Auteur Topic: ik ben  (gelezen 1640 keer)

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
  • Geslacht: Man
ik ben
« Gepost op: juli 20, 2012, 14:59:00 pm »
Hallo allemaal,

ik wil mij even voorstellen, mijn naam is simon SCHIPPER woonachtig in Puttershoek Zuid-Holland en ben 69 jaar.
Tijdens mijn werkzame leven zat ik in de metaalhoek (auto's) dus geen ervaring met hout.,
vroeger bouwde ik plastic dozen, maar nu ik wat meer tijd heb wilde ik toch in hout gaan bouwen.

Als liefhebber van de Historische zeilvaart zou ik graag de Prins Willem of iets dergelijks willen bouwen, maar eerst maar
begonnen met de Albatros van Constructo als proef en nu bezig met de Halifax van Constructo, dus steeds een beetje moeilijker.

Ging de Albatros redelijk, de Halifax gaf meer problemen met de romp bekleden, buigen met water lukte niet , maar met de soldeerbout
ging het wel, om een mooier resultaat te krijgen heb ik elke gang in 3 stukken verdeeld, verspringend dat wel, zo ging ook het buigen
beter, erg hard hout ( manzonia ) en rare bochten.

Helaas schiet het niet erg op, mijn handen willen na een peeskoker operatie nog niet zo best.
Maar hoop toch spoedig verder te gaan, intussen diverse boeken over scheepsbouw in bezit, op de site van Beagle heb ik in de loop van de tijd
erg veel nuttige informatie gevonden.

Het was niet mogelijk eerder lid te worden omdat ik alleen een Hotmail adres had.

Groeten

gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: ik ben
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 16:15:46 pm »
welkom op het forum schipper  en  ik hoor dat je al aan je tweede model bezig bent  8) 

laat eerst de  pezen  goed genezen want de gezondhijd gaat  tog wel voor .

je kan  wel al een topic openen  van de Halifax  als  ze onder tussen nog niet af is.   :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2012, 18:35:54 pm »
Vanuit Harderwijk welkom aan boord Simon en laat het verslag van de Halifax maar komen.
Maar doe het wel rustig aan metde pezen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2012, 18:57:20 pm »
Welkom Simon !

Je hoeft je niet te schamen voor de problemen met de Halifax. Dat is namelijk een erg lastige romp om te beplanken, vooral bij de boeg.
Maar met geduld en af en toe wat hulp van ons kan er straks toch een prachtig scheepje op je dressoir staan  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2012, 10:21:15 am »
welkom aan boord. en start maar snel een bouwverslag.

Nog een raad
1) hier houden ze van foto's.
2) Eerst hier vergen, liefst met foto en dan pas lijmen... Je zal de eerste niet zijn, maar ook niet de laatste die na advies  sommige zaken terug afbreekt en beter maakt
3) Opgelet de lat ligt hier oog en er zijn er bij met arendsogen... ze zien ieder onvolkomenheid.
4) maar je hebt gelukt, we zijn een grote familie die graag wil helpen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2012, 19:11:50 pm »
Hallo Simon
Welkom van een oud Puttershoeker, die al meer dan 25 jaar Zeeuw is nu.
Het buigen van de latjes gaat pas goed als ze 24 uur geweekt zijn en dan nog met een buigijzer, Dat lijkt op een soldeerbout, maar er zit een ronde kop op
waarmee je al rollend de latjes buigt en er ook de zeeg inbrengt.
Succes verder en beterschap met je handen
Groeten
Ries van der Perk
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)