Auteur Topic: Ik doe ook mee  (gelezen 1991 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Ik doe ook mee
« Gepost op: augustus 18, 2012, 10:37:38 am »
Hallo luitjes,

Ik luister in het leven naar de roepnaam Flip, woon in Middelburg en ben gehuwd met Joke.
Mijn nickname heb ik ontleend aan mijn eerste beroep, namelijk radio-officier ofwel marconist op de NL koopvaardij. In die 8 jaar werd je aan boord 'sparks' genoemd, afgeleid van de vonken die vroeger wel eens rond konden vliegen in de radiowereld.
Daarna heb ik 12 jaar bij de Rijkspolitie gewerkt in executieve dienst en ben vervolgens 22 jaar actief geweest in de fraudebestrijding sociale verzekeringen. Sinds 01-04-2011 door een bezuinigingsronde werkloos geworden. Gelukkig kan ik sollicitatie-activiteiten achterwege laten in ruil voor wat vrijwilligerswerk naar eigen keuze. Nu nog 2 jaar tot vroegpensioen. Dus tijd genoeg voor hobby's zoals horloges, recreatief motorrijden en sinds enige tijd scheepsmodelbouw.
Op het gebied van modelbouw heb ik nog niet veel ervaring. In het verleden wel eens met succes de vikingboot van Billing Boats gemaakt.
In februari dit jaar eens wezen kijken op de modelbouwbeurs in de Zeelandhallen in Goes. Daar werd de interesse in modelbouw van oude schepen (andere modelbouw vind ik niet zo interessant) weer aangewakkerd.
'Ter lehring ende vermaeck' heb ik het dwarsdoorsnee model van 'HMS Victory' van Corel aangeschaft. Hieraan heb ik gedureende zo'n 450 uur veel plezier beleefd. Mede aan de hand van de bouwverslagen op dit forum heb ik dit model een maand geleden afgerond. Ik ben er zeer tevreden over en heb veel ervaring opgedaan, vooral planmatig. Er zitten natuurlijk wel wat (beginners)foutjes in, maar dat deert mij niet. Als jullie geïnteresseerd zijn wil ik best een fotopresentatie plaatsen.
Wat ik hiervan geleerd heb is dat de schaal van 1.98 niet mijn ding is. De verhouding kloppen vaak voor geen meter. Voorbeeldje: blokken van 3 a 4 mm zouden in werkelijkheid zo'n 30 tot 40 cm lang zijn geweest. Lijkt mij sterk, zeker bij bijvoorbeeld touwwerk rond kanons.
Ik wil wel graag gedetailleerd werken, maar dat lukt mij niet op zo'n schaal. Bovendien heb ik geen uitgebreid machinepark voor fijntechniek. Ik ben actief op een werkblad op mijn bureau, heb een Dremel met de nodige hulpstukken, een flinke bak met gebruikelijke gereedschappen en .... heel veel geduld.
Ik heb een heel oud model van een hoogaars vissersschip (schaal 1:16); men zegt dat het antiek is. Mijn schoonouders hebben de romp en mast zo'n 50 jaar geleden van iemand overgenomen en het samen met een oude Vlissingse visserman (die zelf ook op dergelijke schepen heft gewerkt) het schip weer opgetuigd.
Bij het bovengenoemde bezoek aan de modelbouwbeurs kreeg ik een soort boekje over dit model schip in handen. Dit besteld en doorgenomen. Nu blijkt van het model in mijn huiskamer niet veel te kloppen. Dus ... het volgende project was geboren.

Hierover zal ik een topic met bouwverslag openen. Inmiddels heb ik daar al ruim 100 uur aan besteed, dus ik ben al een klein eindje op weg.
Jullie krijgen dus nog meer van mijn gepriegel te zien.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
Re: Ik doe ook mee
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2012, 10:43:01 am »
welkom hier Flip.

ben benieuwd naar het resultaat van jouw doorsnede van de HMS Victory.

open maar snel een bouwverslag met de status van je huidige bouw en we houden hier van veel foto's

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2012, 11:45:24 am »
Bedankt, Jan.

Ik doelde ook op jouw verslag omtrent de HMS Victory. Heel leerzaam geweest voor mij.
Ik zal een fotopresentatie van mijn eindresultaat van dit model plaatsen. Lijkt mij het beste in 'Eindfoto galerij'. Eerst nog wat plaatjes schieten.
Betreffende de Hoogaars wil ik een echt bouwverslag maken.
Omdat het geen (hervatting van een) bouwdoosmodel is, doch restauratie van een 'antiek' model, ga ik het plaatsen in 'Boten - zelfbouw - scratch'.
Ik heb er zin in.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2012, 14:41:31 pm »
Citaat
'Ter lehring ende vermaeck' heb ik het dwarsdoorsnee model van 'HMS Victory' van Corel aangeschaft. Hieraan heb ik gedureende zo'n 450 uur veel plezier beleefd. Mede aan de hand van de bouwverslagen op dit forum heb ik dit model een maand geleden afgerond.
:?: :lol:
en waarom geen bouwverslag gemaakt ????

Welkom.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2012, 15:56:03 pm »
Welkom Flip.
Las iets over een oude hoogaars. Probeer  het boek van J. van Beylen, "De Hoogaars" te pakken te krijgen via de bieb of marktplaats. Dit boek beschrijft de bouw in alle onderdelen. Zelf heb ik met veel plezier dit model diverse keren gemaakt, maar dat hoort bij het Zeeuw zijn.
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2012, 15:59:20 pm »
Omdat ik toen dit forum nog niet kende. :D
Heel jammer voor jullie, maar ik heb een klein goedmakertje.
Voor degenen die het model kennen of zelf gemaakt hebben ... ook ik heb er mijn eigen modificaties en aanvullingen in aangebracht.
Dus eigenlijk zijn het zoekplaatjes. :mrgreen:
Groetjes,
Flip.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2012, 18:15:06 pm »
heb je foto's van de HMS Victory bekeken en inderdaad een mooi resultaat met een mooie eigen interpretatie tov het origineel en de kit.

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2012, 18:27:17 pm »
Welkom Sparks

Die doorsnede heb je mooi gemaakt, en jouw eigen aanvullingen en wijzigingen geven het wat extra

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2012, 07:51:10 am »
Ook vanuit Sittard welkom bij de scheepsmodelbouwfanaten. Je bent duidelik geen beginneling
gezien je mooie resultaten, wellicht kunnen we van elkaar leren.

Succes en veel bouwplezier.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

mickey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2012, 13:10:35 pm »
Welkom vanuit zonnig zuid limburg
mickey