Auteur Topic: GESTOPT: Golden Yacht - Amati 1:300 (scheepje in fles)  (gelezen 10005 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
GESTOPT: Golden Yacht - Amati 1:300 (scheepje in fles)
« Gepost op: juni 16, 2012, 15:57:09 pm »
Bij de Resolution heb ik even een motivatie-dip. Daarom dit aparte tussendoortje: de Golden Yacht van Amati.

Een echt "scheepje in fles"  :D. Het is voor 't eerst dat zo iets op ons forum wordt gedaan. En het is ook meteen het kleinste scheepje dat hier ooit is gebouwd. Met een schaal van 1:300 is de romp maar 6,5cm lang. Uiteindelijk wordt het scheepje net 11cm lang en 9,5cm hoog  :shock:  8)

Dit soort priegelwerk heeft mij altijd al getrokken en de uitdaging zit hem vooral in het miniatuur schilderwerk. Ik heb al enkele bouwverslagen gevonden. Je kunt er wat moois van maken, mits je een eigen kleurschema gebruikt, en wat kit-bashing toepast. En je moet een vaste hand hebben natuurlijk......

Eigenlijk is het geen echte houtbouw. Alleen het onderwaterschip en het voetje zijn van hout. De rest is vooral PE uit messing. Maar ik heb hem toch maar onder de houtbouw geplaatst omdat ik van plan ben om waar mogelijk messing door hout te vervangen.

Ik twijfel nog of ik hem echt in de fles wil gaan bouwen, of dat ze in een mini-vitrine komt. In het laatste geval kan ik masten en tuigage veel realistischer maken omdat het niet hoeft in te klappen om door de flessehals heen te komen. Maar daarover later meer.

Eerst de gebruikelijke foto's van doos en inhoud:

De doos. Ik ben niet van plan om het gereedschap op de foto zelf ook te gaan gebruiken  :lol:

Een deel van het PE, en de laser-cut romp. De romp wordt via de "bread and butter" techniek gebouwd uit op elkaar gelijmde laagjes hout.
Het lichtgekleurde hout zijn mallen om de romp in de juiste vorm te kunnen krijgen. Let ook op de aansteker om een idee te krijgen van de afmetingen !

De fles. Helaas van slechte kwaliteit  :evil: Het glas is niet echt glad en 'golft' een beetje. Maar er zijn genoeg flessen in alle soorten en maten te krijgen (goed excuus om weer eens een malt-whisky te kopen  :mrgreen: ) dus dat lossen we wel op.

Doosje met nog wat PE, beslag en zeilen. Amati levert ook materiaal om zelf wat gereedschap te maken dat nodig is om het scheepje de fles in te manouvreren.

Ik heb er zin in ! Een leuk, klein projektje waarna ik hopelijk weer zin heb in de Resolution.....
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Golden Yacht - Amati 1:300 (scheepje in fles)
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2012, 16:33:09 pm »
dat is mooi arjan   ik heb elke keer ik op een beurs ben  uitgekeken naar een scheepje in een fles maar nog niets gevonden.

ben dan ook heel benieuwt hoe het allemaal gaat  want dit ben ik ook wel eens van plan om dit te doen.
mijn aandacht heb je zeker ; vind het nog een redelijk groot schip hoor als ik de aansteker bekijk.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2012, 17:55:04 pm »
Citaat
vind het nog een redelijk groot schip hoor als ik de aansteker bekijk

Oke, maar de onderdelen zijn echt super klein. Wat dacht je van de kanonnen ? Hier staat er eentje op mijn aansteker.
En die moet ik dus schilderen....... :shock: :? :lol:

Dick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2012, 17:56:43 pm »
Dit is idd. 'n heel leuk projectje Arjan en ik ga het zeker volgen.
Maar waarom alles door de hals van de fles?
Volgens mij is er ook 'n techniek om de bodem van de fles te halen er er later weer vrijwel onzichtbaar tegen aan te plakken.
Zo'n scheepje in de fles is toch veel leuker dan 'n mini vtrine?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2012, 17:58:12 pm »
 :mrgreen: ja supper klein  maar dat is ook de uitdaging, en dat wist je toen je de kid kocht .

gelukkig staat het al inelkaar en moet je het niet  in elkaar lijmen  met  6 onderdelen  :lol:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2012, 18:04:57 pm »
Citaat
Maar waarom alles door de hals van de fles?
Volgens mij is er ook 'n techniek om de bodem van de fles te halen er er later weer vrijwel onzichtbaar tegen aan te plakken.

