Auteur Topic: Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23 (Voltooid)  (gelezen 31614 keer)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Sperwer van Billing Boats nr. 454 sch 1:23 (Voltooid)
« Gepost op: juni 06, 2012, 19:10:05 pm »
Collega bouwers m/v,
Zoals beloofd een eerste stukje over de Sperwer. Nadat ik mijn laatste bouwwerk (een Zuidhollandse poldermolen) grotendeels voltooid had zocht ik op internet of er nog onvoltooide meesterwerken waren. Tot mijn verrassing kwam ik daar de sperwer tegen en na enig bieden werd ik eigenaar van een oude doos met inhoud. Zelfs de aankoopbon was bewaard gebleven gedateerd 8 maart 1976 bij Merkelbach in Amsterdam voor de som van 67 guldens voor de boot en 25 gulden voor het beslag. (zie foto) De doos was kompleet met alles erop en eraan, niet lasercut gelukkig. De spanten waren al uitgezaagd, evenals de beide helften van het voordek. Op de centrale kiel was ook al een laag fineer aangebracht, helaas zonder de kop en de kont smaller  en scherper te maken. Het geheel paste goed in elkaar, maar ik heb later het fineer weer eraf gehaald, want dat moest aangepast worden.

Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline michiel

• Bootsman
Re: Sperwer van Billing Boats nr. 454
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2012, 13:55:54 pm »
by the way, zijn dat huidplanken op die foto?
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2012, 13:58:41 pm »
He, dat is nog een oude uitvoering: eentje waar huidplanken bij zitten: tegenwoordig gaat het zaakje volgens mij over de toonbank met rechte plankjes en vulstukken voor kop en kont, met de opdracht het hele zaakje bruin te verven.

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2012, 14:33:43 pm »
Omdat ik graag meer wilde weten over de Sperwer heb ik op internet gezocht en een viertal foto's gevonden. De originele Sperwer bevindt zich  in het Zuiderzee Museum. De foto's geven een goed beeld om het model te kunnen bouwen.
Terug naar de doos. Het hout voor de huidgangen (mahonie?) en de andere delen waren erg "dor" geworden. Het zagen met de figuurzaag met een zaagje #1 was knap lastig omdat het door het plaatje (2mm dik) heen vloog. De eerder aangebrachte voordek delen had ik weer eraf gehaald. Nadat ik de diverse huidgangen had uitgezaagd heb ik deze laten weken in het water en daarna met een buigijzer in model gebogen. Vervolgens gang na gang om en om passend gemaakt, met kopspelden vastgezet en verder laten drogen. Na het drogen verlijmd met UHU. Door tijdens het lijmen de lijmresten weg te schuren werden eveneens de openingen tussen de gangen deels gevuld met schuursel en lijm. Het resultaat was voor mijn gevoel prutswerk geworden en ik kreeg de neiging om er een tweede huid overheen aan te brengen. Toch niet gedaan en de grootste oneffenheden opgevuld met reststukjes en daarna schuren en schuuuuren. De schuurlijsten waren al uitgezaagd toen de doos kwam. Nadat de huidgangen waren aangebracht heb ik deze schuurlijsten moeten "opdikken"met plaatselijk meerdere stroken van 0,5 mm dik om overal een even brede schuurlijst te krijgen.
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2012, 14:37:34 pm »
Hallo Michiel en Amateur,
Ja dat zijn inderdaad de nog te maken huidplanken. Zat net een stuk geschiedenis te formuleren en dat kruiste elkaar :lol:

Jerr

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2012, 16:07:06 pm »
Mercelbach, Kalverstraat te Amsterdam. Wat leuk, daar ben ik verkoper geweest van 1976 to 1978. De oude heer Mercelbach was net overleden. Heb even goed gekeken maar het is niet mijn handschrift op de nota. Bij Mercelbach betaalde je altijd de hoofdprijs. Haha

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2012, 16:54:45 pm »
Zo'n historische kit heeft toch wel wat extra charme vind ik. Het laat ook duidelijk zien dat Billing Boats de laatste jaren veel heeft bezuinigd op haar kits door goedkopere houtsoorten en veel plastic te gebruiken.

Huishoudelijke mededeling: ik heb de postings over het plaatsen van foto's verwijderd voor leesbaarheid.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2012, 09:00:33 am »

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2012, 14:02:46 pm »
Een foto van de oude sperwer

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2012, 14:08:08 pm »
En een detail van de kajuit. Vooral het rooster voor de deuren is een crime om na te maken, evenals de versiering aan de rand.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2012, 14:20:01 pm »
die versieringsrand heb ik indertijd op een tjalkjacht ook toegepast. is verkrijgbaar bij de betere modelbouwwinkel en is geloof ik van Aeronaut.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2012, 14:50:02 pm »
Hierbij de foto's zoals beloofd op 11 juni.

[/img]

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2012, 14:54:39 pm »
Hier is de Sperwer weer een stapje verder, net als z'n "fotograaf"  :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2012, 16:47:10 pm »
Netjes gebouwd hoor ! Dat wordt een mooi scheepje.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2012, 23:17:38 pm »
Hallo Andries!

Dat wordt zeker een fraai model!

Ik heb hier die oude Sperwer-bouwdoos ook nog liggen.
Mijn vader was er ooit aan begonnen, en ik hoop hem nog eens af te bouwen.
Daarom heb ik een tijdje geleden Internet wat afgestroopt op zoek naar wat meer informatie m.b.t. deze bouwdoos en de echte Sperwer in het Zuiderzeemuseum.
De volgende sites heb ik gevonden, en wellicht hebben andere bouwers er ook wat aan:

16 afbeeldingen van de originele Sperwer:
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getsimplesearch&saveToHistory=1&database=ChoiceMardig&needImages=YES&searchterm=boeier+sperwer

Origineel constructieplan, lijnenplan, en tekening zeilen:
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/1/trefwoord/creator/Versteeg%2C%20W%3AK%3A%20%3B%20Antwerpen%20%3B%20Belgi%C3%AB
en
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/2/trefwoord/creator/Versteeg%2C%20W%3AK%3A%20%3B%20Antwerpen%20%3B%20Belgi%C3%AB
en
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=102005465

Bouwverslag van het model van Billing Boats (veel foto's):
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9494&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Je schreef: "Vooral het rooster voor de deuren is een crime om na te maken"Ik denk zelf aan foto-etsen, zie:
http://modelshipworld.com/phpBB2/etchintro.php

In elk geval succes ermee en ik zal je verslag blijven volgen!
Gep
http://home.kpn.nl/gep2/
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2