Auteur Topic: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23 (Voltooid)  (gelezen 31644 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23
« Reactie #30 Gepost op: juli 31, 2012, 09:45:57 am »
Er komt nog een koekoek op, maar de raampjes in de originele Sperwer zijn 3-kantig, hier zoek ik nog een oplossing voor
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: juli 31, 2012, 13:40:09 pm »
Driehoekige raampjes. Tsja, als je geen driehoekige boor hebt dan zul je het met een scherp hobbymes moeten uitsnijden  :wink:
Als je een malletje maakt uit karton en het nauwkeurig aftekent dan moet je die raampjes wel kunnen maken hoor.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #32 Gepost op: augustus 28, 2012, 19:31:16 pm »
De ophanging van de zwaarden is volgens Billing Boats simpelweg een gaatje boren en een schroefje + moertje en klaar is tie. Ik zag dat de ophanging wel iets anders is en heb dit proberen te maken.

Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: augustus 28, 2012, 19:39:41 pm »
Het hulpstuk voor de boegspriet staat er nu ook op. Maar op de foto's van de originele sperwer staat ook nog een houten, langere boespriet die met een soort beugel aan het dek is vastgemaakt. Hoe is de verbinding met het metalen stuk dan? Of zit er een soort beugel op de kop die de spriet vasthoud?

Wie het weet mag het zeggen :neutral

hooy

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 28, 2012, 19:40:50 pm »
op de foto's in de beginfase zie ik iets dat ik precies niet ken .

de beplanking heeft ( aan de binnekant van u sloep ) nog lijmresten .
dit is precies geen houtlijm .
welke lijm gebruik je ervoor ???? ( bruine houtlijm die je niet van de vingers krijgt ???? )

davy

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: augustus 28, 2012, 20:01:16 pm »
Citaat
op de foto's in de beginfase zie ik iets dat ik precies niet ken .
De beplanking heeft ( aan de binnekant van u sloep ) nog lijmresten .

Je bedoelt de lijm aan de binnenkant van de romp ? Waarom zou dat niet mogen ? Je ziet er later niets van omdat het een gesloten romp is.

Er is geen regel in de modelbouw die stelt dat er nergens lijm mag zitten. Ja, als je een museum kwaliteit schip wilt bouwen. Maar dan moet je zowiezo ieder onderdeel perfekt op schaal maken, en geen "plank op frame" kitconstructie.

Wat betreft de lijmsoort: niet iedereen gebruikt de witte houtlijm. Ik gebruikt het zelf bijna altijd, maar er zijn ook bouwers die liever Uhu hart of iets dergelijks gebruiken. Er zijn ook situaties waar bijvoorbeeld een kontaktlijm handiger werkt.

Het gaat om het eindresultaat. Niet om de gebruikte materialen en middelen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

hooy

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: augustus 28, 2012, 20:48:10 pm »
Je bedoelt de lijm aan de binnenkant van de romp ? Waarom zou dat niet mogen ? Je ziet er later niets van omdat het een gesloten romp is.

dat mag zeker daar bedoelde ik niets mee je had me verkeerd begrepen denk :)

bedoelde dat dat precies geen houtlijm is .
voor de rest geen opmerkingen  :police:

davy

Jerr

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: augustus 28, 2012, 20:52:52 pm »
Ophanging van de zwaarden ziet er zo goed uit.

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #38 Gepost op: augustus 28, 2012, 21:47:44 pm »
..... op de foto's van de originele sperwer staat ook nog een houten, langere boespriet die met een soort beugel aan het dek is vastgemaakt. ....
Hallo Andries,

Er is een verschil tussen een (houten) boegspriet, een (ijzeren) botteloef, en een (houten) kluiverboom.

Ik citeer uit het boek "Ronde en platbodem jachten":
Botteloef: vaste, ijzeren uithouder op voorschip
Kluiverboom: wegneembaar rondhout voor het uithalen van de kluiver
Boegspriet: naar voren uitstekend, vast rondhout op voorschip. (Dit is dus niet relevant voor  en boeier.)

