heb ik alles met vijl en schuurblok uit de hand gedaan.
In het midden een groef gemaakt voor een metalen ring. Deze bevat tanden waarin een 'lip'/'pal' valt  vanaf de verhoogde voorsteven, die zodoende het afrollen voorkomt. De ring, gemaakt uit een messing stripje, bevat al tanden. Wat een rotklus om die groeven onder een bepaalde hoek en op enigszins gelijke afstand van elkaar te maken met een metaalvijltje, maar het is aardig gelukt.
Ik ben best tevreden met deze eerste resultaten:

Maar ik moest nog meer doen. Aan de uiteinden van de rol moeten metalen banden komen, dus daarom daar de zaak weer rond gevijld.
De delen tussen de middengroef en de uiteinden moeten 8-hoekig zijn. Ook dit weer op de hand gedaan.
Aan de ene zijde horen 2 vierkanten gaten door het geheel voor het insteken van de hefboom (of hoe zo'n ding mag heten). In het hart van de ruil kruisen die gaten elkaar dus.
Op de andere zijde van de rol horen per vlak (8 dus) 2 wrijflatten te zitten voor grip op de ankerketting. Ik heb maar 1 wrijflat per vlak aangebracht. Dat zie je ook op bestaande hoogaarsen.
Het resultaat van die activiteiten tot nu toe:

Op dit moment ben ik bezig met de kaken waarin de rol komt te hangen, met daarop bolders.
Als de bestelde strip voor de ringen aan de buitenzijden binnen is, maak ik de rol af. Dan nog op kleur brengen en het geheel op het dek monteren, plus de pal vanaf de voorsteven. Bovendien komt er een ketting i.p.v. een touw aan het anker.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #54 Gepost op: september 23, 2012, 10:51:37 am »
Hoi Flip.

Mooi stukje handenarbeid het is een mooi project om te volgen.

Gr
Klaas

Jerr

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: september 23, 2012, 11:02:05 am »
Heel mooi gemaakt. Ik ben er zelfs wat jaloers op, echter ben ik bang dat het de antiquiteit van de dame om zeep zal brengen. Dan zou ik eerder beginnen aan een replica.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #56 Gepost op: september 23, 2012, 11:16:53 am »
Persoonlijk vind ik je goed bezig, met het vernieuwen en verbeteren van enkele in het oog springende details, verhoog je de "waarde" van het model, zolang het maar om een enkel stuk gaat.Zoals je de "braadspit" nu meer authentiek maakt, doet geen afbreuk, maar andere zaken zoals het dek etc zou ik dus zo laten. Wordt nog een klus om je spil in een zelfde staat te krijgen als de rest van je model

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #57 Gepost op: september 23, 2012, 12:43:54 pm »
De antiquiteit van het model is in feite bij de vorige aanpak van het model, in de 60-er jaren van de vorige eeuw, al enigszins verloren gegaan.
Bijvoorbeeld de kluiverboom werd met 1 koperen schroef vastgezet in het voorplechtje, het roer werd afgezaagd/ingekort om het model plat op z'n bodem te kunnen zetten i.p.v. er een voetstukje voor te maken en het roer in tact te laten.
Ik vind dat deze toenmalige aanpassingen, hoewel ze zo'n 50 jaar geleden werden uitgevoerd, geen antiquaire waarde hebben.
Daarom heb ik besloten de nu ingeslagen weg te volgen en hier en daar verfijningen aan te brengen. Deze verhogen voor mij de kijkwaarde, wat blijkbaar enigszins ten koste gaat van wat personen met kennis van antiek ervan denken.
Het op kleur krijgen van het braadspit zal wel lukken door het gebruik van oud hout. Na het aanbrengen van donker eiken en/of ebben beits verandert de kleur spectaculair in de goede richting.
De volgende en tevens laatste grote verandering zal het verlengen van het roer worden. Daar breek ik me nog steeds de hersens op. Het is uit één stuk gemaakt met de nerf in verticale richting. Het is destijds aan de onderzijde horizontaal afgezaagd. Dus hoe ik daar, inclusief het laten doorlopen van de nerven, een stuk aan moet bevestigen ... nog geen idee. Maar komt tijd, komt raad.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #58 Gepost op: september 23, 2012, 12:56:53 pm »
Ik zou dan ook het roer vervangen, je krijgt het nooit mooi, tenzij je de boel gaat camoufleren met schildertechnieken. Dit vind ik dus dan wel afbreuk doen aan je werk

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #59 Gepost op: september 23, 2012, 13:04:07 pm »
laat eens een goede detailfoto van het roer zien, mogelijk ziet iemand een oplossing
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)