Auteur Topic: HMS FLY sch 1:64 VERB (HIS)  (gelezen 25559 keer)

Drububu

• Gast
Re: nieuw voorzichtig begin van een project HMS FLY sch 1:64
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2012, 07:49:18 am »
O ja... en vwb de zeilen..  je zou ook kunnen overwegen om gereven zeilen te maken. Of zoals Erik op zijn 7P heeft gedaan, zeilen die te drogen hangen. Dan blijf je het tuigage goed zien en heb je toch het idee dat het schip zeilen heeft. Zo ben ik dat ook van plan te gaan doen bij mijn Friesland.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2012, 14:35:46 pm »
Oke, thanks, dan wacht ik morgen nog even af en dan ga ik weer eens contact opnemen of er zelf even langs, nou ja even, ik ga er langs

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2012, 14:37:31 pm »
De tweede reactie zag ik pas toen ik mijn bericht plaatste,  ja, is ook nog een mogelijkheid, uiteraard, eens wat in de docu snuffelen

pebles

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2012, 19:59:08 pm »
denk dat ik deze ook maar eens ga volgen zal wel weer een boel voor mij van te leren zijn .

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2012, 20:01:47 pm »
Nou ja toch maar wat gedaan, hoewel er nog niets binnen gekomen is.
Ik heb dus maar een bouwplankje gemaakt. Eerst eens wat nspiratie opgedaan op verschllende fora's en dan pas valt het op hoeveel types er zjn. De een gebruikt een paar laten, de andere een luxe en ingewikkelde stellage. ook een paar simpele hoeklijntjes gezien. Ik heb dus zelf maar wat gemaakt al is het totaal niet uniek

Ik had nog hout even van de schuur en heb daar alles van gemaakt, netjes alles geschuurd, verlijmd etc
Nou ja, de plaatjes zeggen bijna voldoende. 1 zijde is verstelbaar en aan die kant zitten de opstaande kiel en steven steunen aan de verstelbare lat vast, dus het geheel schuift mee. Aan 1 kant van de plank heb ik twee verstelbare steunen gemaakt zodat ik wat langer of korter kan werken afhankelijk van de lengte van de romp, het kan per cm versteld worden.
Okee, het was even een paar uur werk, met name de verstelbare kant, maar het is toch een mooi plankie geworden. Eigenlijk hoort hier dan nog een spantsteun bij, maar dat gaan we wel doen met legoblokjes oid, tenzij ik morgen nog een brainwave krijg.
Goed en nu eens kijken of ik die 5 foto's er in weet te proppen

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #20 Gepost op: augustus 16, 2012, 20:03:54 pm »
Ho Pebles, je zal meer van de kritiek van anderen leren dan van mij hoor, meestal klooi ik maar een eind weg, ben alleen heel goed in het zodanig omschrijven van probleempjes en foutjes dat iedereen denkt dat het zo hoort

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #21 Gepost op: augustus 17, 2012, 11:39:06 am »
Vandaag maar eens gaan kijken bij de Kombuis. Veel auto's onderweg dat wel, maar het is wel een mooi winkeltje, niet zo groot als ik gedacht had, maar wel veel kleinspul. Gelijk maar even zachies geinformeerd naar de tekeningen, maar die waren nog onderweg vanuit Italië tje, en ik weet helaas uit ervaring dat die nu niet de meest zakelijke types zijn qua verzending, in ieder geval niet zoals wij dat gewend zijn.
Nou ja, dan nog maar een paar dagen nagelbijten. maar............ik heb wel wat meegenomen. Er stond daar een tweedehands fguurzaag van Proxxon, okee, de simpele uitvoering, maar voor weinig geld kon ik die meenemen (uhhh zat eigenlijk naar een tussendoor kitje te kijken omdat ik altijd iets mee wil nemen zodat ik het gevoel heb dat ik er niet voor niets heen ben gereden. Maar ik zag dat ding staan en dacht eigenlijk dat het een demo model was en ik ken de prijs van een nieuwe. De vrouw zei, je kan beter zo'n ding meenemen dan alweer een kit, want daar puilt het huis ook van uit en zo'n zaag is toch een goede investering. Bleek het een tweedehands te zijn en voor een kwart van de prijs mocht ik hem hebben, nou aftikken en meenemen. Moet wel een frame maken zodat die vastgezet kan worden aan de werkbank en ook nog  iets bedenken voor een wat betere geleiding dan het plasticdingetje wat er nu op zit.

