Auteur Topic: HMS FLY sch 1:64 VERB (HIS)  (gelezen 25602 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: nieuw voorzichtig begin van een project HMS FLY sch 1:64
« Reactie #30 Gepost op: augustus 26, 2012, 06:37:07 am »
Mooie plannen Bert. Die meneer van de Kingfisher heeft zich wel erg de moeite genomen om ieder onderdeeltje te fotograferen.
Ik zou zelf dan 1 kant helemaal open laten zodat je het hele ruim kunt overzien idd zoiets als wat Mick aan het doen is maar dit
kan natuurlijk ook.

Leuk molentje.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #31 Gepost op: augustus 26, 2012, 08:41:13 am »
Als ik 1 kant helemaal open laat ben ik toch een soortement verplicht om ook de binnenzijde, dus de tussendekken, hutten, wapenkamer etc te maken, en dat was nu net niet de bedoeling. Ik kan wel in iedergeval een heel stel spanten maken en dan kijken hoe het uitkomt,

Ik werk wel met een dubbele beplanking, die ik dan wel verder moet schuren dan in de volle romp, zodat je aan de overgang van romp naar open deel wel een beetje normale schaalovergang krijt en niet de volle dikte van 1e en 2e beplanking. Het zijn wilde plannen, laat ik eerst eens proberen om de spanten op papier te krijgen, toch?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: augustus 27, 2012, 11:48:20 am »
Hoewel ik ook vandaag nog niets binen heb gekregen, werken de gedachtentandwieltjes wel.

Ik kwam het volgende model tegen en dat inspireert toch wel een beetje

Dit is wel een fake-admirality: de spantjes zitten alleen maar ter hoogte van het gat. Voor de rest is het gewoon een standaard kit-spantenbouw. (Maar wel heel erg mooi uitgevoerd). De hele bouwgeschiedenis van dit model is ook op MSW te vinden.

Jan

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #33 Gepost op: augustus 27, 2012, 14:06:45 pm »
Ik weet het,daarom scrijf ik ook, een soort van.  Ik kijk daar dus ook de kunst een beetje vanaf, puur om te kijken hoe ik het aan moet pakken

maar eerst die vermaldelijde tekeningen binnen hebben, potverdrie

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #34 Gepost op: september 01, 2012, 23:02:10 pm »
Jongens, heren, nou ja whatever

Ik heb eens na zitten denken hoe ik dat met die frames ga aanpakken en ik heb wel een idee, maar dat wil ik eerst eens even aan jullie voorleggen, mss dat jullie een ander en beter idee hebben (nee ik ga geen compleet admiraliteitsding doen)

Okee, eerst de basis maar even vaststellen

Ik wil de HMS FLy dus gaan bouwen vanaf de tekening van Victory (die ik hopenlijk volgens week binnenkrijg)
Nu wil ik alleen de boel iets gaan aanpassen en aan 1 zijde van de romp frames gaan maken zodat je een stuk van de romp opengewerkt ziet.

Ik wil de frames gaan maken een beetje op basis van de afbeeldingen van de Kingfisher frame kit (en de tekeningen van de Raleigh van H.Hahn)

Nu is het zien hoe ik de spanten ga doen.
Ik heb even een schets gemaakt van wat ik wil doen en dat wil ik verduidelijken met eveneens een foto van de HMS Fly

de foto

mijn schets

Op de foto  is de triplex gunboard te zien die ik getekend heb. Dit is een kitonderdeel. Aan de binnenkant wil ik dan de bovenframehouder maken waarin ik de bovenzijde van de frames vastzet. De kiel wil ik dan een soortement maken zoals op de tekening van de Raleigh staat, dus een redelijk authentieke kielbalk en de nokken waarin de frames vallen.

Ik vraag mij alleen af hoe dit gaat uitpakken met de andere kant van de kiel cq valse kiel. Ik kan mij ook nog niet direct voor de geest halen hoe dit gaat uitpakken want ik moet een stuk van de vlase kiel ofwel weghalen ofwel een stuk dunner maken en daar de kiel tegenaanplakken (dat heeft overigs wel mijn voorkeur.

Ik hoop dat de lap tekst en de tekening voldoende idee geven aan jullie om mijn plannen uit te kunnen voeren.

pauwels

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: september 02, 2012, 06:53:31 am »
Ik zou de kiel eronder monteren en de valse kiel wegvijlen en de spanten die je nodig bent voor het zichtbare stuk opnieuw maken, zo hou je ook verband met de andere kant.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: september 02, 2012, 07:37:51 am »
ik zou ook proberen er een kielbalk onder te maken maar wel heel het geraamte van de kid proberen te behouden.
de kiel  is normaal gezien tog breder in het midden dan aan de stevens  dus steekt hij daar ook over de valse kiel van de kid  en daar kan je dan de echte spanten op vast maken.

het wegvijlen van de valse kiel zou ik  presies niet doen  dit lijkt me alles wat zwak te maken in het midden.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #37 Gepost op: september 02, 2012, 08:56:56 am »
Ik snap wat jullie bedoelen, maar ik wilde maar een beetje weghallen van de zijkant vand e valse kiel, en daar dan een kielidee tegen aan plakken, dus qua sterkte win ik eigenlijk. IK ga wel voorbereiden, maar ga het "breekwerk" pas doen als die triplex boarding er omheenzet en de dekken redelijk vastzitten, ik moet natuurlijk zorgen dat de boel in verband blijf. Ook zal ik niet elk frame er direct inzetten en een kitspant laten zitten voorlopig, daarbij wil de boel aan die kanten voorzien van senten zodat de romp niet kan verdraaien.

