Onderstaand het antwoord van Overbeek (De importeur van oa Billing) betreffende de tekening die in verkeerde schaal is opgetekend.
Citaat:
Beste Cleon,
In principe moet het niets uitmaken als U de Boot én de tekening van Billing hebt.
Alles moet volgens de tekening worden aangebracht en het "verschil" heeft dan niets met de schaalverhouding te maken.
De onderdelen en het hout en plastic van het schip zijn conform de juiste schaal, dus kunnen er geen verschillen ontstaan in het model zelf.
Met vriendelijke groet,
P.Gast
Einde citaat.
Ik laat me hiermee niet afschepen! Deze meneer is overduidelijk geen hout bouwer en heeft totaal geen inzicht in de bouw van een gecompliceerd model als de Wasa.
Ik heb getracht een schaal compensatie factor te bereken door "bekende" afmetingen te delen door de afmetingen in de tekening.
Bijv: Ik weet dat de kielbalk 466 mm lang is. In de tekening is deze 334,5 mm lang. 466 / 334,5 = 1,393
Je zou dan denken dat ik vervolgens alle maten van de tekening kan vermenigvuldigen met deze factor!?!? Nou... mooi niet.
Want als ik andere bekende afmetingen, van bijvoorbeeld de afstand tussen de spanten op het voorsteven, meet en deze vergelijk met de tekening kom ik op een verhouding van 1,35 en elders weer 1,37.
Zoals jullie begrijpen heb ik wederom m'n beklag bij de importeur ingediend.
Wordt vervolgt.