Auteur Topic: GESTOPT: Golden Yacht - Amati 1:300 (scheepje in fles)  (gelezen 9968 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Golden Yacht - Amati 1:300 (scheepje in fles)
« Reactie #30 Gepost op: juni 18, 2012, 20:22:59 pm »
En dan te bedenken dat deze kanonnen eigenlijk nog te groot zijn in vergelijking tot het schip  :lol:
Dat las ik in een ander bouwverslag van dit scheepje. Ik vermoed dat dit het kleinste is wat ze nog met gietwerk konden maken
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juni 19, 2012, 06:37:35 am »
De kanonnen van mijn Mamoli Mini Us Constitution (ook schaal 1:300) zijn nog kleiner. Eigenlijk niet meer dan een heel klein loopje met 4 wielen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: juni 24, 2012, 16:06:13 pm »
Vandaag een begin gemaakt met het schilderwerk. De BB adviseert om zoveel mogelijk het PE te schilderen als het nog in de mal zit. Een goed advies, want sommige delen zijn nog geen 2mm groot en kun je anders bijna niet vasthouden of klemmen.

Het gele sierwerk lijkt een hele prestatie, maar was eigenlijk makkeijk. Het ligt verzonken, dus ik kon gewoon buiten de randen klodderen en daarna het teveel gewoon wegvegen. De uitdaging komt pas als ik straks de rest er omheen een kleurtje moet geven  :?

De kleur van het dek is een soort beige. Dat was de enige kleur die nog een beetje bij blank hout in de buurt kwam. Op deze schaal wordt alles gauw te donker.

Verder ben ik begonnen om de romp in vorm te schuren. Dit is slechts een ruw begin. Er moet nog veel aan gebeuren.
De bovenste rand is waar straks de PE-verschansing tegenaan komt.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #33 Gepost op: juni 24, 2012, 16:39:39 pm »
ziet er goed uit arjan  8)

is de mast ook in pe  of word die van hout ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #34 Gepost op: juni 24, 2012, 16:40:31 pm »
veel plezier

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: juni 24, 2012, 17:04:55 pm »
Citaat
is de mast ook in pe  of word die van hout ?

Hij is van PE, maar dat is niet realistisch omdat hij dan plat is. Ik wil proberen om hem van hout te maken, of misschien van messing buis

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: juni 25, 2012, 20:37:15 pm »
Ik ga dit topic verplaatsen naar de scratchbouw hoek.

Al die super gedetailleerde PE is prachtig, maar het is geen hout en ik hoef bijna niets zelf te maken. Het lijkt meer op een plasticbouw kit waarbij je alleen eindassemblage doet en waar de uitdaging zit in het schilderwerk.
De romp is het enige hout, en daar bevalt de constructiemethode me niet. Het is bijna niet te doen om uit op elkaar gelijmd triplex een mooie, vloeiende rompvorm te maken. Daar zijn betere manieren voor.

Ik ga dit scheepje 100% scratchen, met de kit als voorbeeld. Het eindresultaat zal wat grover en minder gedetailleerd zijn, maar ik kan dan tenminste zeggen dat ik alles zelf heb gemaakt en het zal me hopelijk veel meer voldoening geven 8)

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juni 25, 2012, 20:43:39 pm »
Lijkt me (jou kennende) een goeie zet Arjan 8)

Maakt het trouwens allemaal ook een stuk spannender.
Zowiezo dapper om met zo iets filigrains als dit op schaal 1:300 te beginnen :aplaus:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: juni 26, 2012, 07:42:03 am »
hmm  dan denk ik zo stilletjes   dit gaat verkeert aflopen .
niet dat ik  niet geloof dat arjan het niet kan  maar, het zal ook niet meer dan schilderen worden  hoor , je kan  op deze schaal  echt niet beginnen  houtwerkjes gaan snijden.

wat je wel kan doen is de romp maken uit een goed stuk hout , dat zou ik ook proberen want die triplex vind ik ook maar  zo en zo. de masten kan je mischien ook overwegen om uit hout te maken  maar deze zijn ook wel erg klein.

maar om de pe zo maar overboord te gooien  vind ik niet zo n goede beslissing hoor arjan, daar zou ik tog nog eens goed over nadenken.

het lijkt wel een beetje op plastic bouw maar  daar is tog niets verkeert aan . de meeste modelbouwers werken op deze manier  en het zijn de houtbouwers die een uitzondering op de regel zijn en niet  anders om hoor.

laat het eens rustig  bezinken , en je kan natuurlijk altijt proberen om het helemaal zelf te doen, moest het dan niet lukken kan je nog altijt terug  grijpen naar je set pe  wat op zig  geen schande is want  om dit helemaal zelf te maken zal niet makelijk zijn.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #39 Gepost op: juni 26, 2012, 09:01:07 am »
kijk Arjan, dat vind ik nu eens een goede opmerking van onze vriend "Aamazone" ( En het bewijst ook dat hij  ook groeit in de materie  :wink:)

Voor je mastjes denk aan bamboe !!! maar niet de soort van saté stokjes ga voor  de betere kwaliteit met een grote dichtheid.
Mooi te bewerken en perfect rechte draad en dus ook rechte mastjes.

