Auteur Topic: Wasa van Billing Boats 1:75  (gelezen 18702 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Wasa van Billing Boats 1:75
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2012, 10:38:17 am »
hmm rare jongens die kid makers  :mrgreen:

het is niet omdat je de kiel vooraan hoger legt dat je stuurlast kreéért  dan zou je het achtersteven langer moeten maken  dus dit is flauwe kul  :lol:

maar je gaat het wel zo moeten gebruiken of anders klopt de schuinte van je mal voor de spanten te zetten niet meer

ziet er wel een mooie kid uit maar die leeuw op het galjoen  :( is wel niet wat je er van verwacht bij een kid,
het begin is gemaakt en het ziet er goed uit hoor  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

cleon

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2012, 12:30:52 pm »
Wat betreft die leeuw, daar moeten volgens BB aan weerskanten nog twee kunststof leeuw "helften" gemonteerd worden. Ik zit er over te denken om wat er nu zit te verwijderen en de Corel leeuw er voor terug te plaatsen. Die zijn namelijk los verkrijgbaar of wellicht volledig te scratchen.... Eerst maar eens de spanten ed plaatsen

Drububu

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2012, 12:45:08 pm »
Ik gebruik die bouwplank van BB ook en bevalt me heel goed. Als extra heb ik er nog blokjes opgezet om de romp te ondersteunen zodat ie ook recht blijft staan als je wat druk uitoefent. Vooral als je straks de scheg volledig aangekleed hebt dan helpt die 'klem' niet die BB erbij doet. Die pas dan niet meer.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: mei 15, 2012, 16:26:47 pm »
ik vroeg me af of dat malletje dat er bij staat voor de spanten te zetten niet juist anders om moet staan ?
nu de kiel vooraan hoger ligt gaan de spanten allemaal schuin naar achter staan eenmaal je schip recht ligt,als je het omdraait komen ze volgens mij recht op de waterlijn te staan dit inverband met de kanonsopeningen later,
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #19 Gepost op: mei 15, 2012, 16:30:11 pm »
mocht je nog wat los beslag zoeken van Corel, moet je hier eens kijken
http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/corel-wasa-decorations.html

volgens mij kun je dit ook bestellen bij De Kombuis.
maar voor je zover bent duurt nog wel even.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #20 Gepost op: mei 15, 2012, 16:44:49 pm »
Dirk  ben je niet in de verwarring met stuurlast.
Waarom moet dan de achtersteven ineens hoger worden??? Dat zal wel voorzien zijn  in de kit, denk ik toch.

2) Met deze mal staan de spanten toch haaks op de kiel !!!  nooit anders geweten.
Of ben ik nu last van mijn geheugenverlies?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: mei 15, 2012, 17:06:29 pm »
ja nu je het zegt  daar heb ik me ff op miskeken . dan zal het toch goed zijn zo.
dus het schuin zetten van de kiel is enkel  voor de mal van de spanten  dan ?

waarom geen  rechte mal en de kiel gewoon plat op de grond dat is tog het zelvde  of vergis ik me nu weer ?

cleon

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: mei 15, 2012, 17:09:51 pm »
Hieronder de situatie tekening van BB. De spanten staan haaks! De kielbalk is iets verhoogd aan de voorsteven kant.

@Jan: Die site heb ik als middels jou topic aangeraden gekregen. Super, hier ga ik zeker wat inkopen doen.

Offline luc

• Officier
« Reactie #23 Gepost op: mei 15, 2012, 17:33:10 pm »
Citaat
waarom geen  rechte mal en de kiel gewoon plat op de grond dat is tog het zelvde  of vergis ik me nu weer ?

dan staan uw spanten niet meer haaks  op de waterlijn, maar onder een hoek naar achter.(de hoek die je nu creeert door dat tussenblokje te steken)

denk eraan de kiel loopt niet // de waterlijn.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: mei 15, 2012, 17:36:53 pm »
Luc zegt het precies goed.
De spanten staan nu haaks op de waterlijn, maar onder een lichte hoek met de kiel vanwege de stuurlast. Zo als het hoort.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

pauwels

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 15, 2012, 21:14:32 pm »
Maar de stuurlast wordt niet op de stapelblokken uitgezet. De stuurlast ontstaat in de constructie van de achterste spant van oprichting.