Maar goed, zaagmachientje heb ik dus nu ook. Ben een beetje aan het schetsen voor een soort draaibankje, gebaseerd op een accuschroeftol of boormachine. Het hoeft geen ding te worden waarmee ik kanonslopen kan draaien, maar voor het simpele houtdraai gebeuren is het wel practisch. IK heb een oude tegelsnijder en daa zie ik wel wat in om dit te kunnen verbouwen. Maar dat komt later wel.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: augustus 17, 2012, 13:46:33 pm »
plaats eens een foto van je nieuwe aanwinst.
Misschien kunnen wij ook ideetjes geven om dat plastic spul te vervangen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #23 Gepost op: augustus 17, 2012, 14:42:49 pm »

Daar waar het houten werkstukje ligt, ligt een metalen stripje met daarop een kunststof gradenboog (ligt voor de machine) . Ik ga dat sowieso vervangen door een metalen uitvoering.
Het is ongeveer een 30 cm wat de beugel diep is, dus ik moet wel handzame stukjes voorbereiden. Maar och, voor die paar euro moet ik niet zeuren, het was practisch te geef

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: augustus 17, 2012, 14:53:43 pm »
Ik zou die moeite niet doen hoor om die plastic geleider-gradenboog te vervangen.
Ik heb praktisch nog niemand tegengekomen die met een figuurzaag gaat proberen van lange rechte zaagsneden te maken of juist haaks af te zagen.

Maar voor het maken van bv. spanten is dit een onmisbaar stukje gereedschap . = de figuurzaag wel te verstaan, niet die geleiding.

PS ik denk dat ik ergens , heel diep weg, onder het stof weggestopt, ook nog wel van dergelijke geleidingen van Proxxon heb liggen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #25 Gepost op: augustus 17, 2012, 16:16:18 pm »
Nee, daar hebben we een afstandse lintzaag voor, nee, het kan zijn dat je soms onder een hoekje moet zagen en dan is een verstelbaar steuntje wel handig

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #26 Gepost op: augustus 24, 2012, 21:40:54 pm »
Omdat ik de tekeningen nog steeds niet binnenheb (die zuiderlingen snappen niet dat een postzegel voldoende is om vanuit Italie naar Nederlands te komen, ) heb ik de vrouw maar een bouwdoos van een molen gegeven, ik kijk de tekeningen en de BB door en kan zo de vrouw assisteren. Het is de Hollandse molen van Amati, en het ziet er allemaal goed uit. IKzelf  heb al diverse zaken gezien die ik veranderd zou hebben, maar voor een standaard recht uit de doos kit is dit zeker geen verkeerd model.

Mooi hout, duidelijke BB en tekeningen, mooi beslag en en PE delen

O en voor diegene die hem niet kennen

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #27 Gepost op: augustus 25, 2012, 16:04:48 pm »
Hoewel ik ook vandaag nog niets binen heb gekregen, werken de gedachtentandwieltjes wel.

Ik kwam het volgende model tegen en dat inspireert toch wel een beetje

Het is de US Confederacy van Shipways en dit wordt als  een soort admiraliteitsmodel neergezet. Nu is Micky met zijn Rattlesnake ook zoiets van plan en zijn idee had ik dus al een beetje in mijn achterhoofd opgeslagen. Misschien dat ik het iets anders doe, en dan meer een strook van ongeveer 15 cm van de HMS FLy die dan als een soort admiralitetsmodel wordt gemaakt. Inspiratie haal ik uit een site met de heel veel afbeeldingen van de Kingfisher
en uit de postings van Remcoho op het MSW

Ik moet dat eerst eens laten bezinken en wat uittekenen op de bouwtekeningen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: augustus 25, 2012, 17:50:12 pm »
Hoi Bert,

Die admiraliteitsmodellen zijn echt de modelbouwmode van 2012 !  :lol:
Zonder gekheid: mits goed gedaan kan het erg mooi zijn. Persoonlijk vind ik het bij Micky's Rattlesnake mooier dan dat hele kleine openingetje in de Confederacy. Dat had iets groter gemoeten en minder afgerond.

Die gedachtentandwieltjes dat ken ik. Bij mij gaan ze ongeveer 4 vernellingen harder dan m'n handen  :oops: :mrgreen: In gedachten heb ik ongeveer alles dat ooit als schip is gebruikt al eens gebouwd......

Die molen is ook een erg leuk kitje. Zou leuk zijn als je af en toe een foto-update doet van vrouwliefs vorderingen (in de staminee of zo)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #29 Gepost op: augustus 25, 2012, 19:29:42 pm »
IK heb even wat in photoshop getoverd, al ben ik daar niet zo heel erg goed in.
Ik heb een gedeelte opengewerkt zoals ik dat mooi vind, dezelfde strookbeedte wil ik dan ook op het dek aan 1 helft toepassen, mits dit uitkomt met de tuigage, dat kan ik pas zien als ik de tekeningen zie. IK wil het niet geheel authentiek maken, ik denk dat ik mijzelf dan een Mission Impossible opleg, maar ik wil toch net even iets meer dien dan alleen de kitvorm