Hoewel geen boeier, maar een beurtscheepje, is dit redelijk te zien op de beide foto's die je hier kan vinden:
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=102006334

En een detail-tekeningeng van een botteloef vindt je hier:
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=102007779
(die opsteker is er volgens mij alleen bij grotere schepen.)
Citaat uit bovengenoemd boek: Opsteker: verlengstuk van botteloef.

Dat is het even voor dit late uur.
Maar er is een goede kans dat ik in mijn uitgebreide nautische bibliotheek een detail-foto of -tekening kan vinden waarop is te zien hoe e.e.a. is geconstrueerd.

Ik kan je overigens zeer aanbevelen om, gewapend met fototoestel, een bezoek te brengen aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, waar de echte Sperwer staat.

Met vriendelijke groet,
Gep

P.S.
Ik volg je vorderingen met grote belangstelling!
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #39 Gepost op: augustus 29, 2012, 10:34:03 am »
..... Hoe is de verbinding met het metalen stuk dan? Of zit er een soort beugel op de kop die de spriet vasthoud? Wie het weet mag het zeggen.
Vervolg op m'n vorige reactie:
Zojuist even verder gespeurd. In dat zelfde boek vond ik op blz. 17 deze tekening "Benamingen voor onderdelen van een rond jacht".
Ik denk dat dit precies is wat je zoekt:

en detail van de boeg in wat betere resolutie:
https://7hhgga.bay.livefilestore.com/y1pxQLPDT8a1hwd2FJCM4L7MJNB2mX-Xhe32j87JNJwRubxJd6oGOVQkptoDNwayIB0_AVWg5be8w_umvvED_SDdIdIAb6il7Ep/Rond%20jacht%20boeg.jpg?psid=1

Je ziet dat er hier géén directe verbinding is tussen de botteloef en de kluiverboom.
Maar ik meen me te herinneren (ben dus niet zeker) dat ik ook wel eens een jacht heb gezien waarbij de kluiverboombeugel vooraan  tegen de botteloef gemonteerd was.

Ken je overigens het zeer bewogen leven van dit scheepje?
Daarover staat ergens wat in een héle oude Waterkampioen en ook op internet. Als je er belangstelling voor hebt, kan ik wel eens gaan zoeken.

Nog bedankt voor je berichtje op mijn gastenboek.
Succes ermee en ik blijf je volgen!
Gep

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: augustus 30, 2012, 20:12:52 pm »
Mensen wat een hulp, om stil van te worden.
Dank je wel, Gep. Het is voor een landrot niet eenvoudig om alle nautische namen te onthouden, maar ik doe mijn best.
De tekening is precies wat ik nodig had.
En Davy. De lijm die ik gebruik is simpel UHU hart en ik nam ook wel eens Rudol Hart, dat is bijna hetzelfde volgens mij. Het voordeel vind ik dat bij het beplanken van de romp de naden met lijm en schuursel gevuld worden, wat een prachtig resultaat oplevert. Als de lijn echter hard is geworden moet je het echt wegschuren omdat het kleurverschil geeft als je gaat vernissen of beitsen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: augustus 30, 2012, 22:01:30 pm »
dat ziet er heel mooi uit andries  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #42 Gepost op: september 04, 2012, 13:33:37 pm »
Hallo Andries,
Zojuist ontdekte ik op Internet nog 14 foto's van de originele Sperwer in het Zuiderzeemuseum.
Zie: http://www.maritima-et-mechanika.org/maritime/zuiderzee/zuiderzee.html ; ongeveer in het midden van die pagina.
Wellicht heb je er wat aan.
En succes met de verdere bouw; je schiet al lekker op!
Gep

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: september 04, 2012, 17:43:54 pm »

Hier de Sperwer nog in bedrijf.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: september 29, 2012, 19:58:16 pm »
Na de vakantie ben ik begonnen om enkele details te gaan maken, n.a.v. een voorbeeld dat ik zag, maar dat was niet zo naar mijn zin

Na de tip van Gep kwam er een beter beeld, dat van de echte Sperwer.

Ook het traliewerk voor de deurtjes heb ik van messingdraad 0,5 mm gemaakt, maar de verschillen tussen links en rechts zijn voor mij niet acceptabel, dus ik ga weer nieuwe maken, maar mijn draad is op, dus moet ik weer bestellen. De vlaggenstok staat op het roer, maar die foto's volgen een andere keer. :oops: