Auteur Topic: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23 (Voltooid)  (gelezen 31594 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Sperwer van Billing Boats nr. 454
« Reactie #15 Gepost op: juni 15, 2012, 07:43:25 am »
etsen. maar in dat MSW-verslag worden de deurtjes opgeleukt met een beetje messingdraad.
Lijkt me veel overzichtelijker, en het effect zal niet heel veel anders zijn.

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #16 Gepost op: juni 15, 2012, 19:23:04 pm »
Hallo Gep,
Fijn dat je die gegevens beschikbaar hebt, ben direkt even gaan snuffelen, ik denk er wel gemak van te kunnen hebben, hoewel ik soms kies voor een andere methode. Bijgaand een foto van de versiering van de kajuit en de deuren, zoals BB die op 1mm dik vliegtuigtriplex had geprint. Met veel geduld uitgezaagd om tot de ontdekking te komen dat het niet past. Bewaar ik nu als herinnering.

Ben nu op zoek naar een andere oplossing. Komt tijd komt raad.
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: juni 15, 2012, 19:26:35 pm »
Ja Jan,
Ik ben met 0,5 mm messing aan het proberen, maar heb geen ervaring met solderen met soldeerpasta. Ik hoorde pas sinds kort hiervan.Wellicht zijn anderen bereid wat voorlichting te geven? :oops:
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline luc

• Officier
« Reactie #18 Gepost op: juni 15, 2012, 20:07:47 pm »
Hallo Gep,
Fijn dat je die gegevens beschikbaar hebt, ben direkt even gaan snuffelen, ik denk er wel gemak van te kunnen hebben, hoewel ik soms kies voor een andere methode. Bijgaand een foto van de versiering van de kajuit en de deuren, zoals BB die op 1mm dik vliegtuigtriplex had geprint. Met veel geduld uitgezaagd om tot de ontdekking te komen dat het niet past. Bewaar ik nu als herinnering.

Ben nu op zoek naar een andere oplossing. Komt tijd komt raad.

wat past er niet.

indien verkeerde schaal, hout kopieren en dan  het blad naar een andere schaal kopieren.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #19 Gepost op: juni 15, 2012, 20:21:14 pm »
eventueel is er ook nog dunner triplex verkrijgbaar 0,5mm bij de betere modelbouwwinkel.

met messingdraad kun je de figuren voor de deuren inderdaad ook maken maar het solderen ervan vereist wel de nodige ervaring. een idee zou kunnen zijn om op een plankje spijkertjes te slaan en daar tussen de messing draden aan te brengen zodat alles gefixeerd ligt. als dit goed vastligt kun je alles insmeren met soldeerpasta en dan verwarmen met een goede soldeerbout. hierna per verbinding een klein beetje soldeertin toevoegen.
het vereist enige ervaring maar het resultaat mag er dan zijn.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juni 15, 2012, 22:21:24 pm »
Citaat
eventueel is er ook nog dunner triplex verkrijgbaar 0,5mm bij de betere modelbouwwinkel.

Wat Jan bedoelt is berkentriplex. Dat is de hoogste kwaliteit (dus ook het duurste) die verkrijgbaar is. Het wordt met name gebruikt in de vliegtuig(model)bouw. Je kan inderdaad diktes van 0,6mm krijgen die uit drie (!!) lagen zijn opgebouwd.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juni 17, 2012, 10:27:50 am »
Als ik die deur of lijsten  zou moeten maken zou ik de deur/lijsten eerst grof uit wat dikker hout maken. Met potlood het motief erop tekenen en dan met mijn proxxon (of dremel) met het flexibele verlengstuk en een heel fijn freesje het motief erin 'tekenen' door de potloodlijntjes uit te frezen.
Ik weet niet of je hier wat mee kunt, maar wellicht brengt het je op ideeen.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #22 Gepost op: juni 22, 2012, 17:41:01 pm »
Een paar dagen geleden ben ik begonnen om het casco in de vernis te zetten. Goede resultaten bereik ik meestal met een goede alkyd-urethaan vernis. Verder de bodem later zwart gemaakt, als eerste aanzet. Later met plamuur bijgewerkt. Met een oude bankpas o.i.dergelijks kan ja mooi de lijn volgen en at scheelt wel veel schuurwerk daarna. De groene band op de waterlijn is nog niet definitief, maar geeft wel een beeld hoe het worden kan

Het voordek werd door de vernis niet mooi. De zwarte lijnen was ik zat, dus heb ik nieuwe latjes erop aangebracht met zwart garen ertussen zodat het wat meer naar mijn zin geworden is.

Deze week ben ik naar de zeilmakerij geweest, mijn vrouw, die zo goed was de zeilen te naaien, en heb ik de zeilen in de lijken genaaid. Een nuttig werkje tijdens de regenbuien. :oops:

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: juni 22, 2012, 18:08:18 pm »

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: juni 22, 2012, 20:26:33 pm »
Citaat
Deze week ben ik naar de zeilmakerij geweest,
Wil je nu zeggen dat je op een model van pakweg 1:60 naar een echte zeilmaker bent geweest om zeildoek.  :shock:
Is dat niet veel te dik.

Op een klassieke  platbodem hoort toch mooi bruine katoenen zeildoek.

PS wij hebben hier de gewoonte de schaal van het model in de titel te zetten. Zo heeft iedereen dan steeds een indruk hoe groot of hoe klein iets is.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #25 Gepost op: juni 22, 2012, 20:57:31 pm »
Citaat
  Deze week ben ik naar de zeilmakerij geweest, mijn vrouw, die zo goed was de zeilen te naaien 

hopelijk was de faktuur niet te groot.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juni 22, 2012, 21:09:13 pm »
De schaal is dacht ik 1:23 en Andries bedoelde idd, zoals Luc aangeeft, met zeilmakerij  z'n vrouw die hem hierbij geholpen heeft :wink:
Laat de plaatjes van de zeilen maar komen Andries 8)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: juni 23, 2012, 05:36:31 am »
oeps   :oops:
Ik had het helemaal anders begrepen.....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
Re: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2012, 19:20:52 pm »
Even er tussenuit geweest luitjes, maar de zeilen blijven nog even in magazijn. Wel is de kajuit aan boord gekomen en tweemaal in de blanke lak gegaan.
Even een paar foto's, de verdere afwerking volgt nog t.z.t.

Ben nu aan de mast met alles erop en eraan bezig. :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23
« Reactie #29 Gepost op: juli 28, 2012, 19:41:24 pm »
Ziet er goed uit Andries.
Komen er geen raampjes in de kajuit ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving