Auteur Topic: Hoogaars "TH6"; modificatie antieke Zeeuwse visserman; 1:16 --->Voltooid  (gelezen 31921 keer)

Offline Robert1965

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Hoogaars "TH6"; modificatie van een antieke Zeeuwse visserman; 1:16; [verb]
« Reactie #165 Gepost op: augustus 14, 2013, 08:24:48 am »
Dat ziet er geweldig uit Flip  :aplaus: :aplaus:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #166 Gepost op: augustus 15, 2013, 09:10:29 am »
Ik zal het proberen uit te leggen. Een schets zou natuurlijk beter zijn.

Eigenaardig, zodra iets rond is denkt men dat het niet kan zonder draaibank.
Maar ook een echt wiel werd niet gemaakt op een draaibank.
in zijn eenvoudigste vorm bestond een wiel uit 8 stukken hout om de velg te maken.

Laat ons dus de oude werkmethode ook eens gebruiken om een miniatuur wiel te maken, zonder draaibank.

vermits een wiel bestaat uit minimum 8 stukken hout waarin in elk stukje de nerf van het hout in de  kromme zit .
Nemen we 4 stukjes fineer of ander hout met een dikte van 1/3 van de dikte van het wiel. Het wiel zal dus uit 3 lagen bestaan.
Denk nu even aan een taart die je in vier stukken verdeelt. en aan een tweede taart , ook in vier stukken verdeelt die wij op elkaar leggen  maar de tweede taart is 45° gedraaid. Dat gaan wij ook doen met ons hout. Wij beginnen met het maken van 8 driehoeken. Vier ervan, kleven wij tegen elkaar zodat ze een vierkant maken. Dit doen wij tweemaal.
Kleef nu de vierkanten op elkaar met rubber cement, zodat je ze later nog kan van elkaar halen.
teken nu op het hout , middels een passer de buitendiameter van het wiel .
Boor in het center een gaatje door de twee schijven van bv. 1mm. je moet later de schijven uit elkaar halen en daarna terug op elkaar kunnen kleven, dan is het nuttig dat je een referentie van een center hebt.  Middels zagen vijlen schuren kan je de buitenkant rond maken. Nog niet op maat maken , laat nog  1 à 2 mm. hout staan.

Nu moeten we nog de gaten voor de spaken maken. Een echte wagenmaker maakte in het midden van zijn hout vierkante gaten. dat gaan we op een ander manier uitbeelden.
wij gaan 8 stukjes hout op één van de ronde stukken hout kleven, met telkens tussen de stukken  een uitsparing om daar  later, de acht spaken in te kunnen steken.
maak weer 8 stukjes hout , de opening moet de breedte hebben van je toekomstige spaken.
kleef dit nu wel op de onderkant en maak, na drogen, ongeveer op maat en rond.
Kleef nu de ander zijde ook op dit geheel. je krijgt dus een vol wiel aan beide zijden met daartussen een 8 tal openingen. Maak nu het wiel definitief op diameter.

Daarna kan je de binnenzijde uitboren, uitvijlen, schuren , totdat je dus een ring bekomt van de gewenste breefte en dikte.

nu nog je kern.  Kan je weer uit  een vierkant stukje hout maken met je boormachine als draaibank.

Ook hier kunnen we het langsgat voor de as niet boren. dus we gaan weer 4 stukjes hout op elkaar kleven rond een stukje messing aasje van bv. 2 mm. eens dat blokje goed droog kan je het met dat aasje erin in je boormachine spannen.
Vroeger had men een boormachine met zo'n tandwiel eraan en een  hendel. Je spande de boormachine in de werkbank, draaie met je linkerhand aan de hendel en deed zo het werkstuk draaien , dan kon je tegelijkertijd met je rechterhand de vorm vijlen en dat was tot de jaren 60 de primitieve draaibank van de gemiddelde, niet bemiddelde modelbouwer.
Dus zal het met een  el. boormachine ook wel lukken.
Daar dan natuurlijk de 8 gaten in boren.  voor de ander zijde van je spaken.( Als uitdaging kan je ook een 6 spakig wiel maken.)
Je spaken maak je dus rechthoekig of vierkant . je steekt ze door de gaten van je wiel en in  de ronde gaten van je kern.  nu  een beetje opletten datv de kern ongeveer in het midden staat van je wiel. Is het niet zuiver concentrisch, niet panikeren, je gaat er niet mee rijden…

PS zo maakt men ook de bovenkant van kaapstanders... :wink:

schetsjes komen er aan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #167 Gepost op: augustus 15, 2013, 09:22:15 am »
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #168 Gepost op: augustus 16, 2013, 13:38:41 pm »
Bedankt Erik,

Hier kan ik wel wat mee.
Ik ga eens wat proberen.
Het wiel is het voornaamste; de rest zal geen probleem zijn.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #169 Gepost op: september 03, 2013, 15:13:30 pm »
De aanwijzingen van Erik gaven mij de nodige inspiratie tot het maken van een kruiwagen.
En daar ging stiekemweg nog heel wat tijd in zitten.; nog het meest in het maken van het wiel .
Met verstekbak, figuurzaak, handboortje, vijlen en schuurpapier lukte het een mooi ronde velg uit 4 delen te maken.
Voor de ronde spaken (zouden eigenlijk vierkant moeten zijn) gebruikte ik kaasprikkertjes. De band rondom (opgeschuurd vanwege gebruiksslijtage) en rond de uiteinden van de as (1 mm, zwart) werd weer een conservenblikje gebruikt.
Het frame bestaat uit 3x5 mm dragers en 2x3 mm dwarsbalkjes. De voorste en achterste heb ik op de uiteinden teruggevijld tot 1x2 mm om door de dragers heen te steken. Daar in de uiteinden middels satéstokjes houten penverbindingen gemaakt. Dat zit stevig vast!
Het opstaande schot is gemaakt van 3 delen 1,8 mm triplex; niet geheel authentiek, maar het was het enige dat ik in huis had op die dikte.
Op onderstaande fot worden de plankjes d.m.v. een stukje tape bij elkaar gehouden tegen het onderste dwarsbalkje.

En dit is het eindresultaat t.o.v. de tekening van Jules van Beylen.

Zelfs de onderkant vind ik de moeite van het bekijken waard:

Het geheel staat in 1 laagje beits, uitgezonderd de vloer en het opstaande schot vanwege schuivende/schurende emmers, manden etc., plus de uiteinden van de dragers waar de oude vissermannen met hun knoestige knuisten de zaak aanvatten.

En zo ziet het dan aan boord uit:

Hiermee vind ik mijn model wel compleet genoeg.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #170 Gepost op: september 03, 2013, 15:31:04 pm »
Prachtig, niet van ware grote te onderscheiden  8)
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #171 Gepost op: september 03, 2013, 16:04:41 pm »
ja knappe kruiwagen flip die mag gezien worden  8)  het is een kunstwerkje op zig
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #172 Gepost op: september 03, 2013, 16:27:34 pm »
Wow, das mooi. Te mooi, want die emmers zijn te nieuw  :lol: ik zou er nog een deuk in schoppen en wat roestvlekken.

Voor de rest errug fraai.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #173 Gepost op: september 03, 2013, 16:31:11 pm »
voor die kruiwagen, ongelooflijk !!!!!

Voor de rest van het alaam..; sta ik sprakeloos te kwijlen.. :aplaus: :drink:

In een woord Proficiat

BTW Hiermede is het bewijs geleverd dat een goede modelbouwer niet altijd een draaibank nodig heeft om fantastische dingens te maken..

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #174 Gepost op: september 06, 2013, 11:44:30 am »
Heren,
wederom bedankt voor de lovende woorden!!
Ik sta keer op keer ook versteld van mijn eigen kunnen.
Het volgende project wordt een OOB, die volgens mij nog niet in dit forum voorkomt.

Groetjes,
Flip.

@ Erik: hier kan een slotje op.
Groetjes,
Flip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #175 Gepost op: september 06, 2013, 11:50:26 am »
heel mooie restoratie flip  die kan weer gaan staan blinken op de schoorsteenmantel of kast  :aplaus: :aplaus: :aplaus:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #176 Gepost op: september 06, 2013, 13:52:04 pm »
Zeer mooi gedaan
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #177 Gepost op: september 06, 2013, 14:16:05 pm »
Dat ziet er echt geweldig uit Flip  :aplaus: :aplaus: :aplaus: :aplaus: :aplaus:

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #178 Gepost op: september 06, 2013, 15:35:49 pm »
Prachtig gemaakt Flip, je moet echt heel goed kijken of het niet 1:1 is :aplaus: :aplaus: :aplaus:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #179 Gepost op: september 06, 2013, 16:05:55 pm »
Het volgende project wordt een OOB, die volgens mij nog niet in dit forum voorkomt.

OOB? Geloven we niets van!
Jan