Auteur Topic: HMS FLY sch 1:64 VERB (HIS)  (gelezen 31225 keer)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
Re: nieuw voorzichtig begin van een project HMS FLY sch 1:64
« Reactie #225 Gepost op: november 30, 2012, 16:48:33 pm »
Omdat jullie niet zonder meer overtuigd zijn, :lol: toch even opgezocht in Zu Mondfeld
Volgens zijn zeggen was deze manier van de berghoutbouw juist in Engeland begonnen (17de en 18e eeuw)en later over genomen door een aantal continentale landen .

Ik heb het dan ook specifiek over het berghout, de rompbeplanking zelf is recht toe recht aan

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #226 Gepost op: november 30, 2012, 18:24:21 pm »
Het ziet er toch precies uit zo alsik het verwachtte Bert.
Wat je denk ik parten speelt isdat je 3 of 4 verschillenden kleuren hout gebruikt.

Als ik me de 4 stroken, inlusief die assymetrische delen van het berghout zwart of heel donkrbruin voostel,
Is het precies zoals ik het op plaatjes gezien heb.

Ik ga even zoeken naar plaatjs in m'n archief :wink:

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #227 Gepost op: november 30, 2012, 18:38:31 pm »
Kees, bedenk wel dat je op deze schaal (1/64) minder veel van die planken kan maken omdat je met de zeeglijn zit. Het ziet er idd als een rommeltje uit, ik had dit mij niet gerealiseerd omdat ik daar al door heen kijk omdat ik er zo mee bezig ben en in gedachten al verder ben

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #228 Gepost op: december 02, 2012, 13:02:19 pm »
Ik weet dat ik met het volgende plaatje toch echt wel beginners in verwarring ga brengen. Hoezo?
Nou, die krijgen altijd te horen dat je bij de eerste beplanking al moet gaan verjongen en netjes planken volgens de "regeltjes". En wat doe ik? Inderdaad, ik ros de planken er op, verjong niets en doe dus alles precies zoals het niet hoort.
Waarom?

Tja, legitieme vraag, het heeft te maken met gemakzucht en ongeduld, in willekeurige volgorde. Ik wil namelijk verder en ik wil het effect zien wat ik mij in het begin had voorgesteld. Daarbij moet is sowieso schuren omdat ik vermoed dat er op een plek of drie een deukje gaat ontstaan.
Ik ga dat dus niet plamuren, maar opvullen met hout, omdat ik op deze manier de tweede beplanking gewoon met de witte houtlijm kan aanbrengen. En geloof me, de tweede laag gaat er echt wel netjes op en dan zal ik laten zien dat ik dus echt wel weet, althans geleerd hebt, om netjes te verjongen, af te kanten, stealers volgens de regels aan te brengen etc

Goed waar heb ik het de hele tijd over gehad............
Nou om dit plaatje

De plankjes met de punaises zijn natte latten die in vorm aan het drogen zijn. het gaat best snel, de latten laat ik dus weken in een mooi bakje gemaakt van een oude dakgoot, heb me even vergist met meten, dus een latje van 1 meter gaat er met een cm of 4 te lang net niet in.

Dan de vorm er in schuren, kielbalk met rabat aanbrengen, idem dito voor kiel en achterstevenbalk en dan mooi parket gaan leggen.

Ik ga dat doen door steeds een volle lengte lat aan te brengen, wachte tot die droog is en dan in stukken snijden van 10 cm, overeenkomstig met een planklengte van 6.40 (moet even nazoeken of dat klopt of dat ik naar 7.20 moet

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #229 Gepost op: december 02, 2012, 13:38:54 pm »
zoals je al aangaf, er moet nog een tweede beplaking komen.

ga je ook nagels simuleren in je beplanking ??

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #230 Gepost op: december 02, 2012, 17:14:35 pm »
Dat weet ik dus nog niet, het wordt een donkere houtsoort wat naturel blijft en op een schaal van 1/64 denk ik niet dat het heel mooi overkomt, als het al te zien is. Uitgaande van een nageldikte van ongeveer 12 mm is dat op schaal een 0.18 mm. Alleen te zien als je er dicht op staat dus, maar ik zeg nooit nooit

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #231 Gepost op: december 02, 2012, 20:03:44 pm »
Ik gebruik kneedbaar hout voor de correcties in de eerste laag, dan heb je en het gemak van "plamuren" en je kan het verder zo behandelen als hout.

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
Re: HMS FLY sch 1:64 VERB (HIS)
« Reactie #232 Gepost op: december 04, 2012, 19:50:53 pm »
Even een schriftelijke update: de romp zit dicht en hopenlijk is het morgen een beetje weer qua temperatuur en ben ik een beetje op tijd klaar op mijn werk.................ik zit bij diverse examens als gecommiteerde dus dat kan uitlopen. maar het is dan de bedoeling dat ik ga schuren. moet best wel wat doen en ik denk dat ik ook best wel wat vulwerk ga krijgen, alles voor het goede doel. Dus weer een zwaar leerpunt bij deze zelfbouw. Netjes tekenen, netjes zagen, netjes schuren. ben daar toch iets te licht van gedachten in geweest. (wow,w at een zin voor iemand die zelf zegt redelijk goed in taal te zijn ;) )

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #233 Gepost op: januari 08, 2013, 19:58:59 pm »
Toch even laten zien waar ik mee bezig ben, ondanks allerlei andere zaken toch de romp dicht gekregen
Het ziet er uit als een IkeaLaminaat en ik heb niet alles volgens de regels gedaan omdat ik de boel toch wit schilder.
Ook de berghouten zijn gemaakt, het patroon is nog zichtbaar, ik laat het een beetje ruwer omdat ik na het schilderen toch het effect wil blijven behouden en dat is met het onderwaterschip net zo. het effect van de spanten vind ik wel mooi geworden. Volgende taak is het netjes maken van de gunports. Ik heb de beide dekken er weer vanaf gesloopt, dingen zitten voornamelijk ik de weg. Daarna het dek afmaken inclusief de boarding.

Goed een paar plaatjes

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #234 Gepost op: januari 08, 2013, 20:21:23 pm »
Citaat
Het ziet er uit als een IkeaLaminaat

:lol: Nu doe je jezelf toch tekort Bert. Het ziet er prima uit. De juiste lijnen zitten er in en dat is het belangrijkste.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #235 Gepost op: januari 08, 2013, 20:35:41 pm »
ziet er goed uit bertus  dus rustig voort doen  en laat moeder de vrouw maar zagen  wij weten wel beter  :lol: ( het is net van het zelvde hoor  :wink: )

de spanten komen er mooi uit dus daar kan het al niet meer fout lopen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #236 Gepost op: januari 08, 2013, 21:12:32 pm »
nou BertUs  , dat ziet er al zeer goed uit....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #237 Gepost op: januari 09, 2013, 05:47:10 am »
Je kunt haar altijd nog omdopen tot HMS Ikea  :D maar dat lijkt me echt niet nodig.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #238 Gepost op: januari 09, 2013, 06:31:42 am »
Waar is die ikea ? nu doe je jezelf inderdaad te kort Bertus  :shock:, niks mis mee  :wink:
Groetjes

René

Jerr

• Gast
« Reactie #239 Gepost op: januari 09, 2013, 07:35:04 am »
Wat is er mis met Ikea? Haha
Bertus als mijn Pegasus zo'n Ikea vloertje zou krijgen ben ik een tevreden mens.