Dat is vals spelen Dick !
De originele scheepjes in flessen werden altijd door de hals naar binnen gebracht. De bouwers moesten dus slimme mechanismes bedenken om de masten en ra's neer te kunnen klappen, en in de fles weer rechtop zetten door aan touwtjes te trekken. Daarin zit hem nou juist de uitdaging.

Citaat
Zo'n scheepje in de fles is toch veel leuker dan 'n mini vtrine?

Zeker, maar dan moet ik een betere fles vinden met de juiste opening. Als ik hem in deze fles doe dan zie je de helft van de details niet meer door de matige kwaliteit van het glas.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2012, 18:14:36 pm »
mischien is het wel net dat de fles niet mooi glad is dat het een vergroting geeft als het schip er in staat  een soort vergrootglas   dit staat ook een beetje bol.

kan mooilijk geloven dat ze er zomaar een slechte fles in steken.
mischien je kanon er eens in steken en zien wat voor efect het geeft arjan  die dingen worden meestal tog voor een reden zo gemaakt denk ik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2012, 18:16:02 pm »
Dat kan best een leuk dingetje worden!
je moet alleen niet te hard zuchten als het niet wil lukken. Dat soort onderdeeltjes vind je nooit meer terug tussen je hoogpolig tapijt.
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2012, 18:16:39 pm »
kan mooilijk geloven dat ze er zomaar een slechte fles in steken.

't is en blijft een kit......
En op de doos hebben ze hem ook buiten de fles gefotografeerd  :?

Jan

Dick

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2012, 18:25:30 pm »
Dat is vals spelen Dick !
De originele scheepjes in flessen werden altijd door de hals naar binnen gebracht. De bouwers moesten dus slimme mechanismes bedenken om de masten en ra's neer te kunnen klappen, en in de fles weer rechtop zetten door aan touwtjes te trekken. Daarin zit hem nou juist de uitdaging.

Zeker, maar dan moet ik een betere fles vinden met de juiste opening. Als ik hem in deze fles doe dan zie je de helft van de details niet meer door de matige kwaliteit van het glas.

Toch zou ik liever vals spelen dan in 'n mini vitrine maar hoe dan ook het blijft 'n leuk project en ik ben nieuwschierig of je het voor elkaar krijgt. :mrgreen:

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2012, 18:57:09 pm »
ik heb ooit eens lang geleden een plastic modelletje gemaakt in een fles van de Mayflower.
sinds die tijd heb ik al een paar mooie flessen apart gehouden om "ooit" een keer een model in de fles te maken van modellen die ik reeds in een grotere schaal gebouwd heb (tjalk / zeeschouw), maar dat gaat nog wel een paar jaar duren.
heb al wel een boekje indertijd gekocht bij De Slegte over scheepjes in flessen te maken maar verder ben ik nog niet gekomen.

deze kit heb ik ook al eens vastgehad, mede ivm de gelijkenis met het Statenjacht, maar het koopspook had toen niet toegeslagen.

ik blijf deze zeker volgen.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2012, 19:45:13 pm »
Leuk project Arjan 8)
En op deze schaal een hele uitdaging, haal je 2harige penseeltjes maar tevoorschijn :lol:

Zijn dat rechtsmidden nou 4 hoofdpijnpillen die ze er uit voorzorg bij gedaan heben :mrgreen: 

Veel plezier en vooral ook geduld bij de bouw.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2012, 19:58:22 pm »
Citaat
Zijn dat rechtsmidden nou 4 hoofdpijnpillen die ze er uit voorzorg bij gedaan heben

:lol: Dat zijn viltjes om de fles stabiel te kunnen zetten. Maar daar ga ik een mooie houten standaard voor maken.

Offline wim500

• Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2012, 20:15:53 pm »
Dit mag ik graag zien, een miniatuur-project  :D.
Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken.
Veel succes met het priegelen en het schilderen  :mrgreen:.

Drububu

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2012, 09:59:35 am »
Heel leuk. Ik heb foto's van scheepjes in flessen gezien die vaak nog gedetailleerder zijn dan wat wij maken op grotere schaal. Altijd heel fascinerend hoe ze zo'n ding in een fles krijgen en dan in de fles verder 'opbouwen' . Geduld en een fijne hand zijn hier onmisbaar lijkt me.