Ik denk als de bouwbeschrijving deze methode met de stuurlast dit voorschrijft dat je de beschrijving volgen moet.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: mei 16, 2012, 11:47:45 am »
Ja maar jongens.
Billings probeert geen vlakbouw-methode na te doen.....
BB zet op deze manier de spanten haaks op de waterlijn, zodat je straks alle schotjes en geschutspoorten netjes haaks op de waterlijn hebt staan als je afmeet vanaf de spanten. Volgens mij niet meer en niet minder.

En kit-spanten hebben nou eenmaal geen enkele relatie (niet in vorm en niet in constructie) met hoe het "echt" was.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: mei 16, 2012, 12:52:15 pm »

En kit-spanten hebben nou eenmaal geen enkele relatie (niet in vorm en niet in constructie) met hoe het "echt" was.

Jan

Een waarheid zo groot als een Koe  :aplaus: :aplaus:
en achterlast is niets meer of minder dan :
het achterste dieper in het water liggen dan bij de boeg teneinde het effect van het roer te vergroten en de bezeildheid te bevorderen.
m.a.w. de diepgang aan de boeg is minder dan de diepgang aan de staart.
Meer of geleerder dan dat is het niet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

cleon

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2012, 21:50:37 pm »
Onderstaand het antwoord van Overbeek (De importeur van oa Billing) betreffende de tekening die in verkeerde schaal is opgetekend.

Citaat:

Beste Cleon,

In principe moet het niets uitmaken als U de Boot én de tekening van Billing hebt.
Alles moet volgens de tekening worden aangebracht en het "verschil" heeft dan niets met de schaalverhouding te maken.
De onderdelen en het hout en plastic van het schip zijn conform de juiste schaal, dus kunnen er geen verschillen ontstaan in het model zelf.

Met vriendelijke groet,
P.Gast

Einde citaat.

Ik laat me hiermee niet afschepen! Deze meneer is overduidelijk geen hout bouwer en heeft totaal geen inzicht in de bouw van een gecompliceerd model als de Wasa.

Ik heb getracht een schaal compensatie factor te bereken door "bekende" afmetingen te delen door de afmetingen in de tekening.
Bijv: Ik weet dat de kielbalk 466 mm lang is. In de tekening is deze 334,5 mm lang. 466 / 334,5 = 1,393

Je zou dan denken dat ik vervolgens alle maten van de tekening kan vermenigvuldigen met deze factor!?!? Nou... mooi niet.
Want als ik andere bekende afmetingen, van bijvoorbeeld de afstand tussen de spanten op het voorsteven, meet en deze vergelijk met de tekening kom ik op een verhouding van 1,35 en elders weer 1,37.

Zoals jullie begrijpen heb ik wederom m'n beklag bij de importeur ingediend.

Wordt vervolgt.

cleon

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 17, 2012, 22:14:32 pm »
En ook nog een kleine update.

De spanten kunnen zich redelijk vrij bewegen over de kiel. Dus over alle assen (X, Y en Z) zit er naar mijn zin teveel beweging in.

De oplossing:
Uiteraard gebruik maken van de haakse steun en een simpele potlood lijn die exact het middel van de spant aangeeft.

En dan nog een overzichtje:
De zware kandelaren dienen om de haakse steun rechtop te houden. Hij heeft toch iets de neiging naar voren te duiken met het extra gewicht van de klemmen ed..

Het dek gebruik ik nu als mal voor het plaatsen van de spanten. De inkepingen in het dek zorgen ervoor dat ik de spanten op de juiste plek vast lijm. Aangezien ik geen betrouwbare metingen van de tekening kan nemen.