PE. waarom niet, of wil je de versieringen in buxus maken  Tenzij Jij dus Lloyd McCaffrey  zou wezen, wil ik het wel geloven, maar anders zou ik gewoon die PE gebruiken en laat zien wat jouw schilderkunsten zijn. Op 1:300  is dat meer dan een uitdaging.

Bij een scheepje in de fles is het niet de kunst van 100% nauwkeurig of mooi op schaal te zijn, het is de kunst om het model opgevouwen in zijn uit stopverf vervaardigde zee en landschap te zettenen het dan met één (1) touwtje alles rechtzetten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: juni 26, 2012, 14:46:46 pm »
Het is ook nooit goed he  :wink:
Als ik kits bouw loopt men steeds te roepen dat ik moet gaan scratchen.
Nu ga ik scratchen en dan roept men dat ik bij de kit moet blijven.........

Jullie hebben wel voor een deel gelijk. Sommige onderdelen zijn waarschijnlijk echt te klein om zelf te maken. Ik zie het wel tijdens de bouw.
Het is vooral een experiment om te kijken hoe klein ik kan werken.

En die Lloyd McCaffrey kan ook wel wat concurrentie gebruiken he  :lol: 8)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: juni 26, 2012, 20:26:38 pm »
Citaat
je kan  op deze schaal  echt niet beginnen  houtwerkjes gaan snijden

En waarom niet ?

Citaat
kijk Arjan, dat vind ik nu eens een goede opmerking van onze vriend "Aamazone"

Ik raak door dit soort opmerkingen altijd geprikkeld om mijn gelijk te bewijzen  :wink:
Als test heb ik een van de kleinste PE onderdelen nagemaakt uit fineer. Op de eerste foto ligt het boven het roodgeverfde origineel. Ik kan nog kleiner werken als ik wil.

Oke, dit is nog geen siersnijwerk, maar dat ga ik ook nog proberen.

En hier een teststukje dek. Planken van 0,6mm breed, compleet met breeuwnaden (potloodmethode). Gewoon strookjes fineer op elkaar plakken en dan de zijkant gebruiken als oppervlak.

Morgen ga ik eens echt beginnen  8)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: juni 26, 2012, 20:42:49 pm »
toch een vraagje over je dek...

je neemt strookjes fineer, lijmt ze op elkaar met potlood breeuwnaad  en gebruikt de zijkant van je stapeltje.
maar.

hoe doe je het dan om je dek niet te dik te krijgen? Zover ik weet bezat je toch geen mini-zaag.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: juni 26, 2012, 20:59:06 pm »
Citaat
hoe doe je het dan om je dek niet te dik te krijgen? Zover ik weet bezat je toch geen mini-zaag.

Nee, maar in de hobbywinkel is linde fineer te krijgen van 0,5x1mm. Dan heb ik dus een dek van 1mm dik, en dat is geen probleem.
Of ik snij zelf met de hand het 4mm brede fineer in dunne strookjes. Op die korte lengtes (max. 5cm) is dat goed te doen met een scherp hobbymes en een lineaal.

Ik vind dit teststukje er al realistischer uitzien dan het geverfde pe-dek waar de breeuwnaden inge-etst zijn (veel te breed en diep voor de schaal).
De deknagels zal ik maar weglaten denk ik  :lol: Die zouden 0,1mm moeten zijn of zo iets.......

Ik vind het leuk om dit soort oplossingen te bedenken. Het maken van deze paar teststukjes heeft me al 10x meer hobbyplezier en voldoening gegeven dan het pe-schilderwerk.

Bedenk ook: Als het scheepje eenmaal in de fles zit is de kijkafstand altijd groot genoeg om het mindere detail van mijn handwerk te verbergen  :wink:

Waarschijnlijk ga ik bij een aantal onderdelen ook dun karton gebruiken. Genoeg plannen in m'n hoofd  :sail:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: juni 26, 2012, 21:17:38 pm »
dat is mooi arjan  .

je kan zoveel mogelijk zelf proberen maken  en wat echt niet gaat kan je nog in pe  zetten .

het probleem van fineer dat los op zig staat  gaat na een  tijtje krom trekken  dat moet je tog in gedachten houden.

je kan het zeker proberen hoor  en als het goed lukt zal de voldoening eens zo groot zijn  8)