Ik denk liever nu alvast over dit soort stappen na, als voorbereiding maar ik weet dat tijdens de bouw er altijd momenten komen dat je je plannen iets moet bijstellen. IK wilde dat ik iets handiger was in photoshop, dan kon ik wat meer mijn ideeën visualiseren, dat werkt vaak toch net even beter dan alleen maar tekst. Ach anders kan ik altijd een soort storyboard maken of stripverhaalachtig iets van de plannen die ik voor ogen heb

Offline luc

• Officier
« Reactie #38 Gepost op: september 02, 2012, 09:01:43 am »
Citaat
k vraag mij alleen af hoe dit gaat uitpakken met de andere kant van de kiel cq valse kiel. Ik kan mij ook nog niet direct voor de geest halen hoe dit gaat uitpakken want ik moet een stuk van de vlase kiel ofwel weghalen ofwel een stuk dunner maken en daar de kiel tegenaanplakken (dat heeft overigs wel mijn voorkeur.

ik zou een stuk van de valse kiel wegnemen.

gewoon valse kiel met de spanten erop monteren.

2 spanten weglaten waardoor bv (spant 5en 6)(zeg maar een nummer)

daarna het dek monteren waardoor er niks meer kan verbuigen .

daarna de valse kiel verwijderen tussen spant 4 en 7.(dit werk kan op voorhand gedaan worden.)(2 houten laten bevestigen aan weerszijde van de valse kiel met een schroefje zodat de valse kiel niet kan kromtrekken of vervormen.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #39 Gepost op: september 02, 2012, 15:47:56 pm »
Ben weer even bezig geweest om mijn gedachtenspinsels in tekening uit te werken en ik denk dat dit nog wel eens goed kon gaan werken

Ik heb even een beetje de valse kiel nagetekend van de kit. Door nu op het lage middengedeelte de boel te verlagen wat te zien is aan de stippellijn krijg je een iets lager vals gebeuren. ( midden tekening)
 Aan de onderzijde haal ik de helft weg (triplex is 6 mm dik dus dat kan wel wat lijden) en daar kan ik een stuk inlijmen van een  "echte kiel". ( middenonder op de tekening)

Door de valse kiel donkerbruin of zwart te maken gaat dit mooi wegvallen optisch.

Van de spanten haal ik aan de framekant het meeste weg, maar laat een strook zitten wat een dubbele functie heeft (linksonder op de tekening) , ten eerste  geeft het stevigheid en verband aan het geheel, ten tweede kan het mooi een simulatie van een tussendek worden, althans van een aantal balken, de rest kan ik er in lijmen en verlijmen met een balkje wat door de kitspanten heen loopt. het is mss heel wat werk en hoogstwaarschijnlijk een dubbel op actie, maar de romp gaat in ieder geval niet echt kromtrekken denk ik.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #40 Gepost op: september 02, 2012, 15:48:18 pm »
oei
ik begin door te slaan geloof ik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: september 02, 2012, 17:07:41 pm »
Citaat
ik begin door te slaan geloof ik

Niet erger dan we van je gewend zijn Bert  :lol:

Je hebt duidelijk uitgelegd wat je van plan bent en ik denk dat het wel te doen is.
Je moet wel een erg stevige bouwplank maken om alles in vorm te houden tijdens deze operatie.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: september 02, 2012, 17:19:02 pm »
je laatste tekening maakt je idee min of meer zeer duidelijk.

Misschien even overwegen : als je de valse kiel onderaan gaat verdunnen en daar dan dat stuk hout, als een kam gaat tegen lijmen, is het dan ook niet beter de ander kant van de kiel ook ,al is het tijdelijk even te verstevigen.!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #43 Gepost op: september 04, 2012, 15:04:31 pm »
Tekening is nog steeds niet binnen, maar wel mijn spul uit Engeland, de PE en castingparts voor de zij en spiegelkant en boeg. De PE parts bestaan uit twee fretten van zo'n 20 cm lang en een cm of 8 breed en erg mooi ge-etst

Lets the drawings come to me    zoals de mexicanen dat zo mooi weten te vertellen :wink: :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: september 04, 2012, 18:29:09 pm »
mmoi spul bertus maar is dat nu niet gevaarlijk  nu moet je het schip naar de ornamenten maken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself